Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 TURBO Coupé
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (31691 totalt)
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 300


Trådstartare
Ricke_1602>>
Tackar!

Vad gäller motorval, du är välkommen för en provtur (I passagerarsätet )!
Så kan vi tillsammans avgöra om motorvalet/konstruktionen är misslyckad för bilen.
oavsett vad som står på ventilkåpan ylar en motor ganska "gött" på 9500rpm

Å den hade inte ylat bättre om det stått BMW på ventilkåpan

om du syftar på önskan av toppeffekt så missade du nog potensialen i bild fyra

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M3 Competition Touring
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 300


Trådstartare
Lite info som kanske inte attraherar banrävar, men betänk potensialen ut ur högerböjjen före start och målrakan på kinnekulle.
Lite upploppspotensial

Körde runt och försökte PID mappa (Å köra laddtryckregleringen i closed loop).
Gick sådär eftersom jag glömt "enabla" ett värde i sprutet när detta loggades, Men man lär så länge man lever
Å nu har jag lärt mig att kolla allt innan jag börjar

Hur som helst, kikade lite i loggar från dessa pumpgasningar. (Pi toolbox loggverktyg)

Å gissa vad jag hittade, jo detta.





Med 265/35 18" 3.15 i baken och 1.67 på trean ger det följande
4700rpm = ~107km/h
6820rpm = ~158km/h

Dvs 107-158km/h gick som synes på 2.4sek
Å efter 6800rpm (där jag släpper) steker den iväg riiiktigt jä.la elakt till varvstopp. (Kika gärna vinkel på rpm kurva)

Detta rullandes runt på macksoppa. Vid tillfället peakade laddtrycket på 1.8bar, allt enl det trevliga Pi toolbox. (Mappad i bänk utan knack till 2.5bar på 98okt)

Nu skall jag bara tömma på lite ny olja på lådan och logga 100-200,
Kan vara kul att veta och berätta för barnbarnen.

Denna motor lurar jag på att flytta över på det riktiga banobjektet tills V8an är färdig, den verkar ju gå riktigt skapligt.

Med lite Elf turbo Plus och fullt ställ i motorn så kanske man hinner upp i warp speed innan bron, och den äckliga svackan på tidigare nämnd bana, så kan man kanske flyga över den

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M3 Competition Touring
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 382



Låter ju som det kan gå gött under bron!
Tänk på att se upp för fästingar om du hamnar uppåner i gräset efter bron bara. Har dålig erfarenhet av dem!

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 300


Trådstartare
Re:

Henrik Carlsson skrev:
Låter ju som det kan gå gött under bron!
Tänk på att se upp för fästingar om du hamnar uppåner i gräset efter bron bara. Har dålig erfarenhet av dem!


Nu vill jag inte köra längre.
Gillar vare sig, rulltårta eller fästingskalas

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M3 Competition Touring
Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1132



Vill ha... Ruggit fräck bil, allt är hel rätt! thumbs up
När får man se den på kullen??

_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367



Tro jag kräver en tråd lyftning här, hur går det .

( såg att du sålde lite saker så du borde titta in )

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 300


Trådstartare
Update

Efter många år i malpåse är det nu dax att fräsha upp bygget.
Barn i plural och jobb i andra länder kan lätt ändra prioriteringsordning i livet, dvs bilen hamnade bortglömd i skamvrån i garaget.
Har pysslat i mindre skala med andra byggen, och söndagsåkt med M6, så behovet, eller för den delen tid för "rejserbil" har i sammanhanget varit obefintligt.

Men så blev barnen lite äldre, och den älste grabben har alltid varit frågvis om den den där röda räserbilen som pappa alltid drar rövarhistorier om.
Och en dag för några veckor sedan säger han, - kan du inte sluta mecka med cabben (en gammal 9-3 cab) så vi kan göra iordning den röda istället?

Även för egen del har intresset sakta men säkert vaknat till liv igen, och man vill ju inte göra sina barn besvikna (Lilltjejjen nöjjer sig fn. med att dansa i garaget när musiken står på )
Bra försäljningsargument hemma också...hmm nä..vi känner varann för bra...

Hur som haver, nu kör "vi" igång Z3 Turbo v2.

Planen är denna gång att jobba med "bilen" först och ta drivlinan sist. Dvs omvänd ordning från förra vändan.
Orsak? Drivlina är det "roliga" dvs. resten kommer bli kompromiss igen om jag startar med den. Samt jag vill fundera en stund vad för drivlina och koncept jag skall köra med.
Tidigare planer på C5 hjulupphängning och Northstar V8 turbo är pensionerat av den enkla orsaken, jag kommer aldrig bli färdig...

Nu kommer jag fixa en stabil bas att bygga på.
Dvs ett färdigt rullande chassi med allt installerat, tanken är att man kan skjuva in drivlinan och koppla in hanske till el och bränsle = klart.

1. Fullbur "race" från Finess inhandlat för att svetsas in i bilen.

2. Fixa sista touchen på chassi och bromssystem som aldrig blev färdigt i förra utgåvan, samt en hydraulisk handbroms för sladdtävlingar i mörka industriområden

3. ominstallera ett permanent och robust "universal" bränslesystem som fungerar till alla tänkbara motor/bränsletyper.

4. Nytt/kompletterande elsystem och instrument för behovet. Dvs rensa original och lägg till de funktioner som saknas. nuvarande lösning är lite väl mycket tjyvkopplingar och tvinnade kablar

5. Drivlina. Enklast = renovera befintlig och köra.

5a. Uppdatera befintlig grundmotor, ny modernare turbo (Tänkt BW S300SX-E S362) och mappa för E85, samt byta låda till en SG6-53DZ.
Detta medför en relativt dryg ombyggnad för inpassning av ny låda och koppling. Men känns som en modernisering, samt nuvarande lådtyp är redan inne och nosar på två haveri innom loppet av en sommar känns inte stabilt.
Detta kan iofs. bero på "missalignment" på adapterplattan vs. lådan, oavsett, gör man om vill jag byta till kraftigare låda samtidigt.

5b. Nytt drivpaket, har alltid varit svag för Viper turbos, samt låda och koppling finns redan klart. Ingen klabb med adaptrar och halvskeva garagelösningar.. Ebay.com -> klick and buy.....
Bör bli en helt annan driftstabilitet med måttligt effektuttag runt 800Hk fördelat på 8liter, än en vråltrimmad 2l fyra.
Men blir det samma visa som de vidlyftiga planerna jag hade för Northstar turbon? kommer bli brutaldyrt och ta (för lång) tid...
Hinner man tröttna innan det blir färdigt? Fördelen är att jag inte är "först i världen" finns ju färdiga koncept man kan tjyvkika på.
Nästa baksida om det händer något olyckligt är att det inte ligger Vipermotorer och dräller runtom på skrotarna. (Liten fördel Saab )

5c. krypa till korset och köra överladdad BMW 6a.

Hur som helst, detta är tågordningen på v2.

Förvänta er en massa konstiga amatörfrågor inom kort, första området kommer givetvis gälla buren som jag skall svetsa in snart, verkar ju inte helt enkelt när man inte "fuskar" med skruvlösningar. Dvs gäller att tänka till så man kommer åt att svetsa överallt, samt få till notchningar.

Vi ses och hörs

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M3 Competition Touring
Citera
ZVR
Skogstorp
Här sen Nov 2004
Inlägg: 661



Fan va kul att du håller på med den igen och som SAAB-människa så röstar jag självklart för 5A!

Ska bli kul att följa oavsett men jag hoppas du fortsätter med B2X4!

_________________
Oscar Zettervall
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 300


Trådstartare
Kul att höra

Har gjort en snabb men skapligt genomtänkt kalkyl för en Vipermotor, (där det mesta för fabrikation kommer ske i egen regi)
Bygger man Vipermotor inklusive smidd botten, stålöverfall, ARP fästelement, 2xS200SX-E turbo, och AEM infinity, som är budgetalternativet, och toppar byggda för lite varv, så kommer delar exklusive bearbetning, mappning, customtillverkning mot övrig drivlina, all garagetillverkning och mantid gå loss på ca 200k (men då skall man ha en skottsäker botten för dragrace effekter)
Ovan det behöver man motor och låda, runt 100k för en gen4, och så skulle jag gärna vilja ha torrsump också.
Dvs 400-500k för drivlinebytet,
Alt2 är att lämna motorn orörd sånär som smidda kolvar så blir det genast billigare, men måste ända gaffla ut ca 200k exklusive samma poster som tidigare nämnt.
Behöver lite mer kunskap kring dessa motorer innan jag tar det spåret, annars är kostnaden snarlik Northstar bygget, och då har jag ju redan motorn hemma.

Dvs 5a. ligger givetvis nära till hands

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M3 Competition Touring
Citera
ZVR
Skogstorp
Här sen Nov 2004
Inlägg: 661



Låter bra!

_________________
Oscar Zettervall
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 300


Trådstartare
Lite kompletterande info.
Motor införskaffad, en GM LM7 som kommer bli uppdaterad och överladdad.
Det mesta utom kolvar, stakar och sprut är införskaffat för att dra igång bygget.
Låda blev en Tremec T56 (TUET 2066)

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M3 Competition Touring
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 402



5d alltså tror ls/lm motor är ett bra val. Relativt lätt och kompakt och oändligt med eftermarknadsdelar.
Kul projekt.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 TURBO Coupé
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (31691 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande