Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köra utan ABS? Ni som åkt lite Bana vad har ni för tankar?
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (6744 totalt)
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

C skrev:
Modj skrev:
Mia skrev:
Kolla om du ens får ta bort ABS för bilprovningen. Det är inte fritt valt där, och det är inte nåt man monterar i när man ska besiktiga och monterar ur när man kommer hem
om du inte tävlar med bilen tycker jag du ska låta den vara kvar, men gör en knapp så du kan koppla ur den. Som många redan påpekat är det bra att ha när det är vått, och du får garanterat bilen genom bilprovningen.

Finns inga krav på att ha ABS

Ett vänligt tips från mig är att kontrolera den där uppgiften.

mvh C

Är nog så att om bilen från början är reg.bes med ABS så måste ABS systemet finnas kvar monterat, däremot behöver det inte fungera...

Här sen Feb 2003

Re:

Rolle Scirocco skrev:
C skrev:
Modj skrev:
Mia skrev:
Kolla om du ens får ta bort ABS för bilprovningen. Det är inte fritt valt där, och det är inte nåt man monterar i när man ska besiktiga och monterar ur när man kommer hem
om du inte tävlar med bilen tycker jag du ska låta den vara kvar, men gör en knapp så du kan koppla ur den. Som många redan påpekat är det bra att ha när det är vått, och du får garanterat bilen genom bilprovningen.

mvh C

...däremot behöver det inte fungera...

Ett till tipps i absolut all välmening är att kontrolera den där uppgiften me.

mvh C

Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Re:

C skrev:
Modj skrev:
Mia skrev:

mvh C

Har kontaktat En SFRo kille och fått som svar att de ej är något krav.
Fast jag måste väl dock tilläga att bilen skall reg. besiktigas.

Men efter som jag har ett svagt minne att att du också jobbar inte bilprovningen så kanske du kan dementera?

Mvh Lars

C

Här sen Feb 2003

Hade faktiskt ingen aning om att bilen ska reggas som ombyggt fordon (?)

Då är inte reglerna "som vanligt längre", lyssna med din SFRo man och Besiktningsingengör i det fallet. (som du redan har gjort vad det verkar)

Lycka till med bygget!

mvh C

Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Re:

C skrev:

Då är inte reglerna "som vanligt längre", lyssna med din SFRo man och Besiktningsingengör i det fallet. (som du redan har gjort vad det verkar)

Lycka till med bygget!

mvh C

Har iaf som mål att regga som ombyggtfordon även om de verkar lite segt förnärvarande....

Men om man gör ev Reg.besiktning. (bur skall monteras-baksäter ur) Vill minnas att de finns både begränsad samt vanlig. Är detta nått man kan göra för att "bli av med ABS"?

/Lars

C

Här sen Feb 2003

Re:

Modj skrev:
C skrev:

Lycka till med bygget!

mvh C

Har iaf som mål att regga som ombyggtfordon även om de verkar lite segt förnärvarande....

Men om man gör ev Reg.besiktning. (bur skall monteras-baksäter ur) Vill minnas att de finns både begränsad samt vanlig. Är detta nått man kan göra för att "bli av med ABS"?

/Lars

Lättast är om du frågar Besiktningsingengören på den stationen du tänkt åka till. Då har du någon att vända dig till om det strular me.

med vänliga hälsningar, C

Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Re:

C skrev:
Modj skrev:
C skrev:

Lycka till med bygget!

mvh C

/Lars

Lättast är om du frågar Besiktningsingengören på den stationen du tänkt åka till. Då har du någon att vända dig till om det strular me.

med vänliga hälsningar, C

Japp. Tackar för de, kanske kommer upp en projekt tråd lite längre fram...
får se vad som händer.

/Lars

C

Här sen Feb 2003

Re:

Modj skrev:

Japp. Tackar för de, kanske kommer upp en projekt tråd lite längre fram...
får se vad som händer.

/Lars

Det ser jag fram emot!

mvh C

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag noterar att det pratas här i tråden om en brytare för att kunna välja ABS av eller på.

Vissa nyare bilar har inte bara ABS utan även elektronisk bromskraftsfördelning (via ABS-enheten). Det kan vara på sin plats med lite försiktighet eftersom bromsbalansen kan bli väl spännande när man "bryter strömmen" till ABS-enheten.
Ett säkrare kort kan vara att istället bryta en krets till en hjulgivare för att sätta ABS-funktionen ur spel men fortfarande behålla bromskraftsfördelningen.

Rice and shine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Lars Falk skrev:
Ett säkrare kort kan vara att istället bryta en krets till en hjulgivare för att sätta ABS-funktionen ur spel men fortfarande behålla bromskraftsfördelningen.
Fippla då med hjulgivarna fram och testa först. Min EBD (03an) kör med max bromskraft bak tills ABSgivaren skvallrar max tillåtet slip. Om EBDn skulle fungera om ABSen anser sig vara ur funktion vet jag inte, det är samma elektronikenhet och samma hydraulikenhet som sköter båda (i mitt fall).

Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Re:

Lars Falk skrev:
Jag noterar att det pratas här i tråden om en brytare för att kunna välja ABS av eller på.

Vissa nyare bilar har inte bara ABS utan även elektronisk bromskraftsfördelning (via ABS-enheten). Det kan vara på sin plats med lite försiktighet eftersom bromsbalansen kan bli väl spännande när man "bryter strömmen" till ABS-enheten.

För min del är de inte intrressant med nån "brytare" utan de blir antingen eller.
Jag vill dock veta om de är väldigt knas å köra utan (de skapar en del extrajobb för att behålla abs)

Är det vanligt att rejs team kör utan ABS? Eller anväder dom flesta det?
I tex långlopp, modsport osv.

/Lars

Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Jag har testat med och utan och föredrar absolut ABS.

Sen är ABS inte mer enhetligt som begrepp än t.ex. "turbomotor".

Det finns features som förstör vissa system. Vanligen är det en för "säker" kalibrering som gör att det funkar dåligt mer R-däck eller med bakhjul (nästan) i luften. Pressure hold funktioner som är sega att lägga på bromskraft när man har grepp igen. En go grej jag jobbat med var en plausibilitetsfunktion som beräknade hur snabbt ett hjul rimligen kunde decelerera, men den är ju liksom inte kalibrerad för varma R-däck som kan decelerara "orimligt" bra. Grymt på snö dock. En annan grej är att systemen kan vara anpassade för en viss hårdvara, inte bara skivmaterial etc utan hur snabbt kolvarna åker tillbaka i oken vid trycksläpp etc. Och det begränsar hur de är kalibrerade.

Det finns såklart rejs-ABS kalibreringar oxo, men att få tag på den kan vara besvärligt. Continental Teves har förr gjort sådana till entypsklasser som använder deras system.

Lättast annars att försöka anpassa nåt system man gillar till sin egen bil. Det jag gillat bäst "privat" var från en 940, monterat på en BMW. Tillräckligt gammalt för att sakna jobbiga features men snabbt nog för att funka. Yrkesmässigt var det en unik Deplhi demobil med _hög_ reglerfrekvens.

En liten pekare på hur illa det är ställt här i världen är att det finns massor av chip till motorstyr men inget till ABS?

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Kristoffer R skrev:
En liten pekare på hur illa det är ställt här i världen är att det finns massor av chip till motorstyr men inget till ABS?
Trimmad ABS ger ingen cred runt korvmojen, och det är den "målgruppen" som ger volymerna. Att det finns chip till Haldex är ett mysko undantag iofs (så kanske...).

Jag skulle älska att ha ett vred för "tillåtet slip".

Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Väldigt tacksam för alla svar.

/Lars

Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
Kristoffer R skrev:
Trimmad ABS ger ingen cred runt korvmojen, och det är den "målgruppen" som ger volymerna. Att det finns chip till Haldex är ett mysko undantag iofs (så kanske...).

Jag skulle älska att ha ett vred för "tillåtet slip".

Det e ju för att man ska kunna sladda runt korvmojen jue!

Ingen som har kollat lite mer på mer race orienterade ABS system? Vore ju kul med nånting som inte får fnatt när man kör rdäck eller slicks.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006

abs

Jag tror inte att konstruktionen är framtagen för racing utan mer för att hjälpa panikbromsare. Volvo s60 challange bilarna hade under första året några allvarliga krascher relaterat till att ABS glasade racebeläggen.
Jag tror att man kan dela upp detta i två kategorier det ena är att vid banträffar och klubbmöten och självklart gatkörning så är ABS okej men vid ren tävlingsåka så rekomenderar jag alla att demontera ABS helt, det väger en del oxså.

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Re: abs

Rolf.osbeck skrev:
Jag tror inte att konstruktionen är framtagen för racing utan mer för att hjälpa panikbromsare. Volvo s60 challange bilarna hade under första året några allvarliga krascher relaterat till att ABS glasade racebeläggen.
Jag tror att man kan dela upp detta i två kategorier det ena är att vid banträffar och klubbmöten och självklart gatkörning så är ABS okej men vid ren tävlingsåka så rekomenderar jag alla att demontera ABS helt, det väger en del oxså.

ok en annan fråga som hör en smula till ämnet. Lär man sig att bromsa optimalt utan abs även i nödsituationer? Dvs sitter det i ryggraden?

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Till en viss del, men det sitter nog mer undantag i ryggmärgen än i ABS-enheten. Framför att anpassar sig ABS snabbare till regn, löv, annan asfalt, temperaturskillnader osv.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
C

Här sen Feb 2003

Re: abs

Gustav Uhlander skrev:
Rolf.osbeck skrev:

ok en annan fråga som hör en smula till ämnet. Lär man sig att bromsa optimalt utan abs även i nödsituationer? Dvs sitter det i ryggraden?

För mig har det gjort det. Avverkar i snitt taget på de senaste 5 åren ca 6000 mil per år så man har fått panika ett par ggr... Bankörningen gör verkligen så det sitter där i ryggmärgen, inget man tänker på vid inbromsningen vid panik, det bara sker. Jag har oftast låst ett hjul någon meter bara för att sedan korrigera lite tillbaka så det börjar snurra igen när ma fått bromsa fullt.

Dock föredrar jag endå ABS, speciellt på bruksbilen, har det numera såklart, Focus -00 låser bak först om ABS:en är ur funktion och du svänger samtidigt så det är inte riktigt ett alternativ.. Får se hur det blir på min cossie med de nya bromsarna sedan, om det kommer att funka med ABS eller ej.

mvh C

zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007

Vad säger Bilprovningen då om man plockar bort ABS systemet. Om dom märker det

Någon som körförbud för det?

Renault Clio 16v
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Hej Lars,

Eftersom du efterlyser och uppskattar fler vinklar kommer här ytterligare en.
Hår-på-bröstet-svaret på din ursprungsfråga är förstås: Ut med skiten!

Men jag tycker precis som några andra här att man skall fundera en sväng först. Jag ha ABS:n kvar i min bil. Den får tillsvidare sitta kvar.
I huvudsak på grund av två anledningar;

1. ABS:n nyper inte in för tidigt. Jag har M3E36-ok och feta R-däck och ändå så griper den inte in. Det anser jag måste vara första kriteriet. Dvs att den inte stör körningen. Stör den så skall den ur, påverkar den inte kan den sitta kvar. Jag vet inte vad det är för Ford du har men jag hade en Scorpio för många år sedan och när vintern kom plockade jag ur säkringen så att ABS inte gick för den var livsfarlig med ABS. (Scorpion var inte helt ofarlig i vinterväglag med ABS:n bortkopplad heller för den delen)

2. Min bil är relativt tung. Med mig (jag=fullvuxen ) bakom ratten så väger bilen nästan 1400kg. Den har dessutom all isolering kvar förutom ryggdynan i baksätet. Det gör att jag kör omkring i en tung och ljuddämpad bil. Dessa två faktorer gör det mycket svårt att höra/känna om man låser upp, särskilt i regn. Även av denna anledning får ABS:n vara kvar. Om jag får för mig att rensa/lätta bilen så ryker den förmodligen.
På en flygplatsträff i höstas körde jag en +300hk Porsche med matchvikt på 985kg. Den hade ingen ABS och det gick ganska bra, men det små-låste mest hela tiden runt om beroende på åt vilket håll det svängde och om det för stunden var asfalt eller hal betong. Så allt går ju!

om det sedan är fråga om en rejsbil så är svarar jag som Rolf ovan.

Köra utan ABS? Ni som åkt lite Bana vad har ni för tankar?
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (6744 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande