Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi S4 -93 "svarta ormen"
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (45285 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454


Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:

Det räcker att titta på hur 99% av alla vevstakar går sönder. De flesta som går av har en rak och fin brottyta samt att staken är rak och fin, dvs den har inte böjts av utan sträckts av.
Sträcka av en stake sker i ÖDP, framför allt vid en missad växling då varv långt över maxvarv kan förekomma.

Det händer att folk kröker vevstakar, men de går sällan av. Brukar vara resultat av spikningar.

Men det låter mycket ballare att säga att stakarna inte håller över denna effekt och måste bytas


Då tolkar jag som att du håller med mig att ökad laddtryck från säg 1.0 bar till 1.4 bar troligtvis inte kommer att försämra hållfastheten på staken men ökad varvtal från säg 6000 varv till 7000 varv kommer att göra det? Krafterna ökar trotts allt exponentiellt med varvtalet...

Det är ungefär vad jag kom fram till. Vi hade en tankeexperiment för länge sedan där vi räknade dragpåfrestningen i kolvbulten när 600g kolv vänder i ÖDP vid 7000 varv kontra tryckpåfrestningen vid cca. 1 bars laddtryck där vridet är som bäst och kom fram till att det är varvet som dödar.

Sen är det där med effektklasifieringen lite lattjo. Man skulle kunna få ut 400hk med överladdning under rimliga kolvhastigheter men skulle man sugistrimma samma motor till 400hk med supervassa kammar osv. skulle det behöva varva järnet och stakar/kolvar skulle flyga all världens väg.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
humming
Mitten av skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 16



Re: Audi S4 -93 "svarta ormen"

beepbeep skrev:
Hejhej!
"Batteriurdragningen" löstes genom att stänga av radion när man parkerar bilen (enkelt va?)


Det är inte så att VAG har bytt plats på standby och power sladdarna i härvan till stereon?
Iofs, om det är orginalmonterad stereo så borde det inte vara det som är problemet...

_________________
Fredrik Jagenheim
På vägen: M3 E46
I garaget: V70
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454


Trådstartare
Re: Audi S4 -93 "svarta ormen"

humming skrev:
beepbeep skrev:
Hejhej!
"Batteriurdragningen" löstes genom att stänga av radion när man parkerar bilen (enkelt va?)


Det är inte så att VAG har bytt plats på standby och power sladdarna i härvan till stereon?
Iofs, om det är orginalmonterad stereo så borde det inte vara det som är problemet...


Ingen aning men stereon är på även om man plockar ut nyckeln och buzzern låter om man inte stänger av stereon och öppnar dörren så det verkar som att dom valde att ha det så.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454


Trådstartare
Följetongen med skeva skivor fortsätter. Man kan säga vad man vill om "skivor blir aldrig skeva, det är bara belägg som smetar av sig materialet på ytan"-teorin, men detta är en skev skiva...ingen snack om saken.
Den skivan som jag upplevde som skev svarvades en gång till (som tur är dom nästan nya och det finns gott om material) och sen följde "inbromsning". När skivan blev varm återkom vibrationer men i mindre omfattning. Det känns som att andra skivan också var skev.

Det bör tilläggas att jag också bytte skär i svarven och följde mekanikernas rekomendation att göra ett svep till utan att röra skärdjupet. Det gör ytan mycket finare och tar bort eventuella ojämnheter.


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454


Trådstartare
Eftersom vibrationer fortsatte körde jag bilen på bromstestaren och konstaterade att även andra skivan var skev (nålen hoppade upp och ner). Även den svarvades om. Efter inkörning kan jag konstatera att obalansen är helt borta! Bromsproblematiken är härmed löst!

Troligtvis blev skivorna skeva efter att ha körts in med olika tjocka belägg. Bromsokens konstruktion (fyra belägg per ok) har troligtvis förvärrat situationen då beläggen slets snett i början. Med andra ord kan jag härmed tipsa dom som kör med Lucas-ok att aldrig återanvända belägg utan att exakt veta i vilken ordning dom satt i oken, annars riskerar man att få problem med skivorna.


Åtgärdsschema:
[ ] Hitta oljeläckan och täppa till den
[ ] Byta instrumentlampor som har slocknat
[ ] Byta kontaktstycket på tändningslåset
[ ] Skruva dit resterande skruvar i fronten
[ ] Lufta bromsar igen pga. varma "inkörningen"
[ ] Hitta fördelningsventilen till bakbromsar och justera för mer bakbroms

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
J Eriksson
Piteå
Här sen Jun 2004
Inlägg: 23



Fina bilar, om du bestämmer dig för mer hästar finns det billiga h-profilstakar att köpa i USA.Fördel nu när dollarn är så låg.
www.034motorsport.com har stakar som pallar effekt, i massvis.

Rätt byggt håller orginalstakarna dock mycket spö, men trånga grenrör och turboaggregat med massor av mottryck kröker ofta stakarna, så att säga att dom tål 350hk eller ett visst antal varv är fel, det beror helt på konceptet motorn byggs efter!

/Joakim

_________________
Joakim Eriksson
Audi 80 quattro TURBO
http://www.garaget.org/?car=51294
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454


Trådstartare
Kan någon ge mig tips på var min motorolja tar vägen? Motorn verkar må bra (bra HC-värden så kolvringar verkar vara OK), det kommer inget oljerök ur avgasröret (så turbon verkar vara frisk också). Dock försvinner olja genom någon sorts yttre läckage och droppar på downpipen, vilket avger ganska otrevlig lukt.

Jag har försökt lista ut var läckaget är men blir inte klok på detta. Har försökt tvätta motorn med högtryckstvätt och sedan lista ut var det läcker men det är väldigt svårt. Gamla ägaren har i alla fall bytt ventilkåpspackningen så det kan inte vara den. Trågpackningen är för låg för att oljan ska kunna skvätta upp på grenröret...


Jag funderar nästan på att lyfta toppen av rent preventiva skäl och byta topplockspackningen? Det skulle kunna vara någon oljekanal i topplockspackningen som läcker utåt kanske?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator

Re:

Locket är tätt? Inte så otippat som det kan låta.

_________________
Daniel Steiner
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454


Trådstartare
Re:

Svartlock skrev:
Locket är tätt? Inte så otippat som det kan låta.


Hmm...menar du toppen? Det finns väl inget annat sätt att kolla det utan att plocka av den och trycktesta? Fast den läcker inte kylvätska och om läckar ligger där läcker den "utvändigt".

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator

Re:

beepbeep skrev:
Svartlock skrev:
Locket är tätt? Inte så otippat som det kan låta.


Hmm...menar du toppen? Det finns väl inget annat sätt att kolla det utan att plocka av den och trycktesta? Fast den läcker inte kylvätska och om läckar ligger där läcker den "utvändigt".


Nä oljelocket (där man fyller på) bara. Vet inte hur det ser ut på aby eller vad du har men det händer på Audis ibland.

_________________
Daniel Steiner
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454


Trådstartare
Re:

Svartlock skrev:
beepbeep skrev:
Svartlock skrev:
Locket är tätt? Inte så otippat som det kan låta.


Hmm...menar du toppen? Det finns väl inget annat sätt att kolla det utan att plocka av den och trycktesta? Fast den läcker inte kylvätska och om läckar ligger där läcker den "utvändigt".


Nä oljelocket (där man fyller på) bara. Vet inte hur det ser ut på aby eller vad du har men det händer på Audis ibland.


Nope. Den är tät. Motorn är en AAN 2.2 20v. Jag vet att den är tät då jag trycksatte hela insuget (inklusive intercooler, turbo osv.) till 1.0 bar när jag jagade läckor. Detta trycksatte ventilkåpan också genom vevhusventilationen (luften åkte ut så fort jag öppnade den) så oljelocket är tät.

Detta får mig att tro att kamkåpan också är tät då luften skulle åka ut där också ifall den läckte.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454


Trådstartare
Köpte på mig lite kinagods. Inget under av hantverkarskicklighet men faktiskt inte så dåligt som jag trodde. Dom har i alla fall bemödat sig med att plana flänsen mot toppen. Flänsar mot turbon och wastegaten var natulrigtvis skeva (men polerade! det är bling-bling kidsens fel). Det tog en stund att plana flänsar men nu är dom raka. Kinesen har portat ur det mesta ur kollektorn men det fanns lite svetssvamp kvar på insidan av ena röret. Det gick att slipa ur med lufttrissa men slipning av rostfritt tar mucho tid. Grovblästrade rören efter det så det borde inte vara någon fara med glödskal. Polerade slutligen svetssömmar för att förhindra sprickbildning. Avstår från att linda in av samma skäl.

Allt som allt, ganska prisvärt för att vara rostfri vara.

Ska logga en graf över laddtrycksuppbyggnaden före/efter grenröret för att jämföra. Kan vara kul att veta. Tror att vatten/olja till turbon måste dras om dock. Bilen är fortfarande ochippad och ska förbli så tills jag är nöjd med "förutsättningar" (insug, avgas, inga läckor).




_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



Törs jag fråga hur mycket grenröret gick på? Går i tankarna på att skaffa ett nytt då mitt är troligen fullt med sprickor.

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454


Trådstartare
Re:

malfunkshun skrev:
Törs jag fråga hur mycket grenröret gick på? Går i tankarna på att skaffa ett nytt då mitt är troligen fullt med sprickor.


Den kostar 4500:- på H2M Racing. Jag köpte den av en privatperson för lite lägre summa.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454


Trådstartare
Plockade ur styrboxen, lödde dit två DIL28-socklar och tryckte i två chip som påstås ge 303hk. (SMS Revo) Det var pilligt med lödningen (tvåsidigt kort) och jag visste inte vilken chip var vilken (fick jämföra storleken på EPROM-en) men bilen startade i alla fall. Laddtrycket höjdes från 0.9 till 1.3 bar (noll grader ute) och bilen blev lite piggare. Ingen jätteskillnad dock. Kanske lite mer vrid på låga varv (aggresivare tändning?) och mer drag i hög hastighet...men inget spektakulärt. Bilen är helt enkelt för tyst och för tung tror jag... 400hk skulle bli lagom så nästa steg är grenrör, E85, större spridare och större turbo. Får kanske göra mig av med en av dämparna...för mycket mottryck?


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
zlobo
växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 313



Re:

beepbeep skrev:
Köpte på mig lite kinagods. Inget under av hantverkarskicklighet men faktiskt inte så dåligt som jag trodde. Dom har i alla fall bemödat sig med att plana flänsen mot toppen. Flänsar mot turbon och wastegaten var natulrigtvis skeva (men polerade! det är bling-bling kidsens fel). Det tog en stund att plana flänsar men nu är dom raka. Kinesen har portat ur det mesta ur kollektorn men det fanns lite svetssvamp kvar på insidan av ena röret. Det gick att slipa ur med lufttrissa men slipning av rostfritt tar mucho tid. Grovblästrade rören efter det så det borde inte vara någon fara med glödskal. Polerade slutligen svetssömmar för att förhindra sprickbildning. Avstår från att linda in av samma skäl.

Allt som allt, ganska prisvärt för att vara rostfri vara.

Ska logga en graf över laddtrycksuppbyggnaden före/efter grenröret för att jämföra. Kan vara kul att veta. Tror att vatten/olja till turbon måste dras om dock. Bilen är fortfarande ochippad och ska förbli så tills jag är nöjd med "förutsättningar" (insug, avgas, inga läckor).








kan du ta en bild in i kolecktorn?

_________________
________________________________________

Slobodan Kostic
www.kostic.nu

Spons BSR KRB EAAB Peter G
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454


Trådstartare
Den är inget underverk men en halvtimme med roterande fil så blir den fin.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
zlobo
växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 313



nä för dom pengarna som de tar för dom e det inte så illa.. köpte ver 1 till en kompis den var katastrof i kolektorn.. denna var mkt bättre

_________________
________________________________________

Slobodan Kostic
www.kostic.nu

Spons BSR KRB EAAB Peter G
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454


Trådstartare
Gjorde en repa med bredbandslambda för att se att allt står rätt till med nya chippen (man vet aldrig vad som döljer sig bakom) men allt ser bra ut. Den går lite väl fett under ladtryck iofs. men det går inte att kompensera än så länge. Trevligt med 0.2 bar ladd vid 1500 varv...Audi gjorde en fin motor.

Nästa steg är att kapa loss K26-flänsen från grenröret och svetsa dit en T4 fläns då jag har en Garrett GT40 över och har inte råd att lägga ut massa pengar på mindre och mer optimal turbo. Det blir åtminstone bra flås på högre varv och ingen risk att köra slut på kompressormappen


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454


Trådstartare
Fortsätter min monolog här.

En omgång SAAB-turbo spridare från skroten senare (26% större än orginal) och ett Biltema-filter senare så går bilen numera på E85. Den började naturligtvis hacka och släcka stift vidd full laddtryck och efter mycket huvudkliande bytte jag stift till vanliga NGK kopparstift som knackades ner till 0.5 mm och nu går den rent och fint även vid 1.4 bar. Den slurpar i sig en hel del bränsle dock. Som lägst kommer man ner till cca. 1.15L/milen. Jag intalar mig ändå att den går liiite billigare per mil med nuvarande etanolpris.

Startar gör den också! Som lägst startade den vid -6 grader. Dock är kallstartsuppfettingskurva (vilket långt ord!) lite knasig så den startar lättare vid -6 än vid +2 grader. Fullgaslambda ökade en aning från 0.73 till 0.85 på E85 (spridarna är fortf. lite för små) men inga spikningar förekommer. Detta motsvarar 12.2 i vid bensindrift så jag intalar mig att den går tillräckligt fett på E85 ändå.

Det börjar bli bra skjuts i kärran nu...synd att den väger bly.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17875



Re:

beepbeep skrev:
Fortsätter min monolog här.
Jag läser mer än jag kommenterar...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi S4 -93 "svarta ormen"
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (45285 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande