Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (12238 totalt) |
Ja, alltså, "måste" kanske blev fel ord, "borde" hade nog varit bättre. Jag tänkte inte på vibrationer utifrån komfort ![]() Jag menar, det är heller inte speciellt svårt att sätta motorn rakt i bilen, så varför bara trycka över den mot ena sidan och inte när man ändå gör det, se till att motorn hamnar rätt från början? Vi lär väl aldrig veta svaret men något att fundera på iafl. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
![]() Det är verkligen intressant att läsa om detta. ![]() Men, det spårar åt fel håll! ![]() Skapa en ny tråd om The Black and Brickious och de andra sjuorna ![]() ![]() ![]() Risken är ju överhängande att det finns fakta som inte hittar hit för att rubriken säger att ni bockar sju stycken aluplåtar i snart fyra forumsidor. ![]() ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Tror att man vill åt en mer gynsam viktfördelning, dvs föraren sitter till höger och motorn lite till vänster. Min egen Morgan är byggd lite på det sättet med motorn lite till vä, dock långt ifrån så extremt som Black Bricken. Anton, kan du splitta tråden? _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||||
få hit en moderator som kan splitta tråden istället vetja ![]() och ta bort mitt alldeles onödiga inlägg... ![]() |
||||||
Nej. Det finns det inte. om det har effekt är en annan femma. Snarast placebo i såna fall. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||||
Jag är helt med på varför man vill flytta bakåt och åt sidan! ![]() Helt klart, men man kan väl ändå hålla vevaxeln parallellt med ingångsaxel i diffen för att undvika behöva byta lagrena var 10:e driftstimme eller nåt sånt onödigt. Eller är det orimligt, eller spelar alignment inte så stor roll? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Hänger inte det på vilken typ av knutar man använder? Med "vanliga" knutar måste axlarna i vardera ände vara parallella för att undvika en något varierande utväxling, och därmed vibrationer. (Eller rättare sagt, om de två yttre axlarna är parallella så tar variationerna ut varandra, så att bara kardanens varvtal varierar.) Med CVT undviker man det problemet (någon som sett sådana knutar på en kardan, förresten?) - eller så sätter man en hardyskiva i ena änden för att svälja variationerna. Exakt hur stor variationen i utväxling blir med vanliga knutkors har jag inte räknat på, men så enormt stor kan den inte vara, men tanke på att det tydligen finns/har funnits en del FWD-bilar med sådana knutar i ena änden av drivaxlarna. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Det där som sitter mitt på huven, är det kulspruta eller raketgevär ![]() |
||||||
Jag tycker det ser ut som luftfiltret. |
||||||
Jag minns en provtur i en Rush 7:a med Trimmad Cossie turmbosnurra ngn mitten 90-tal.
Lyftkrafterna fram när man närmade sig slutet på A-trops raka var -inte- angenäma ![]() Lastväxelreaktionen när man klev av gasen och på broms inför 90-gradaren var ![]() ![]() ![]() (om man vänsterfotsbromsade med fortsattgas och sedan klev av gasen försiktigt blev det lite bättre...) Enda sättet att få en aerodynamik värd namnet på en 7:a torde vara att bygga en ny kaross som täcker in hjulen och med en lågvindavisare och så tätslutande tonneu över sittbrunnen som möjligt. Friliggande hjul (även intkapslade så gått det går omintetgör bra flöde runt bilen. De brittiska försöken med vingar högt och lågt, fram o ch bak, tillsammans med antiaerodynamisk hard top, ger syn för sägen att man på dimhöljda öarna är av åsikten att en ladugårdsvägg är aerodynamisk. Nathan är väl den ende britt som förstått det beträffande sportbilar. Ävne i F1 vet jag att aerodyanmiken från öriket är kontroverisell. Detta trots MIRA-tunnlar och diverse lärosäten i ämnet. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Förstår inte vad du pratar om Bosse L. Det var väl ändå på ö-riket som aerodynamiken uppfanns. Alltiting startade ju 1930 med Aero Morgan!!! ![]() ![]() _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||||
otroligt snygg sjua med "riktig" kaross o vingar. En av dom mest lyckade
![]() ![]() http://www.agmsportscars.co.uk/index _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||
-Känns inte riktigt som en 7a...mer som en moderniserad Clubman. _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||||
Hehehe!! Dra inte in de gyllene trehjulingarna i detta!!! ![]() ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
så vitt jag ser inga fel på bakändan... dock kunde ju huven dölja lite mer av joxet... har inte kört 7a än men bland det roligast jag åkt |
||||||
Nu fattar jag inte längre...
![]() Varför bygga på ett vekt sevenchassi om man ska bygga om med kaross etc. En seven är en seven liksom. Ska man göra nåt annat så kan man ju fimpa chassit och bygga nåt bra på en gång. Den enda fördel en seven egentligen har är den låga vikten. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (12238 totalt) |