Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 9518 besök totalt |
Re: SAAB 9-3 Aero XWD är snabbare än Porsche 997 TURBO i kon
Skulle vara intressant att se en riktig skiss och hur de gjorde egentligen... Tre koner på ett flygfält över 120m. Konavstånd?... ![]() Tre koner på rad är ju (nästan) bara en sväng. Tre koner på 120m är nästan rakt... Hur mycket nytta gör Haldex-AWD i detta fallet? 40km/h ingångsfart. Porschen har 10km/h högre utgångsfart efter drygt 100 meter. Saaben är väl rappare i början helt enkelt när man startar från 40... ![]() |
||
Re: SAAB 9-3 Aero XWD är snabbare än Porsche 997 TURBO i kon
De kanske startar på högsta växeln ![]() ![]() ![]() |
||
Ja, det borde ju Saab begripigt att om man utger sig för att köra ifrån rejsa.nu ikoner som BMW och Porsche i rejsas egen religion, konbana, då får man räkna med att bli ifrågasatt.
För att rättvisa ska kunna skipas krävs väl minst att husguden Jarslmark reder ut detta medelst praktiska prov i husorganet Autmobils alenarådande A-test. Det är för mig otroligt att världens biltillverkare understår sig att referera till andra testmetoder än de av Rejsa.nu vedertagna! Det har till och med nått mina öron att vissa obskyra biltillverkare hänvisar till satta varvtider på någon gammal racerbana från 20-30 tal någonstans i Tyskland. Att dom bara vågar? Hur ska vi kunna kolla upp dessa tider?! Ropen ska skalla - A-test för alla! oooops ![]() ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Re:
För min del handlar det inte om vilket bilmärke det rör sig om, mer principen att det rör sig om en så pass mycket bättre bil på sportiga egenskaper. Om det så är ett tyskt/italiensk sportbilsmärke eller någon annan bra sportbil spelar mindre roll ![]() Däremot var ditt inlägg ganska underhållande ![]() ![]() |
||
Hoppas att inte Bosse, eller nå'n annan för den delen, tolkade mitt modesta inlägg i denna tråden som pro den ena eller den andra sidan i fajten SAAB vs. resten av världen...
![]() Jag bara uppriktigt funderade över hur de gjort för att komma fram till mätresultaten. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Re:
Egentligen funderar jag ju oxå mest över hur Saab gjort för att komma fram till mätresultaten precis som herr Falk ![]() Saab är en bra bruksbil och Porsche är en FIN bil ![]() ![]() ![]() |
||
Rätt! De är båda trevliga bilar i sina respektive sammanhang.
![]() ![]() ![]() För att vara lite seriös... Det finns väl ändå ingen som på allvar skulle kunna tro att SAAB-AWD'n rent allmänt kör skjortan av 11-turbon. Det är ju två helt väsensskilda koncept med vitt åtskilda kravspecar. Kul att SAABen som ju är en brux/familjebil hävdar sig så pass bra mot sportbilen i detta momentet. (Som gammal f.d. Volvo-AWD ägare skulle det vara kul att provköra nya SAAB'en för att se hur långt AWD-familjebilskonceptet utvecklats på 10 år...) |
||
Re:
Näe precis, det är ju det jag försökt (med en massa smileys!) säga hela tiden ![]() ![]() ![]() |
||
Re:
Det är stor skillnad ![]() _________________ Adam Eliasson Westfield SpeedSport 2000 Mini Cooper 1275 |
||
De e lungt vänner!
Jag lade inte in några sådana djupare värderingar i vare sig Lasse eller Mats kommentarer. Mitt inlägg var nog mest ett utryck förvånad att någon här öht brydde sig om detta "test". Själv svårt smittat av Saab-bacillen, tog jag ingen större större notis om det hela. För som sagt, även om jag faktiskt varit med om att åka ifrån Porsche GT3 med en Saab 9-3 Diesel i Från Flugplatz till Kallenhard, så tror inte ens jag att Saab är en bättre sportbil än Porsche, däremot är den bättre som familjebil. Har allmänmt lite svårt för dessa intentsägande jämförelsetester, som teknikens världs bankalas nu senast. och ärligt talat, tidnignarnas tester på Nordslingan? Hur kul det än är att ratta runt på ringen, hur värdefulla är uppgifterna om en tiondel hit eller dit med en viss bil vid ett visst tillfälle runt Nordslignan? Att en Porsche en viss dag med en temperatur i luften, en luftfuktighet och en temeperatur och friktion i bana (eller snarare varierande över banan) var sämre eller bättre än en BMW CSL på samma bana en annan dag med andra, möjligen liknande förutsättnignar, vad säger det egentligen??? Däremot är jag förbannat stolt över att den lilla röda bilen i min avatar tidigt 90-tal var snabbast i Corvette Clubbens konbana, trots motstånd från ett antal race corvetter. Likaså att jag 5 ggr på raken rastade en Viper i en annan konbana med samma bil i slutet av det decenniet. Men tyvärr jag tror inte Saab 96 är en bättre sportbil än Corvette och Viper för det, bara en j-ligt myckt roligare bil i en konbana.... ![]() ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
|
||
Re:
Åka ifrån en GT3 med en Saab 9-3 diesel eller annan normalbil e ju inte särskilt svårt så länge personen som kör GT3 är oerfaren med ringen, fast det kanske inte personen du avsåg var ![]() Testerna på Nordslingan är ju kul å läsa för oss motornördar ![]() ![]() ![]() Det som är kul med rejsing, konbanekörning (ja helt enkelt allt som gör att vi hänger här!) etc är just att en Saab 96:a kan vara snabbare än en Viper, alla kan ha roligt och hur mycket pengar samt vad man gillar för typ av bil avgör fordonsvalet ![]() ![]() |
||
Ärligt talat vet jag inte vem som satt bakom ratten i GT3:an men han såg förvånad ut när han senare kunde utnyttja Porschens "något" bättre prestanda...
![]() Däremot vet jag vem som satt bakom ratten i min bil, den föraren har vunnit STCC och inte gjort bort sig i DTM heller. ![]() Jag tyckte iaf det var rätt kul att åka med kontrollerad fyrhjulssladd i över 200 km/H med oljebrännaren och se Porschen bli mindre i speglarna, men jag var nog rätt glad att jag satt brevid... appropå tider så var det runt 9.30 med full semesterpackning och ungarna i baksätet. Håller med helt om att lite större tidsdifferenser än tiondelar ger en hint om bilens förmåga. Annars är jag nog lite udda som raceråkare, då varvtider aldrig är något som jag bryr mig så mycket om. Folk brukar fråga hur fort man åker på den o den banan. Det har jag glömt när bilen lastas på trailern igen. Däremot brukar jag minnas mina placerignar i racen. Jag är nog bättre på racetaktiken än att sätta snabba varv på tidsträningen, rätt sällan jag varit värst på tidsträningen, även om det hänt. Kanske finns ett samband i körning och attityd? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Det enda felet med Saabs test är väl att det publicerades som en artikel istället för som reklam.
_________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||
Jag kan lova att det inte känns som "rakt fram" när man rattar genom den där banan. Dessutom är det från början ett test enbart för att utvärdera AWD, inte att sätta tider eller jämföra chassie.
Notera att Porschen har mycket högre slutfart, fundera sen på vilken bil som är bredast. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Re:
Nu har jag haft förmånen att nöta ett antal mil ett par dagar på vägar av olika typ med nya Saaben. Tyvärr hann jag inte att smiska bana med bilen. Måste tyvärr meddela att jag inte blev så jätteimponerad. Själva AWD-systemet verkar ju såvitt jag kan bedömma vid forcerad körning på vanlig väg fungera helt ok. Däremot känns inte chassiavstämningen särskilt lyckad. Det här med att köra skjortan av tidigare nämnd Porsche tvivlar jag nu ännu mer på... Kränger relativt mycket och är lite små-nickig i uppträdandet. Vid rask landsvägskörning känns bilen lite orolig och inte helt spårharmonisk vid t.ex. smågupp i kurvor. Man skulle nog kunna jobba mer på att få fjädringsrörelser och utdämpningen av bak och framvagn att lira ihop. Jag gillar heller inte växellådan, 6-pet automat, som ibland blir lite adaptivt hysterisk och växlar just som jag inte vill när jag inte vill. Den designade ljudkulissen från det dubbelpipiga avgasystemet är jobbig i längden. I 110-120 går bilen klart tystare om man kör lådan manuellt och går ner på 4'an istället för att tuffa på 6'an. Jag körde vid samma tillfälle också en annan allhjulsdriven bil av ungefär samma storlek med samma effekt och liknade prislapp profilerad mot ungefär samma målgrupp. Ingen tvekan om att Saabs ingenjörer har lite att göra om man vill att TurbOX-XWD'n ska kunna matcha vissa av sina konkurrenter. ![]() Edit: Ska väl kanske tillägga att ovan är mina högst personliga subjektiva intryck från 2 dagars flängande med bilen. Skulle varit intressant att prova även med manuell låda... |
||
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Re:
En sån här: ![]() ![]() |
||
Snacka om sista hjälpen för en sur modell...
![]() Hoppas nya passaten blir lite sköjjigare! ![]() Skoda Superb kommer med samma koncept som Passaten. (Superb RS) Fast tvärtom... Passat på väg ut o Skoda på väg in. Om nån fattar vad jag menar... Gör knappt det själv... ![]() ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 9518 besök totalt |