Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (6744 totalt) |
Re:
Är nog så att om bilen från början är reg.bes med ABS så måste ABS systemet finnas kvar monterat, däremot behöver det inte fungera... _________________ Roland Johansson |
||||||||
Re:
Ett till tipps i absolut all välmening är att kontrolera den där uppgiften me. ![]() mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||||||
Re:
Har kontaktat En SFRo kille och fått som svar att de ej är något krav. Fast jag måste väl dock tilläga att bilen skall reg. besiktigas. Men efter som jag har ett svagt minne att att du också jobbar inte bilprovningen så kanske du kan dementera? Mvh Lars |
||||||||
Hade faktiskt ingen aning om att bilen ska reggas som ombyggt fordon (?)
Då är inte reglerna "som vanligt längre", lyssna med din SFRo man och Besiktningsingengör i det fallet. ![]() ![]() Lycka till med bygget! mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||||||
Re:
Har iaf som mål att regga som ombyggtfordon även om de verkar lite segt förnärvarande.... Men om man gör ev Reg.besiktning. (bur skall monteras-baksäter ur) Vill minnas att de finns både begränsad samt vanlig. Är detta nått man kan göra för att "bli av med ABS"? /Lars |
||||||||
Re:
Lättast är om du frågar Besiktningsingengören på den stationen du tänkt åka till. Då har du någon att vända dig till om det strular me. med vänliga hälsningar, C _________________ Christian Lange 458 |
||||||||
Re:
Japp. Tackar för de, kanske kommer upp en projekt tråd lite längre fram... får se vad som händer. /Lars |
||||||||
Jag noterar att det pratas här i tråden om en brytare för att kunna välja ABS av eller på.
Vissa nyare bilar har inte bara ABS utan även elektronisk bromskraftsfördelning (via ABS-enheten). Det kan vara på sin plats med lite försiktighet eftersom bromsbalansen kan bli väl spännande när man "bryter strömmen" till ABS-enheten. Ett säkrare kort kan vara att istället bryta en krets till en hjulgivare för att sätta ABS-funktionen ur spel men fortfarande behålla bromskraftsfördelningen. ![]() |
||||||||
Re:
|
||||||||
Re:
För min del är de inte intrressant med nån "brytare" utan de blir antingen eller. Jag vill dock veta om de är väldigt knas å köra utan (de skapar en del extrajobb för att behålla abs) Är det vanligt att rejs team kör utan ABS? Eller anväder dom flesta det? I tex långlopp, modsport osv. /Lars |
||||||||
Jag har testat med och utan och föredrar absolut ABS.
![]() Sen är ABS inte mer enhetligt som begrepp än t.ex. "turbomotor". Det finns features som förstör vissa system. Vanligen är det en för "säker" kalibrering som gör att det funkar dåligt mer R-däck eller med bakhjul (nästan) i luften. Pressure hold funktioner som är sega att lägga på bromskraft när man har grepp igen. En go grej jag jobbat med var en plausibilitetsfunktion som beräknade hur snabbt ett hjul rimligen kunde decelerera, men den är ju liksom inte kalibrerad för varma R-däck som kan decelerara "orimligt" bra. Grymt på snö dock. En annan grej är att systemen kan vara anpassade för en viss hårdvara, inte bara skivmaterial etc utan hur snabbt kolvarna åker tillbaka i oken vid trycksläpp etc. Och det begränsar hur de är kalibrerade. Det finns såklart rejs-ABS kalibreringar oxo, men att få tag på den kan vara besvärligt. Continental Teves har förr gjort sådana till entypsklasser som använder deras system. Lättast annars att försöka anpassa nåt system man gillar till sin egen bil. Det jag gillat bäst "privat" var från en 940, monterat på en BMW. Tillräckligt gammalt för att sakna jobbiga features men snabbt nog för att funka. Yrkesmässigt var det en unik Deplhi demobil med _hög_ reglerfrekvens. ![]() En liten pekare på hur illa det är ställt här i världen är att det finns massor av chip till motorstyr men inget till ABS? ![]() |
||||||||
Re:
Jag skulle älska att ha ett vred för "tillåtet slip". ![]() |
||||||||
|
||||||||
Re:
Det e ju för att man ska kunna sladda runt korvmojen jue! ![]() Ingen som har kollat lite mer på mer race orienterade ABS system? Vore ju kul med nånting som inte får fnatt när man kör rdäck eller slicks. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||||
abs
Jag tror inte att konstruktionen är framtagen för racing utan mer för att hjälpa panikbromsare. Volvo s60 challange bilarna hade under första året några allvarliga krascher relaterat till att ABS glasade racebeläggen. Jag tror att man kan dela upp detta i två kategorier det ena är att vid banträffar och klubbmöten och självklart gatkörning så är ABS okej men vid ren tävlingsåka så rekomenderar jag alla att demontera ABS helt, det väger en del oxså. _________________ Rolf osbeck |
||||||||
Re: abs
ok en annan fråga som hör en smula till ämnet. Lär man sig att bromsa optimalt utan abs även i nödsituationer? Dvs sitter det i ryggraden? _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||||
Till en viss del, men det sitter nog mer undantag i ryggmärgen än i ABS-enheten. Framför att anpassar sig ABS snabbare till regn, löv, annan asfalt, temperaturskillnader osv.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||||
Re: abs
För mig har det gjort det. Avverkar i snitt taget på de senaste 5 åren ca 6000 mil per år så man har fått panika ett par ggr... Bankörningen gör verkligen så det sitter där i ryggmärgen, inget man tänker på vid inbromsningen vid panik, det bara sker. Jag har oftast låst ett hjul någon meter bara för att sedan korrigera lite tillbaka så det börjar snurra igen när ma fått bromsa fullt. Dock föredrar jag endå ABS, speciellt på bruksbilen, har det numera såklart, Focus -00 låser bak först om ABS:en är ur funktion och du svänger samtidigt så det är inte riktigt ett alternativ.. Får se hur det blir på min cossie med de nya bromsarna sedan, om det kommer att funka med ABS eller ej. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||||||
Hej Lars,
Eftersom du efterlyser och uppskattar fler vinklar kommer här ytterligare en. ![]() Hår-på-bröstet-svaret på din ursprungsfråga är förstås: Ut med skiten! Men jag tycker precis som några andra här att man skall fundera en sväng först. Jag ha ABS:n kvar i min bil. Den får tillsvidare sitta kvar. I huvudsak på grund av två anledningar; 1. ABS:n nyper inte in för tidigt. Jag har M3E36-ok och feta R-däck och ändå så griper den inte in. Det anser jag måste vara första kriteriet. Dvs att den inte stör körningen. Stör den så skall den ur, påverkar den inte kan den sitta kvar. Jag vet inte vad det är för Ford du har men jag hade en Scorpio för många år sedan och när vintern kom plockade jag ur säkringen så att ABS inte gick för den var livsfarlig med ABS. (Scorpion var inte helt ofarlig i vinterväglag med ABS:n bortkopplad heller för den delen) 2. Min bil är relativt tung. Med mig (jag=fullvuxen ![]() På en flygplatsträff i höstas körde jag en +300hk Porsche med matchvikt på 985kg. Den hade ingen ABS och det gick ganska bra, men det små-låste mest hela tiden runt om beroende på åt vilket håll det svängde och om det för stunden var asfalt eller hal betong. Så allt går ju! ![]() om det sedan är fråga om en rejsbil så är svarar jag som Rolf ovan. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (6744 totalt) |