Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Driftingupproret!
<<   1, 2
9616 besök totalt
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10600



Re:

dstr skrev:
sweanders skrev:
dstr skrev:
sweanders skrev:

Ah, bilden jag har från drifting är när det var landskamp USA-Japan på California speedway.

Jag jämför det du beskriver som öppen yta i 80 km/h med konbanekörning? och det är ju en typ av bankörning med tillfällig sträckning på banan. Där drifting är en av teknikerna som ingår i bilkörningen men utan eget syfte.


Ehrm, Nej... det här är vad vi talar om: http://www.youtube.com/watch?v=NLWqXFoakPk

I racingreglerna så finns inga regler för körning i konbana i max 80km/h... så där finns inte mycket att snegla på heller.


Fasta hinder är ju precis överallt på den videon!


Tycker du? Kanske dags med en kurs för banbesiktarna isåfall.


Det står folk runt större delen av banan, det står träd precis i bankanten. Det är staket runt banan och inga avåkningszoner.

_________________
Anders Hansson
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5885



Re:

sweanders skrev:

Det står folk runt större delen av banan, det står träd precis i bankanten. Det är staket runt banan och inga avåkningszoner.


Trädet är väl det enda som räknas som fast hinder av det du räknar upp, men nog finns det lediga ytor att sladda av på. Jag har dock inte varit där med måttband, tänk på att det är folkraceavstånd och inte racingavåkningsytor vi pratar om.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10600



Re:

dstr skrev:
sweanders skrev:

Det står folk runt större delen av banan, det står träd precis i bankanten. Det är staket runt banan och inga avåkningszoner.


Trädet är väl det enda som räknas som fast hinder av det du räknar upp, men nog finns det lediga ytor att sladda av på. Jag har dock inte varit där med måttband, tänk på att det är folkraceavstånd och inte racingavåkningsytor vi pratar om.


Jaja, gör hur ni vill. Det blir nog bra.

Men ett tips är att sluta jämföra er med andra racingformer, skapa något eget efter era förutsättningar och med egna motiv till besluten.

_________________
Anders Hansson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

sweanders skrev:
dstr skrev:
sweanders skrev:

Det står folk runt större delen av banan, det står träd precis i bankanten. Det är staket runt banan och inga avåkningszoner.


Trädet är väl det enda som räknas som fast hinder av det du räknar upp, men nog finns det lediga ytor att sladda av på. Jag har dock inte varit där med måttband, tänk på att det är folkraceavstånd och inte racingavåkningsytor vi pratar om.


Jaja, gör hur ni vill. Det blir nog bra.

Men ett tips är att sluta jämföra er med andra racingformer, skapa något eget efter era förutsättningar och med egna motiv till besluten.


Tror nog inte det är "dom" som inte vill eller försöker skapa något eget..... utan SBF som istället för att titta på förutsättningarna för Drifting utan istället likriktar in dom i samma regler/förutsättningar som befintliga sportgrenar inom SBF typ racing......

men sånt kan SMA göra

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10600



Re:

Fredrik - SLC skrev:


Tror nog inte det är "dom" som inte vill eller försöker skapa något eget..... utan SBF som istället för att titta på förutsättningarna för Drifting utan istället likriktar in dom i samma regler/förutsättningar som befintliga sportgrenar inom SBF typ racing......

men sånt kan SMA göra


Jag har en känsla av att du har helt rätt. Diskussionen här i tråden verkar bekräfta att det inte är applicerbart att kopiera delar av andra standarder till drifting.

_________________
Anders Hansson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19103



Re:

dstr skrev:
MaZ skrev:

Hade jag stått för försäkringen hade jag nog också varit lite restriktiv.


Samma förbund tillåter att du kör i 180km/h två och två i dragracing med enklare regler. Dragracingreglerna har funnits ett tag och är väl inarbetade.

Förra årets driftingregler hänvisade till dragracingreglerna, för om det dög för 180km/h i dragracing, två och två och ibland utmed en mur/räcke så kunde det väl duga för 80km/h ensammen på en öppen yta.


"Driftingtävling i Modified klassen äger rum på tillfällig eller permanent bana, där toppfarten aldrig får överstiga 80km/h. Banlicens utfärdas av godkänd banbesiktare för Drifting, Folkrace, Rallycross eller Racing."

Var står det att det är på en stor öppen yta? Står väl inget om att det inte kan vara på en vanlig räserbana?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Nu är det så här att ang: 80-gränsen -


Så postade Daniel en tråd på drifting.se (försvunnen tråd pga att forumet hackades)

Att denna 80-gränsen försvann om arrangörerna hade en ambulans/säkerhetsbil på plats.

Vilket hittills ingen arrangör haft vad jag vet (förutom S-D-S på action Meet 2006, men då
nämnde ingen detta alls ... Ambulansen fanns ju vid dragstrippen)


Eller är det så att denna regeln försvunnit från SBFs regelbok ?


K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



80 km/h verkar ju rätt bäng...
och ska inte drifting "på riktigt" vara två bilar i parallellslalommodell??

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

Roger Gustafsson skrev:
80 km/h verkar ju rätt bäng...
och ska inte drifting "på riktigt" vara två bilar i parallellslalommodell??


80Km/h begränsningen handlar mest om att om man kör någon sorts biltävling och håller sig under det så är det lägre krav från svenska staten på sjukvården för att uppfylla FAP512.

Det finns nämligen ett grundkrav från svenska staten när det gäller fordonsarrangemang och dom ställs upp i FAP512 och därifrån har SBF hämtat en del av sina krav och lagt till en hel del andra krav....

men just fartgränsen på 80Km/h är något som hämtats därifrån och i FAP512 så avgör den vilken sorts sjukvård som måste finnas, helt utan får det egentligen aldrig vara... så att man kan köra helt utan bara för att man kör max 80km/h stämmer faktiskt inte......

Så här säger lagen (FAP512, eller rättare sagt Polisen Författningssamling som är dom som fått i uppdrag och sätta reglerna för detta)

6 kap. Sjukvårdsberedskap
1 § Under en tävling skall det inom tävlingsområdet finnas minst en läkare
och en sjuksköterska som båda har erfarenhet av akutvård. Nödvändig sjukvårdsutrustning
skall finnas tillgänglig.
Vid en tävling där hastigheten inte på någon punkt av banan överstiger 80
km/h får sjukvårdspersonalen begränsas till endera en läkare eller en sjuksköterska.
De ytterligare resurser som erfordras skall bestämmas av polismyndigheten
med hänsyn till förhållandena vid varje tävling.
2 § En ambulans skall finnas tillgänglig inom tävlingsområdet eller inom
sådant avstånd att den kan vara på plats inom 15 minuter.
3 § Sjukvårdspersonalen skall vara väl insatt i banans säkerhetsorganisation,
tävlingens uppläggning och genomförande samt den typ av skador
som kan förväntas uppstå.
En tävlingsarrangör skall i god tid underrätta omkringliggande sjukvårdsinrättningar
med akutmottagning om tävlingen.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



thumbs up

Stod detta i licenskursens material (för racing) så skäms jag lite...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

Roger Gustafsson skrev:
thumbs up

Stod detta i licenskursens material (för racing) så skäms jag lite...


Nej det gör det inte....... det är sånt som jag tagit reda på vad lagen egentligen kräver till skillnad mot vad SBF tycker, när jag startade SMA..... så att vi kan ägna åt oss det som är viktigt enligt lag istället för att köra på vad "någon" tycker eller såsom det "alltid" har varit..... Och lämna övrigt till enskilda arrangörer att bestämma själva över.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5885



Re:

KristianAE86 skrev:
Nu är det så här att ang: 80-gränsen -


Så postade Daniel en tråd på drifting.se (försvunnen tråd pga att forumet hackades)

Att denna 80-gränsen försvann om arrangörerna hade en ambulans/säkerhetsbil på plats.

Vilket hittills ingen arrangör haft vad jag vet (förutom S-D-S på action Meet 2006, men då
nämnde ingen detta alls ... Ambulansen fanns ju vid dragstrippen)


Eller är det så att denna regeln försvunnit från SBFs regelbok ?


K


Jag förstår inte alls vad du skriver eller vad du menar.

Ingen arrangör har väl kört något annat än modified, och då räcker det med att en ambulans finns 15 minuter bort - enligt fappen.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5885



Re:

Roger Gustafsson skrev:
80 km/h verkar ju rätt bäng...
och ska inte drifting "på riktigt" vara två bilar i parallellslalommodell??


Nej, riktig drifting är två bilar som jagar varandra på en bana.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5885



Re:

Fredrik - SLC skrev:

Så här säger lagen (FAP512, eller rättare sagt Polisen Författningssamling som är dom som fått i uppdrag och sätta reglerna för detta)


Fap är inte lagtext. Fappen är föreskrifter och allmänna råd från RPS om hur de lokala myndigheterna ska sköta sin tillståndsgivning. Driftingen har tidigare år haft krav på 2st LABC-utbildade på plats, och det har godkänts av tillståndsgivande myndighet.

Här är en av fördelarna med att köra under SBF-flagg. Tillståndsgivare verkar inte bry sig nämnvärt om vad det är man söker tillstånd för om det är SBF-sanktionerat, eftersom dom vet att SBF "har ordning i leden". Kommer man ned något nytt så tar dom stöd i fappen innan dom fattar beslutet.

Dags att splitta tråden kanske?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

dstr skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Så här säger lagen (FAP512, eller rättare sagt Polisen Författningssamling som är dom som fått i uppdrag och sätta reglerna för detta)


Fap är inte lagtext. Fappen är föreskrifter och allmänna råd från RPS om hur de lokala myndigheterna ska sköta sin tillståndsgivning. Driftingen har tidigare år haft krav på 2st LABC-utbildade på plats, och det har godkänts av tillståndsgivande myndighet.

Här är en av fördelarna med att köra under SBF-flagg. Tillståndsgivare verkar inte bry sig nämnvärt om vad det är man söker tillstånd för om det är SBF-sanktionerat, eftersom dom vet att SBF "har ordning i leden". Kommer man ned något nytt så tar dom stöd i fappen innan dom fattar beslutet.

Dags att splitta tråden kanske?


Det stämmer, lagtext är det inte men däremot polisens föreskrifter, men det är ju mera en semantisk diskussion om vad man ska kalla det..... för oavsett så är det ju något reellt som man ska uppfylla normalt sett för att få tillstånd att köra av polisen.

fast jag har å andra sidan inte märkt någon skillnad i hantering av tillståndsgivare Polisen när man säger att det är ett SBF arrangemang eller SMA arrangemang i verkligheten.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Re:

dstr skrev:
Roger Gustafsson skrev:
80 km/h verkar ju rätt bäng...
och ska inte drifting "på riktigt" vara två bilar i parallellslalommodell??


Nej, riktig drifting är två bilar som jagar varandra på en bana.


här är väll inte riktigt korekt heller.. finns olika grenar inom drifting. när du kör själv och får poäng. twin, dvs jagar varandra, osv

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
CJCJCJ
Västerås
Här sen Dec 2004
Inlägg: 20


Trådstartare
Re:

Nikel skrev:
dstr skrev:
Roger Gustafsson skrev:
80 km/h verkar ju rätt bäng...
och ska inte drifting "på riktigt" vara två bilar i parallellslalommodell??


Nej, riktig drifting är två bilar som jagar varandra på en bana.


här är väll inte riktigt korekt heller.. finns olika grenar inom drifting. när du kör själv och får poäng. twin, dvs jagar varandra, osv


jo det finns flera former av drifting. singel, twin och team körning typ 5 bilar efter varandra

singel drift: http://www.youtube.com/watch?v=6YH9SShzPKk

singel dubbel trippel: http://www.youtube.com/watch?v=nSP0di-QG3c

trippel drift: http://www.youtube.com/watch?v=gsTBEXlu_Fg

hitta ingen bra team: http://www.youtube.com/watch?v=YPCb5dQH-iU

_________________
Conny Jensen
www.m-d-s.se
www.gasamk.se (Styrelseledamot)
1:a SDS 2006 (Swedish Drifting Series)
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



hjälmrelaterat!

Finns inte regeln inom SBF kvar för hjälmar som säger följande:

Ej tillåtet med integralhjälm i sluten kaross (bil med fast tak) (endast tillåtet vid nyttjande utav internationell licens)

Ej tillåtet med Öppen hjälm (jethjälm) i öppen bil (cabriolet)

? ? ? Nån som vet ?


eller har detta endast varit rekommendationer från SBF ?


mvh/
........Kristian

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
D1Swede
Grythyttan
Här sen Feb 2006
Inlägg: 10



Angående vagnsbok så ska vi enligt Anders i driftingutskottet ha den enklaste vagnsboken som troligen kommer kosta 75 kr och de kommer finnas att köpa på tävlingarna. Ingen speciell besiktning annat än den besiktningen som görs på tävlingen kommer att behövas .

_________________
Thomas Gustavsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Driftingupproret!
<<   1, 2
9616 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande