Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Vad har ni för dragbilar till era racers ?
<<   1, 2
10330 besök totalt
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

När jag rejsar med min historiska racer (Saab 96) drar jag oftast med min bruksbil, Saab 9-5 SportCombi 2,2 TiD. 1300 kg enkelaxtlat släp ger en snittförbrukning på 0,75-0,8 l/mil vid 90-100 km/h marschfart.
Stabiliteten är klart godkänd upp till drygt 160 km/h oppps..... (men då drar den å andra sidan nära på en liter milen ) Komforten när man är på väg till de ångväga rejsen är klart kodkänd, liksom ekonomin. Bagaget kunde kanske varit snäppet större, men takbox är ju ett alternativ.

När vi kör långlopp i SLC brukar vi dra våra racers (Saab 9-3 SportSedan, 1 st 1,9 TiD, 1 st Aero) med våra "promotionbilar", som är utseendemässiga replicor på våra racebilar. Likaså här en Aero till Aeron och en diesel till dieseln. (men utbyte av bensindragaren till en diesel dito står på önskelistan.)
Funkar också bra som dragbilar, men utrustnignen får vi ta i en lastbil.

PS
GTiR osckar undrade varför man ska ha dragbil?
Svar: När en bil är så jävla slö att den får ha registeringsskylt är den ointressant

Citera
CI
Täby
Här sen Dec 2002

Jag släpar 944:an med min Passat TDI. Får dra 1500kg med B-kort. Bränsleförbrukningen ligger på 0,9 l/mil. Några extra pållar skulle inte skada vid omkörningar men den är iaf chippad, vilket gjorde stor skillnad.

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Bosse L skrev:
.............

...................
Det där är ju bara hur fräckt som helst! thumbs up Antagligen mycket smartare än att gömma räsern i en buss ute efter vägarna också?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Tack för uppskattningen Pär! thumbs up
Jodå det väcker en hel del positiv uppmärksamhet även på landsvägen.
Vet att flera av våra sponsorer uppskattar det mycket.
Lastbilen vi använder är en V***o F7 (öhh host) Den har vi haft till låns genom en av våra förare.
Den är diskret lackad i samma grå nyanser som våra racebilar, dock inte matt. Pga att vi är flera som samsas om den lastbilen har den ingen reklam, därför är våra promo-race ekipage perfketa för oss när det gäller att ge sponsorerna lite mer exponering för insatsen.
Hur många tänker förresten på att det är fler som ser tävlignsbilen (om den tansporteras på öppen trailer)
på våra landsvägar och i städerna på väg till och från tävligar och mässor än vad so mser dem på racerbanan eller i TV? (om du nu inte kör DTM eller STCC förståss....)

Det behvöer ju inte kosta skjortan heller. Nästa gång du ska lacka racebilen, låt den få samma färg som dragbilen. Har du sponsorer, exponera dem likvärdigt på både racebil och dragbil.

Drömmen som dragbil till min historiska racer är en tidstypisk dragbil eller buss. Självklart lackad på tidstypiskt sätt. Blir ju iofs lite svårt med en Saab då. Om man nu inte ska kopiera Lasse Thaungs Saab 96:a ihopgift med en trailer. från 60-talet. Det är det konceptet som sedan bl.a. Robban Solstad kopierade. Men det är ju lite jobb så för mig med dåligt med tid och knackiga svetskusnkaper är det kanske inte rätt väg. Får nog nöja mig med en för den tiden typisk dragare om det ska bli något åt det hållet. Kanske en Peugeot 404 Break D, eller Merca 200D. En Duett eller Ford Thames skulle ju också passa in snyggt.

Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005

i usa så kör jag Ford E150, har kört Hyundai Santa Fé här i sverige som drag bil, får också dra mycket på B kort. Såldes till en med häst vagn som sa att det var typ en av få som fick dra så pass i den prisklassen?
Nästa "önske bil" är en Ford F350 dually med stora dieseln!

E-mail: erik@gettorq.com
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Bosse L skrev:
Tack för uppskattningen Pär! thumbs up
Den är välförtjänt! thumbs up

Bosse L skrev:
...........Hur många tänker förresten på att det är fler som ser tävlignsbilen (om den tansporteras på öppen trailer) på våra landsvägar och i städerna på väg till och från tävligar och mässor än vad so mser dem på racerbanan eller i TV? (om du nu inte kör DTM eller STCC förståss....)
Jag tänker iaf på det, därav påpekandet att det antagligen är smart gjort. Har haft funderingar i samma linje själv. Å dessa gick faktiskt inte i riktningen att skaffa en 405 och måla den i skåneflaggans färger. Snarare att måla racerbilen "repmobile"-silvergrå med svarta sidolister och kofångarlister. Hur många tävlingsbilar ser ut så? Sen att kleta dit likadana dekaler som på rejsbilen på dragbilen......

Bosse L skrev:
.......Kanske en Peugeot 404 Break D, ..........
Nu fick du igång mig! Både 404, 504 och 505 finns som rambyggda lätta lastbilar. Detta gör dem idealiska för Solstad-konverteringar trots bakhjulsdriften.

Men det finns ett aber. Tydligen har västafrikaner dammsugit bl.a. Sverige på dessa vagnar. En flak-pegga är alltså numera en raritet på våra breddgrader.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004

En 530dT (Givetvis vald med manuell låda, för detta ändamål )

Går som tåget, märks ju inte att man har något därbak

(Klickbar länk)

Saknar egen transportvagn, så Farbror Shell får stå för den tjänsten (Till en äckligt hög kostnad thumbs down )

Porsche 997 Turbo
BMW M3 Competition Touring
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Jag har testat flertalet dragbilar av varierande prisklass men den som fungerat bäst var ändå min octavia RS -03 den gick väldigt stabil och snålt, jag tror rekordet var 0.68L/mil i 90km/h tur och retur sthlm-mantorp med en enkelaxlad trailer med totalvikt på 1200-1300kg.

Här kommer dock en bild på min senaste dragbil

Funkade dock sisådär, så numera har nissanen fått ta över rollen som banåkarbil istället.

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Själv drar jag med en Citroen CX TRD Turbo 2, fördelarna är soppaförbrukning, stark maskin, underbar komfort, och att den har nivåregleringen som gör atrt man kan skicka på lite kultryck (300-400 kg brukar jag köra med)

oerhört kursstabil, och suger i sig under litern om man snittar 130...

--VVTS--
Citera
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Freelander Td4

Hej Nicklas

Detta kan ju helt klart vara intressant alternativ, men har alltid fått för mig att Freelandern är lite klen men jag kan ju ha fel... Har du själv dragit släpp med en sådan ?

Mvh
Björn

Evo Niklas skrev:
Björn Persson skrev:
Hej

Går i tankar på en ny dragbil och undrar vad ni lika sinnade kör för något...
Själv så är en Discovery II td5 högs på önskelistan

hade varit roligt att få se nåra bilder på era drag bilar och gärna med släpet efter
Samt like för och nackdelar med just er bil

Mvh
Björn

Hej Björn

Som mekniker på Lndrover kan jag rekomendera Freelander Td4 som dragbil om du inte är ute efter en så stor bil som Discovery:n. Har faktiskt riktigt bra drag vikter också.....

M.v.h Niklas

BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Så här brukar vi transportera oss till tävlingarna.
En V70 D5 med automat som funkar perfekt som dragbil. thumbs up
Automaten gör det hela så mkt enklare.

och som tidigare sagt så är det ju inte fel att ge sponsorn/arbetsgivaren större exponering!

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Har testat två varianter

Volvo 940 turbo -91

Scania 94

Bekvämast och enklast att lasta var nog Scanian. Där fick man dessutom in två Renault 5:or samt lite andra bra och ha saker.

Aven fast bakluckan på Volvon rymde en extrauppsättning r-däck samt inte drog mer än 1.1l milen hem ifrån Kinnekulle. Nackdelen är den låga släpvagnsvikten (1450 kg) fast det är inga stora problem när bilen väger 820 kg tom och 940 kg i tjänstevikt.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Träskbrun 9-5 och äckelbers 95. Lika bar leka bäst
9-5an drar ca 1,05 i lagom landsvägsfart, allså 80+++

Stora Höga
Här sen Jan 2006

Dragbil

Tjena. Jag e ny här på Rejsa.nu

Jag drar med en Vanhool b59 -77. Får in lite delar och en och en annan mekaniker

Volvo S40 IGMAB
Citera
Bilder o videos
Vad har ni för dragbilar till era racers ?
<<   1, 2
10330 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande