Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 12 besök senaste veckan (48416 totalt) |
Re:
Vad det gäller oklistrat med tex 235/45-17 däck så åker jag nu på ca 1,9-2,1 sek i 60fot och utan vinkel injusterad så kommer man aldrig under 2.1sek.. Vad det gäller banåka så har jag ingen koll om det har givit något resultat, men jag utgår från det eftersom jag har 680hk i maskin och bilen/hjulen vill bara ha grepp och den "styr upp" sladden omedellbart om jag kliver på fullt. Nästan omöjlig "busbil", men fantastiskt rolig att åka fort med ![]() Mvh Rikard _________________ Rikard Eklund |
||||
Re:
Momentstag kortning ca 0,5cm? Pinjongvinkel var det du flyttade isf, och fick fram det "optimala" i detta läge i med kombination av stumma bussningar ![]() /MVH _________________ Rikard Eklund |
||||
[quote]Pro Stock chassis builder Jerry Bickel assures us, "there is no mystery to pinion angle." Setting the pinion angle is the final step in driveline alignment. The goal is to create a straight line from the back of the crankshaft through the transmission, driveshaft, and the pinion of the differential-under load. Due to the tendency of the pinion to rise under load, some angle must be present at rest.
|
||||
Re:
[quote="Kimmen"]
![]() _________________ Rikard Eklund |
||||
Är det någon vänlig skäl som kan översätt rotväska?? Så en så där som jag begriper vad som står. ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Fritt översatt
"Pga att pinjongaxeln i diffen tenderar att resa sig (rotera uppåt) under acceleration så sätter vi vinkeln neråt vid nominellt läge, detta för att kardanens alla knutar skall vara så raka som möjligt under acceleration." Dvs, dom gissar hej vilt och ibland så blir det bra, erfarenheten gör att dom kan vara väl träffsäkra när dom gissar. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Tack Maz
Fafööö blir det på detta viset? ![]() Hmm har hitta lite. Vinkelhasigheten slijer lite mellan utgående axel och piong om de INTE har samma vinkel. Kommer växla mellan w'*alfa till w'/alfa w'=vinkelhastighet alfa=vinkelskilnad ca 5grd ger ca +-0,4% skiland _________________ Johan Sjölinder |
||||
ett diskuterat ämne ,själv sätter jag det på värdet det ska va allt från 2-8 grader beroende på bakvagnstyp och har inte "tunat" med den vinkeln ,verkar vara lite råttan i pizzan varning?
sätt den rätt och glöm den ,kan andvändas för att övervaka bakvagnen med tanke på glapp,om ngt blir krokigt osv kör med en vanlig digital smart level funkar ![]() http://board.moparts.org/ubbthreads/ _________________ Torbjörn Andersson |
||||
Jag kliar mig också i huvudet...Min tanke var att en vinklad pinjong skulle ge en cyklisk momentöverföring i knuten o vidare ner till backen, och därigenom sänka max överför kraft till backen när man accellellerar max.
Men om nu fulings lilla räkneexempel stämmer med en momentvariation på 0.4%....Inte ens om man tänker på att däckets deformation skall vara konstant för max överföring... jag menar att hade det vart 2-3% så skulle det påverka, men 0.4 % ? ... Ännu mindre skulle det påverka med sånna dära däck som skrynklar sig i däckssidan (slicks) Nästa tanke är att den cykliska överföringen som kan delas upp i en momentdel o en tvärkraftsdel när det inte är 90 grader i knuten...*harkel*... 0 grader... (eller 180) dvs tvärkraften försöker rotera bakaxeln. Knuten vid en pinjong sitter runt 300 mm från drivaxelcentrum och hjulradien är ung densamma på en normal bil. _________________ Mats Andersen |
||||
Försökte klistra in mer men får bara massa felkoder >
![]() Länkar istället http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.p en bit ner i tråden av "Predator". |
||||
Fortfarande...
Ni gör det överkomplicerat, varför räkna på div olika saker o dessutom tolkar de olika länkar som ni vill ha resultatet, dvs ni är övertygade från början att det är betydelselöst... Ingen har påstått att det är något man konstant justerar, mycket riktigt är det så att ställ in det värde som funkar o glöm bort det. Att däremot INTE kontrollera vinkel o ev justera den är hål i huvet... om ni inte tror mig (Ja, jag har gjort empiriska tester på just stela bakaxlar, eftersom jag har drivit sådana racerbilar...) så gör det enkelt för er, ställ upp bilen på pallbockar, med de bakre pallbockarna under axelröret, o börja gasa... Lär bli en ögonöppnare för vissa. Det som trådskaparen ska sträva efter (fuling har en trasig bil, med driven i fel ända ![]() ![]() _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||
Re:
![]() ![]() _________________ Rikard Eklund |
||||
Re:
Det går åt helvete och man skiter i dragracing och börjar med racing (Så att man förstår att man inte förstår nånting9 ![]() |
||||
Jag för min del accepterar att pinjongvinkeln påverkar. Men jag har har svårt att intuitivt se att det kan göra flera tiondelar på de 1:a 20 metrarna.
Jag tror nog att de flesta är som jag i den frågan... kan man på ett matematiskt/geometriskt sätt beskriva påverkan så blir det liksom lite lättare att acceptera att pinjongvinkeln är viktig o inte bara nått som påverkar en pillegnutta _________________ Mats Andersen |
||||
Åter igen..
Pinjongvinkel är inget man flyttar på efter man ställt in den/hittat rätt läge. Men den är inte bra från början på de flesta bilarna. om vinkeln på pinjongen är från början högt upp/pekar uppåt, så kommer bilen inte kunna trycka bakaxeln maximalt mot marken utan att du får vibrationer som följd pga knutarnas konstruktion, likaså så om man vinklar den för mycket nedåt så får man problem med "brytningar" i knuten. Men om man nu justerar in vinkeln max innan det blir brytningar neråt så får man max tryck, och kombinera detta med att justera på vänster momentstag lite och justera isär höger lite, så får man perfekt marktryck oavsett vilka däck man nyttjar. Ta tex en gammal traktor som jag kör, orginal så spinner de alltid höger bak innan vänster bak om du inte har diffbroms, men det går att få den att belasta max på båda drivaxlarna och det med resultat att det driver bättre och det även kan släppa på vänster först. Någon som förstår detta? Sen vad det gäller studs så har det endast att göra med slappa bussningar och stötdämpare. Inte däcken. Mvh _________________ Rikard Eklund |
||||
Ja, vi har fört ATT men inte VARFÖR piongvinken skulle ha betydelse.
I alla fall jag vill veta VARFÖR. Sen är däck även en fjäder, mao kan bilen hoppa på fjädringen så kan den hoppa på däcken. Men vanligtvis ligger däckens egenfrikvens högre än fjädringen så det kommer hoppa vi olika tillhällen. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re:
![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Re:
Jag beskrev ju detta nyss? eller? Det ä ju bakvagnens upphängning=4 link som gör att det blir så här. Samt att har man rätt dämpare till däcken/ändamålet så har man inga studs heller. Som du säger själv så hänger det ju på vart dessa svängningar är.. dvs, studsar det=fel grejer för endamålet? Jag har aldrig haft studs på min bil sen jag justerat och monterat bra dämpare/fjädrar. Mvh _________________ Rikard Eklund |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 12 besök senaste veckan (48416 totalt) |