| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Oljetemp i friska och slitna motorer *splitt*
|
5625 besök totalt |
|
Nja, men hur mycket beläggning har man då? När jag skruvade isär min motor var det visserligen beläggning i kylkanaler för tex vatten. Men det var högst marginellt, kanske 1% mindre flow-trough pga av det. Dessutom var det inte på långa vägar helt borta när jag skruvade ihop den igen.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Flyttade hit den intressanta diskussionen om gamla/nya motorer och dess oljetemp.
Martin ville inte ha kvar den i sin biltråd... kan inte vara bra att få sin bil förknippad med en gammal slutkörd S14
_________________ /Kristian Elisson |
||||||
|
Man kan kanske testa att få motorn genomsköljd, det finns firmor som erbjuder sk "engine flush".
Någon som har erfarenhet av detta? Bra eller dåligt? _________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||||
|
Hmm, jag har faktiskt sett högre oljetemp med tjockare ola i min gamle Porsche. Hade i en vanlig typ 5W40 olja i min och körde ett par mil efter jag lyft toppen (mest för att skölja ur systemet om i fall att..). Sen bytte jag till racingoljan jag brukar köra på 20W50 och jag såg en högre oljetemp under samma förhållanden (trycket noterade jag inte).
Jag vet inte om det var en tillfällighet.. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
|
Jag tycker mig märka klar skillnad på att oljetempen vid "bankörning" kommer något snabbare och definitivt når högre höjder när jag kör på Castrol TWS10-60 än med "tunnare" helsyntetiska 10-40 (eller 5-30). Iofs tål väl kanske TWS'n tempen bättre.
Vore kul om nå'n kunde bekräfta att det ligger nå't i detta... |
||||||
|
Jo det är klart att oljetemperaturen skiljer sig vid olika oljor.
olika oljor har ju olika bärighet och tålighet vid belastning osv. om en olja inte bär av speciellt bra, ökar ju friktionen och med den temperaturen. Det är viktigt med goda smörjegenskaper, men det är inte desto mindre viktigt att oljan står pall när han med hornen hittar gaspedalen.
10-60 borde ju bli lite varmare i jämförelse med 5-30, borde iofs inte märkas jättemycket om kylningen är god och kanske lite tilltagen.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
|
Jag tror helt på rengöring. Tunn olja ger mindre friktion men är motorn körd på tjockare olja finns risk att spelet i lagren är så stort att man inte bör gå tillbaka till tunnare olja om den gått länge och hårt på tjock olja. Rengöring av oljekanaler med tex engine flush och kylkanaler med lämpligt medel kan göra underverk. även om kylkanalerna bara har en väldigt liten beläggning så isolerar den mellan tex. topp och kylvätska. Kolla att oljekyl och vattenkylaren är hel och ren utvändigt med. Kylvätska bör bytas vart annat eller tredje år!
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
|
Gokväll!
Jag har testat olika oljeviskositet i min m3 e36 och visst temperaturen håller sig något lägre med 10/40 än 10/60, men det är frågan om typ ett par tre varv extra innan man kommer upp i samma oljetemperatur som med den tjockare oljan. Man vinner lite kyleffekt på att ta bort inkapslingen under motorn för då har fartvinden/oljevärmen någon stans att ta vägen. De jag pratat med som tar bort ac:n säger att de då kommer till rätta med oljetemperaturen. Men sen finns några som inte har problem med för hög oljetemperatur. Det kan kanske i vissa fall bero på körsätt. När jag pratade med mekaniker på kylarverkstad i göteborg, ansåg dom att problemet sannolikt berodde på att oljekylaren var smutsig i kanalerna där kylluften skall passera och att jag skulle köpa en ny likadan oljekylare. En fråga jag tycker är intressant i sammanhanget, men inte fått något svar på, är var en eventuell ventil sitter som oljetermostaten styr. Det kan ju vara så att den inte öppnar på ett korrekt sätt. Byte av kylvätska (vatten) gav ingen lägre oljetemp i min bil. Den säkraste lösningen tror jag ändå är att montera en större oljekyl, frågan är bara var man skall få plats med den? /Johan B
_________________ Johan B |
||||||
|
Re:
Förmodligen så är det ingen tillfällighet. När det gäller oljetemperaturen i lager så sjunker den av allting som kan tänkas öka oljeflödet. Ökar man oljeflödet genom att hälla i olja med lägre viskocitet, genom att man gör spelen större eller liknande så ökar oljeflödet och temperaturen sjunker. Om sedan smörjsystemets oljetemperatur sedan sjunker är en annan femma beroende på oljekylaren.
Bärigheten avgörs av oljans viskocitet. Spelar ingen roll om du kör med en bra syntetisk olja eller en gammal frityr olja från McDonalds, bärigheten följer viskociteten. Vad som är skillnaden mellan en bra och en dålig olja är hur oljan påverkas av temperatur och skjuvning, del på kort sikt men också på lång sikt. Den där oljan som verkade så tjock i rumstemperatur när den var ny i flaskan kanske bara blev till blask i motorn. Som jag nämnde tidigare så beror temperaturen på oljeflödet.
Både ett steg tunnare och ett steg tjockare olja kan reducera friktionen, det finns mao ett idealläge för viskociteten där man får den allra lägsta friktionen. Detta beror på att lager, och till stor del också kolvrörelsen är smord genom en fullfilm. Ventilmekanismen är dock mera bristfälligt smord, den ligger huvudsakligen i regimen för gränsskikt- eller blandsmörjning. Detta innebär att ett steg högre viskocitet reducerar friktionsförlusten i ventilmekanismen medans friktionen ökar i vevmnekanismen, och vice versa förstås. För att gå kring detta problem kan man använda en relativt tunn olja med mycket friktion modifierare, då kan man få låg friktionsförlust i ventilmekanismen såväl som hos kolv och vevaxel. Ger oljan man använder fullfilmssmörjning så finns i regel ingen kontakt mellan ytorna och slitaget blir mycket lågt. Olja med hög viskocitet ökar mao inte lagerspelen. Däremot föredrar en tunnare olja mindre spel och bättre ytjämnhet hos komponenterna. De mindre spelen är för att reducera oljeflödet genom motorn. Högre oljeflöde ger förvisso lägre temperatur men det ger även en högre friktionsförlust genom att oljan skvätter runt i vevhuset till ingen nytta. Den högre ytjämnheten är för att kompensera för den tunnare oljefilmen, medelytavvikelsen får ju inte vara högre än oljefilmens tjocklek om vi ska fullfilmssmörjning. Hög ytjämnhet är bland annat mycket viktigt i ventilmekanismen. Hos tävlingsmotorer är det inte ovanligt att hitta ex. kammar med en väldigt fin ytfinish, ofta kombinerat med någon lågfriktionsbeläggning. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Oljetemp i friska och slitna motorer *splitt*
|
5625 besök totalt |