| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Virtuella spindelleder. Nackdelar?
|
10011 besök totalt |
|
Ännu lite fler mått. Anade att benets offset mot styrarmsplattan skulle kunna ge lite effekter det med. Jag blir bara mörkrädd av alla offset värden som är inbyggda i varenda del här. Kanske det bästa (eller minst dåliga) man kan göra är att försöka bibehålla orginalets värden?
Här syns att fjäderbenet och hjulcentrum har offset bakåt från fjäderbenets centrumaxel, men spindellederna är även förskjutna utåt från fjäderbenets mitt ca 25mm...gick inte att rita in det i denna vy. Ritade styrarmsplattan som den ligger i markplanet, och måttet är mätt i spindelledscentrum. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||||
|
Att hjulcentrum och fjäderbenet inte ligger i centrum spelar cyckelpump.
Därimot monementanmunkten(virtulella punkten) kommer ge skrubbradien och .....
Hmm jag kallar den casterskrubben. och var hjulcentrum ligger i förhållande till casterskrubblinjen är därimot intresankt. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
Precis, det borde vara caster som ändras mest beroende på hur man valt vinklarna på armarna. om tex den främre länken är 90grader så bör väl caster ändras minimalt när man svänger? Scrub bör ju ändras med inbördes vinkel samt avstånd mellan länkarnas spindelleder. Jag var och kände lite i lederna vid sväng ikväll. Det känns som att främst det bakre staget, det med flackare vinkel tiltar lite vid stora styrvinklar,så en styv bussning här borde innebära en viss låsning.
orginalbussningen är konstruerad att vara nära stum vid drag/tryck men ganska mjuk att vrida, vilket borde ge en indikation på att så är fallet. Ifall jag skulle ändra vinklarna så att stagen blir omvänt vad de är nu, att det främre är flackt och det bakre nästan 90grader mot spindeln, kommer det då att förstöra för den offset som spindeln har i längsled i förhållande till fjäderbenet? Har dom denna offset för att kompensera för casterförändringen eller liknande? Är nästan för mycket att ha i huvudet detta
_________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||||
Uttrycket mig lite luddigt, själva fjäderbenets centrumlinje i förhållande till hjulcentrum är ointresankt Men inte linjen mellan monementanpunkten(yttre undre kulbulten på ett valigt MacÄckelben) och topplagringen i förhållande till hjulcentrumet.(sätt från sidan). Här händer det grejor om de inte ligger på varandra när man vrider på kringlan. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
Jag blev rädd att jag själv uttryckt mig oprecist. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Ni med lite erfarenhet inom detta. Ska jag acceptera den ökade komplexiteten och dess eventuella nackdelar i en sån här setup och få en bra scrub. Eller bör jag acceptera min dåliga scrub på ca 75mm och köra med en spindelled? Kan ev. gå att få ner till 65 med ändrat offset på fälgen.
Det lutar åt att jag vill ha bättre skrub framför enkelheten. Vad tror ni? _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||||
|
Innan du engagerar dig allt för mycket i casterförändringarna; 'betänk att styrutslaget vid (effektiv) bankörning, inte överstiger 10 grader.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Tänk också på att det är svårt att få över 60 mm scrub genom SFRos nålsöga...
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
therealpinto:
Nyfiken fråga, varför ej över 60mm skrubb? FSRacing: Innan du skippar plockepinnet och återgår till vanlig MacÄckel så tycker jag du brode ta reda på hur junket funkar. Bara mäta caster, camber, toe mm förändringrna vid fjädring och ratt rörese. Bara sa fa...skapet
Måste säga att jag är nyfiken, men inte så nyfiken att jag vill bygga en simuleringssnurra för junket. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Ja som Gustav säger så är ju SFRo's godkännande ett krav.
Har läst om en hel del super 7:or och de verkar nästan uteslutande ha väldigt höga scrub, har sett upp mot 120mm. Känns dock som att det inte är en ursäkt att åka hög scrub för mig. Fuling: Ja jag ska försöka att mäta lite, men det är inte enkelt. Bilen jag bygger har inte ens fått fjäderbensfästet klart, inga bärarmar finns i rätt längd, ingen kuggstång är inhandlad ännu med mera. Jag har dock tillgång till både en M5 E34 och en 528 E28 med denna typ av framvagn och dessa går ju mäta lite på. Dock blir ju länkarmarna i andra vinklar på min bil så jag vet inte hur relevanta svar jag får ut av det. Har tillgång till ett program SusProg3D http://www.susprog.com/index.htm där man kan simulera denna typ av upphängning. Skulle kunna göra det där, men kan ej programmet ännu. Ska göra lite mer försök att lära mg det. Verkar väldigt komplicerat och kanske lite som att skjuta kråkor med kanon
_________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||||
|
Med mer än 60 mm scrubradie brukar bilen bli lite för styrkänslig på vägar med gupp och sånt. När man designar från grunden kan man ju lika gärna se till att man inte får så stor scrubradie då.
Jag har också kört "sjuor" med scrubradie på 100-120 mm och det "fungerar" men ärligt talat är det då en ganska nervös bil i de flesta fall. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
therealpinto:
ok det sväljer jag delvis, ville höra en motevring bara Iof så är det avhäng på ett gäng paramtar till, typ rattutväxling, caster, spindelvinkel hur känslig/okänslig bilaset blir med olika mycket skrubb. Men i sak med blankt papper skall man INTE bygga med mycket skrubb, där är vi helt överns.
Kompleserat?? Testa att försöka skiva kod/räkna på detta så får du se
Då är det LÄTT att lära sig programet. Hmm om man nu inte är som jag, allså halvanalfabet på utrikiska
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
Trådkapning om skrub. Jag har åkt med mycket scrub jämt, inte för att det är bra utan för att Panteran Är sådan. Nåväl, jag bggde om spindlarna till 1 grd sai och användr mindre caster likaväl. En skilnad av detta blev mindre styrlyft, som är en produkt av spindelvinklar i kombination med scrub. Märks mest rattmässigt i lågfart men ger även mindre cornerweight skillnader vid större rattutslag. Men som ice säger, man vrider ju inte så mycket på ratten på banan. Väntar med spänning på att provköra SpeedLabCorvetten i detta sammanhang. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Re:
Hehe ja jag är utbildad programerare så jag vet hur bökigt det kan vara att göra ett liknande program och uträkningar. Jag ska göra ett seriöst försök att lära mig det jag lovar
||||||
och jag lovar att du kommer få ett antal Ahhhaaaaaaaa uppleveser under resan gång. och ett antal nya frågor kommer komma upp, typ vafööö i hel.... har de gjort så här
Mao mer förvirrad än tidigare men på ett höger plan
Men du får dränka oss i div diagram över caster/camber/toe/MR/Ttrail diagram. Som jag sa, jag är nyfiken men inte tillräckligt nyfiken
tack ice för trail ps Ta och gräv ner dig i bakvagnen också på din holk, lär ge fler ??????????????????
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Hallå alla, nu har jag suttit några timmar vid datorn och knappat in min framvagn i SusProg3D. Skickar med lite datafiler här. Om någon har ideer och kommentarer så dela gärna med er
Det mesta går nog att ändra på, det här är bara en början. Framvagnsgeometri
Roll/Bumb värden:
Styrning
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Virtuella spindelleder. Nackdelar?
|
10011 besök totalt |