| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Konstruktionshjälp undre bärarmar.
|
5885 besök totalt |
|
Så då är det de horisontella krafterna som knäcker en uniball i en undre länkarm för en McP?
Mycket bra sammanfattning från SFRo handboken, BTW. Hoppas den nya kommer snart så att man kan inhandla ett ex. _________________
/LOLA-Christian |
||||||
Nej, de horisontella krafterna är mindre på ett McPherson ben. Däremot så är väl de vertikala krafterna större på ett McP, pga det stora avståndet till den övre lagringen. /Björn
_________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
|
Re:
Jag kanske uttryckte mig lite kort: > Från SFRo-texten: > På en traditionell McPherson går kraften > - upp genom hjulet > - fortsätter genom spindeln direkt UPP till fjädern > - obs! UTAN att passera kulleden. Som jag tolkade texten så är det mindre krafter i vertikal led i McP-framvagnen för kulleden (än för framvagnen med dubbla A-armar), därför undrade jag om det var de horisontella krafterna som knäckte länkhuvudet på de gamla BMW GrA-bilarna. och då är jag egentligen tillbaka till min första fråga, hur stora krafter handlar det om? _________________
/LOLA-Christian |
||||||
|
Re:
Så tolkar jag oxå det hela. Horisontella krafter är ju inte helt otroligt...trodde i min enfalld att det var de vertikala. Frågan kvarstår, hur stora laster pratar man om? För stötdämpare har det nämts storheter i regionen 20 000N vid shocklaster men kan minnas helt fel. |
||||||
|
Re:
Jag passade på att missuppfatta ditt inlägg, och blanda ihop horisontellt och vertikalt på en gång...
Det är helt riktigt att de vertikala krafterna är mindre på McP, medans de horisontella är större. Det var det jag menade i mitt inlägg, fast jag skrev tvärtom...
Hur stora krafter det handlar om, det har jag ingen aning om... /Björn
_________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
|
Åter till mina bärarmar...
Det kommer nog att bli något sådant här. Svarvade hylsor för sfäriska lager, eventuellt blir det en bussning i en av de inre lederna för att SFRo skall bli nöjda. Lite snabbt ihopslängd kladd-CAD:
(obs: coiloverfästena är vinklade åt fel håll) Har inte riktigt bestämt mig för om jag skall köra med rör eller fyrkantsprofil än. Är nog lite sugen på att försöka sätta coilover fästet centralt ist för på det bakre röret. En liten fråga. Hur mycket kan man luta dämparen bakåt, samt inåt i överkant?? För monterar jag den centralt på bärarmen kommer denna lutning att öka. Är tacksam för svar. /Björn
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Konstruktionshjälp undre bärarmar.
|
5885 besök totalt |