Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
I vilken klass kan man rejsa en Seven?
<<   1, 2, 3, 4   >>
6180 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

P.P. visade UNDERBARA tv-sändningar från någon engelsk serie. Fantastisk racing, tight som attan och väldigt väldigt underhållande!

Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003

Kunde inte låta bli

Stockholm
Här sen Dec 2002

LittleBlue skrev:
Att sätta en gräns på 600 kg är (ursäkta att jag inte är politiskt korrekt och nickar instämmande) inte särdeles genomtänkt om vi talar om en seven-klass. En seven SKALL vara lätt. Det var liksom just lättheten som var det fina i Colin Chapmans konstuktion. En Seven som väger över 500 kg och körs på bana är ingen seven för banbruk... Den gode Colin körde ju Lotus bilar i rå aluminium just för att hålla vikten nere.

Jag tog det värdet eftersom jag inte har någon idé om bilens vikt överhuvudtaget. Jag menade också inkl förare och vätskor. MEN det är också så att även om det är rätt många kg och många får vikta upp, så är det nåbart för de flesta, oavsett ram, Locost, Caterham eller whatever. Så fort man börjar sätta gränser under där det är genomförbart med standardprylar blir det dyrt och du minskar fältet drastiskt och hela poängen var ju just att det skulle bli stora fält och tät racing.

Jag är i alla fall inte med om gränsen sätts till under där min då så bantade bil som möjligt, kan komma. Ska man lättare så får man gå från aluminium till kolfiber och titan - vilket är både jobbigt och dyrt. Vi får väl se vad den hamnar på. En gräns på 1.6l tror jag begränsar fältet rätt skapligt också (de flesta som inte har catering vans verkar sikta mot 2 liters maskiner eller i alla fall 1.8l med Zetec, Opel, Saab eller Volvo motorer).

Bara mina

MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Magnus Thomé skrev:
Kan någon också beskriva vad som gör att en bil blir kallad locost och inget annat? Är det en speciell ramritning som man kan bygga utifrån själv? Finns det inte flera olika "gratis" ritningar på ramar? Eller om man svetsar efter eget huvud o foton bara?

Locost har blivit ett begrepp sedan Ron Champion skrev boken "Build Your own Sports Car for as Little as 250 Pounds" som kom ut 1996. Numera finns många gratisritningar och forum som bara behandlar byggen av denna typen.

McSorley's ritningar har fått bra betyg men bygger på stel bakaxel, dock har han meddelat att han håller på med ritningar för delad bakaxel som bygger på Sierran
http://www.mcsorley.net/locost/

MGB GT 1967
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Calle,

Jag tycker att din utgångspunkt är bra. 1,6 är kanske i minsta laget 1,8 skulle jag hellre se för min del men det är bara mitt tyckande.

Aerodynamiken kommer som du säger att bli knepig. Det första vi kan säga och komma överens om är att inte tillåta aerodynamiska hjälpmedel i form av vingar.

Sen finns det ju mycket att göra kring aerodynamiken på en seven som inte går att förbjuda. Man kan ju inte göra en seven sämre vad aerodynamiken anbelangar.

Bur tycker jag också att är ett gott förslag.

Motorn kommer dock att bli ett problem. Den finska serien som planeras var enligt ursprungsplanerna för kent-motorer. Sen kom nån på att de nybyggen som finns i Finland har Pinto och Fiat motorer. De övriga sevens som finns i Finland (de är inte många) har Vauxhall, Rover, Ford BDA och Ford Twincam. Några har förgasare och några har sprut.

Nu ser det ut som att konsensusen blir att man kör med sevens och eventuellt gör klassindelningar i startfältet vartefter det blir deltagare nog att dela upp den. Jag kommer åtmionstone att testa nåt rejs där.

Sen skall man ju vara mycket medveten om att motorns storlek & effekt inte är det viktigaste i en Seven. Det viktigaste är en bra balans på chassi och en förare som kan hålla upp farten. Ett gott exempel på det är ju Jan Brolund som med sin bil enligt Roadsport C reglementet kan hålla i princip Roadsport A tider. Han har ju utsatts för anklagelser om det mesta men bilen uppfyllde reglementet till punkt och pricka och om den eventuellt gav lite mera verkliga hk än reglementshästar så är det en pipa snus, man kan ju inte förbjuda folk att blueprinta och göra ett gott jobb. Låt oss säga att han hade 100 hk i den gamla maskinen istf 86 reglementshästar. Han körde Gelleråsen på höga 1.17 med den bilen, Kullen på 1.01 och Knutstorp tror jag på typ 1.09. Allt med ett bra chassi och en förare som förstått vikten av att träna.

Så jag tror att det viktigaste vore att öppna en klass med ett tydligt reglemente på säkerhet. Sedan kan man låta motorfrågan vara lite öppen. Kanske ett roadsport arrangemang med kg/hk där man får räkna med bakhjulshästar från en av klassen certifierad rullande landsväg eller från rototest.

Skulle vara kul med en entypssevenklass!

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

När det gäller den Norska serien så har den ett brett urval av motorer och drivlinor och det verkar funka riktigt bra i jämnhet.... i korthet så har dom en uträkningstabell .... vikten är efter beräknad effekt (dvs hänsyn tas till motorns storlek, antal ventiler osv...) och det finns ett tillägg (10-20%) om det är sekventionell låda.... hursomhelst dom bilarna som körde på Mo i Rana var både Mc baserade och bilbaserade och dom var ytterst jämna så det verkade funka bra med utjämningarna i vikt. (tror det var mellan 480 till 600Kg)

Men det var på speciella Locost ramar med stel axel, i sverige kanske man skulle börja med 2 klasser.... en för Norska Locost reglementet och en för övriga Seven ramar där man isåfall även tillåter delad axel och dyligt.

Det jag hade tänkt i raceväg är 5 deltävlingar a 2 heat på samma dag, ca 20 minuter långa och en Final på 1 timme med ett obligatoriskt stopp ... då kan man vara ensam eller dela bilen på 2 förare för att sänka kostnaderna ytterligare.

Intresserade hör av er till mig på mail fredrik@slc.se så jag vet om det är värt att jobba vidare på.

Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Den ändring som gjordes angående MC-motorer i Roadsport var ett tillägg om som säger att om "ursprungseffekten" är högre än den beräknade effekten så gäller ursprungseffekten.
I Norge tror jag dock att de förbjudit Mc motorer.

En locost klass vore grymt bra. Tyvärr kommer väl även en sån serie att spåra ut och bli dyr efter ett tag när folk börjar optimera allt men det är nog ofrånkomligt. Racing är aldrig billigt. Det handlar bara om att lura sig själv att man har råd.
Kör man med oregistrerade bilar så sjunker ju en del av kostnaderna för bygge av "seven" typ rejält. Sen handlar det ju om att om möjligt utforma reglementet så att man inte tjänar så mycket extra på att köpa just den där extra dyra chassiekomponenten som bara finns i Uzebekistan och som kostar 40000:- att importera men ändå bara håller två race innan den måste bytas.....

Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Fredrik, vad har du för tidsperspektiv? Är det nästa säsong eller om två år...?

Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Personligen tycker jag att alla bilar i serien ska vara besiktigade och godkända av svensk bilprovning. Det borde hålla de värsta modifikationerna borta
Sen finns det ett problem gällande stolar. En FIA godkännd stol får inte plats i de flesta Sevens.

Här sen Nov 2002

Wankelsport skrev:
Fredrik, vad har du för tidsperspektiv? Är det nästa säsong eller om två år...?

Nästa säsong.

Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Kanonintressant Fredrik!

Låt oss ta denna diskussion vidare!

(nu springer jag på möte och återkommer i eftermiddag full av förhoppning över nya intressant inlägg...)

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Enligt vad SLC Fredrik skriver så verkar ju det norska reglementet, med vissa tillägg för typ delad bakvagn osv. vara ett bra sätt, dvs. uppviktat för de med mkt effekt och lite vikt för de med mindre effekt.

Jag är intresserad, men som sagt, jag har ingen stor budget och bilen är inte klar. Men jag är intresserad av att tävla med den i viss mån, men vill helst inte kompromissa den alltför mkt från någorlunda körbar på gata också.

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Det är mkt olika uppfattningar här om hur ett reglemente ska skrivas....

Stockholm
Här sen Dec 2002

Pär Hylander skrev:

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:

Tja som arrangör sen 12 år tillbaka så har man lärt sig att det finns ungefär lika många viljor som bilvarianter såklart var och en är sig själv närmast för man vill ju ha en vinnarbil och enklaste sättet är ju att reglementet passar ens egen bil bra och motståndarnas illa

men det är ju mitt jobba att jämka fram till något bra som passar alla lika bra och det brukar funka rätt bra......

Men efter lite funderande i denna tråd så verkar det som det behövs 2 underklasser (fast dom kör ju samtidigt) en för rena Locost-bilar (som faktiskt finns färdigbyggda i Norge och Danmark om man vill köpa en färdig istället för att bygga en egen) och en klass för övriga sevenkopior , där man kan tillåta lite värre varianter med t.ex delad bakaxel osv...... Båda på enhetsdäck osv

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

om ni vill så kan jag skriva reglementet . det kommer både uppmuntra byggkonsten samt vara lättbegripligt

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

dude skrev:
om ni vill så kan jag skriva reglementet . det kommer både uppmuntra byggkonsten samt vara lättbegripligt

Det reglementet har vi redan i SLC GT.... 4 hjul och kaross eller vill du ta bort minimikravet på 4 hjul med ?

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Fredrik - SLC skrev:
dude skrev:

Det reglementet har vi redan i SLC GT.... 4 hjul och kaross eller vill du ta bort minimikravet på 4 hjul med ?

menar du med detta att man får ha hur många hjul som helst eller
tänkatänkatänkatänka

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

dude skrev:
Fredrik - SLC skrev:
dude skrev:

tänkatänkatänkatänka

HAHAHAHAHAHA
Det krävs inte mycket för att dude skall gå igång!

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

cat7even skrev:
dude skrev:
Fredrik - SLC skrev:
dude skrev:

tänkatänkatänkatänka

HAHAHAHAHAHA
Det krävs inte mycket för att dude skall gå igång!

hmmmmm! hur var det nu man skulle tolka regelboken.
just det! så var det.

allt som uttryckligen inte är förbjudet, skall anses som tillåtet.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Jag har pratat lite offlist med Fredrik och kommit överens om att då han har ett löst förslag klart så mailar jag det vidare till de svenska och nordiska sevenlistorna.

Skulle ju vara kul om vi kunde testa detta.

Det enda som jag har som kan tala mot en Seven-serie är väl att det hotar det uttunnande startfältet i Roadsport klasserna.

Allmänt banåkaforum
I vilken klass kan man rejsa en Seven?
<<   1, 2, 3, 4   >>
6180 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande