Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Roliga banbilar, hyffsat billiga i drift, inge mek, förslag?
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (6807 totalt)
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004

Körglädje

Hej

Naturligtvis skall du köpa en Caterham eller Lotus 7

Du har många tillfällen att raca med en dylik bil.
Svårt att hitta motsvarande körglädje för samma pengar om du vill ha en gatreggad bil.

Till salu just nu:

http://www.gunnarsgarage.se/Tillsalu.htm

/ Bengt Metz

Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Andreas Millbro skrev:
sweanders skrev:
Vad är det som skulle vara dyrt? Även 944, 591 och 968 skulle kunna vara ett alternativ men de är billigare att köpa än allt annat i tråden..

Syftar mest på att bilen är relativt tung och vill ha stor diameter på r-däcken för att de ska gå över bromsarna samt skaplig bredd på dessa.

Frontmotorvarianterna känns mer vettiga om man söker låg driftskostnad.

Maken till motägande svar har jag sällan sett, 911:orna är lättare och kör på samma däcksdimensioner. Och alla Porschar är ju massproducerade under lång tid jämfört med lågseriebilar.

Menmen, köp billig bil dyrt och sälj när den är värdelös.

Stockholm
Här sen Jun 2005

avus skrev:
Andreas Millbro skrev:
Honda S2000?

Efter en upplevelse en tidig morgon i ST Vith på väg mot Spa Franchorchamps tillsammans med en bekant som jag tror vi båda känner, så tvekar jag

Kan man inte trimma en Speedster turbo då, borde ju gå att skruva upp laddtrycket något..

Jag tänkte precis skriva att jag hört att S2000 ska vara bra bilar

Men ärligt talat. En otrimmad S2000 är nog svårslaget i den prisklassen. thumbs up

Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003

avus skrev:
Andreas Millbro skrev:
Honda S2000? (Antar iofs att du har viss erfarenheter av sådan)

Låg vikt brukar ge låg driftskostnad. Tror inte att Porsche 911 är speciellt billig i drift. Har iofs bra andrahandsvärde och möjligheter till billig försäkring.

Speedster turbo kan nog vara ett bra förslag. Då karnske du slipper hålla på och trimma som alla Speedster 2.2 ägare verkar hålla på med...

Efter en upplevelse en tidig morgon i ST Vith på väg mot Spa Franchorchamps tillsammans med en bekant som jag tror vi båda känner, så tvekar jag

Kan man inte trimma en Speedster turbo då, borde ju gå att skruva upp laddtrycket något..

Hej

Skulle vara kul att veta vad som får dig att tveka på en S2000. Vilka egenskaper lever inte upp till dina förväntningar?

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Anders Lundgren skrev:

Hej

Skulle vara kul att veta vad som får dig att tveka på en S2000. Vilka egenskaper lever inte upp till dina förväntningar?
Jag tror att det är bakdiffen som är gjord av sylt eller kanske vaniljglass...

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Bakdiffen på en S2000 håller inte för hårt banåka med R-Däck, men det är en diff, går alltså att byta.

Många upplever också att bakändan kommer ganska agressivt när det väl släpper, jag tycker att det är en vanesak och att det går att få riktigt bra fart i en S2000, finns även massor med chassieupgrades för den som är intresserad.

Uppsala
Här sen Jan 2003

Re: Körglädje

Bengt Metz skrev:
Hej

Naturligtvis skall du köpa en Caterham eller Lotus 7

Du har många tillfällen att raca med en dylik bil.
Svårt att hitta motsvarande körglädje för samma pengar om du vill ha en gatreggad bil.

Till salu just nu:

http://www.gunnarsgarage.se/Tillsalu.htm

/ Bengt Metz

Tror inte en 7:a är aktuell se även tråden "Vart köpa formgjuten race stol?"

Möjligtvis en SEIW

EDIT såg att det var avus itne x43

Självklart skall han köpa en 7even Eller varför inte en Marcos 1600
Jag kan meka om det skulle behövas

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Cobolt skrev:
Bakdiffen på en S2000 håller inte för hårt banåka med R-Däck, men det är en diff, går alltså att byta.
.

Kostar ju bara 40 000 enligt Jimmy...

Stockholm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Anders Lundgren skrev:
avus skrev:
Andreas Millbro skrev:

Låg vikt brukar ge låg driftskostnad. Tror inte att Porsche 911 är speciellt billig i drift. Har iofs bra andrahandsvärde och möjligheter till billig försäkring.

Speedster turbo kan nog vara ett bra förslag. Då karnske du slipper hålla på och trimma som alla Speedster 2.2 ägare verkar hålla på med...

Hej

Som Lennart säger så blev man ju lite förvånad över bakdiffens kvalitet... Nu är väl inte Jimmy känd för sin defensiva kvinnliga körstil direkt.. Enkelt uttryckt, jag stod i ena änden av den belgiska byn klockan 8 på morgonen, och hörde Jimmy varva 8000 varv i andra änden av byn, ett tag var jag osäker om det var 10 hayabusor som hade invaderat belgien.
Sedan blev det tyst och Jimmy kom åkandes i baksätet på en RS2:a, och på den vägen var det..

Fixhult
Här sen Apr 2004

Priset på en S2000 diff beror väl på om man vill ha en ny till fullpris eller om man kan tänka sig att slita slut en från skroten.
I USA ligger skrotpriserna på ca $1500, men i sverige blir det väl 20000:- eftersom alla ska ha halva nypriset oavsett skick.

Det är ju fortfarande en 7"diff och ska tydligen inte vara helt olik Miatans fast med kraftigare drivaxlar.
Har man som hobby att skriva romaner i däckskrift (svårt att låta bli) så tar den förmodligen stryk med tiden.

Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005

En Bmw M3 3,2 med ett chassi från tex leda, uppgraderade bromsar tillsammans med rätt hjulvinklar och däck ger en rolig och snabb bil att köra på bana som inte går sönder i första taget. Ett annat alternativ är porsche 968 med liknande modifieringar. Båda dessa bilar tål att användas varje dag året om. Jag har ej ägt varken m3 eller 968 men Bmw M3 verkar tåla vad som helst. Annars är en tidig och väl preparerad Mazda Miata ett svårslaget koncept vad det gåller kostnader, driftsäkerhet och körglädje.

om du vill ha turbo och möjlighet att trimma skall du skaffa en Maserati Ghibli 2,8 GT! De ger 284 hp orginal och 350 hp med endast något höjt turbotryck och lite mappning av tändning och bränsletryck. De tål effekten bra tackvare tysk getrag låda (liknande den i bmw m3) och en ruskigt kraftig diffbroms. Motorerna låter sig trimmas till över 400hp utan att de pajar, det är dock inte det mest ekonomiska förslaget. Lycka till med köpet!

Fixhult
Här sen Apr 2004

Det är ju en sak i topic som gör det lite jobbigt och det är "inge mek".
Det är ju få modeller som passar bra på bana nån längre stund utan att först genomgått lite modifieringar.
Att "korrigera" hjulinställningar gör man ju på en oskruvad bil också så det räknar jag inte men om man nu byter chassi, är det då "inge mek" längre?

Att köpa en färdigmoddad bil och sen vara nöjd med det är ju ett alternativ (eller göra moddarna bara en gång) men det blir ju lätt en sjuka

Även en Miata behöver fixas till för att passa in i beskrivningen även om det finns "standardmods" (för lite under 20kkr) som klarar sig ganska länge på bana.

När det gäller kostnader får man även räkna in möjligheterna att sälja objektet vidare i modifierat skick (dvs "inge mek" innan försäljning).

Hur som helst så låter en Opel Speedster eller 911 (nån som är mer renrakad orginal) som alternativ som borde klara sig länge utan att man behöver skruva dem långt från orginal.

Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003

avus skrev:
Anders Lundgren skrev:
avus skrev:
Andreas Millbro skrev:

Hej

Som Lennart säger så blev man ju lite förvånad över bakdiffens kvalitet... Nu är väl inte Jimmy känd för sin defensiva kvinnliga körstil direkt.. Enkelt uttryckt, jag stod i ena änden av den belgiska byn klockan 8 på morgonen, och hörde Jimmy varva 8000 varv i andra änden av byn, ett tag var jag osäker om det var 10 hayabusor som hade invaderat belgien.
Sedan blev det tyst och Jimmy kom åkandes i baksätet på en RS2:a, och på den vägen var det..

Tack för svaret.

Var inte medveten om att diffen var ett stort problem. Oavsett så har diffen förbättrats på senare årsmodeller.

Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

avus skrev:
Cobolt skrev:
.

Kostar ju bara 40 000 enligt Jimmy...

Jimmy får skylla sig själv eftersom han envisas med att det måste vara vissa märken på allt...

Vad jag menar är att jag också lessnade, men löste problemet genom att upgradera till en mycket hållbarare diff (självklart också m LSD) Installerade samtidigt en oljekyl. Sen höll det...!!

Minns jag inte fel, (ny ägare) så har bilen nu ca 480 häst och går ofta på bana utan problem.

om trådskaparen inte vill ha något mek alls, så är det svårt att hitta en bil.
Att däremot hitta en bil som med några moddar blir underbar och sen inte kräver något mek, det är en annan femma.

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Varför inte ta en bil som kräver ett par moddar, låta någon göra dom och sen glatt köra utan mek?

Blir ju mycket billigare i slutändan än att köpa en bil som är i race spec direkt från fabriken!

Stockholm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Avregistrerad anv. skrev:
En Bmw M3 3,2 med ett chassi från tex leda, uppgraderade bromsar tillsammans med rätt hjulvinklar och däck ger en rolig och snabb bil att köra på bana som inte går sönder i första taget. Ett annat alternativ är porsche 968 med liknande modifieringar. Båda dessa bilar tål att användas varje dag året om. Jag har ej ägt varken m3 eller 968 men Bmw M3 verkar tåla vad som helst. Annars är en tidig och väl preparerad Mazda Miata ett svårslaget koncept vad det gåller kostnader, driftsäkerhet och körglädje.

om du vill ha turbo och möjlighet att trimma skall du skaffa en Maserati Ghibli 2,8 GT! De ger 284 hp orginal och 350 hp med endast något höjt turbotryck och lite mappning av tändning och bränsletryck. De tål effekten bra tackvare tysk getrag låda (liknande den i bmw m3) och en ruskigt kraftig diffbroms. Motorerna låter sig trimmas till över 400hp utan att de pajar, det är dock inte det mest ekonomiska förslaget. Lycka till med köpet!

om man ska börja tänka på M3 och Maserati behåller jag hellre Rs4:an, tanken var att hitta nåt lätt litet kul.. 968 är dock fina.

Stockholm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Cobolt skrev:
Varför inte ta en bil som kräver ett par moddar, låta någon göra dom och sen glatt köra utan mek?

Blir ju mycket billigare i slutändan än att köpa en bil som är i race spec direkt från fabriken!

Sant
Nog kan jag väl byta hjul och fylla på luft själv, det är väl där mek kunskaperna upphör...

Här sen Jan 2005

Tanken med m3 var att de är lika bruksiga som vilken bil somhelst.
Opel speedster är nog som sagt det du skall ha om komfort och utrymmen inte spelar någon roll och du vill ha turbo.

Stockholm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Tanken med m3 var att de är lika bruksiga som vilken bil somhelst.
Opel speedster är nog som sagt det du skall ha om komfort och utrymmen inte spelar någon roll och du vill ha turbo.

Jo jag förstår det, men vad är RS4:an om inte en funkar-till-precis-allt bil.. Så det jag menar är att allround-bil har jag redan den optimala bilen i garaget, men jag funderar på annat

Gåshaga
Här sen Jan 2006

[quote="avus"]

Jo jag förstår det, men vad är RS4:an om inte en funkar-till-precis-allt bil.. Så det jag menar är att allround-bil har jag redan den optimala bilen i garaget, men jag funderar på annat

En Formel 1 bil, kanske?

Stockholm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
[quote="X-43"]
avus skrev:

En Formel 1 bil, kanske?

Det blir den aldrig 1800 kg

Roliga banbilar, hyffsat billiga i drift, inge mek, förslag?
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (6807 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande