Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kapa fjädrar. Bra eller dåligt? BRÅDIS!
<<   1, 2
11 besök senaste veckan (11267 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

1. Finns inga dumma frågor, bara dumma svar.

Förmodligen kanske fjäder förlorar spänsten presis vid snittytan men detta är totalt ointresankt pga den ligger stump(inte arbetar) där. Har man planslipa ändar brukar det bli problem om man kapar därimot, fjädern får konstig anligning mot sätet.
Man måste i prinsip glödga fjädern för att den skall tappa spänsten.

Karlstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Maciek Matwiejczuk skrev:
En dum fråga ? Men är det inte så att om man kapar i fjädern så tappar den spenningen runt det stället som man har kapat runt (nu menar jag kapat med vinkelslip). Har frågat olika återförsäljare och det var detta svaret jag fick.

om inte jag har fattat det fel så skall man undvika värma fjädern för då går härdningen ur. Värma kan man göra med gassvets om man skall göra en böj, samt med vinkelharry om man kapar.
Själv körde jag i omgångar, mest beroende på att jag höll på att bränna fingrarna av mig på glöden som blev koncentrerad på handsken
Kunde iaf efteråt ta runt spetsen med fingrarna och knappt bränna mig = 90 grader ung.
Då skall det inte vara något problem. Det viktiga är nog att se till så att vinkel stämmer bara så anliggningsytan bibehålls. Så blev det för mig iaf med dom nya fjädrarna pga dom progressiva varven

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Fuling: oj, skrev inlägget samtidigt
Då kanske man inte är ute o cyklar. Kan nämna att jag vände på fjädrarna så att översidan hamna mot den undre fjäderskålen så passade dom betydligt bättre. Är nog dock specifikt för min bil/fjäders

A4 Avant T
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Daniel Bengtsson skrev:
Andreas Lidström f.k.a AL skrev:
Daniel Bengtsson skrev:

Nej, absolut inte. Är fjäderkonstanten för två olika fjädrar 50N/mm så är den det. Men en fjäder som är 50N/mm med en viss längd och t.ex 5 fjädervarv blir 60N/mm om ett fjädervarv kapas så den blir 4 fjädervarv.

ok, jag är med.

Nu ska jag bara lugna ner mig lite så jag kan grunna ut varför det blir såhär...

Du kan sluta grunna nu.

EDIT: Det ska givetvis vara seriekoppla fjädrarna som minskar fjäderkonstanten.

Att SERIE-koppla två lika fjädrar med 50 N/mm minskar fjäderkonstanten till hälften.

1/ktot = 1/k1 + 1/k2 ger ktot = 1/(1/50 +1/50)= 25 N/mm

Enligt mitt exempel är det egentligen 1 fyravarvs och 1 envarvs fjäder som är SERIE-kopplade till 1 femvarvsfjäder. Om då ktot är 50 N/mm för femvarvaren så blir k för ett varv, kvarv:

1/kvarv + 1/kvarv + 1/kvarv + 1/kvarv + 1/kvarv = 1/ktot

5/kvarv = 1/ktot, vilket ger kvarv = 5*ktot = 250 N/mm

för fyra varv blir då 1/ktot4= 1/250 + 1/250 + 1/250 + 1/250 = 4/250

ktot4 = 250/4 = 62.5 N/mm

M.a.o, min huvudräkning innan gick lite fort så jag menade egentligen 62.5 N/mm och att det blir 25% styvare.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare
oki. Nu är det omsatt i verkligheten iaf
har varit ute o snurrat lite med bilen då jag har varit o tvättat den. Såg ingen polis som tur var....
Den ÄR litelite mjukare men stumnar väldigt snabbt. Skall dock ta med dom gamla fjädrarna så det kanske blir byte ute på banan på lördag ifalldet behövs. Väldigt ovetenskapligt utfört men ändå

A4 Avant T
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har du möjligen tillgång till några gamla slut originalfjädrar, de borde ju vara tillräckligt mjuka, ev kan de kapas dessutom. Iofs vet jag inte mycket (nästan ingenting ) om Alfa men jag gjorde så på min gamla Volvo 140 och det blev bra. Sierran är väl en tyngre holk än Alfan?

Citera
Allmänt banåkaforum
Kapa fjädrar. Bra eller dåligt? BRÅDIS!
<<   1, 2
11 besök senaste veckan (11267 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande