Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Aerodynamik mm på sevens och liknande
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (12238 totalt)
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Björn Larsson skrev:
Citat:
Vad gäller snedställda motorn, måste man inte ha motorn parallell med bakaxelns pinjong? Annars blir det väl lätt vibrationer och sånt som ställer till? Jag är förvånad att man snedställt den?


Det är en racerbil...


Ja, alltså, "måste" kanske blev fel ord, "borde" hade nog varit bättre.

Jag tänkte inte på vibrationer utifrån komfort jag tänkte mer på att lager och sånt i både diff och växellåda tar väl rätt mkt stryk om det blir vibrationer och vissa varvtal på kardanen borde rimligtvis ge egensvängning och skapa uthållighetsproblem?

Jag menar, det är heller inte speciellt svårt att sätta motorn rakt i bilen, så varför bara trycka över den mot ena sidan och inte när man ändå gör det, se till att motorn hamnar rätt från början? Vi lär väl aldrig veta svaret men något att fundera på iafl.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator



Det är verkligen intressant att läsa om detta.
Men, det spårar åt fel håll!

Skapa en ny tråd om The Black and Brickious och de andra sjuorna thumbs up thumbs up thumbs up
Risken är ju överhängande att det finns fakta som inte hittar hit för att rubriken säger att ni bockar sju stycken aluplåtar i snart fyra forumsidor.




_________________
/Anton Lillsund
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
Westfield skrev:
Björn Larsson skrev:
Citat:
Vad gäller snedställda motorn, måste man inte ha motorn parallell med bakaxelns pinjong? Annars blir det väl lätt vibrationer och sånt som ställer till? Jag är förvånad att man snedställt den?


Det är en racerbil...


Ja, alltså, "måste" kanske blev fel ord, "borde" hade nog varit bättre.

Jag tänkte inte på vibrationer utifrån komfort jag tänkte mer på att lager och sånt i både diff och växellåda tar väl rätt mkt stryk om det blir vibrationer och vissa varvtal på kardanen borde rimligtvis ge egensvängning och skapa uthållighetsproblem?

Jag menar, det är heller inte speciellt svårt att sätta motorn rakt i bilen, så varför bara trycka över den mot ena sidan och inte när man ändå gör det, se till att motorn hamnar rätt från början? Vi lär väl aldrig veta svaret men något att fundera på iafl.


Tror att man vill åt en mer gynsam viktfördelning, dvs föraren sitter till höger och motorn lite till vänster. Min egen Morgan är byggd lite på det sättet med motorn lite till vä, dock långt ifrån så extremt som Black Bricken.

Anton, kan du splitta tråden?

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13290



Anton Lillsund skrev:


Det är verkligen intressant att läsa om detta.
Men, det spårar åt fel håll!

Skapa en ny tråd om The Black and Brickious och de andra sjuorna thumbs up thumbs up thumbs up
Risken är ju överhängande att det finns fakta som inte hittar hit för att rubriken säger att ni bockar sju stycken aluplåtar i snart fyra forumsidor.





få hit en moderator som kan splitta tråden istället vetja

och ta bort mitt alldeles onödiga inlägg...
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Andreas Millbro skrev:
Så risken är nog snanare att man gör något sämre än bättre.


Nej. Det finns det inte.

om det har effekt är en annan femma.

Snarast placebo i såna fall.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



superMOG skrev:

Tror att man vill åt en mer gynsam viktfördelning, dvs föraren sitter till höger och motorn lite till vänster. Min egen Morgan är byggd lite på det sättet med motorn lite till vä, dock långt ifrån så extremt som Black Bricken.



Jag är helt med på varför man vill flytta bakåt och åt sidan! thumbs up

Helt klart, men man kan väl ändå hålla vevaxeln parallellt med ingångsaxel i diffen för att undvika behöva byta lagrena var 10:e driftstimme eller nåt sånt onödigt. Eller är det orimligt, eller spelar alignment inte så stor roll?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Westfield skrev:
superMOG skrev:

Tror att man vill åt en mer gynsam viktfördelning, dvs föraren sitter till höger och motorn lite till vänster. Min egen Morgan är byggd lite på det sättet med motorn lite till vä, dock långt ifrån så extremt som Black Bricken.



Jag är helt med på varför man vill flytta bakåt och åt sidan! thumbs up

Helt klart, men man kan väl ändå hålla vevaxeln parallellt med ingångsaxel i diffen för att undvika behöva byta lagrena var 10:e driftstimme eller nåt sånt onödigt. Eller är det orimligt, eller spelar alignment inte så stor roll?

Hänger inte det på vilken typ av knutar man använder? Med "vanliga" knutar måste axlarna i vardera ände vara parallella för att undvika en något varierande utväxling, och därmed vibrationer. (Eller rättare sagt, om de två yttre axlarna är parallella så tar variationerna ut varandra, så att bara kardanens varvtal varierar.) Med CVT undviker man det problemet (någon som sett sådana knutar på en kardan, förresten?) - eller så sätter man en hardyskiva i ena änden för att svälja variationerna.

Exakt hur stor variationen i utväxling blir med vanliga knutkors har jag inte räknat på, men så enormt stor kan den inte vara, men tanke på att det tydligen finns/har funnits en del FWD-bilar med sådana knutar i ena änden av drivaxlarna.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Peter S skrev:
Det blir alltid fult då man ska joxa med aerodynamiken på en sjua. Detta fick jag i min inbox imorse.

Det är snyggt i framänden. Bakändan suger.



Det där som sitter mitt på huven, är det kulspruta eller raketgevär

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Steiner
Lund
Här sen Aug 2005
Inlägg: 93



Magnus L skrev:
Peter S skrev:
Det blir alltid fult då man ska joxa med aerodynamiken på en sjua. Detta fick jag i min inbox imorse.

Det är snyggt i framänden. Bakändan suger.



Det där som sitter mitt på huven, är det kulspruta eller raketgevär


Jag tycker det ser ut som luftfiltret.

_________________
Victor Steiner

www.VombsMotorsport.com
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Jag minns en provtur i en Rush 7:a med Trimmad Cossie turmbosnurra ngn mitten 90-tal.
Lyftkrafterna fram när man närmade sig slutet på A-trops raka var -inte- angenäma
Lastväxelreaktionen när man klev av gasen och på broms inför 90-gradaren var
(om man vänsterfotsbromsade med fortsattgas och sedan klev av gasen försiktigt blev det lite bättre...)

Enda sättet att få en aerodynamik värd namnet på en 7:a torde vara att bygga en ny kaross som täcker in hjulen och med en lågvindavisare och så tätslutande tonneu över sittbrunnen som möjligt.
Friliggande hjul (även intkapslade så gått det går omintetgör bra flöde runt bilen.
De brittiska försöken med vingar högt och lågt, fram o ch bak, tillsammans med antiaerodynamisk hard top, ger syn för sägen att man på dimhöljda öarna är av åsikten att en ladugårdsvägg är aerodynamisk.
Nathan är väl den ende britt som förstått det beträffande sportbilar. Ävne i F1 vet jag att aerodyanmiken från öriket är kontroverisell. Detta trots MIRA-tunnlar och diverse lärosäten i ämnet.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
Bosse L skrev:
Jag minns en provtur i en Rush 7:a med Trimmad Cossie turmbosnurra ngn mitten 90-tal.
Lyftkrafterna fram när man närmade sig slutet på A-trops raka var -inte- angenäma
Lastväxelreaktionen när man klev av gasen och på broms inför 90-gradaren var
(om man vänsterfotsbromsade med fortsattgas och sedan klev av gasen försiktigt blev det lite bättre...)

Enda sättet att få en aerodynamik värd namnet på en 7:a torde vara att bygga en ny kaross som täcker in hjulen och med en lågvindavisare och så tätslutande tonneu över sittbrunnen som möjligt.
Friliggande hjul (även intkapslade så gått det går omintetgör bra flöde runt bilen.
De brittiska försöken med vingar högt och lågt, fram o ch bak, tillsammans med antiaerodynamisk hard top, ger syn för sägen att man på dimhöljda öarna är av åsikten att en ladugårdsvägg är aerodynamisk.
Nathan är väl den ende britt som förstått det beträffande sportbilar. Ävne i F1 vet jag att aerodyanmiken från öriket är kontroverisell. Detta trots MIRA-tunnlar och diverse lärosäten i ämnet.


Förstår inte vad du pratar om Bosse L. Det var väl ändå på ö-riket som aerodynamiken uppfanns. Alltiting startade ju 1930 med Aero Morgan!!!




_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



otroligt snygg sjua med "riktig" kaross o vingar. En av dom mest lyckade .



http://www.agmsportscars.co.uk/index.htm

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
Fredrik C skrev:
otroligt snygg sjua med "riktig" kaross o vingar. En av dom mest lyckade .

http://www.agmsportscars.co.uk/index.htm


-Känns inte riktigt som en 7a...mer som en moderniserad Clubman.

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Men en sån kaross borde ju funka på ett 7a chassi?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
Fredrik C skrev:
Men en sån kaross borde ju funka på ett 7a chassi?


....eller ett Morgan chassie

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



superMOG skrev:

Förstår inte vad du pratar om Bosse L. Det var väl ändå på ö-riket som aerodynamiken uppfanns. Alltiting startade ju 1930 med Aero Morgan!!!






Hehehe!! Dra inte in de gyllene trehjulingarna i detta!!!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



förslag som jag snappat upp på nätet..

_________________
MackeMaehlum
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



Peter S skrev:
Det blir alltid fult då man ska joxa med aerodynamiken på en sjua. Detta fick jag i min inbox imorse.

Det är snyggt i framänden. Bakändan suger.


så vitt jag ser inga fel på bakändan... dock kunde ju huven dölja lite mer av joxet...

har inte kört 7a än men bland det roligast jag åkt
Citera
Pekke
Dalarna
Här sen Jun 2005
Inlägg: 66



Det finns en artikel i en motortidnig där de testade en seven i en vindtunnel och med små medel försökte förbättra aerodynamiken .
Skall kika i garderoben om den finns kvar

_________________
Mattias Nilsson
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558



Här är ytterligre ett exempel på skal. Den ska gå i brittiska GT3 klassen i år.

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Nu fattar jag inte längre...

Varför bygga på ett vekt sevenchassi om man ska bygga om med kaross etc. En seven är en seven liksom. Ska man göra nåt annat så kan man ju fimpa chassit och bygga nåt bra på en gång.

Den enda fördel en seven egentligen har är den låga vikten.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Allmänt banåkaforum
Aerodynamik mm på sevens och liknande
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (12238 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande