Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 11782 besök totalt |
Inte för att det hör till saken men jag är rätt säker på att jag har Torsen-diff i min Porsche. Och jag tycker det fungerar bra på bana. När andra 968 ryker om innerhjulet kan jag hålla fullt. _________________ Mattias Österberg Porsche 993 C2 -94 Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad] |
||||||||
Re:
Jahapp. Om innerhjulet inte ryker då är det Torsen man har eller? ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Re:
Har för mig att 968:an faktiskt hade Torsen från fabrik! /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||||
Re:
Intressant, har du sådan i din bil? om så, hur upplever du den? Din bil går ju bevisligen bra ![]() _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||||
Torsendiff är ju hyffsat svårkört. Styr in som en kobra i kurvan men vid gaspådrag/avdrag så pendlar bilen som en drucken mellan under och överstyrning. Vi bytte pga detta. Man måste köra bilen på konstant sladd - mindre tidseffektivt - alternativt aldrig släppa gasen helt och vänsterbromsa. Det sistnämnda är effektivt men svårt om det inte är samma radie på kurvorna och gärna bankade som på ex Anderstorp.
Däremot rockar den vid rattlåsracing. _________________ Joachim Qvarnström |
||||||||
Hejsan! Som jag har förstått så är quaife en liknande konstruktion som övriga Torsen diffar- Samma funktion. Till saken hör att jag har en kompis som har en Ford GTD40 med en ganska småelak smallblockare i. Han körde tidigare med en helt öppen diff. Men den ville gärna spinna på innern vid acc ut ur kurvorna. Han har egendomligt fina kontakter med racingförare i England med känningar ända upp i de högre formelbilsklasserna. Och alla (som han sa) rekomenderade quaife alt. Torsen diff till hans bil. Så han skickade ner hans transaxellåda till england och lät installera en quaife diff. Han har skrutit upp denna modifiering mycket, och säger att han får mer grepp i kurvorna ju mer han gasar. Det låter ju lite konstigt.. Men sanningen är att denna bil förödande snabb. Och han har ett grymt grepp i bakvagnen vilket gör att han kan gå på gas tidigt ur böjarna.
Så jag tänkt att även jag ska testa denna variant av diff. Dock från en audi V8 bakdiff, men vad jag har läst så kan den fördela upp till 70% av kraften till det hjul som ger mest grepp/motstånd. ![]() Däremot säger de som gillar att sladda i skogen på grusvägar att den kan bete sig lite oberäknerlig eftersom greppet skiftar hela tiden mellan rullgrus och hårdare underlag. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||||
Re:
![]() ![]() Jag känner inte igen en enda sak du skriver om torsen. Däremot med en vanlig förspänd lamelldiff, så kändes bilen så. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
Re:
Är som vanligt, de som inte provat en torsen (eller variant) snackar blaj och skräp och dem som provat är för det mesta nöjda. och visst kan de bli lite 'konstiga' med mycket olika varierande grepp typ rally. Söker man och kollar lite inlägg tillbaka i historiken så är det samma personen som hela tiden dissar torsendiffar... och rykten om att pjåche provat 1!!! diff och lämnat tillbaka den bränd (hur nu en torsen kan bli bränd) låter som en sämre variant än när ISR lät Yamaha fabriksteam i 500 klassen prova bromsar. Tror det var Eddi Lawson som provade de i två varv och sedan gick i depå, sa att de var kass. Varför? Jag trycker alltid bromshandtaget i botten, och dessa låser framhjulet eller får hojen att tippa över. Brembo bromsarna kan jag trycka handtaget i botten och hålla kvar. ![]() _________________ Roland Johansson |
||||||||
Re:
Det där låter ju intressant GT40 är ju väldigt lik min bil och lådan som jag talar om är ju byggd av GT40folk. Tänk om man hade haft pengar så man kunde köpa tre olika och helt enkelt testa dem alla... _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||||
Re:
På första raden skriver du att nackdel med torsen är att den låser upp vid inbromsning och på andra raden skriver du att Porsches "värsta/bästa" låser fullt vid inbromsning. Samma sak således? Så är det då en nackdel eller inte? om det var nackdel hade väll Porsche åkt 40/40 tex? Still confused but on a higher level ![]() _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||||
Re:
Nej jag har den gamla lamelldiffen, det var först i 968:an som dom började med Torsen! Mvh Peter _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||||
Re:
Av någon anledning hade jag fått för mig att du hade 968låda i din bil, måste varit någon annan 944ägare jag snackat med som hade bytt till den lådan. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||||
Re:
Har ni testat den nya diffen eller kom den efter sommaren?? Skillnad? _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||||
Re:
Det är många byter låda till 968ans eftersom den är 6-växlad! Själv känner jag inte att det är ett problem jag gått om vrid ändå :-) /P _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||||
Re:
Låser upp = icke låst = öppet. Torsen beter sig som en vanlig öppen diff vid inbromsning. Rampdiff 40/100 låser fullt = hjulen mer eller mindre låsta. Den beter sig som spole vid inbromsning. om Torsen / Quaife är så himla bra borde vi se flera GT3 RS köra runt med dessa, inte sant? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Re:
Hur ska ni ha det ? Dude skrev: En vanlig torsen funkar likadant på både broms och gas. Saxat från nätet om torsen i mellandiffen på AWD: More importantly, the torsen does not lock or inhibit speed differences under braking, thus allowing all 4 wheels to rotate independently at their own speeds when no power is applied. The torsen diff only locks in a power application situation while the VC locks both during acceleration and braking. The torsen has a torque sensing characteristic while the VC has a rotational sensing characteristic. Som jag upplevde det på Qvarnis Porsche när vi va på gatebil så styrde bilen in bra under broms/motorbroms, men så fort man gick på gasen bromsade diffen sig vilket gjorde att bilen undestyrde och ville gå rakt fram. Nu berodde det även på chassiegeometri/inställningar vilka nu byggs bort/justeras, men ändå. Mvh Perra _________________ Per Erik Rundqvist |
||||||||
Re:
Den så kallade låsningen av en rampdiff under inbromsning måste ju stå i propotion till hur mkt motorbroms som anbringas, dvs ingen motorbroms=ingen låsning Har lite svårt att förstå vad som skulle vara bättre med en låst diff under inbromsning, råkar ena bakhjulet låsa upp vid inbromsningen så kanske det tar med sej det andra och då kan man ju lika järna rycka i handbromsen ![]() Ang Porsche 968 så har jag skruvat med två sådana och båda har haft rampdiff, liksom min 944 turbo. m v h Andreas Z _________________ Andreas Zolnir |
||||||||
Re:
Men gör den så att däcken går exakt lika direkt (som en spole) och därför kommer understyrningen ut ur kurvorna? Är det så på alla torsen, ligger det i lösningens natur så att säga? Vad menar tillverkaren med detta? "offers full Posi-track operation without the lock up" Posi-track, vad är det??!?! _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||||
"In the 1950s and 1960s many manufacturers began to apply brand names to their LSD units. The most famous of these was Chevrolet's "Positraction". Since then, Positraction (often shortened to "positrac" or merely "posi") has become a genericized trademark for LSDs."
Från Wikipedia. Om det är samma som i din text eller om det är något helt annat vet jag dock inte ![]() /Martin _________________ ///Mart1n Pa1m Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue |
||||||||
En liten förklaring till Torsen.
Den fungerar likadant åt båda håll, men det är momentet som skickas in som fördelas. Det ska mycket till innan en motorbroms genererar samma effekt som ett gaspådrag ![]() Dessutom "låser" inte en torsen som en spole utan den tillåter att axlarna roterar med olika hastighet trots pålagt moment. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
Re:
Bra förklaring ![]() _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 11782 besök totalt |