| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Vad har ni för dragbilar till era racers ?
|
10330 besök totalt |
|
När jag rejsar med min historiska racer (Saab 96) drar jag oftast med min bruksbil, Saab 9-5 SportCombi 2,2 TiD. 1300 kg enkelaxtlat släp ger en snittförbrukning på 0,75-0,8 l/mil vid 90-100 km/h marschfart.
Stabiliteten är klart godkänd upp till drygt 160 km/h oppps..... (men då drar den å andra sidan nära på en liter milen ) Komforten när man är på väg till de ångväga rejsen är klart kodkänd, liksom ekonomin. Bagaget kunde kanske varit snäppet större, men takbox är ju ett alternativ.
När vi kör långlopp i SLC brukar vi dra våra racers (Saab 9-3 SportSedan, 1 st 1,9 TiD, 1 st Aero) med våra "promotionbilar", som är utseendemässiga replicor på våra racebilar. Likaså här en Aero till Aeron och en diesel till dieseln. (men utbyte av bensindragaren till en diesel dito står på önskelistan.) Funkar också bra som dragbilar, men utrustnignen får vi ta i en lastbil.
PS GTiR osckar undrade varför man ska ha dragbil? Svar: När en bil är så jävla slö att den får ha registeringsskylt är den ointressant
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
Jag släpar 944:an med min Passat TDI. Får dra 1500kg med B-kort. Bränsleförbrukningen ligger på 0,9 l/mil. Några extra pållar skulle inte skada vid omkörningar men den är iaf chippad, vilket gjorde stor skillnad.
|
||||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
Tack för uppskattningen Pär!
Jodå det väcker en hel del positiv uppmärksamhet även på landsvägen. Vet att flera av våra sponsorer uppskattar det mycket. Lastbilen vi använder är en V***o F7 (öhh host) Den har vi haft till låns genom en av våra förare. Den är diskret lackad i samma grå nyanser som våra racebilar, dock inte matt. Pga att vi är flera som samsas om den lastbilen har den ingen reklam, därför är våra promo-race ekipage perfketa för oss när det gäller att ge sponsorerna lite mer exponering för insatsen. Hur många tänker förresten på att det är fler som ser tävlignsbilen (om den tansporteras på öppen trailer) på våra landsvägar och i städerna på väg till och från tävligar och mässor än vad so mser dem på racerbanan eller i TV? (om du nu inte kör DTM eller STCC förståss....) Det behvöer ju inte kosta skjortan heller. Nästa gång du ska lacka racebilen, låt den få samma färg som dragbilen. Har du sponsorer, exponera dem likvärdigt på både racebil och dragbil. Drömmen som dragbil till min historiska racer är en tidstypisk dragbil eller buss. Självklart lackad på tidstypiskt sätt. Blir ju iofs lite svårt med en Saab då. Om man nu inte ska kopiera Lasse Thaungs Saab 96:a ihopgift med en trailer. från 60-talet. Det är det konceptet som sedan bl.a. Robban Solstad kopierade. Men det är ju lite jobb så för mig med dåligt med tid och knackiga svetskusnkaper är det kanske inte rätt väg. Får nog nöja mig med en för den tiden typisk dragare om det ska bli något åt det hållet. Kanske en Peugeot 404 Break D, eller Merca 200D. En Duett eller Ford Thames skulle ju också passa in snyggt. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
i usa så kör jag Ford E150, har kört Hyundai Santa Fé här i sverige som drag bil, får också dra mycket på B kort. Såldes till en med häst vagn som sa att det var typ en av få som fick dra så pass i den prisklassen?
Nästa "önske bil" är en Ford F350 dually med stora dieseln!
|
||||||
Sen att kleta dit likadana dekaler som på rejsbilen på dragbilen......
Både 404, 504 och 505 finns som rambyggda lätta lastbilar. Detta gör dem idealiska för Solstad-konverteringar trots bakhjulsdriften.
Men det finns ett aber. Tydligen har västafrikaner dammsugit bl.a. Sverige på dessa vagnar. En flak-pegga är alltså numera en raritet på våra breddgrader. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
_________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||||
|
Jag har testat flertalet dragbilar av varierande prisklass men den som fungerat bäst var ändå min octavia RS -03 den gick väldigt stabil och snålt, jag tror rekordet var 0.68L/mil i 90km/h tur och retur sthlm-mantorp med en enkelaxlad trailer med totalvikt på 1200-1300kg.
Här kommer dock en bild på min senaste dragbil
Funkade dock sisådär, så numera har nissanen fått ta över rollen som banåkarbil istället. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
|
Själv drar jag med en Citroen CX TRD Turbo 2, fördelarna är soppaförbrukning, stark maskin, underbar komfort, och att den har nivåregleringen som gör atrt man kan skicka på lite kultryck (300-400 kg brukar jag köra med)
oerhört kursstabil, och suger i sig under litern om man snittar 130... |
||||||
|
Freelander Td4
Hej Nicklas Detta kan ju helt klart vara intressant alternativ, men har alltid fått för mig att Freelandern är lite klen men jag kan ju ha fel... Har du själv dragit släpp med en sådan ? Mvh Björn
_________________ Björn Athlöf I garaget: Sensor GTR BMW M3 E30 87 Porsche 997 EVO |
||||||
|
Så här brukar vi transportera oss till tävlingarna.
En V70 D5 med automat som funkar perfekt som dragbil. Automaten gör det hela så mkt enklare.
och som tidigare sagt så är det ju inte fel att ge sponsorn/arbetsgivaren större exponering! _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
|
Har testat två varianter
Volvo 940 turbo -91
Scania 94
Bekvämast och enklast att lasta var nog Scanian. Där fick man dessutom in två Renault 5:or samt lite andra bra och ha saker. Aven fast bakluckan på Volvon rymde en extrauppsättning r-däck samt inte drog mer än 1.1l milen hem ifrån Kinnekulle. Nackdelen är den låga släpvagnsvikten (1450 kg) fast det är inga stora problem när bilen väger 820 kg tom och 940 kg i tjänstevikt. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Dragbil
Tjena. Jag e ny här på Rejsa.nu Jag drar med en Vanhool b59 -77. Får in lite delar och en och en annan mekaniker
|
||||||
![]() |
Bilder o videos
Vad har ni för dragbilar till era racers ?
|
10330 besök totalt |

