Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bromsar: Överdimensionerat?
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (6008 totalt)
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Kolvantalet ger ju ofta även möjlighet till ökad area och det har ju betydelse. Om man skall ha en enda kolv och har relativt små skivor kan det ju bli lite svårt att få dit en allt för stor ensam kolv.

Vad är förresten masströghetsmomentet för ett typiskt vanligt t.ex. 16" racehjul med 215/45-däck?
Hade mest en undran om den omedelbara rörelsemängdsmomentförändningen (fint ord ) ger stora initiala krafter om man bromsar ifrån 300 km/h?

#24, #64, #88
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Det där med masströghetsmomentet på fäljar och däck är intresankt för det partas ju MÄST bara om vikten på dessa.
Här är en rätt intresankt grej, tyvärr inte på svenska men nästan så lite gick in
http://home.netpower.no/pberg/trilting.html

Ytan på brombelägget måste väll också vara beroende på max yttryck som slitbeläggningen tål. Allså så behövs det större belägg om man går upp i kolvarea i oken.

Kristianstad
Här sen Nov 2002

Matso skrev:
OT-varning:

Som förbrukare av flera motorrelaterade forum på nätet kan jag inte låta bli att roas en smula av attityden hos de som svarat här jämfört med hur det skulle se ut på zandlådan Zatzy.....

Här möts dessa läckra bilder och vidunder till bromsar med en viss för att inte säga stor portion skeptisism ("Ej optimal bromsutrustning för applikationen"). Det handlar inte om avundsjuka, dom flesta här är bara helt inriktade på att prestera optimalt med tillgänglig utrustning och allt skall lira tillsammans - attityden som tillsammans med en glimt i ögat gör rejsa.nu till en läsvärd tillställning.

På Zatzy blir nog reaktionen en annan (snälla Pelle, posta samma sak där!). Allt från 14åriga mopedister till 45 åriga föredettingar som försöker nå idolstatus bland vår motorburna ungdom dreglar tills dom får vätskebrist. Hallelujaropen skallar tills spoilerpaketen trillar av. Finland hinner vinna melodifestivalen innan någon funderar över bromskraft och kraftfördelning mellan för och akter.

Själv gläds jag mest åt Pelle som antagligen känner sig lite extra glad varje gång han stannar vid rödljuset, oavsett om det är finbroms eller jämfotahopp på mittpedalen. Ej heller kan jag låta bli att tycka att dessa tingestar skulle passa bra på min egen bil, en S4 som genom svaga gener lider av klena bromsar även för inspirerad gatkörning.

Fortsatt OT-varning :

Inte för att jag tillhör besökarskaran till den där sidan yatsy ellervaddennuheter, men både du och jag har väl en gång varit 14-åriga mopedister. De som hänger där idag växer väl förhoppningsvis till sig någon gång..

Mantorp
Här sen Nov 2002

fuling skrev:
Det där med masströghetsmomentet på fäljar och däck är intresankt för det partas ju MÄST bara om vikten på dessa.
Här är en rätt intresankt grej, tyvärr inte på svenska men nästan så lite gick in

Ytan på brombelägget måste väll också vara beroende på max yttryck som slitbeläggningen tål. Allså så behövs det större belägg om man går upp i kolvarea i oken.

Lite OT:

Norrmännen bakom dedär testen (3 st Civilingenjörer, vad annars. ) har jag mer eller mindre jagat upp mitt i natten, via mail (!), för att mäta den ofjädrade massa på en E30-framvagn. Jag hade ngn åsikt om att det excelark de knåpat ihop angående fjädringsberäkningar inte stämde riktigt...
Många mail blev det under nga timmar den natten, men svar (mer detaljrika än man vågat drömma om) kom! Hahaha Mkt entusiastiska personer!

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Re: Bromsar: Överdimensionerat?

Göran Malmberg skrev:
....Aluminium har en flexmodul av 10 medan stål har 30. .....
Vad är flexmodul?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Bromsar: Överdimensionerat?

Pär Hansson skrev:
Göran Malmberg skrev:
....Aluminium har en flexmodul av 10 medan stål har 30. .....
Vad är flexmodul?

Jag tror det är elasiticetsmodul som avses. Stål har väl 210 kN/mm2 och många alulegeringar runt 70, blir ju samma förhållande.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag vill bara poängtera att Pelle har agenturen för Movit i Sverige. Så ni vet bara (dvs det är lite reklam från hans sida... men det var fina bilder så det kan vi väl stå ut med )

Bromma
Här sen Feb 2003

fuling skrev:

Jag brukar säga att den roterande massan, förutom motorns svänghjul,
fälgar-däck-bromsskivor mm, i likhet med just svänhjulet måste accelereras av motorn som ett svänghjul. (och bromsas av bromsarna). Kör bilen på högsta växeln, ingen överväxel, blir slutväxeln t,ex 4,00 den som gäller.
Det är fyra hjul på bilen, alltså blir det som att ett hjul satt direkt monterat på vevaxeln. 35 kilo svänghjul till!?!? En viss skillnad på motorrespons med tunga hjul å skivor.

Så det är inte bara ur o-fjädrad-vikt synpunkt som tunga hjul , fälgar, bromsskivor är förkastligt. Även som roterande massa är det dåligt.
Det är inte bara absolutvikten som är viktig på hjulet, utan hur långt ut mot periferin vikten är placerad när det gäller acc-broms. På seriösa svänghjul finns uppgifer om svängmassan vid sidan om själva vikten.

För att återgå till bromsning. Roterande hjulmassan är lagrad energi som kommer att belasta bromsarna med mer värme. Skivorna behöver därför än mer massa-kylning för att hantera detta. Men det förändrar inte stopp potentialen mätt i G.

Kolvstorlekar är ett utväxlingsförhållande. Som en hävstång. Ökar man beläggytan mot samma kolv minskas kg/cm2. Men totaltrycket mot skivan bibehålls. Det här kan balanseras fram och tillbaka i oädlighet, och förorsaka olika pedaltryckskrafter kontra cm2 krafter på beläggytan.
Men förändrar bara hur hårt vi får trampa på bromsen resp hur fort beläggen slits ut.

Göran Malmberg.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

En (dum?) undring:

Varför är det enklare att kontrollera bromsningen perfekt och inte låsa om beläggen är större?

Är det för att det mindre belägget kräver högre tryck vilket är svårare att hålla jämt och exakt (flex i ok, slangar, skillnader i ytan på skivan...???)

Eller har det på något omvänt sätt att göra med fenomenet att en grej som ligger stilla på en sluttande yta kräver betydligt mer lutning för att starta glida men betydligt mindre lutning för att fortsätta glida nerför backen?

Lomma
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jag vill bara poängtera att Pelle har agenturen för Movit i Sverige. Så ni vet bara (dvs det är lite reklam från hans sida... men det var fina bilder så det kan vi väl stå ut med )

thihi lite det också men ville framför allt visa upp lite snygga bilder och vad kiten innehåller, samt väcka lite debatt angånde bromsar (igen)

Magnus: om du vill byta på M3:an så vet du vad som gäller

Pelle75
Lomma
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Matso skrev:
OT-varning:

Som förbrukare av flera motorrelaterade forum på nätet kan jag inte låta bli att roas en smula av attityden hos de som svarat här jämfört med hur det skulle se ut på zandlådan Zatzy.....

Här möts dessa läckra bilder och vidunder till bromsar med en viss för att inte säga stor portion skeptisism ("Ej optimal bromsutrustning för applikationen"). Det handlar inte om avundsjuka, dom flesta här är bara helt inriktade på att prestera optimalt med tillgänglig utrustning och allt skall lira tillsammans - attityden som tillsammans med en glimt i ögat gör rejsa.nu till en läsvärd tillställning.

På Zatzy blir nog reaktionen en annan (snälla Pelle, posta samma sak där!). Allt från 14åriga mopedister till 45 åriga föredettingar som försöker nå idolstatus bland vår motorburna ungdom dreglar tills dom får vätskebrist. Hallelujaropen skallar tills spoilerpaketen trillar av. Finland hinner vinna melodifestivalen innan någon funderar över bromskraft och kraftfördelning mellan för och akter.

Själv gläds jag mest åt Pelle som antagligen känner sig lite extra glad varje gång han stannar vid rödljuset, oavsett om det är finbroms eller jämfotahopp på mittpedalen. Ej heller kan jag låta bli att tycka att dessa tingestar skulle passa bra på min egen bil, en S4 som genom svaga gener lider av klena bromsar även för inspirerad gatkörning.

Tjena Matso

Ligger ute en post på zatzy fick inte så många svar där eftersom dem flesta håller sig nog borta från att kommentera hehe... Fick iaf ett lite spydigt svar "Kunde du inte ha valt dyrare fälgar?"

Just nu känns det lite pinsamt att stanna vid rödljuset efter som bromsarna skriker kom och hjälp mig och dö!

Saknar min ådi
Funderar på att köpa en biturbo Avant igen nu till hösten

Mvh
/Per

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Pelle75 skrev:

En RS6 då eller?

I vilket fall har jag haft mina 322 x 32 mm Movits monterade ett tag nu och jag är mycket nöjd. Har bara systemet monterat fram av kostnadsskäl men tycker det fungerar mycket bra.
Speciellt om man kör fort på motorväg och tvingas bromsa ner p.g.a. mottrafikkanter. När man gett bromsarna vad de tål från 200 km/h till 110 km/h ett par gånger och det fungerar egentligen bara bättre ju varmare de blir då vet man att man ska vara nöjd.

I vilket fall fick jag smaka praktik imorse på mycket av det som skrivs i den här tråden.
Vid en motorvägsavfart tidigt imorse bestämde jag mig för att gasa på lite för att njuta lite av den sköna accelera- och decelerationen min bil erbjuder.
Ligger kanske i 140-150 km/h och ska precis börja bromsa då en bil som varit på väg åt ett annat håll i sista sekund drar över vitspärrat in i min fil. Han ligger kanske i 70 km/h.
Jag kan inte avgöra om min EBS går in och hjälper till, gissningsvis inte då jag tror jag redan börjat bromsa innan panikåtgärden behövdes.
Kan ju säga att mer bromsar behövdes inte för det låste precis direkt då vägbanan var rätt fuktig efter nattens regn. Panik! Men endå vilken trevlig känsla att kunna styra bort ifrån hindret med hjälp av ABS och sen när man inser att "ahh! Trevligt! Det här ordnar sig!" kunna styra tillbaka in i sin ursprungsfil och kunna lägga sig bakom objektet för alla åtgärder (Skoda pickis...)

Jag har hyfsat slitna P Zero 235:or och det var den svaga punkten i det här fallet. Förutom min kärlek till fart då alltså"

Pelle75
Lomma
Här sen Nov 2002

Trådstartare
[quote="Erik B"]
Pelle75 skrev:

En RS6 då eller?
[quote]

Känner mig inte riktigt så gammal ännu!

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Med tanke på norrmännens uträkningar. Om vi med 1000 kilosbilen,som förlorade 3 sek till hundra, åker kvartsmilen på 12,5 sek och fölorar 5 tiondelar till 180 km tim, så kostde de tunga hjulen 25 hkr. Erforderlig effekt blir 223 hkr på bakhjulen.
En viss poäng med rätt hjul.

Göran Malmberg.

Partille
Här sen Feb 2003

Göran Malmberg skrev:

Racing däck (inte alla) ger faktiskt bäst friktion vid låsning till skillnad mot gatdäck. Men, man får flator.

Göran Malmberg.

Det visste jag inte, då skulle man väl få bäst acceleration om man spann hejdlöst i starten med såna däck

Angående kolvantal så är det nog inte många som vet att:

48mm enkolvsok

ger samma kraft som

48mm tvåkolvsok

som ger samma kraft som

34mm 4-kolvsok

(hoppas att jag fick detta rätt nu...)

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Utzon skrev:

48mm enkolvsok

ger samma kraft som

48mm tvåkolvsok

som ger samma kraft som

34mm 4-kolvsok

Stämmer väl thumbs up

Här sen Dec 2002

Frazze skrev:
Matso skrev:
OT-varning:

Fortsatt OT-varning :

Inte för att jag tillhör besökarskaran till den där sidan yatsy ellervaddennuheter, men både du och jag har väl en gång varit 14-åriga mopedister. De som hänger där idag växer väl förhoppningsvis till sig någon gång..

Nej jag har inte varit 14 och mopedist. Och lite av poängen var att folk som är aktiva där faktiskt inte verkar växa till sig.....

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Utzon skrev:
[
Det visste jag inte, då skulle man väl få bäst acceleration om man spann hejdlöst i starten med såna däck

Jag har inte testat detta själv. Skulle föreställa mig att det är frågan om något bättre stoppkraft än precis innan låsning. och sen under en kort period, tills tempen sätter punkt för det hela.

Göran Malmberg.

Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Utzon skrev:
Göran Malmberg skrev:

Racing däck (inte alla) ger faktiskt bäst friktion vid låsning till skillnad mot gatdäck. Men, man får flator.

Göran Malmberg.

Fast frågan är om man inte får absolut bäst, hrmmm... "grepp" vid typ +3% spinn ??? Alltså precis precis ovanför 1:1 i grepp ???

Ähh bara en tanke, teoretiskt borde det inte fungera - men så är det ju det där med praktik ibland

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag har en känsla av att spinnet skall ligga på ca 5-20%
Ett std däck har lägre my(friktionstal) men flackare kurva, medan ett racedäck håller i, håller i sän är det kört :-)

X-axel= %-tal spinn
Y-axeln= my

%=(1-v / vh) * 100 (x-axeln)

där v = bilhastighet
där vh = hjulets pereferihastighet

Finspång
Här sen Apr 2003

Utzon skrev:

48mm enkolvsok

ger samma kraft som

48mm tvåkolvsok

som ger samma kraft som

34mm 4-kolvsok

Hällå Utzon!

Jag hänger inte med riktigt

Menar du att 2 stycken 48 mm kolvar ger samma kraft som 1 styck 48 mm
eller menar du att 2 stycken med totalt 48mm (2*24mm) ger lika!?

försöker lära mej lite här om det är möjligt för mej

A)(L

Allmänt banåkaforum
Bromsar: Överdimensionerat?
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (6008 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande