Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Ultima Can-Am (splittad tråd)
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (10180 totalt)
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



AL skrev:
johann skrev:
AL skrev:
Kan bara inte bestämma mig för om jag ska ha M5 V8 i (gillar inte tändföljden) eller om man likaväl ska ta en lite nerställd Judd GV4 V10. Dom låter iaf som motorer ska.


Du har helt enkelt aldrig hört en M5 med ett vettigt avgassystem.


Jo, ngn ljudfil med ett "sådandär" Kellernessytem har jag visst lyckats lyssna på...

OK, det låter skitgott! Inget fel på den. Men det är enligt min utsaga en jäkla skillnad på ljudet i en 540-motor och en M5:a. Även om 540 har racesystem. Eller hur?!

Har lite filmsnuttar som jag skulle kunna skicka över när jag digitaliserat dem. Antagligen har du sett det mesta redan.

Inget fel på M5:an. Det är bara jag och mina principer som spelar mig ett spratt... Och de principerna är ofta baserade på fåniga kännslor jag inte kan förklara eller har otroligt fåniga motiveringar.

Tex så baseras dethär med tändfäljden på att: "Jänkarna byggde V8 på ett sätt och gammla F1-team på ett. Jag gillar inte jänkebilar."

Typ så kan det låta i min lilla skalle. Fånigt, barnsligt och fel? Ja! ofta! Men jag mår bra av det... hahahaha

Att sedan hela resonemanget faller när man hör en NASCAR-bil på 9500 rpm thumbs up skiter jag i...hahahha

När bjuder du på en "liveföreställning" av hur en V8:a ska låta då?


Nu var jag mer inne på att du skrev att M5:an inte lät bra men jag kanske missupfattade dig. Att M62 inte låter tillnärmelsevis lika bra oavsett avgassystem håller jag med om. Men med Kellenerssystem låter M5:an som ngn blandning av Ferrari och AC Cobra det kan väl inte vara fel?

Som race-motor vete fasen om S62 är så lyckad, iaf inte om man inte gör ngt år oljeförsörjningen först.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Känns väldigt tryggt inför nattsömnen att vi/du lyckades reda ut denhär frågan Johann! thumbs up

Det var M62 jag avsåg i första hand... F*n vet om ngn M-motor kommer eller har låtit illa?!

Då var vi överens!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17390



Jag kan intyga att en M5 med Kellenerssystem låter ljuvligt. De går att känna igen på ljudet!

Jänkeåttorna har haft olika tändföljd och en Ford 460 (1-5-4-2-6-3-7-8) låter inte ens nästan som en Cheva 454 (1-8-4-3-6-5-7-2) om de har fritt avgassystem. De har dock liknande vevaxelkonstruktion...

Jag har gamla videosnuttar från olika dragrace-events och när polarns gamla Sierra med Ford 502 dyker upp känner man igen ljudet innan bilen syns i bild. Helt annan klang än "Skevrolett".

En annan kamrat har en Pantera med Ford-V8 med 180-graders headers. Den låter ruggigt skönt!
Hans fars Pantera har 526 Hemi och låter hyfsat trevligt den med trots Supertrapp-dämpare...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Här får man bevis på sin okunskap angående Gjutjärnsmotorer...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17390



Här är en sida om Hemi-Panteran jag nämnde ovan:
http://hem.passagen.se/hemipanter/

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kom just på att jag hört Björn Carapis Pantera på fullrus...

DET var sång i den kan jag lova!!! thumbs up
Trodde aldrig en "jänke 8:a" kunde låta så...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Mäkinen skrev:
Här är en sida om Hemi-Panteran jag nämnde ovan:
http://hem.passagen.se/hemipanter/
d

Läste igenom sidan. Måste säga att killen har koll på läget. thumbs up

/Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Mäkinen skrev:


Jänkeåttorna har haft olika tändföljd och en Ford 460 (1-5-4-2-6-3-7-8) låter inte ens nästan som en Cheva 454 (1-8-4-3-6-5-7-2) om de har fritt avgassystem. De har dock liknande vevaxelkonstruktion...

En annan kamrat har en Pantera med Ford-V8 med 180-graders headers. Den låter ruggigt skönt!


Hmmm, vill minnas att jag för något år sen läste på en hemsida om någon som hade rett ut vinrationer etc och ljud från olika motorkonfigurationer, (t.ex varför en R6 går så jämnt och fint). För V8:or var det något med om vevaxeln var av flat- ellet var "cross-plane" typ, eller nått sånt. Har för mig jänkr V8 ofta var av crossplanetyp och Ferrari och tävlings v8:or var av flat typ?!??

Är det i princip detta ni pratar om här oxo? T.ex skillnaden mellan M5 V8 och 540 v8?

Rätt intressant ivf?

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Vi snackar mkt riktigt om bla "flata vevar". (Sk 180 graders).

Fast hos M5 och 540 har båda den andra varianten... Det som gör att M5:an låter så mkt bättre är trimningsgraden kan man enkelt säga. Det är inte samma liga riktigt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41657

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ganska lattjo men en VR6'a med konfilter låter OTROLIGT maffigt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Magnus Thomé skrev:
Ganska lattjo men en VR6'a med konfilter låter OTROLIGT maffigt


Kan bara hålla med, lyssna på Rune Syvéns tex. Nästan en anledning till att stå kvar i depån istället för att köra

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Micke Holmström skrev:
Magnus Thomé skrev:
Ganska lattjo men en VR6'a med konfilter låter OTROLIGT maffigt


Kan bara hålla med, lyssna på Rune Syvéns tex. Nästan en anledning till att stå kvar i depån istället för att köra

Någon sa att han sålt sin Corrado!?!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41657

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Peeter skrev:
Micke Holmström skrev:
Magnus Thomé skrev:
Ganska lattjo men en VR6'a med konfilter låter OTROLIGT maffigt


Kan bara hålla med, lyssna på Rune Syvéns tex. Nästan en anledning till att stå kvar i depån istället för att köra

Någon sa att han sålt sin Corrado!?!
Jepp. Blir spännande o se vad det blir istället! En Porsche? En Lotus? En Passat? Hehe, nej det hade han redan ju en

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bilder o videos
Ultima Can-Am (splittad tråd)
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (10180 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande