Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (31691 totalt) |
Ricke_1602>>
Tackar! Vad gäller motorval, du är välkommen för en provtur (I passagerarsätet ![]() Så kan vi tillsammans avgöra om motorvalet/konstruktionen är misslyckad för bilen. oavsett vad som står på ventilkåpan ylar en motor ganska "gött" på 9500rpm ![]() Å den hade inte ylat bättre om det stått BMW på ventilkåpan ![]() om du syftar på önskan av toppeffekt så missade du nog potensialen i bild fyra ![]() _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
Lite info som kanske inte attraherar banrävar, men betänk potensialen ut ur högerböjjen före start och målrakan på kinnekulle.
Lite upploppspotensial ![]() Körde runt och försökte PID mappa (Å köra laddtryckregleringen i closed loop). Gick sådär eftersom jag glömt "enabla" ett värde i sprutet när detta loggades, Men man lär så länge man lever ![]() Å nu har jag lärt mig att kolla allt innan jag börjar ![]() Hur som helst, kikade lite i loggar från dessa pumpgasningar. (Pi toolbox loggverktyg) Å gissa vad jag hittade, jo detta. ![]() ![]() Med 265/35 18" 3.15 i baken och 1.67 på trean ger det följande 4700rpm = ~107km/h 6820rpm = ~158km/h Dvs 107-158km/h gick som synes på 2.4sek ![]() Å efter 6800rpm (där jag släpper) steker den iväg riiiktigt jä.la elakt till varvstopp. (Kika gärna vinkel på rpm kurva) Detta rullandes runt på macksoppa. Vid tillfället peakade laddtrycket på 1.8bar, allt enl det trevliga Pi toolbox. (Mappad i bänk utan knack till 2.5bar på 98okt) Nu skall jag bara tömma på lite ny olja på lådan och logga 100-200, Kan vara kul att veta och berätta för barnbarnen. Denna motor lurar jag på att flytta över på det riktiga banobjektet tills V8an är färdig, den verkar ju gå riktigt skapligt. Med lite Elf turbo Plus och fullt ställ i motorn så kanske man hinner upp i warp speed innan bron, och den äckliga svackan på tidigare nämnd bana, så kan man kanske flyga över den ![]() _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
Re:
Nu vill jag inte köra längre. ![]() Gillar vare sig, rulltårta eller fästingskalas ![]() _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
Update
![]() ![]() Efter många år i malpåse är det nu dax att fräsha upp bygget. Barn i plural och jobb i andra länder kan lätt ändra prioriteringsordning i livet, dvs bilen hamnade bortglömd i skamvrån i garaget. Har pysslat i mindre skala med andra byggen, och söndagsåkt med M6, så behovet, eller för den delen tid för "rejserbil" har i sammanhanget varit obefintligt. Men så blev barnen lite äldre, och den älste grabben har alltid varit frågvis om den den där röda räserbilen som pappa alltid drar rövarhistorier om. Och en dag för några veckor sedan säger han, - kan du inte sluta mecka med cabben (en gammal 9-3 cab) så vi kan göra iordning den röda istället? Även för egen del har intresset sakta men säkert vaknat till liv igen, och man vill ju inte göra sina barn besvikna (Lilltjejjen nöjjer sig fn. med att dansa i garaget när musiken står på ![]() Bra försäljningsargument hemma också...hmm nä..vi känner varann för bra... ![]() Hur som haver, nu kör "vi" igång Z3 Turbo v2. Planen är denna gång att jobba med "bilen" först och ta drivlinan sist. Dvs omvänd ordning från förra vändan. Orsak? Drivlina är det "roliga" dvs. resten kommer bli kompromiss igen om jag startar med den. Samt jag vill fundera en stund vad för drivlina och koncept jag skall köra med. Tidigare planer på C5 hjulupphängning och Northstar V8 turbo är pensionerat av den enkla orsaken, jag kommer aldrig bli färdig... Nu kommer jag fixa en stabil bas att bygga på. Dvs ett färdigt rullande chassi med allt installerat, tanken är att man kan skjuva in drivlinan och koppla in hanske till el och bränsle = klart. 1. Fullbur "race" från Finess inhandlat för att svetsas in i bilen. 2. Fixa sista touchen på chassi och bromssystem som aldrig blev färdigt i förra utgåvan, samt en hydraulisk handbroms för sladdtävlingar i mörka industriområden ![]() 3. ominstallera ett permanent och robust "universal" bränslesystem som fungerar till alla tänkbara motor/bränsletyper. 4. Nytt/kompletterande elsystem och instrument för behovet. Dvs rensa original och lägg till de funktioner som saknas. nuvarande lösning är lite väl mycket tjyvkopplingar och tvinnade kablar ![]() 5. Drivlina. Enklast = renovera befintlig och köra. 5a. Uppdatera befintlig grundmotor, ny modernare turbo (Tänkt BW S300SX-E S362) och mappa för E85, samt byta låda till en SG6-53DZ. Detta medför en relativt dryg ombyggnad för inpassning av ny låda och koppling. Men känns som en modernisering, samt nuvarande lådtyp är redan inne och nosar på två haveri innom loppet av en sommar känns inte stabilt. Detta kan iofs. bero på "missalignment" på adapterplattan vs. lådan, oavsett, gör man om vill jag byta till kraftigare låda samtidigt. 5b. Nytt drivpaket, har alltid varit svag för Viper turbos, samt låda och koppling finns redan klart. Ingen klabb med adaptrar och halvskeva garagelösningar.. Ebay.com -> klick and buy..... ![]() Bör bli en helt annan driftstabilitet med måttligt effektuttag runt 800Hk fördelat på 8liter, än en vråltrimmad 2l fyra. Men blir det samma visa som de vidlyftiga planerna jag hade för Northstar turbon? kommer bli brutaldyrt och ta (för lång) tid... Hinner man tröttna innan det blir färdigt? Fördelen är att jag inte är "först i världen" finns ju färdiga koncept man kan tjyvkika på. Nästa baksida om det händer något olyckligt är att det inte ligger Vipermotorer och dräller runtom på skrotarna. (Liten fördel Saab ![]() 5c. krypa till korset och köra överladdad BMW 6a. Hur som helst, detta är tågordningen på v2. Förvänta er en massa konstiga amatörfrågor inom kort, första området kommer givetvis gälla buren som jag skall svetsa in snart, verkar ju inte helt enkelt när man inte "fuskar" med skruvlösningar. Dvs gäller att tänka till så man kommer åt att svetsa överallt, samt få till notchningar. Vi ses och hörs ![]() _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
Kul att höra
![]() Har gjort en snabb men skapligt genomtänkt kalkyl för en Vipermotor, (där det mesta för fabrikation kommer ske i egen regi) Bygger man Vipermotor inklusive smidd botten, stålöverfall, ARP fästelement, 2xS200SX-E turbo, och AEM infinity, som är budgetalternativet, och toppar byggda för lite varv, så kommer delar exklusive bearbetning, mappning, customtillverkning mot övrig drivlina, all garagetillverkning och mantid gå loss på ca 200k (men då skall man ha en skottsäker botten för dragrace effekter) Ovan det behöver man motor och låda, runt 100k för en gen4, och så skulle jag gärna vilja ha torrsump också. Dvs 400-500k för drivlinebytet, Alt2 är att lämna motorn orörd sånär som smidda kolvar så blir det genast billigare, men måste ända gaffla ut ca 200k exklusive samma poster som tidigare nämnt. Behöver lite mer kunskap kring dessa motorer innan jag tar det spåret, annars är kostnaden snarlik Northstar bygget, och då har jag ju redan motorn hemma. Dvs 5a. ligger givetvis nära till hands ![]() _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
Lite kompletterande info.
Motor införskaffad, en GM LM7 som kommer bli uppdaterad och överladdad. Det mesta utom kolvar, stakar och sprut är införskaffat för att dra igång bygget. Låda blev en Tremec T56 (TUET 2066) _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
5d alltså
![]() Kul projekt. |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (31691 totalt) |