| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
bra ider ang oljefälla till vevhus ventilationen
|
6735 besök totalt |
|
vatten/oljelåset gör du som på en toalett. Du måste gör a en utformning så den klara trycket från vehuset utan att öppna oberoende om det är + eller -.
Jag kanske kan hinna göra en skiss ikväll. Har du gott om plats? _________________ Henrik |
||||
|
det är ett rör 63mm dia och 150 långt ingången ifrån sidan uppe och utgången rakt upp dränering underpå samma sida som utloppet
väggen i mellan är en skilje vägg det röda är det eventuellla "diskboll" som det pratats om
_________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
|
denna är tänkt att sitta under insuget som olje fälla där original sitter ( den fungerar inte så bra är för liten)sen kommer det att finnas en uppsamlings burk som vevhusluften ska gå till den kommer ej vara återledande
_________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
|
Hej
Jag skulle (om det går) att flytta inloppet till ovansidan och rikta den något mot ytterväggen på burken. Dräneringen skulle du i första steget kunna leda ner i en burk så kan du prova lite olika lösningar och mäta hur mycket olja som avskiljs _________________ Henrik |
||||
|
Eller så har man en "besiktningsslang" för besiktningen vilken är lätt att plocka bort.
Sedan kan man ju köra en Vac-U-Pan lösning där oljan försvinner i avgasröret. Eh, nej... jag kör inte med kat.
_________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||||
|
Re: bra ider ang oljefälla till vevhus ventilationen
om man vill slippa meckaihop en oljefälla själv så kan man ju införskaffa en från SAAB. Det sitter en oljefälla på bl.a. 9-5 motorerna. In & Ut uppe samt dränering nertill, precis som du vill ha det. _________________
|
||||
|
så hur tycker ni nu angående dom där diskbollarna
här är bild på min burk med diskboll i tror ni att de gör någon skilnad? röret från höger är ingången, ut kommer bli i locket av burken på andra sidan väggenoch dräneringen sitter i botten
||||
|
nej den ska gå till en uppsamlings tank och sen ut i luften
jag skippade detta "diskbollar" det pratats om dels var det små spån som kom ur de hela tiden och de ville ja inte ha in i motorn igen. _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
Precis det jag tänkte på, därav frågan. Du slipper också en massa andra problem om du kör öppet.
Får du till det ordentligt så borde du kunna låta gaserna direkt ut i luften _________________ Henrik |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
bra ider ang oljefälla till vevhus ventilationen
|
6735 besök totalt |