Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Rapport från Scuderia?
<<   1, 2
4090 besök totalt
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
Rycker man i ratten, pumpar med gasen, lämnar en meter till bankanten eller något annat korkat så syns det direkt i poängskörden. Helt i sin ordning.

Menar du såga med ratten? Hur skall man annars köra bilen på gränsen om man inte kan jobba med bilen?

Samma sak med pumpa med gasen, om man behöver kompensera för understyrning t ex?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Anders Jonsson skrev:
Rycker man i ratten, pumpar med gasen, lämnar en meter till bankanten eller något annat korkat så syns det direkt i poängskörden. Helt i sin ordning.

Menar du såga med ratten? Hur skall man annars köra bilen på gränsen om man inte kan jobba med bilen?

Samma sak med pumpa med gasen, om man behöver kompensera för understyrning t ex?

Tror jag listade ut svaret på min egen fråga: Man skall naturligtvis inte köra på gränsen på kursen.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

johann skrev:

Tror jag listade ut svaret på min egen fråga: Man skall naturligtvis inte köra på gränsen på kursen.

Visst får man köra på gränsen på kursen - om det sker med full kontroll och självklart kan man göra ratt/gas korrigeringar också - om det verkligen är nödvändigt. Vad jag syftade på är att en del förare hela tiden sitter och rycker och sliter i ratten utan att det egentligen behövs, samma med gasen. Ibland kan jag själv hemfalla åt lite onödigt ratt-sågande, något som den observante instruktören i Schwedenkreuz omedelbart korrigerade.

Scuderian förordar en mjuk körstil, jag tror de ser Walther Röhrl som ett bättre föredömme än Roland Asch. De som har sett videos med dessa båda förarare förstår nog vad jag menar!

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Det är en skön känsla när allting stämmer och man tar t ex dubbelhögern Flugplatz eller Pflanzgarten 1 med ett konstant rattutslag! thumbs up

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
johann skrev:

Visst får man köra på gränsen på kursen - om det sker med full kontroll och självklart kan man göra ratt/gas korrigeringar också - om det verkligen är nödvändigt. Vad jag syftade på är att en del förare hela tiden sitter och rycker och sliter i ratten utan att det egentligen behövs, samma med gasen. Ibland kan jag själv hemfalla åt lite onödigt ratt-sågande, något som den observante instruktören i Schwedenkreuz omedelbart korrigerade.

Man får helt enkelt kör lite fortare så rattsågande och gaspumpande är motiverat.

Anders Jonsson skrev:
Scuderian förordar en mjuk körstil, jag tror de ser Walther Röhrl som ett bättre föredömme än Roland Asch. De som har sett videos med dessa båda förarare förstår nog vad jag menar!

Själv ligger jag någonstas mittemellan.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Peeter skrev:
Det är en skön känsla när allting stämmer och man tar t ex dubbelhögern Flugplatz eller Pflanzgarten 1 med ett konstant rattutslag! thumbs up

Fast det är ännu skönare när det går så fort att man måste korrigera med lite smårörelser!
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
johann skrev:

Roland Asch ser ju ut som om han håller på och skrattar ihjäl sig när han kör!

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
Staffan Bergholm skrev:
Det som stör mig är att det är flera som berättar att dom praktiserar spårval och/eller körteknik för att blidka domarna under "uppkörningen".

Jag tycker inte det är speciellt störande. Som i alla skolor måste man anpassa sig till läroplanen. Vill man ha toppbetyg får man ibland offra sin egna idéer och vara lite "ögontjänare".

Att man skulle använda en helt annat teknik eller spår bara för att blidka domarna är inte sant. För att få bra poäng på kursen måste man köra fort som bara den - och i rätt spår. Inget konstigt med det. Rycker man i ratten, pumpar med gasen, lämnar en meter till bankanten eller något annat korkat så syns det direkt i poängskörden. Helt i sin ordning.

Som jag ser det finns det 2-3 kurvor där jag kör ett Scuderia-spår fast jag hellre skulle vilja köra en något annorlunda linje.

Kollar man de race videos som finns på nätet, Derek Bells varv mfl så ser man att i nästa alla kurvor kör man exakt som Scuderia spåret lärs ut. Det finns några avvikelser, jag tror vi pratat om det i Peteers banguide.

Jag tycker man kan klandra Scuderian för att priset för kursen är för högt och att en del instruktörer inte håller måtet.

organisationen är dock suverän, tänk dig 300 bilar som skall ut i rätt ordning och tid. Allt funkar som en klocka!

Själva uppkörningsmomentet tycker jag också är helt OK Visst svär man över poängen när man fått höga siffror, men jag kan lova att man jublar när man får låga!

Ibland kan man ställa sig frågande till en enskild bedömning man fått. Kanske var instruktören ouppmärksam, tog fel på bil etc. Sådant kan hända. Det är dock 23 sektioner som räknas och i slutändan får alla en någorlunda rättvis bedöming. Hamnar man inom 3-4 poäng så kan det vara slumpen som avgjort. Skiljer det 10 poäng eller mer är det en verklig klasskillnad.

Tittar man på deltagarna på kursen så tycker nog de flesta att bedömningsmomentet är intressant. Stämningen i depån innan man kör ut på uppkörningen är verkligen laddad och det är inte många som tar det hela med en klackspark. För min del skulle jag inte köra kursen om man tog bort detta moment.

Så tycker jag i alla fall.

Tack, bra input.
Låter som att ögontjäneridelen är liten, har aldrig varit bra på det
Trodde iofs inte att jag skulle kunna hitta något skäl till att inte vara med på kursen, det var ett lamt försök till att spela "hard to get".

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Nürburgring
Rapport från Scuderia?
<<   1, 2
4090 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande