Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (16106 totalt) |
Det jag tycker är förde4len med FF framför stum eller konvetionell 50/50 diff med någon typ av broms (Haldex, torsen, lamell, visco) är att den är mycket mer konsekvent.
Varesig du har en haldex eller torsen eller viscodiff eller helt öppen diff så har du en 50/50 fördelning, ibland med artificiel kraftbalansering. |
||||
På min bil kopplas driften på bakhjulen ur när man drar i handbromsen, vilket möjliggör handbromsvändningar utan att driften stör.... kan det vara samma på volvo?.. _________________ Mårten Kluck |
||||
Den där haldexen såg inte alls kry ut...kan ha varit fel på bromskontakten, då blir det samma symptom. Råkade ut för det i vintras.... ![]() ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
åka bana???
gillar torsen på gatan men ska man åka bana så föreslår jag att man monterar i en spole istället för torsen diffen så det blir 50/50 drivning fram och bak, bak diffen ersätter man med en med diffbroms vill man vara riktigt säker på att slippa hhulspinn så sätter man diffbroms framockså så har man en drivlina som liknar den fabriken hade på sina tävlingsbilar på 80 och 90 talet innan alla andra blev sura och tyckte det gick för fort så drivning på alla fyra förbjöds. vill man inte gå hela vägen så är haldex ett bra alternativ ring ace i borås och få monterat ett chip för kopplingen så beter den sig betydligt mer konsekvent. anders på ace har varit med i utveklingen av haldex chippet och efter massor av tävlingar i audi så har han rätt bra koll på hur det ska bete sig. mvh dennis _________________ Dennis Hansson Lärare fordonsprogrammet Ängelholm Förare/mek Guldgossarna Racing |
||||
Som sagt:
Tvärställt Haldex. (innan haldex användes en viskokoppling) Längsmonterat Torsen. Audi Q7, VW Touareg, Porsche Cayenne har vad jag vet inte torsen utan någon annan lösning. Tidiga fyrhjulsdriva Volvo hade en viscodiff(på vw språk: syncro), inte haldex. Detsamma gäller tidigare VW. VW Passat 1997->2005 Kallad Syncro och 4-motion har torsen(quattro) och längsmonterad drivlina. _________________ ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (16106 totalt) |