Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bakvagns förslag?
<<   1, 2
3556 besök totalt
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Re: bakaxel

peter schmidt skrev:
Glöm allt vad ford heter om du ska ha 400-800hk.kolla in porsche 928 mitt förslag då
får du även lådan bak.finns med och utan diffspärr till vettiga pengar.
mvh peter schmidt.





Vette sjutton om den går regga som ombyggt fordon då =/ Men de är fortfarande frågan om bredden! Är inte en 928 ganska bred om baken? (iofs har den ju rätt feta fälgar och kan ha ett "lagomt" ET som gör själva axeln ganska smal, men i alla fall! Jag vill ha en liten fälgkant på fälgen också, inte en slät fälg.. de är inte snyggt! )

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Eftersom original ET är 41, så kan man inte ta så mycket den vägen heller, det börjar ta i saker rätt fort.

I min bilbyggartråd finns förresten en (delvis) måttsatt skiss.

Att hålla Kadetten som ombyggt fordon även med transaxel går nog att ordna. Men visst är det enklare med BMW-klump om du är rädd att det inte håller?

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
therealpinto skrev:
Eftersom original ET är 41, så kan man inte ta så mycket den vägen heller, det börjar ta i saker rätt fort.

I min bilbyggartråd finns förresten en (delvis) måttsatt skiss.

Att hålla Kadetten som ombyggt fordon även med transaxel går nog att ordna. Men visst är det enklare med BMW-klump om du är rädd att det inte håller?

/Gustaf


Ska kika igenom den inatt då jag kommer hem från jobbet!

Jao, de är de nog! Sen vill jag nog nästan ha den hellre lätt i baken... mitt körstil passar bättre ihop med bilen i så fall

Men de känns ändå som att de barkar iväg uta satan utan att jag ens börjat! De är nästan så att man skulle satsa på amatörbyggt och röram i alla fall =/

En fråga som inte har alls med detta att göra! Hur mycke "stummare" blir bilen komfort mässigt med uniballs istället för t ex polyurethan bussningar? Jag vill ju inte att man ska få ont i nacken om man får för sig att bila genom europa eller nått sånt!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Ja, som amatörbygge kan du ju använda den motor du vill ha också.

I de allra flesta fall är polyuretanbussningar lämpligare än uniballs/ledlager, speciellt om man ska åka några gatmil. Komforten är kanske sekundär men ledlager slits förhållandevis fort. De kräver underhåll...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
therealpinto skrev:
Ja, som amatörbygge kan du ju använda den motor du vill ha också.

I de allra flesta fall är polyuretanbussningar lämpligare än uniballs/ledlager, speciellt om man ska åka några gatmil. Komforten är kanske sekundär men ledlager slits förhållandevis fort. De kräver underhåll...

Gustaf


Hade väl planerat ett olagligt identitetsbyte 'Men som du säger.. jag kan ju lagligt ha den motor jag vill! Jag skickar ett PM laddat med frågor om nån dag så jag får mer koll på allt

OK, då får de banne mig bli polyutrethan eller liknande! De är mjukare än nylon gissar jag? (nylon har jag tillgång att svarva själv om jag vill nämligen)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



fuling skrev:
Fård sierra, tror jag det var, skall vara vättigt med lite modd. Sök i forumet.



Fård sierra är bred

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



therealpinto skrev:
Det finns massa mått på diffklumparna i en gammal tråd i alla fall.

Sierraxeln är ju inte smal, mycket bredare än Capri (som i sin tur är runt 2" eller 5 cm bredare än Escort MkI/II som är likvärdig med Kadett).

Jag tror du får svårt att få ihop ekvationen utan specialprylar, möjligen är BMW 02 nära.

Men varför inte kika på att kopiera en Sevenbakvagn med Sierra/BMW-klump och specialgjorda drivaxlar, om du tvunget ska åka delad axel? Där finns det många A-armskonstruktioner som funkar och baksäte/bagagerum är väl inte prioriterat? A-armarna tar ju lite plats...

Gustaf



Har just hittat en kul lösning. på problemet med breda sierrabakaxlar.

En sierradiff, med drivaxlar, plocka loss yttre drivknutarna.
Ta sedan styrspindlar med drivknutar från en Saab 900OG, tryck ihop, voila, med saab ET45 fälgar får du en spårvidd på ca 1340 mm

Snickra ihop dubbla A-armar och ett toestag.

Saab 900 OG har dessutom handbroms på drivhjulen.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Skruva banåkabil
Bakvagns förslag?
<<   1, 2
3556 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande