Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Plocka bort ABS
<<   1, 2
5337 besök totalt
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re: Plocka bort ABS

zkungen skrev:
Funderar på att plocka bort ABS funktionen på min Clio 16V.
Vad är för och nackdelarna inte ha ABS på en bil som ska köras på bana?

Vad säger Bilprovningen om det. Är dom noga med att kolla ABS systemet, och att alla komponenter verkligen sitter där? Märker dom om man kopplat ur ABS systemet.

Någon som testat

Finns väl egentligen inga nackdelar med ABS på en banbil bortsett från den extra vikt systemet utgör. På tävlingsbilar är däremot ABS ofta inte tillåtet varvid man kör utan, men då blir man vanligen tvungen att manuellt justera bromsbalansen. Modernare ABS system hanterar vanligen bromsbalansen också, sedan ser systemet förstås till att man inte låser något hjul under inbromsning.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: Plocka bort ABS

Johan Edlund skrev:
...Finns väl egentligen inga nackdelar med ABS på en banbil bortsett från den extra vikt systemet utgör...

Alla ABS-system jag har testat, har haft en repeterbarhet som har varit för dålig för att duga till bankörning.

EDIT: Nej förresten, Porshe 911 Carrera 4; 'hade faktiskt ett system som fungerade.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Anledningen till att jag först ville ha bort ABS systemet va för att sensorerna va trasiga. Annars hade jag låtit ABS systemet vara och bara plockat ut säkringen när jag inte vill ha ABS.
Jag har nu satt i dummies istället. Kommer att koppla så att lampan lyser vid start.

Ska se vad bilprovningen säger om det när det väl gäller... svar kommer

Renault Clio 16v
Citera
Skruva banåkabil
Plocka bort ABS
<<   1, 2
5337 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande