Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-06-06 Kinnekulle
<<   1, 2, 3   >>
9404 besök totalt
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004

Samuel, skall se efter om det blev några fler. Skickar ett pm senare!

Jag tog inte speciellt många bilder under dagen, men några till kan jag bjuda på:

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det låter som ett arrangemang som hade fungerat finfint med 30 deltagare fått på tok för många.

P.Hagel
Växjö
Här sen Okt 2004

Tur man stannade hemma i värmen.

Åker
Volvo XC60-D4-2015
Glider Volvo C70 2.4T Cab.2004
Skruvar Golf GTi 1983
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Re:

Nils Classon skrev:
Släpphänt var ordet!
Jag har sällan varit så rädd som jag var efter första passet, så efter det åkte jag med tävlingsbilarna istället, vilket kändes betydligt tryggare, förutom när man skulle passera en av de två buckliga långloppsvolvosarna...

Kan bara hålla med... speciellt angående volvosarna när jag också hade bytt till tävlingsbilarna (pga vildavästern körningen bland "avancerade" bilarna) så höll en av de på att trycka upp mig i räcket på startrakan... thumbs down Bara för att man kör en fullskale rejsbil så är man inte alltid snabbast på banan och kan strunta kolla i backspegeln! Jag låg för omkörning långt till höger om volvon när den helt plötsligt började gå mer och mer åt höger tills ingen plats fanns kvar för mig, fick ställa mig hårt på bromsen för att inte ta i volvon eller räcket!

patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

För övrigt första gången på "kullen" för mig! Kul bana måste ju sägas att det är! thumbs up När man väl hamnade i rätt grupp (tävlingbilar) så flöt det ändock på bra på banan förutom fadäsen med volvon.

Totalt sett så hade jag kul! Fantastisk trevligt att vi bland 944Sverige medlemmarna arrangerade korvgrillning osv. Kanonkul!

Perra H
Jönköping
Här sen Jun 2006

Re:

meldert skrev:
Perra H skrev:
Man kan ju undra om arrangerade klubbar ska ha kvar sin SBF-licens om de har nån. Att det blev Vilda-Västern kan man ju inte skylla på åkarna när instruktionerna var så tokiga.

Dela upp i fler pass och låt prova-på-licensare köra för sig själva. Använd svart-flagg mer och ta av farliga förare från banan. Back-speglar och blinkers är helt OK att använda även på banan.

Nu är ju inte SBF licens ett speciellt bra mått på hur väl förarna eller klubbarna söter sig på ett sånt här arrangemang... Det borde kanske vara det men så ser verkligheten inte ut...

Det finns SBF-klubbar som sköter sig exemplariskt, men det finns oxå klubbar utan SBF-anslutning som genomför väl så säkra och ordnade arrangemang...

Samma sak gäller förarna, Licens verkar inte vara någon garanti för att man sköter sig, likadant så finns det många förare utan licens som är väl så erfarna vid banmöten och som sköter sig exemplariskt...

Att bunta ihop folk efter licen eller ingen licens har på tidigare banmöten jag varit på visat sig vara ett alldeles för trubbigt instrument för nivågruppering på banan.

Jag tror att SBF skulle behöva rensa ur lite byråkrati och försöka hitta tillbaka till kärnverksamheten där dom är till för att hjälpa klubbarna och förarna istället för tvärtom så man känner att man får något vettigt för licenspengarna. Annars kommer satsingar som SMA konkurrera ut dem snabbt iaf när det gäller klubb och bankörningar.

OK om inte licens är ett mått på sans och framförallt vett så finns det bara en sak. Arrangören måste ta sitt ansvar. Fram med Svart-flagg på individer. Samla upp till nytt förarmöte (jo det var ett vid lunch, men vad sas då om körningen - inget!) och gruppera bilarna.

Dessutom tycker jag det var kass att det skulle ta så himla lång tid att få bort en bil från banan så 1timme åka försvann.

Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005

Re:

Perra H skrev:

OK om inte licens är ett mått på sans och framförallt vett så finns det bara en sak. Arrangören måste ta sitt ansvar. Fram med Svart-flagg på individer. Samla upp till nytt förarmöte (jo det var ett vid lunch, men vad sas då om körningen - inget!) och gruppera bilarna.

Dessutom tycker jag det var kass att det skulle ta så himla lång tid att få bort en bil från banan så 1timme åka försvann.

Har min licenskurs i färskt minne, och man kan väl summera med att licenskurser (iallafall min) är inriktad på racing och inte gemytliga banträffar

Edit: och med detta vill jag ABSOLUT inte försvara det uppförande vissa uppvisade på Kinnekulleträffen!!

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004

om licenskursen är en bra licenskurs ska den väl innehålla en stor dos säkerhet. Det gjorde iaf min (Linköpings Motorklubb).

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Argentaperra skrev:
om licenskursen är en bra licenskurs ska den väl innehålla en stor dos säkerhet. Det gjorde iaf min (Linköpings Motorklubb).
När jag tog min i Linköping så var det extrem fokus på protestförfaranden och domarprotokoll...

Säkerhetstänkande och hänsyn får man inte med en kurs och ett plastkort. Licenskurserna bör ju lämna lite spår men bör koncentrera sig på de regler som har säkerhet i grunden (man kan ju inte hjärntvätta folk till att bli brandmän på bara ett par timmar). Att lära ut (dvs så det fastnar) alla bakomliggande anledningar är omöjligt på den korta tiden.
Hur många har inte stått som flaggpostering och fotat eller haft mest uppmärksamhet mot färdriktningen (erkänner mig skyldig ett antal gånger i början, "learning by doing wrong" sas)?

Sen kan ju kursmaterialet med fördel läsas en gång varje vinter... Det är alltid nån detalj som man minns fel.

Robert G
Habo
Här sen Nov 2003

En trevlig dag med mycket körning och fint väder.
tyvär var det ju lite kalabalik ute på banan ibland, tror att mycket av det berodde på att man gav instruktionen att man skulle hålla sitt spår så skulle den omkörande bilen få ta sig om bäst den vill. För oss med lite effekt fanns det ingen som helst sätt att ta sig om då om man inte körde lite fult. Egentligen var det konstigt att det inte hände mer.
Hade jag haft en dyrare bil hade jag med största sannolikhet inte kört lika mycket.

Själv så ställde jag på min bmw 318is 2 dagar innan bara för den här dagen bytte bromsar och bilen höll hela dagen dubbla pass utan problem. Tyvär så var däcken helt värdelösa men köra är kul ändå.

golf GTI 16v-87
austin mini 1275GT-74
mm
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Re:

Jon80 skrev:

Har min licenskurs i färskt minne, och man kan väl summera med att licenskurser (iallafall min) är inriktad på racing och inte gemytliga banträffar

Lite OT:

Inget fel i det, men det är just därför det blir så fel att kräva SBF-licens för vanliga bankörningar. Om inte SBF hade haft en Monopolställning så länge så hade vi haft vettiga alternativ för säkerheten i samband med "vanliga" bankörningar för länge sen...

Men det bör tilläggas att man måste vara hård som arrangör mot folk som inte sköter sig... Samtidigt får det ju inte bli gestapofasoner... Det gäller att hitta rätt nivå, vilket inte är lätt...

Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

meldert skrev:

Inget fel i det, men det är just därför det blir så fel att kräva SBF-licens för vanliga bankörningar. Om inte SBF hade haft en Monopolställning så länge så hade vi haft vettiga alternativ för säkerheten i samband med "vanliga" bankörningar för länge sen...

Ja det är nog bara bra att de inte har de längre iochmed SMA

Här sen Nov 2002

Re:

meldert skrev:
Jon80 skrev:

Lite OT:

Men det bör tilläggas att man måste vara hård som arrangör mot folk som inte sköter sig... Samtidigt får det ju inte bli gestapofasoner... Det gäller att hitta rätt nivå, vilket inte är lätt...

Nu finns det alternativ ..... www.slc.se/SMA

Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Var oxå där fast som åskadare ( konstigt att inte köra Volvon )
Men måste ju prioritera vissa träffar kan inte åka alla
Träffen vart väldigt rörig , ingen ordning alls på nånting och jag håller med alla som var där att det var dåligt koll på bilarna som var ute på banan , ibland kom det 4-5 bilar i bredd på rakan
Men det som tog priset var när jag stog och klockade Jon80 , i samma grupp var det en BMW (tror det var en 320) som kom ut på start rakan och gasade gärnet , när han kom förbi där man flaggar av loppen så tvärnitade han och svänge in där man kör ut på banan , la in backen backade in genom hela depån och in i båset längst bort under taket( vid korvkiosken ) då tänkte jag att den i.....n kan inte ha mycket innanför pannbenet , fan man blir ju mörkrädd när man ser sånt.

Annars tycker jag att det var roligt å bara gå runt och umgås med alla utan att behöva tänka på när ska jag ut å köra , är däcktrycket rätt mm.......

JON80 Tack för allt och vi grillar ennu mer nästa gång

Rickard Svennson Tack för åkturen och alla tips jag fick av dig , ska prova det när jag kör nästa gång på kullen
Vilken fart och väghållning det är i din bil

--VVTS--
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det har ju diskuterats förut... Det kanske inte vore så dumt med en "banträffsbibel" med standardiserade rekomendationer för arrangör och åkande..
Det skulle vara mycket lättare för oss som deltar i gatbilsbankörningar om de olika arrangörerna betedde sig ungefär likadant från gång till gång.
Dels generella instruktioner/rekomendationer och dels banspecifika.

Rice and shine
Citera
kadelsun
Jönköping
Här sen Jun 2007

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Re:

Perra H skrev:
Man kan ju undra om arrangerade klubbar ska ha kvar sin SBF-licens om de har nån. Att det blev Vilda-Västern kan man ju inte skylla på åkarna när instruktionerna var så tokiga.

Dela upp i fler pass och låt prova-på-licensare köra för sig själva. Använd svart-flagg mer och ta av farliga förare från banan. Back-speglar och blinkers är helt OK att använda även på banan.

Efter lunch hade ju en del vild-tjurar rastat av sig och åkt hem så då var det riktigt trevligt och bättre plats på banan.

och hur tycker Perra H att SBF och klubbarna skall agera med de licensinnehavare som ställer upp i Vilda Västern och legitimerar denna typ av arrangemang. En repetitionskurs i gällande reglemente kanske. Avsnitten RA 4.5.2 Prova Bilsportarrangemang och RA 7.1 Träningskörning/testkörning

ZINKGRUVAN
Här sen Jan 2005

Kinnekulle =)

Hej allihop..
Tack för en härlig dag, fina bilar, kul bana och härligt folk att träffa och snacka med.

Finns det bilder på min avåkning eller övrigt i sammanhanget så vore det lite kul att ha i min personliga samling av bilder

Vill ändå uttrycka positiva tankar om arrangemanget, det var kul att få prova på Kinnekulle ring!
Kanske det blir bättre arrangerat nästa gång.

Vill även passa på och tacka 944sverigegänget, och de andra i sällskapet som stannade på vägen hem och käkade pizza, ljög lite och utbytte funderingar.

Även en eloge till de tjejer som vågade prova på bankörning

Hoppas vi ses fler gånger under ordnade raceformer
Mvh
/"Amoz" Johannes

Citera
baging
Lidköping
Här sen Sep 2004

Re:

MaZ skrev:
Låter som om det var tur att man stannade hemma...

Hehe.. jo, det var en aaaaning spännande emellanåt

Citat:
Totalt sett så hade jag kul! Fantastisk trevligt att vi bland 944Sverige medlemmarna arrangerade korvgrillning osv. Kanonkul!

Fast öppen eld under depåtaket kanske inte var så värst genomtänkt, eller??

BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart...

Citera
Perra H
Jönköping
Här sen Jun 2006

Re:

kadelsun skrev:
Perra H skrev:

Efter lunch hade ju en del vild-tjurar rastat av sig och åkt hem så då var det riktigt trevligt och bättre plats på banan.

och hur tycker Perra H att SBF och klubbarna skall agera med de licensinnehavare som ställer upp i Vilda Västern och legitimerar denna typ av arrangemang. En repetitionskurs i gällande reglemente kanske. Avsnitten RA 4.5.2 Prova Bilsportarrangemang och RA 7.1 Träningskörning/testkörning

Nu var det ju klubbar, och inte privatpersoner, som arrangerade så man kunde förvänta sig en viss kvalitet på arrangemanget. Tyvärr tycker jag inte att de klarade detta.
Hade man följt reglerna du hänvisar till enligt ovan (http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_TL.pdf) hade det också blivit mycket bättre.

patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Re:

baging skrev:
Fast öppen eld under depåtaket kanske inte var så värst genomtänkt, eller??

Tankegroda... det var ingen bil i närheten där vi satte upp grillen... men visst är det rätt att man ska ju inte elda i depån ändå... men vi var också snabba att flytta på grillen (Jon och Maciek blev hjältar! ) när det påpekades... Och korven blev god!

patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Re:

kadelsun skrev:
och hur tycker Perra H att SBF och klubbarna skall agera med de licensinnehavare som ställer upp i Vilda Västern och legitimerar denna typ av arrangemang.

Hur ska man som licensinnehavare veta att det kommer bli Vilda Västern körning INNAN man är ute på banan och kör?! Har jag åkte 40 mil enkel väg för att få köra bana så vill jag gärna ut och köra några varv innan jag dissar arrangemanget, det funkar ju bra även om det är många bilar, bara det är ordning och reda.

Vi var förresten flera som gick in tidigare under första passet pga hur vilt det var på banan, mycket mer än så kan man inte göra som licensinnehavande chaufför... påpekanden, bestraffningar osv måste ju arrangören stå för!

Eftersnack
2007-06-06 Kinnekulle
<<   1, 2, 3   >>
9404 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande