Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (19966 totalt) |
Du hade helt rätt, de såldes inte i Sverige. Jag har självblivit rejält sugen på att skaffa en 324tdT att ha som bruxare. Villkoret är givetvis att det går att få fart på den då jag inte orkar harva runt i en trött bil.
Vet du hur långt original pump räcker? och vad är originaleffekten? (I 524td är den 115hk.) Min tanke är att isf bygga nytt grenrör och hänga på ett modernt aggregat samt givetvis en IC, fläska på med ladd och bränsle och se vart man hamnar. Edit: Är du säker på att det fortfarande går att typa om dem till lätt lastbil, de har ju ändrat på de reglerna har jag för mej. Vad är skatten när den är reggad som personbil? _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||
Klart du ska ha en td! Effekten är 115 i båda modellerna. originalpumpen i en 324 är ju elektronisk. Det innebär ju att man inte kan göra så mycket kul med den. Efter vad jag hört är det bästa med originalpumpen att köra med KCR-box, men den blir ju begränsad ändå. Men jag hoppade över det steget och nu sitter det ju en modifierad mekanisk pump från 524 i min, där går ju o justera hur man vill. (möjligen KAN 324an byggts med mekanisk pump på nån tidig årsmodell... har den det så försök hitta en sån)
Jo jag har kollat med Bilprovningen och det är inga problem alls. Samma regler än sålänge. Har köpt godkänt lastgaller osv så det ska inte va några problem. Men Sparcostolarna fick jag visst inte ha kvar för dom.. O det kan dom ju få tro ![]() Skatten ligger runt 5500 på denna. Men nu ska jag väl komma under tusenlappen efter omreggningen. _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Tack för svaren!
Eftersom 524td verkar ha mycket större aggregat antog jag att det var mindre effekt i 324td. Bilen jag spekulerar på är en touring med lagerhaveri. Man kanske skulle lyfta i en 524td motor istället för att renovera originalsnurran? Killen som äger bilen har även en sedan med KCR box som jag åkt. Det är för lite knuff i den (iofs automat) så det är följdaktligen mekanisk pump som gäller. Karlsson: Stämmer, 524td såldes i Sverige. Både 524 och 324 fanns även utan turbo, dock ej i Sverige. _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||
Vet inte om du sett denna bilden. Men det är skillnaden på 324 o 524 aggregaten. ![]()
Men släpp i en 524-motor så får du ju både den stora turbon och mekanisk pump. Väldigt lämpligt. Förövrigt så har jag uppdaterat punkten bromsar i första inlägget i denna tråden. På torsdag får bilen känna på Anderstorpsbanan. _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
|
||||
Precisionsarbete med vinkelslipen ![]() Det var Erik Almhill som grejade till det, och det funkar kalas faktiskt. Inget glapp eller lösa belägg, bara massa bromsverkan! ![]() Köpte ju beläggen till AP-oken, samma som Stacke har själv. _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Jo jag vet. vi hade hemma dom beläggen till beckers bil men jag hann inte hjälpa honom och han orkade inte så han köpte carbotech istället. Men han vill nog ha pfc nu. ![]() Vi får väl se om dina håller mer än 3 bankörningar. |
||||
318 td E36 har jag inte hört talas om men 318 TDS vet jag finns. Brossan har en.... Skillnaden mellan TD och TDS på BMW språk är att TDS har intercooler. 318 TDS är en grymt go bil att åka i, billig i drift (0,55) och billig i inköp. Men att kalla den snabb är nog att ta i. Motorn är en fyrcylindrig Turbo diesel på 90 hästar. Bilen är lite för tung för motorn. Men ett chip skulle nog hjälpa till. Brossan har köpt men inte monterat än. Så jag kan återkomma med en rapport. Hoppas att du blev klokare av detta !??? |
||||
Jo, det var TDS'n jag syftade på ![]() Just speccsen på den är jag ganska medveten om, men vad jag undrade var om det gick att få till lite mer flås i den, inte något mirakulöst mycket, men någonstans runt 150häst kanske? Skulle kunna bli en framtida vardagsbil isf (med urplockat baksäte och reggad som lätt lastbil förståss). |
||||
Njaaeee... inte långt ifrån ![]() Men jag har kört både på Anderstorp och på Kinnekulle med 324an nu. Funkade rätt bra faktiskt, särkilt på Kinnekulle. Där var E30n mycket mer hemma där än vad GT E36an är. Riktigt kul att köra. Det tråkiga var bara att köra på riktigt kassa däck. Sen är man ju inte direkt snabbast på banan, men jag skulle tro att 324an går ungefär som en 325 E30 ungefär, fast ändå väldigt annorlunda. Nu ska bara laddtrycket upp 0.3kg till. _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Vad laddar du för tillfället då? Hur påtaglig är ketchupen? ![]() Sen måste jag juh självfallet fråga om du har gjort några ovetenskapliga mätningar på bränsleförbrukning än ![]() |
||||
Men chip får du 120 hästar ungefär. Vill du ha en pigg BMW-diesel tror jag att du ska satsa på en 325 tds istället. Två cylindar till och en 2,5 l motor istället för 1,7 ger mer förutsättningar för att få mer effekt. Men visst går det att plocka ut hästar ur 318:en också men det blir dyrare och mindre hållbart. (325 tds har 143 hästar orginal). |
||||
Jag är något torsk på små fyror (egentligen ska dom vara varvvilliga, men det kan man nog inte kräva av en diesel ![]() ![]() Sen är en 325TDS för dyr i inköp, samt att den är lite tyngre... Och det kommer juh dessutom ge sämre totalekonomi eftersom den drar betydligt mer bränsle... Äsch, får nog hålla mig till E30 resten av livet ![]() |
||||
Är du säker på det? 318tds kom väl flera år senare än 325tds och brukar väl därför vara dyrare? Har jag för mej, utan att ha kollat upp det. 325td E36 finns ju hur billigt som helst i Tyskland. -92or o framåt. Importera en sån o släng dit en Saab-IC. Så har du en 325tds till bra pris. _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Nu laddar jag 1,2. Ska upp till 1,5. Men pumpen är byggd för 1,7. Så i framtiden kanske det blir till att byta turbo. Ketchupeffekten är väldigt påtaglig, båda på accelerationen och på svartröken bakom bilen ![]() Förbrukningsmätningarna är väldigt ovetenskapliga. Men vid normal inspirerad körning så ligger den på litern. Viket den även gjorde innan det trimmades. Vid bankörning så drar den något mer.. några dl mer kanske. Så det är då jag nöjd med ![]() _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Litermilen?!? Det är juh inte vettigt, iaf inte med tanke på hur litet effektuttaget var från början ![]() |
||||
|
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (19966 totalt) |