Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (9534 totalt) |
Är inne och kikar här. Så illa satt jag inte, med racedojjor gick det fint, men en stödplatta för vänsterfoten skulle ytterligare förbättra fotergonomin när det går fort på banan. Att mina knän slog i instrumentbrädan tänkte jag inte på när jag väl körde. Och med pedalen i botten blir ju benet utsträckt! Dessutom tror jag att hjälmen skulle få plats på höjden också.
Enligt planeringstavlan här på redaktionen sänder vi inslaget i det nästa sista programmet för säsongen, den 4/12. Sitter just nu och skriver på manuset. _________________ Peter Sundfeldt |
||||||
Re:
Noterat i kalendern. Får man inte missa. ![]() |
||||||
![]() Det får man inte missa ![]() Hoppas motrojornalen tar upp att Ultiman också satt nytt rekord i Top-gears testbana dvs.. krossar allt ![]() _________________ Micke Bernebrandt NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET ![]() |
||||||
Re:
Inte Kensons antar jag??? ![]() Lär väl finnas en och annan potent Ultima i UK oxå... _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||
Re:
![]() _________________ Micke Bernebrandt NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET ![]() |
||||||
_________________ Patric Holm |
||||||
Det verkar ju helt klart vara potenta bilar de där ultimorna, men 5 sekunder snabbare på en bana som tar 1.20 att köra då måste något vara lurt, antingen är "the stig" ingen vidare förare eller så är förhållandena inte riktigt lika.
Någon annan med liknande tankar, kör topgears bilar på "riktiga" gatdäck medan ultiman kör på Emärkta Rdäck? _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Borde väl jämföras med Radical istället för "riktiga" produktionsbilar tycker jag. Kollar man på en bil som byggts för att klara krockprov i USA osv så blir det en del mer vikt jämfört med en kitcar.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Jag är lite fundersam jag oxå, visst det kan skilja på förhållanden etc. men faktum kvarstår, bilen är grym
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En Radical väger väl ungefär hälften? _________________ Arto Rajakangas miles per gallon ![]() ![]() ![]() |
||||||
En koenigsegg CCX väger enl. den officiella sidan 1180 kg torr och körs på Michelin Pilot Sport 2.
Vad väger en Ultima, menar precis som r-2 skriver och som kenson konstaterat tidigare, bärarmarna är löjligt korta, visst de fungerar säkert bra över ett kort område och som Colin Chapman sa, "Any suspension will work if you don't let it". _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Men det funkar ju bevisligen
![]() ![]() Edit: Har ställt frågan om "varför" i ny tråd på racetech där det kanske hör hemma bättre ![]() _________________ Arto Rajakangas miles per gallon ![]() ![]() ![]() |
||||||
Re:
TopGear kör väl vad som helst i det skick de får det levererat vad det verkar. Det blir ju inte bättre TV om man låter tillverkare vara med och tweeka bilen en hel dag. Sen är ju den banan väldig blöt eller fuktig vad det verkar. Ett head-to-head test med top 5 hade nog inte skadat, men varför skulle TopGear själva hjälpa till att undergräva sin egen lista, vart ligger underhållningen i det (från deras perspektiv dvs)? |
||||||
Re:
Min väger 1080, klar för start. med andra ord väldigt mycket närmare "riktiga" bilar än halvskalebilar som Radical. Topgearbanan kördes med Kumhos Rdäck(E). _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
Re:
![]() |
||||||
Re:
Hmmm jag måste försvara MC-bilarna lite ![]() Att ge sig iväg till Gotland (att köra dit) ser jag inte som ett problem komfortmässigt, däremot så trailar jag bilen till i stort sett alla banåkningar pga av att det blir ett stort problem om man får något fel på bilen och är kanske 50 mil hemifrån. Jag vet att MickeR1 här på forumet har med sin BEC trailat till banåkningar men fått köra hem då någon racer med bilmotor har fått haveri. Så att man trailar bilen har ofta inte med komfort att göra utan kanske lite mer självbevarelsedrift. Men jag tvekar inte sekund på att Kensons Ultima är bekvämare vid en resa neråt kontinenten ![]() |
||||||
Re:
Du kan få köra min bil någon morgon från Stockholm till nästa bantillfälle. ![]() ![]() (och jag har inte MC motor...) _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Då är mao Ultiman ingen gatbil, det är en GT-Limo
![]() Självklart bosätter man sig så man inte behöver köra så länge till banorna, samt väljer en bil som man inte behöver forma sittbrunnen efter gumpen ![]() Men det är ju inte alltid man är utvilad efter två timmars ylande med helikopterlurar som funkar ibland. Men vindruta är inte dumt ![]() |
||||||
Re:
Jag överväger att transformera min räserbil till komfort-limo med både tak, vindruta, dörrar, värmepaket och vindrutetorkare ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Re:
Vänta till odjuret har blivit tonåring, då får du hoppa på dom, riva och dra i dom för att få upp dom i tid till skolan. Jag vet av erfarenhet ![]() |
||||||
Re:
Bygg allt så att det enkelt går att montera bort när du kommit fram till banan bara så är det ju kanon. ok, värmepaketet får väl sitta kvar men det är ju också SÅ himla skönt att ha ruggiga höstdagar eller då man sticker ut näsan när första bara asfalten visat sig! ![]() _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (9534 totalt) |