Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
2007-05-20 Lazzat RS Challenge.
<<   1, 2
5853 besök totalt
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3243



skulle verkligen villja vara med, hoppas det finns en plats över när jag vet om jag kan komma. Har tenta på måndag, och omtentan är på måndagen efter konbanan (får se till att ta tentan mao)...Hoppashoppashoppas...

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
NS
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 144



Anmäld, men hoppas bilen är klar tills den 20/5

_________________
Niclas Söderlindh
Golf mk2
Citera
Sandra
Södertälje
Här sen Nov 2004
Inlägg: 118



Nu är det inte många dagar kvar! Fler och fler anmälningar börjar ramla in men än så länge finns det platser kvar. Ni som är anmälda, kan ni inte ta med era respektive och låta dem testa? Anmäl dem oxå och bjud dem på en riktig upplevelse!

_________________
Sandra Hall

Mitsubishi Lancer EVOlution I GSR
BMW 525 TIC
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Re:

Lennart Hall skrev:
Tanken är att köra stående start även i år. Vi har provat med rullande och med stående och det senare fungerar bäst av rättviseskäl eftersom vi har svårt att mäta ingångshastigheten med rullande start.

En rullande start kan fungera om man rullar igenom en mycket snäv sväng och påbörjar tidtagningen direkt efter svängen.
Då kan man inte hålla för hög fart igenom den snäva svängen.
Samma sak är eg att föredra även vid slutet av en konbana.
Dvs att "målfållan" kommer efter en ganska långsam sväng,
för att minimera att det blir så stora bromsplattor på däcken på bilar utan ABS.
Rullande start är ju eg att föredra för att minimera däcksslitage, kopplings- och transmisionspåfrestningar.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Re:

Peeter skrev:
En rullande start kan fungera om man rullar igenom en mycket snäv sväng och påbörjar tidtagningen direkt efter svängen.
Då kan man inte hålla för hög fart igenom den snäva svängen.


Tack Peeter! Detta har jag försökt förklara på annat forum, men alla verkar tycka att det blir så orättvist med rullande start. Jag kan inte se varför det ska bli mer orättvist, alla kan ju välja hur hög fart man vill hålla genom första porten och har man en relativt snäv första port så kan t.om tidtagningen börja innan den första porten då alla tvingas hålla ner farten för att kunna klara första svängen.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13336

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag skulle också uppskatta någon form av sakta rullande start för att skona bilen.
Vad gäller stoppfålla är jag lite kluven. På något sätt tycker jag det är ett "skicklighetsmoment" som ingår i konbanekonceptet att kunna stanna cleant i fållan utan att låsa hjulen. Samtidigt förstår jag synpunkten på bromsplattor etc...

_________________

Rice and shine
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17872



Vi har kört rullande start vid några tillfällen och tyvärr ledde det till att vissa försökte hålla för hög fart in i banan. De missade visserligen porten, men det kändes en smula okontrollerat. Rikard som brukar vara tävlingsledare får fundera över det. thumbs up

Stoppkonen kommer vi inte ifrån av säkerhetsskäl. Bilarna ska stanna helt innan de är "klara" med körningen så adrenalinet kan rinna undan. Fast man kan ju försöka begränsa hastigheten in i den sektionen en smula.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Re:

Lennart Hall skrev:
Vi har kört rullande start vid några tillfällen och tyvärr ledde det till att vissa försökte hålla för hög fart in i banan. De missade visserligen porten, men det kändes en smula okontrollerat. Rikard som brukar vara tävlingsledare får fundera över det. thumbs up

Stoppkonen kommer vi inte ifrån av säkerhetsskäl. Bilarna ska stanna helt innan de är "klara" med körningen så adrenalinet kan rinna undan. Fast man kan ju försöka begränsa hastigheten in i den sektionen en smula.


Vill bara förtydliga mig angående det jag skrev tidigare och
jag vill inte på något sätt kritisera det koncept ni körde förra året! thumbs up
Ville bara komentera några detaljer kring det här med rullande start och stoppkonen.
T ex att jag tror att det går att ha en rättvis rullande start om man som sagt kombinerar detta med en snäv och trång första sväng/port.
Stoppkon är också bra, men jag tycker att man bör ha ett relativt långsamt parti precis innan stoppkonen.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13336

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jahapp, då har man vaxat teakdäcken och halat hem på skotknapen.
Ska bli kul med slalompremiär.
Får väl hoppas att vädergudarna sköter sig bara.

Friskar upp med några bilder som Nicke tagit vid tidigare Lazzat RS event.
Jäklar vad kul det är att åka konbana...





























Vi ses!


_________________

Rice and shine
Citera
b97_knl
Solna
Här sen Dec 2006
Inlägg: 63



Anmäld jag med !!!

P.S. J-gt fina bilder Lasse.

_________________
Mikael Kazjdan
------------------
E90 335iA M-sport - 08
F11 520dA Touring - 12 (min far)
Tidigare:
E90 320dA - 07
Golf V R32 DSG - 3st!
E34 M5 3.8 - 92
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 838



Verkar bli bra väder imorgon, ser riktigt bra ut!

Vart på Lunda idag och tjuvtränat lite med Opel och Gti-klubben.......

Väl mött imorgon!

/Johan

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil"

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Inför träffar
2007-05-20 Lazzat RS Challenge.
<<   1, 2
5853 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande