Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (32420 totalt) |
Re:
Jag har Kristianstad som hemmabana och brukar hålla till där så ofta jag kan på söndagarna. Mycket trevlig bana. Klippan är också trevlig så där ska också köras en del kommande sommarhelger. Vi är två som kör med en modifierad Yamaha samt en Sport 2000. Yamahan går inte mycket sämre än Sporten med de "trimningar" vi gjort men ska bytas ut mot ytterligare en Sport 2000. Jag har inte riktigt vikten för att framföra små bilar med svaga motorer... (därav ska jag köra en 116hk Miata i MGCC i år ![]() ![]() _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 Honda Accord 2,4 -10 |
||||||
Re:
Köra kart utan revbensskydd är som att köra mc utan hjälm, är olyckaan framme är det tack och adjö med allt vad revben heter. Har själv brutit i stort sett alla revben på högersidan efter att ICAn gått upp på 2 hjul genom en sväng i 120-130 knyck. Resten av den säsongen bevittnades från sidan av banan... ![]() _________________ Anders Igelström |
||||||
Re:
Kolla upp hur många timmar eller mil som det rekommenderas, sedan byter man stake/lager oavsett. När du kan mäta att de är felaktiga är det kanske en kvart kvar till haveri och i otursfall nytt vevhus etc. Veven har inte oändligt med renoveringar, och varje gång du pressar isär den blir den lite sämre. Någonstans 5 - 10 ggr kanske så ska du pressa isär den och mäta så dör den snabbare. _________________ Roland Johansson |
||||||
Re:
IAME-motorn är inte plomberad, så den kan man renovera själv, om man vill och kan. Däremot kan det vara bra att lämna iväg den till någon bra motorskruvare, då "blueprinting" brukar kunna ge en del. Om det inte redan är gjort. Den större förgasaren brukar vad jag förstått ge lite mer varv och kraft i slutet, så bra vid omkörningar. Idiotiskt att tillåta den förresten. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Re:
Kan bara hålla med om att revbensskydd är ett krav. Innan jag började åka med de skrattade jag lite lätt åt de och tyckte de skulle klämma och skava precis överallt när man åkte, tvärt om blev de. De hjälper även att hålla ryggen stilla och man slipper slita med ryggmusklerna för att hålla överkroppen någolunda rak, åtminstonde så gör mitt de. Att jag förespråka revbensskydd kan ju bero på min resa från i somras också...utan det så hade jag inte klivit ur superkarten hel. Tack vare de så gjorde inte så mycket att funktionärerna sov heller...trots att de verkligen inte få vara så. ![]() _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||||
Jo, revbensskydd vill jag ha. En kollision i hyrkart för ett gäng år sedan har lärt mig att man behöver det.
![]() Provkörde lite idag blandat regnvåt asfalt. Himla bra drag mellan 9 och 12 krpm, men tämligen död däröver, tror jag såg drygt 14 krpm som mest. Låter fint ivf ![]() Provade att skruva lite på förgasaren, men den som sitter på har jag ingen dokumentation på, märkte dock ingen skillnad. Ryker lite gör det på alla varvtal. Startar fint kall om man chokar den med handen för luftburken, men efter typ 10 min drift dog den och vägrade starta sen trots torkning och värmning av stift, blev till att åka och shoppa nytt stift som var en grad "mjukare". Gick rätt ok efter det. Batteriet var dock trött, påverkar det gnistan? (förutom vid crankning alltså) 15-20 h står i det i manualen tror jag, så det är väl troligen dags för ny stake mm då. Vem lämnar jag till om jag inte gör det själv ? (Laholm - ungeför mittemellan Göteborg och Malmö). Märkligt att en del fabrikat behöver vara plomberade men inte andra? Läcker en del mellan avgaspipan och ljuddämparen, en hel del svart kladdigt (mysig blandning av sot och olja?) sprider sig runt den skarven vilket triggande en liten tvätt vid hemkomst. TonyKart är väldans aktiva med att sätta sitt namn på komponenter på de mest otroliga ställen, på bromsskivan tex (ytrost ngn timme efter tvätt) ![]() ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
Har just läst hela tråden..
Blir fruktansvärt sugen på att köra kart nu... Revbenskydd är ett klart måste.. Vilket som passar dig är bara att prova.. Jag hade själv 2-3 olika beroende på bana och humör... Nack kragen rekomenderar jag inte.. Dom sa till mig att den förstör mer än gör nytta... Men jag har inte kört på 5 år så det har säker kommit något som faktist funkar.. hm kanske skulle plocka ned min gammla icc från väggen och åka lite... Vad det gäller inställningar av gokartar så finns det säker en massa kunskap på rejsa... kanske läge att skapa en tråd om det.. Bästa banan i sverige?? Sheleftiå och lyksele är mina favoriter... MVH Patte _________________ Patrik Edström |
||||||
Vad kul, Roadsport och gokart verkar inte ligga så långt från varandra. Eftersom det aldrig blev någon Roadsport för mig så har jag tittat på Sport 2000 ända sedan mina kompisar körde Yamaha 100cc.
Gokart och Sport 2000 bör väl vara den mest prisvärda motorsporten på 4-hjul man kan hålla på med! Ska försöka övertala en kompis som hade tänkt ta rallydebutantlicens att skippa det och köpa en kart istället! Lycka till! |
||||||
Pär.
finns en motorrenoverare i Åstorp, Mats heter han & tror han sysslar just med Tonykart / Parilla (stavning) (hans bror jobbar som motorutvecklare på Egget...) kan ordna nummret till dig om du vill det ? GOTT NYTT ÅR. ![]() k _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Re:
Mats Person i Åstorp Magasinsgatan 3 26538 ÅSTORP Mobil 070-355 68 06 Han har argenturen för Pavesi, Pavesi racing Jag har bara sett Pavesimaskiner där, men ring o hör.. _________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé ![]() |
||||||
Re:
han har hållt på med både pavesi och parilla och en del raket.. men nu har han lagt det åt sidan.. Så nog inte mycket lönt o ringa dit tyvärr ![]() _________________ Emil Jönsson |
||||||
Re:
Dåligt laddat batteri lär ge dålig funktion, vet nu inte för denna motor men har man batteri brukar man låta batteriet sköta tändningen 100% Låter som ganska felbestyckad, eller felaktig körning för den bestyckning som är... Skaffa en logger, ex mychron så VET du. Även om det är hobbybasis är det trevligt när sakerna fungerar som de ska. och ett allmänt tips när det gäller tvättning, skippa den stora spola allting med avfettning och vatten. Avfettning på trasa på de ställen som är smutsiga, och torka sedan rent. Bräkleen eller liknande på smutsiga motordelar och torka av. För många saker mår dåligt av 'traditionell biltvätt' då det inte är byggt för sådant. _________________ Roland Johansson |
||||||
Re:
Hej, tevligt med gokart! Har själv en Topkart/Rotax. I sport 2000 behöver ingen motor vara plomberad vad jag förstått. Det är bara om man ämnar köra med sin Rotax i klassen "Rotax Max" som den måste vara plomberad, och eftersom du kör IAME så är ju detta inget problem för dig. Batteriet bör vara nyladdat innan varje körpass för att motorn ska gå bra, man kan få massa konstiga fel annars. Lite grunder om bestyckning: Smäller den innan du nått max-varv (17000???) så har du förlitet huvudmunstycke, om den inte kommer upp till max-varv utan att smälla har du för stort. Angående vilken bensin man ska köra på så brukar de flesta köra på 95 oktan från den mack som ligger närmast banan, vid tävlingar står det ofta angivet vart denna mack ligger för att alla ska köra på samma soppa. Är relativt nybörjare jag med (har kört i ett år). MVH Per _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||
Revbensskydd gjorde jag av 2 vanliga plasthinkar och liggunderlag,klipp/skär ut lagom bitar för sidan av kroppen (dubbla lager på varje sida) och limma dit kardborre band för fastsättning runt magen,dubbelhäftande tejp mellan plast och liggunderlag och någon form av band bak i ryggen som håller ihop det där och vips så har du ett revbensskydd som är helt suveränt skyddsmässigt.Körde med mitt under 2 år och använder det fortfarande när jag kör hyrkart.Har tyvärr ingen bild på det i datorn och skyddet ligger i jobbarkompisens garage men ska försöka komma ihåg att plåta det nästa gång jag är där.
|
||||||
Re:
Jag köpte mitt på http://www.motorsportshop.nu "Kevlar kart" tror jag det heter. Ganska dyrt men funkar iaf bra för mig. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||||
Är det klart vad som gäller angående homologeringar av nya motorer. Får man åka med "gamla" motorer och i så fall, hur konkurenskraftig är en gammal motor jämfört med dom nya? Vad menas med KF2/KF4, vad är skillnaden? Känns lite som en djungel att sätta sig in i för ett blåbär som mig. Det kanske är säkrast att satsa på en rotax max för där är det väl samma motorer som gäller?
![]() _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||||
Tyckte bromsystemet betedde sig skumt plus att det var synbara luftbubblor i bromsslangarna, så jag delade oket igår och putsade upp cylinderloppen och kolvarna etc. Bromsvätskan är nog aldrig bytt för den var helt grå! (om det nu är vanlig bromsvätska alltså...)
Nu är frågan hur tusan man ska lufta systemet? Det är nämligen inga bromsvätskebehållare på huvucylindrarna. Det är två parallella huvudcylindrar som går till var sin ok-halva, det sitter en plugg på trycksidan (i princip förbunden med utgående anslutning). Gissar att man ska ha ett verktyg som kanske består av en backventil och en behållare med bromsvätska när det ska luftas som monteras istället för , stämmer det? Även oket är lite skumt, inga luftnipplar så jag antar att man får lufta på slanganslutningen genom att luta oket i lagom vinkel, stämmer det? Edit: Där var ju visst luftningsskruvar, det jag trodde var skruvar för att flänsa fast anslutningsnippel var i verkligenheten luftningsskruvar! _________________ Pär Hylander |
||||||
du luftar med en sån här http://www.radne.se/Store/Product/ProductDetails.aspx?PartNo=5190 finns hos närmaste karthandlare
_________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||
Re:
Tackar ![]() Byggde en liten anordning som såg ut sådär i princip och det gick alldeles utmärkt att lufta med ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
Shoppade några billiga (39 kr st....) badrumsvågar för att ställa under hjulen. Betraktar dom som viktindikatorer, inte riktiga mätinstrument
![]() Behöver nog desstum hitta en jämnare del av garagegolvet, men där står ju en sommarbil vinteruppställd nu. Cornerweight VF-14...HF-15 VB-24...HB-24 Totalt 77 kg Med oklädd chaffis i 33,5...29,5 54.....56 totalt 173 kg. Tror jag råkade vrida ratten lite när jag satt i, ska göra om den mätningen. Hade 0,9bar i alla däcken, är det rimligt? Förutom att vikten med chaffis i är för hög (vilket knappast karten kan lastas för.... ![]() Vad sätter man för framvagnsvinklar normalt sett, negativ camber antar jag, men hur mycket? Toe då? in eller ut? Hur mycket? _________________ Pär Hylander |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (32420 totalt) |