Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Bilder o videos Ultima Can-Am (splittad tråd) | << 1, 2 1 besök senaste veckan (10180 totalt) |
Nu var jag mer inne på att du skrev att M5:an inte lät bra men jag kanske missupfattade dig. Att M62 inte låter tillnärmelsevis lika bra oavsett avgassystem håller jag med om. Men med Kellenerssystem låter M5:an som ngn blandning av Ferrari och AC Cobra det kan väl inte vara fel? Som race-motor vete fasen om S62 är så lyckad, iaf inte om man inte gör ngt år oljeförsörjningen först. |
||||||
Känns väldigt tryggt inför nattsömnen att vi/du lyckades reda ut denhär frågan Johann!
Det var M62 jag avsåg i första hand... F*n vet om ngn M-motor kommer eller har låtit illa?! Då var vi överens! |
||||||
Jag kan intyga att en M5 med Kellenerssystem låter ljuvligt. De går att känna igen på ljudet!
Jänkeåttorna har haft olika tändföljd och en Ford 460 (1-5-4-2-6-3-7-8) låter inte ens nästan som en Cheva 454 (1-8-4-3-6-5-7-2) om de har fritt avgassystem. De har dock liknande vevaxelkonstruktion... Jag har gamla videosnuttar från olika dragrace-events och när polarns gamla Sierra med Ford 502 dyker upp känner man igen ljudet innan bilen syns i bild. Helt annan klang än "Skevrolett". En annan kamrat har en Pantera med Ford-V8 med 180-graders headers. Den låter ruggigt skönt! Hans fars Pantera har 526 Hemi och låter hyfsat trevligt den med trots Supertrapp-dämpare... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
|
||||||
Här är en sida om Hemi-Panteran jag nämnde ovan:
http://hem.passagen.se/hemipanter/ _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Kom just på att jag hört Björn Carapis Pantera på fullrus...
DET var sång i den kan jag lova!!! Trodde aldrig en "jänke 8:a" kunde låta så... |
||||||
Läste igenom sidan. Måste säga att killen har koll på läget. /Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Hmmm, vill minnas att jag för något år sen läste på en hemsida om någon som hade rett ut vinrationer etc och ljud från olika motorkonfigurationer, (t.ex varför en R6 går så jämnt och fint). För V8:or var det något med om vevaxeln var av flat- ellet var "cross-plane" typ, eller nått sånt. Har för mig jänkr V8 ofta var av crossplanetyp och Ferrari och tävlings v8:or var av flat typ?!?? Är det i princip detta ni pratar om här oxo? T.ex skillnaden mellan M5 V8 och 540 v8? Rätt intressant ivf? _________________ Pär Hylander |
||||||
Vi snackar mkt riktigt om bla "flata vevar". (Sk 180 graders).
Fast hos M5 och 540 har båda den andra varianten... Det som gör att M5:an låter så mkt bättre är trimningsgraden kan man enkelt säga. Det är inte samma liga riktigt. |
||||||
Kan bara hålla med, lyssna på Rune Syvéns tex. Nästan en anledning till att stå kvar i depån istället för att köra _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Någon sa att han sålt sin Corrado!?! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Bilder o videos Ultima Can-Am (splittad tråd) | << 1, 2 1 besök senaste veckan (10180 totalt) |