Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
2007-05-20 Lazzat RS Challenge.
<<   1, 2
5853 besök totalt
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

skulle verkligen villja vara med, hoppas det finns en plats över när jag vet om jag kan komma. Har tenta på måndag, och omtentan är på måndagen efter konbanan (får se till att ta tentan mao)...Hoppashoppashoppas...

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
NS
Gävle
Här sen Okt 2005

Anmäld, men hoppas bilen är klar tills den 20/5

Sandra
Södertälje
Här sen Nov 2004

Nu är det inte många dagar kvar! Fler och fler anmälningar börjar ramla in men än så länge finns det platser kvar. Ni som är anmälda, kan ni inte ta med era respektive och låta dem testa? Anmäl dem oxå och bjud dem på en riktig upplevelse!

Mitsubishi Lancer EVOlution I GSR
BMW 525 TIC
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Re:

Lennart Hall skrev:
Tanken är att köra stående start även i år. Vi har provat med rullande och med stående och det senare fungerar bäst av rättviseskäl eftersom vi har svårt att mäta ingångshastigheten med rullande start.

En rullande start kan fungera om man rullar igenom en mycket snäv sväng och påbörjar tidtagningen direkt efter svängen.
Då kan man inte hålla för hög fart igenom den snäva svängen.
Samma sak är eg att föredra även vid slutet av en konbana.
Dvs att "målfållan" kommer efter en ganska långsam sväng,
för att minimera att det blir så stora bromsplattor på däcken på bilar utan ABS.
Rullande start är ju eg att föredra för att minimera däcksslitage, kopplings- och transmisionspåfrestningar.

patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Re:

Peeter skrev:
En rullande start kan fungera om man rullar igenom en mycket snäv sväng och påbörjar tidtagningen direkt efter svängen.
Då kan man inte hålla för hög fart igenom den snäva svängen.

Tack Peeter! Detta har jag försökt förklara på annat forum, men alla verkar tycka att det blir så orättvist med rullande start. Jag kan inte se varför det ska bli mer orättvist, alla kan ju välja hur hög fart man vill hålla genom första porten och har man en relativt snäv första port så kan t.om tidtagningen börja innan den första porten då alla tvingas hålla ner farten för att kunna klara första svängen.

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag skulle också uppskatta någon form av sakta rullande start för att skona bilen.
Vad gäller stoppfålla är jag lite kluven. På något sätt tycker jag det är ett "skicklighetsmoment" som ingår i konbanekonceptet att kunna stanna cleant i fållan utan att låsa hjulen. Samtidigt förstår jag synpunkten på bromsplattor etc...

Rice and shine
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Vi har kört rullande start vid några tillfällen och tyvärr ledde det till att vissa försökte hålla för hög fart in i banan. De missade visserligen porten, men det kändes en smula okontrollerat. Rikard som brukar vara tävlingsledare får fundera över det. thumbs up

Stoppkonen kommer vi inte ifrån av säkerhetsskäl. Bilarna ska stanna helt innan de är "klara" med körningen så adrenalinet kan rinna undan. Fast man kan ju försöka begränsa hastigheten in i den sektionen en smula.

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Re:

Lennart Hall skrev:
Vi har kört rullande start vid några tillfällen och tyvärr ledde det till att vissa försökte hålla för hög fart in i banan. De missade visserligen porten, men det kändes en smula okontrollerat. Rikard som brukar vara tävlingsledare får fundera över det. thumbs up

Stoppkonen kommer vi inte ifrån av säkerhetsskäl. Bilarna ska stanna helt innan de är "klara" med körningen så adrenalinet kan rinna undan. Fast man kan ju försöka begränsa hastigheten in i den sektionen en smula.

Vill bara förtydliga mig angående det jag skrev tidigare och
jag vill inte på något sätt kritisera det koncept ni körde förra året! thumbs up
Ville bara komentera några detaljer kring det här med rullande start och stoppkonen.
T ex att jag tror att det går att ha en rättvis rullande start om man som sagt kombinerar detta med en snäv och trång första sväng/port.
Stoppkon är också bra, men jag tycker att man bör ha ett relativt långsamt parti precis innan stoppkonen.

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jahapp, då har man vaxat teakdäcken och halat hem på skotknapen.
Ska bli kul med slalompremiär.
Får väl hoppas att vädergudarna sköter sig bara.

Friskar upp med några bilder som Nicke tagit vid tidigare Lazzat RS event.
Jäklar vad kul det är att åka konbana...

Vi ses!

Rice and shine
Citera
b97_knl
Solna
Här sen Dec 2006

Anmäld jag med !!!

P.S. J-gt fina bilder Lasse.

F11 520dA Touring - 12 (min far)
Tidigare:
E90 320dA - 07
Golf V R32 DSG - 3st!
E34 M5 3.8 - 92
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004

Verkar bli bra väder imorgon, ser riktigt bra ut!

Vart på Lunda idag och tjuvtränat lite med Opel och Gti-klubben.......

Väl mött imorgon!

/Johan

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Inför träffar
2007-05-20 Lazzat RS Challenge.
<<   1, 2
5853 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande