Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 9404 besök totalt |
Det låter som ett arrangemang som hade fungerat finfint med 30 deltagare fått på tok för många.
|
||||
Re:
Kan bara hålla med... speciellt angående volvosarna när jag också hade bytt till tävlingsbilarna (pga vildavästern körningen bland "avancerade" bilarna) så höll en av de på att trycka upp mig i räcket på startrakan... ![]() ![]() |
||||
För övrigt första gången på "kullen" för mig! Kul bana måste ju sägas att det är!
![]() Totalt sett så hade jag kul! Fantastisk trevligt att vi bland 944Sverige medlemmarna arrangerade korvgrillning osv. Kanonkul! ![]() |
||||
Re:
OK om inte licens är ett mått på sans och framförallt vett så finns det bara en sak. Arrangören måste ta sitt ansvar. Fram med Svart-flagg på individer. Samla upp till nytt förarmöte (jo det var ett vid lunch, men vad sas då om körningen - inget!) och gruppera bilarna. Dessutom tycker jag det var kass att det skulle ta så himla lång tid att få bort en bil från banan så 1timme åka försvann. _________________ Per Huzell Speed is Everything |
||||
Re:
Har min licenskurs i färskt minne, och man kan väl summera med att licenskurser (iallafall min) är inriktad på racing och inte gemytliga banträffar ![]() Edit: och med detta vill jag ABSOLUT inte försvara det uppförande vissa uppvisade på Kinnekulleträffen!! |
||||
om licenskursen är en bra licenskurs ska den väl innehålla en stor dos säkerhet. Det gjorde iaf min (Linköpings Motorklubb).
|
||||
Re:
Säkerhetstänkande och hänsyn får man inte med en kurs och ett plastkort. Licenskurserna bör ju lämna lite spår men bör koncentrera sig på de regler som har säkerhet i grunden (man kan ju inte hjärntvätta folk till att bli brandmän på bara ett par timmar). Att lära ut (dvs så det fastnar) alla bakomliggande anledningar är omöjligt på den korta tiden. Hur många har inte stått som flaggpostering och fotat eller haft mest uppmärksamhet mot färdriktningen (erkänner mig skyldig ett antal gånger i början, "learning by doing wrong" sas)? Sen kan ju kursmaterialet med fördel läsas en gång varje vinter... Det är alltid nån detalj som man minns fel. |
||||
En trevlig dag med mycket körning och fint väder.
tyvär var det ju lite kalabalik ute på banan ibland, tror att mycket av det berodde på att man gav instruktionen att man skulle hålla sitt spår så skulle den omkörande bilen få ta sig om bäst den vill. För oss med lite effekt fanns det ingen som helst sätt att ta sig om då om man inte körde lite fult. Egentligen var det konstigt att det inte hände mer. Hade jag haft en dyrare bil hade jag med största sannolikhet inte kört lika mycket. Själv så ställde jag på min bmw 318is 2 dagar innan bara för den här dagen bytte bromsar och bilen höll hela dagen dubbla pass utan problem. Tyvär så var däcken helt värdelösa men köra är kul ändå. _________________ Robert Gustafsson www.attitudemotorclub.com Subaru impreza gt-98 golf GTI 16v-87 austin mini 1275GT-74 mm |
||||
Re:
Lite OT: Inget fel i det, men det är just därför det blir så fel att kräva SBF-licens för vanliga bankörningar. Om inte SBF hade haft en Monopolställning så länge så hade vi haft vettiga alternativ för säkerheten i samband med "vanliga" bankörningar för länge sen... Men det bör tilläggas att man måste vara hård som arrangör mot folk som inte sköter sig... Samtidigt får det ju inte bli gestapofasoner... Det gäller att hitta rätt nivå, vilket inte är lätt... _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||
Re:
Ja det är nog bara bra att de inte har de längre iochmed SMA _________________ Martin Öberg ![]() |
||||
Re:
Nu finns det alternativ ![]() |
||||
Var oxå där fast som åskadare ( konstigt att inte köra Volvon
![]() Men måste ju prioritera vissa träffar kan inte åka alla ![]() Träffen vart väldigt rörig , ingen ordning alls på nånting och jag håller med alla som var där att det var dåligt koll på bilarna som var ute på banan , ibland kom det 4-5 bilar i bredd på rakan ![]() Men det som tog priset var när jag stog och klockade Jon80 , i samma grupp var det en BMW (tror det var en 320) som kom ut på start rakan och gasade gärnet , när han kom förbi där man flaggar av loppen så tvärnitade han och svänge in där man kör ut på banan , la in backen backade in genom hela depån och in i båset längst bort under taket( vid korvkiosken ) då tänkte jag att den i.....n kan inte ha mycket innanför pannbenet ![]() ![]() ![]() Annars tycker jag att det var roligt å bara gå runt och umgås med alla utan att behöva tänka på när ska jag ut å köra , är däcktrycket rätt mm....... JON80 Tack för allt och vi grillar ennu mer nästa gång ![]() Rickard Svennson Tack för åkturen och alla tips jag fick av dig , ska prova det när jag kör nästa gång på kullen ![]() Vilken fart och väghållning det är i din bil ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||
Det har ju diskuterats förut... Det kanske inte vore så dumt med en "banträffsbibel" med standardiserade rekomendationer för arrangör och åkande..
Det skulle vara mycket lättare för oss som deltar i gatbilsbankörningar om de olika arrangörerna betedde sig ungefär likadant från gång till gång. Dels generella instruktioner/rekomendationer och dels banspecifika. |
||||
Re:
och hur tycker Perra H att SBF och klubbarna skall agera med de licensinnehavare som ställer upp i Vilda Västern och legitimerar denna typ av arrangemang. En repetitionskurs i gällande reglemente kanske. Avsnitten RA 4.5.2 Prova Bilsportarrangemang och RA 7.1 Träningskörning/testkörning _________________ Kjell Adelsund |
||||
Kinnekulle =)
Hej allihop.. Tack för en härlig dag, fina bilar, kul bana och härligt folk att träffa och snacka med. Finns det bilder på min avåkning eller övrigt i sammanhanget så vore det lite kul att ha i min personliga samling av bilder ![]() Vill ändå uttrycka positiva tankar om arrangemanget, det var kul att få prova på Kinnekulle ring! Kanske det blir bättre arrangerat nästa gång. ![]() Vill även passa på och tacka 944sverigegänget, och de andra i sällskapet som stannade på vägen hem och käkade pizza, ljög lite och utbytte funderingar. ![]() Även en eloge till de tjejer som vågade prova på bankörning ![]() Hoppas vi ses fler gånger under ordnade raceformer ![]() Mvh /"Amoz" Johannes _________________ Johannes Flodeby Porsche 924 N/A -80 SAAB 9000 2.3T -93 |
||||
Re:
Hehe.. jo, det var en aaaaning spännande emellanåt ![]()
Fast öppen eld under depåtaket kanske inte var så värst genomtänkt, eller?? ![]() _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... ![]() |
||||
Re:
Nu var det ju klubbar, och inte privatpersoner, som arrangerade så man kunde förvänta sig en viss kvalitet på arrangemanget. Tyvärr tycker jag inte att de klarade detta. Hade man följt reglerna du hänvisar till enligt ovan (http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_TL.pdf) hade det också blivit mycket bättre. _________________ Per Huzell Speed is Everything |
||||
Re:
Tankegroda... ![]() ![]() ![]() |
||||
Re:
Hur ska man som licensinnehavare veta att det kommer bli Vilda Västern körning INNAN man är ute på banan och kör?! Har jag åkte 40 mil enkel väg för att få köra bana så vill jag gärna ut och köra några varv innan jag dissar arrangemanget, det funkar ju bra även om det är många bilar, bara det är ordning och reda. Vi var förresten flera som gick in tidigare under första passet pga hur vilt det var på banan, mycket mer än så kan man inte göra som licensinnehavande chaufför... påpekanden, bestraffningar osv måste ju arrangören stå för! ![]() |
||||
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 9404 besök totalt |