Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kensons Ultima GTR TT
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (9534 totalt)
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Re:

Michael Bäck skrev:

Denna säsong ???


Ja som jag uppfattade det iaf. Vet dock inte när.

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Peter Sundfeldt
Linnéstaden, Göteborg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 175



Är inne och kikar här. Så illa satt jag inte, med racedojjor gick det fint, men en stödplatta för vänsterfoten skulle ytterligare förbättra fotergonomin när det går fort på banan. Att mina knän slog i instrumentbrädan tänkte jag inte på när jag väl körde. Och med pedalen i botten blir ju benet utsträckt! Dessutom tror jag att hjälmen skulle få plats på höjden också.
Enligt planeringstavlan här på redaktionen sänder vi inslaget i det nästa sista programmet för säsongen, den 4/12. Sitter just nu och skriver på manuset.

_________________
Peter Sundfeldt
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Re:

Peter Sundfeldt skrev:
Enligt planeringstavlan här på redaktionen sänder vi inslaget i det nästa sista programmet för säsongen, den 4/12. Sitter just nu och skriver på manuset.


Noterat i kalendern. Får man inte missa.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 478





Det får man inte missa thumbs up

Hoppas motrojornalen tar upp att Ultiman också satt nytt rekord i Top-gears testbana dvs.. krossar allt

_________________
Micke Bernebrandt

NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1961



Re:

subarumicke skrev:

Hoppas motrojornalen tar upp att Ultiman också satt nytt rekord i Top-gears testbana dvs.. krossar allt


Inte Kensons antar jag???

Lär väl finnas en och annan potent Ultima i UK oxå...

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 478



Re:

Martin G skrev:
subarumicke skrev:

Hoppas motrojornalen tar upp att Ultiman också satt nytt rekord i Top-gears testbana dvs.. krossar allt


Inte Kensons antar jag???

Lär väl finnas en och annan potent Ultima i UK oxå...


utryckte mig lite konstigt, jag menar att dom kan ta upp att Ultima som bil är potent och har satt rekord i Top-gears bana, inte Kensons bil

_________________
Micke Bernebrandt

NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
Citera
Banzai
Lund
Här sen Nov 2005
Inlägg: 17



Typ så här då! Sorry om jag förstör för någon

http://www.ultimasports.co.uk/laprecord.html

_________________
Patric Holm
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5296



Det verkar ju helt klart vara potenta bilar de där ultimorna, men 5 sekunder snabbare på en bana som tar 1.20 att köra då måste något vara lurt, antingen är "the stig" ingen vidare förare eller så är förhållandena inte riktigt lika.

Någon annan med liknande tankar, kör topgears bilar på "riktiga" gatdäck medan ultiman kör på Emärkta Rdäck?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19103



Borde väl jämföras med Radical istället för "riktiga" produktionsbilar tycker jag. Kollar man på en bil som byggts för att klara krockprov i USA osv så blir det en del mer vikt jämfört med en kitcar.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Jag är lite fundersam jag oxå, visst det kan skilja på förhållanden etc. men faktum kvarstår, bilen är grym thumbs up Det jag inte fattar är bärarmarna som är korta som limklämmor från Claes i sjön, motorn är ingen lättviktare, men det funklar ju Effekten finns där, det är det ju ingen tvekan om, fort går det i.a.f. Frågan varför det går så in i bängen fort, nå't är det ju även om det skulle skilja på förutsättningarna lite.

En Radical väger väl ungefär hälften?

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5296



En koenigsegg CCX väger enl. den officiella sidan 1180 kg torr och körs på Michelin Pilot Sport 2.

Vad väger en Ultima, menar precis som r-2 skriver och som kenson konstaterat tidigare, bärarmarna är löjligt korta, visst de fungerar säkert bra över ett kort område och som Colin Chapman sa, "Any suspension will work if you don't let it".

_________________
Pontus Fyhr
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Men det funkar ju bevisligen bara att gratulera. Mickes ultima är en bland många som är snabba thumbs up

Edit: Har ställt frågan om "varför" i ny tråd på racetech där det kanske hör hemma bättre

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20254



Re:

Pontus Fyhr skrev:
Det verkar ju helt klart vara potenta bilar de där ultimorna, men 5 sekunder snabbare på en bana som tar 1.20 att köra då måste något vara lurt, antingen är "the stig" ingen vidare förare eller så är förhållandena inte riktigt lika.

Någon annan med liknande tankar, kör topgears bilar på "riktiga" gatdäck medan ultiman kör på Emärkta Rdäck?
Förmodligen på Kumho Ecsta V70A eftersom de listar dem som option (inte direkt långsökt iaf).

TopGear kör väl vad som helst i det skick de får det levererat vad det verkar. Det blir ju inte bättre TV om man låter tillverkare vara med och tweeka bilen en hel dag. Sen är ju den banan väldig blöt eller fuktig vad det verkar.
Ett head-to-head test med top 5 hade nog inte skadat, men varför skulle TopGear själva hjälpa till att undergräva sin egen lista, vart ligger underhållningen i det (från deras perspektiv dvs)?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Re:

Pontus Fyhr skrev:
En koenigsegg CCX väger enl. den officiella sidan 1180 kg torr och körs på Michelin Pilot Sport 2.

Vad väger en Ultima,


Min väger 1080, klar för start. med andra ord väldigt mycket närmare "riktiga" bilar än halvskalebilar som Radical. Topgearbanan kördes med Kumhos Rdäck(E).

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20254



Re:

Kenson skrev:
Pontus Fyhr skrev:
En koenigsegg CCX väger enl. den officiella sidan 1180 kg torr och körs på Michelin Pilot Sport 2.

Vad väger en Ultima,
Min väger 1080, klar för start. med andra ord väldigt mycket närmare "riktiga" bilar än halvskalebilar som Radical. Topgearbanan kördes med Kumhos Rdäck(E).
Körde inte du själv till Gotland Ring dessutom (dvs inklusive färje-på/av-farter), ett så gott gatbilsbetyg som något thumbs up. Det finns ju personer som skulle undvika det (iaf välja bort av komfortskäl) med MC-sevens...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Re:

Niklas Falk skrev:
Kenson skrev:
Pontus Fyhr skrev:
En koenigsegg CCX väger enl. den officiella sidan 1180 kg torr och körs på Michelin Pilot Sport 2.

Vad väger en Ultima,
Min väger 1080, klar för start. med andra ord väldigt mycket närmare "riktiga" bilar än halvskalebilar som Radical. Topgearbanan kördes med Kumhos Rdäck(E).
Körde inte du själv till Gotland Ring dessutom (dvs inklusive färje-på/av-farter), ett så gott gatbilsbetyg som något thumbs up. Det finns ju personer som skulle undvika det (iaf välja bort av komfortskäl) med MC-sevens...


Hmmm jag måste försvara MC-bilarna lite
Att ge sig iväg till Gotland (att köra dit) ser jag inte som ett problem komfortmässigt, däremot så trailar jag bilen till i stort sett alla banåkningar pga av att det blir ett stort problem om man får något fel på bilen och är kanske 50 mil hemifrån.
Jag vet att MickeR1 här på forumet har med sin BEC trailat till banåkningar men fått köra hem då någon racer med bilmotor har fått haveri.
Så att man trailar bilen har ofta inte med komfort att göra utan kanske lite mer självbevarelsedrift.

Men jag tvekar inte sekund på att Kensons Ultima är bekvämare vid en resa neråt kontinenten

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Re:

Niklas Falk skrev:
Kenson skrev:
Pontus Fyhr skrev:
En koenigsegg CCX väger enl. den officiella sidan 1180 kg torr och körs på Michelin Pilot Sport 2.

Vad väger en Ultima,
Min väger 1080, klar för start. med andra ord väldigt mycket närmare "riktiga" bilar än halvskalebilar som Radical. Topgearbanan kördes med Kumhos Rdäck(E).
Körde inte du själv till Gotland Ring dessutom (dvs inklusive färje-på/av-farter), ett så gott gatbilsbetyg som något thumbs up. Det finns ju personer som skulle undvika det (iaf välja bort av komfortskäl) med MC-sevens...


Du kan få köra min bil någon morgon från Stockholm till nästa bantillfälle. Sen ska du köra hela dagen, och dessutom köra hem. Därtill måste du gå ur sängen ca 0630 dagen efter, för det är då odjuret vaknar och hoppar på en, river i det (lilla) hår man har, drar dig i öronen och näsan...

(och jag har inte MC motor...)

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20254



Då är mao Ultiman ingen gatbil, det är en GT-Limo

Självklart bosätter man sig så man inte behöver köra så länge till banorna, samt väljer en bil som man inte behöver forma sittbrunnen efter gumpen
Men det är ju inte alltid man är utvilad efter två timmars ylande med helikopterlurar som funkar ibland. Men vindruta är inte dumt

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Re:

Niklas Falk skrev:
Men vindruta är inte dumt


Jag överväger att transformera min räserbil till komfort-limo med både tak, vindruta, dörrar, värmepaket och vindrutetorkare Men jag har inte bestämt mig. Lär ju tappa känsliga sekunder runt banorna med ytterligare aerodynamik-försämring (som om det ens var möjligt ).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Re:

Westfield skrev:
för det är då odjuret vaknar och hoppar på en, river i det (lilla) hår man har, drar dig i öronen och näsan...


Vänta till odjuret har blivit tonåring, då får du hoppa på dom, riva och dra i dom för att få upp dom i tid till skolan.
Jag vet av erfarenhet

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Re:

Westfield skrev:
Niklas Falk skrev:
Men vindruta är inte dumt


Jag överväger att transformera min räserbil till komfort-limo med både tak, vindruta, dörrar, värmepaket och vindrutetorkare Men jag har inte bestämt mig. Lär ju tappa känsliga sekunder runt banorna med ytterligare aerodynamik-försämring (som om det ens var möjligt ).


Bygg allt så att det enkelt går att montera bort när du kommit fram till banan bara så är det ju kanon.
ok, värmepaketet får väl sitta kvar men det är ju också SÅ himla skönt att ha ruggiga höstdagar eller då man sticker ut näsan när första bara asfalten visat sig!

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Allmänt banåkaforum
Kensons Ultima GTR TT
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (9534 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande