Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 29522 besök totalt |
Fick precis tipset om att skippa kopparpackningarna och köra med monteringspasta för avgassystem istället.
Så det blir väl att montera isär allting igen... _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
Så nu är resten av avgassystemet uppe. Nya frächa grejer är alltid skönt att handskas med. Man slipper en massa skit och rostflager som rasar ner över en.
![]() Kopparpackningarna vi turbon är väck, avgaskröken planad och lite avgaspasta i mellan. Jag bifogar en bild på konservb.. öh slutdämparen. ![]() ![]() mvh Johannes _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
Nu blir jag säkert sågad vid fotknölarna.
![]() Eftersom det är snudd på omöjligt att få tag på någon som kan svetsa aluminium beslöt jag mig för att prova att löda fast anslutningarna med något som heter alutite. Hade problem först att få lodet att flyta ut på ic:n tills jag insåg att det krävs mycket mer effekt eftersom det hela är som en enda stor kylfläns. Jag lindade in hela i glasull och använde två brännare och då äntligen flöt det ut. ![]() Jag är medveten och att tig-svets är bäst men vad gör man om man inte hitter någon svetsare? Jag ser detta som ett experiment och räknar med att kanske få köra med orginal ic om det nu skulle släppa. mvh Johannes _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
hehe. Modigt
![]() Men jag trodde jag sa till dig att jag kunde svetsat, om du kunde komma innan tisdag. Eftersom vi åker då. Sorry om jag var otydlig eller om vi missförstod varandra :/ Likväl tror jag lödningen funkar, går ju att löda kopparrör till varvatten så borde det funka att löda aluminium för luft. Tror det är lugnt. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
Modig och modig... Inte var jag.. Jag vågade ju inte fråga/störa dig inför resan söderut.
![]() Men visst det känns skönt att ha fixat ihop det själv. ![]() Frågan är bara om det håller... ![]() mvh Johannes _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
Har nu lyckats klura ut ett sätt att trycktesta också..
Det som behövdes var en tennisboll en ventil från cykelslang med reparationskit och ett par slangkämmor. Tyvärr hittade jag två små nålspetsstora läckor men lyckades pumpa upp till 1 bar åtminstånde så förhoppningsvis bör det hålla för att köra med. Ska se om jag kan täta med silikon eller liknande... Har värmt upp allting ett antal gånger hittils för att kunna få tätt så jag vill prova något annat att täta med nu när läckorna är så pyttesmå. ![]() Sen var jag i alla fall tvnungen och se om jag lyckades koppla in den också. mellan förgasaren och ic är det grönt. På turbo-sidan beövs en ytterligare 90-graderskrök samt en anslutning för tryckvakten som bryter tändningen. Man vill ju behålla lite säkerhetsanordningar utifall att. Tryckvakten är ju dessutom justerbar vilket är ett stort +. ![]() mvh Johannes _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
Som ni märker gillar jag att experimentera...
![]() Tyckte att dragningen mellan ic och förgasare inte riktigt var tillfredställande så jag satte igång att försöka böja ett aluminiumrör så att det gick snyggt förbi fördelaren och oljepåfyllningen. Men det var mycket svårare än jag trodde. Försökte först själv med några tillsnidade träbitar och det stora skruvstädet i garaget vilket resulterade ett strädbitarna gav vika. Röret deformerades inte ett jota (50mm diametar 2mm tjokt) trots gasbrännare och 1m hävarm på skruvstädets skruv. Sen hade jag problem att hitta någon firma med rörbock som kunde tänka sig att bocka. ![]() Sen började farsgubben snacka om att han skulle iväg och skaffa kolfiberväv till att laga ett av hans modellplan vilket resulterade i att en ny idé kläcktes. Jag rotade fram lite rosa frigolit och en hålborr. bilden förklarar resten. ![]() Böjningen fick jag till genom att slipa cylindrarna kilformade och sedan limmade jag ihop dem. Lade till en anslutning för dumpventiloch lindade in alltammans i eltape. Sedan var det lamineringsepoxy och 3lager 200g/m^2 kolfiberväv. Tyvärr hade jag inte tillgång till vakumpump så jag tejpade utsidan så hårt jag kunde för att få ut alla luftbubblor. Sen var jag tvungen att slipa bort restrerade tapebitar som satt för hårt. Sen lade jag på ett till skikt med epoxy och lindade rörändrna med kolfibersnöre för att få en kant så att slangen inte halkar av. Sen var det lite pilligt att gröpa ur frigoliten ur röret men det gick. Jag gisssar att ett längre rör kan vara problematisk. ![]() ![]() ![]() Delen mellan turbo och ic ska en anna bit aluminimrör med anslutning för tryckvakten. Jag tror dock inte epoxy som matris i ett enventuellt kompositrör skulle klara värmen här. ![]() Nu återstår det bara att testa. Jag hoppas det håller... ![]() mvh Johannes _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
Häll i en skvätt aceton..... vänta 20 sek.... Klart! Blir en liten klump smält plast kvar, stor som en enkrona ungefär. ![]() _________________ Peter Carlsson Katrineholm Sekreterare Locost Sweden |
||
Jag fundarade faktiskt på aceton. Men jag var osäker på om epoxy-plasten skulle tåla det samt att jag faktiskt inte hittade någon aceton hemma. Skulle vara lite snopet om allting smälte ihop.
![]() mvh Johannes _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
om du är i skolan kan du titta på plenumet till förra årets formula studentbil. Det är tillverkat på samma sätt fast det är vaccumsuget. (Spelar inte så stor roll då fula sidan fortfarande är utåt).
Epoxi är inte helt resistent emot Aceton. Men det är bra nära. Har slabbat på med riktigt mycket aceton och det funkar utmärkt. Polyester däremot tål inte Aceton och löser desutom upp cellplasten. Är ett klart bra sätt att tillverka tryckrör på. Har funderar på att göra på samma sätt till min bil men jag har inte kännt behovet av att göra nya tryckrör ännu. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Jag blev faktiskt inspirerad av maniacs bild av det plenumet du nämnde.
![]() Kan säga att jag fick blodad tand. Har flera kompisar redan som vill ha delar till sina bilar. ![]() mvh Johannes _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
Mr Pink:
Frän bil ![]() Själv så är jag inne på min fjärde 5 GTE, denna ska få turbo. Jag är lite intresserad av vart du köper dina delar, framförallt grenröret? Pris på ett sådant? MVH /Henrik |
||
Jag har handlat direkt från http://www.k-tecracing.com/
Det mesta av godiset är de skyldiga för. ![]() Annars har du också. http://www.reichhard-motorsport.com/ Dessa har jag ifs aldig varit i kontakt med men det finns mycket roliga butiker i england... http://www.bbperformancetuning.co.uk http://www.rpmmotorsport.co.uk/renau mvh Johannes _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
|
||
|
||
Har hållit på att traggla med tryckrör igen...
Vågar inte lite på att epoxyn håller på kolfiberröret då det blev något fel med sista lagret epoxy som inte härdade fullt ut. ![]() Det blev istället lite mer silikonslang och en aluminiumböj. Bilder kommer då jag inte förhoppningsvis inte glömmer kameran nästa gång. mvh Johannes _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
Det råkar inte bara vara sk. blush som du tolkar som dålig härdning?
(blir ibland ett kladdigt ytskikt när det är för låg temperatur vid härdningen, det går dock att ta bort med tvål och vatten ![]() Annars går det att bara slipa av och lägga ngt lager till Sen om jag inte missminner mig så härdar epoxyn även om det blivit fel mängd härdare tar bara en oerhörd massa tid, fast då går det ju altid att ugnsbaka det Bara lite funderingar från mig, lycka tilll med allt mvh John _________________ John Nilson |
||
Så nu blev det lite bilder...
Den nya installationen blev nog bättre också med tanke på att det flexar lite mer. Kolfiberröret var ju inte direkt eftergivligt för rörelser. oljekylaren är också på plats. ![]() ![]() ![]() Tryckvakten har också en plats nu. ![]() mvh Johannes _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
Nu lever den!
![]() Självklart glömde jag en slangklämma på en slang på vattenpumpen vilket blev en blöt upplevelse. ![]() Har inte hunnit köra så mycket ännu men kan i alla fall konstatera att avgasystemet låter alldeles lagom. Har också lagt märke till att dumpventilen (svart bosch) pyser mer än den gjorde innan. Hittade någon knäpp omkoppling till antiperkulationsfläkten vilken jag kopplade om så det såg orginal ut. Den verkar i alla fall funka som den ska nu. Går ca 5min efter stopp. Besiktning är också bokad. lite klurigt att få en bra tid då stationerna hade rekommenderade tider först i höst. mvh Johannes _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
Lite bilder från idag.
![]() Ser bättre ut på bild än i verkligheten. Lacken är lite sisådär men den är snygg på håll i alla fall.. ![]() ![]() Bakifrån. Ska fixa torkarmotorn nån gång. rutorna är rätt skitiga efter vintern. ![]() Motorrum. Nästa del att renovera är locket till luftfilterboxen... Skär sig lite mot resten nu. ![]() ![]() samma sak fast åt andra hållet. ![]() Fälgar Från cliosport (ph1) och bromsar från clio 16v. Redan rådjurstestade... ![]() mvh Johannes _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 29522 besök totalt |