Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Häftig snedslitning av däck
<<   1, 2
5126 besök totalt
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Lennart det var inte riktigt lika, du har fått släpp på slitbanan efter att gnugga sidorna lite hårt vid banträff, eller?
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17977



Re:

Björn skrev:
Lennart det var inte riktigt lika, du har fått släpp på slitbanan efter att gnugga sidorna lite hårt vid banträff, eller?
Japp, men jag tänkte att det skulle kunna vara nån form av separation även på däcken i denna tråd. Om de är bättre konstruerade kanske inte allt släpper på en gång.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



Jag fick ett liknande slitage när jag körde hem från ringen i sommras med hjullager som var tokslut fram. Det var till och med så illa att ESPn fick fnatt i svängarna när det glappade.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Tack för alla synpunkter. Jag dubbelkollade igår kväll och det har verkligen inte tagit i någonstans. Däckstrycket låg på 2,3 bar i båda framdäcken mot 2, 5 rekommenderat. Normalt åker jag med 2,75. Hur som helst så har bilen stått i nästan en månad och det är knappt två månader sedan jag använde den kontinuerligt, så om det nu läcker lite luft så bör trycket inte varit mer än marginellt under rekommenderade 2,5 bar när den kördes regelbundet.

Jag kan ju också påpeka att det aldrig förekommer några avancerade/våldsamma backningsövningar. Däcken är Michelin Pilot Sport SX, som när det monterades väl var det bästa Michelin hade för gata.

Bärarmarna med bussningar är inte mer än 3 år / 1500-2000 mil gamla, men tyvärr inte original. Bussningarna borde i alla fall inte vara slut. Jag får kanske chansa på att det är toe out i kombination med övriga faktorer som jag nämnt tidigare och kanske ett lufttryck i underkant som ställt till det. Jag kommer riva framvagnen under vintern så jag lär väl inte få veta om toe varit hel-fel.

Det som oroar lite är om en kraftigare krängningshämmare fram kan ställa till det med ökat hjullyft med mer innerkantsexponering som följd!?

/A

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Är slitaget lika på bägge sidor (hö/vä)?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Mindre illa på vänster sida, men ståltråden tittar ut där också

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7993



Ganska liknande slitage fick jag på min Golf GTi Mk II.
Nu är ju den framhjulsdriven iofs , men inget som skrapade eller tog i.
Det hade åxå bara nött på insidan av däcket likt bilden.

Mest beroende på felaktiv Toevinkel efter påkänning av kurbs vid banåka.
Hade väl ca: -2,5grader camber på bilen.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42372

Forumägare
Forumägare

Re:

Andreas Möller skrev:
Mindre illa på vänster sida, men ståltråden tittar ut där också


Jag har haft exakt sånt slitage som din bild visar på min bil (BMW M3 -96) och precis som du bara framdäcken och klart mest på höger fram och just på insidan. Samma mycket kraftiga vinkel på slitaget. Identiskt som det ser ut på ditt foto.

- Jag fick detta problem med r-däck som måste ha mycket camber, delvis för att deras stomme ska orka min tunga bil. Tex Pirellis Corsa men även andra med lite vek stomme. Så det har mest varit problem när jag haft kring 3 grader camber ihop med såna här däck.

- Mer eller mindre hjullyft på det minst belastade innerdäcket vilket ger att det skrapas längs asfalten halvt i luften i en pga rakt-fram-toe-kring-noll men sen ackermanvinlar som ger ändrad toe vid rattutslag. Mycket sånt här slitage på träffar på Gelleråsen tex (tex kurvan ut på rakan)

För mig så försvinner problemet totalt med andra däck (med bra stommar). Speciellt Bridgestone RE540S men även Yokohama 048 m.fl.

På bilar som inte ger så heltossiga hjulvinklar som min BMW (tex då just inner framhjul i högerkurvor) när man tar i lite i svängarna med de sidokrafter och det grepp man får med rdäck så klarar vad jag sett bilar som tex Porsche sig utan det här problemet. Mindre body roll och mindre förändringar i vinklar inne i kurvan gissar jag = bättre arbetsvillkor för däcket.








PS:
om man totalt överkör i en slalom och man får massa tydlig abuse understeer så kan däcken se ut sådär osså efter bara några repor i slalombanan. Speciallt om det är lite grov asfalt och man som sagt tar i alldelles för mycket och struntar i att backa av sitt tempo. Typ: "Shit nu ruppar det i framdäcken pga understyrnig. Jaja, skit i det, plattan i mattan"

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Mycket intressant jämförelse; speciellt att du fick det på en bil som inte driver på framhjulen. Det där med ackerman och toe funderade jag lite tillsammans med caster. 155:an har väldigt lite caster (2,2 grader) och jag antar att större castervinkel motverkar ett sånt här fenomen. Hur stor castervinkel har din M3:a?

Det där med stommar är ju också intressant. Jag fick inte minsta tendens på mina Yokohama 032 på Gelleråsen, men jag hade inte förväntat mig att Michelin skulle falla igenom på en sådan punkt (om det nu är det som är problemet), men ålderna kan ju ha tagit ut sin rätt.

/A

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049





känns det igen lite?

(Inner på hö fram)
Detta slitaget berodde på att muttern som håller dämparen i benet inte satt fast.
Resultatet av det var dynamiska toe/camber/caster-vinklar

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Allmänt banåkaforum
Häftig snedslitning av däck
<<   1, 2
5126 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande