Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Någon som skumfyllt sitt chassi för ökad styvhet?
<<   1, 2
10097 besök totalt
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Re:

MaZ skrev:
NVH, NVH, NVH.

Har inget med styvhet att göra, bara "premium".


alfasud, premium..NVH...

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



Re:

Snowdragon skrev:
MaZ skrev:
NVH, NVH, NVH.

Har inget med styvhet att göra, bara "premium".


alfasud, premium..NVH...
Göögl told me: http://en.wikipedia.org/wiki/Noise,_Vibration,_and_Harshness

På tal om Alfasud, på min Sprint -78 kunde man nästa se rosten sprida sig i plåten som vatten på dasspapper. Underbar bil som jag fortfarande saknar, trots sina brister...

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19055



Re:

Snowdragon skrev:
MaZ skrev:
NVH, NVH, NVH.

Har inget med styvhet att göra, bara "premium".


alfasud, premium..NVH...


Ja, det finns ju alltid förvirrade människor på alla företag.
Men skumfyllda balkar är bara ljuddämpning inom bilbranchen, det borde väl du veta?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Re:

MaZ skrev:
Snowdragon skrev:
MaZ skrev:
NVH, NVH, NVH.

Har inget med styvhet att göra, bara "premium".


alfasud, premium..NVH...


Ja, det finns ju alltid förvirrade människor på alla företag.
Men skumfyllda balkar är bara ljuddämpning inom bilbranchen, det borde väl du veta?


I teori JA.. men.. tror nog att det gjorde lite nytta "back in-72" så att säga för sudden har ju fina siffror..jag skall bra hitta tabellen.. (820kg med tom tank)

Jag tror mig komma ihåg att den under många år var den vridstyvaste karossen bland serie tillverkade bilar. Men jag hittar inte siffrorna på nätet..misstänker att du vét ngn sida,., eller??

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Snowdragon skrev:
MaZ skrev:
Snowdragon skrev:
MaZ skrev:
NVH, NVH, NVH.

Har inget med styvhet att göra, bara "premium".


alfasud, premium..NVH...


Ja, det finns ju alltid förvirrade människor på alla företag.
Men skumfyllda balkar är bara ljuddämpning inom bilbranchen, det borde väl du veta?


I teori JA.. men.. tror nog att det gjorde lite nytta "back in-72" så att säga för sudden har ju fina siffror..jag skall bra hitta tabellen.. (820kg med tom tank)

Jag tror mig komma ihåg att den under många år var den vridstyvaste karossen bland serie tillverkade bilar. Men jag hittar inte siffrorna på nätet..misstänker att du vét ngn sida,., eller??


Det där med vridstyvhet & sud att det inte finns några siffror beror ju på att den rostade så snabbt
att ingen hann testa den innan all vridstyvhet hade försvunnit

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Re:

Michael Bäck skrev:
Snowdragon skrev:
MaZ skrev:
Snowdragon skrev:
MaZ skrev:
NVH, NVH, NVH.

Har inget med styvhet att göra, bara "premium".


alfasud, premium..NVH...


Ja, det finns ju alltid förvirrade människor på alla företag.
Men skumfyllda balkar är bara ljuddämpning inom bilbranchen, det borde väl du veta?


I teori JA.. men.. tror nog att det gjorde lite nytta "back in-72" så att säga för sudden har ju fina siffror..jag skall bra hitta tabellen.. (820kg med tom tank)

Jag tror mig komma ihåg att den under många år var den vridstyvaste karossen bland serie tillverkade bilar. Men jag hittar inte siffrorna på nätet..misstänker att du vét ngn sida,., eller??


Det där med vridstyvhet & sud att det inte finns några siffror beror ju på att den rostade så snabbt
att ingen hann testa den innan all vridstyvhet hade försvunnit


det ligger det en del i men rolig och innovativ det var den

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 337



Ja det där med alfasud och vridstyv... det har jag hört med, myt?

_________________
Jacob oesterlindh
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Re:

Jaaacob skrev:
Ja det där med alfasud och vridstyv... det har jag hört med, myt?


inte 100% säker på detta..den har fina konstruktioner tex dubbla mellan brädor (torpedväggar)

jag har sökt efter tabeller eller liknande men har vänt mig till alfa expertisen så snaqrt kommer nog ett besked

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 883



1983 så gick jag på ett komposit ingenjörsprogram hos MFI på Bulltofta, (Malmö Forsknings och Innovation).
Ett av mina projekt som hade koppling till Saab var att göra ett antal tröskelådor i glasfiber och sedan göra ett tre-fyratal likadana som skumfylldes med PU skum i olika densiteter.
Jag fick inga skrifliga svar på provtryckningarna men resultaten var, som ni kan gissa förutsägbara.
Detta ledde till och med att jag byggde mig en monoqoque dragster som hade (skulle ha) skumfyllda tröskelådor.
Hjulen fram blev dock lätta, starka och bra med skum inuti.

I hetsen att hinna provköra så blev inte denna skummning utförd i tröskelådorna.....i mitt andra deltagande på Mantorp så vek sig konstruktionen efter ett litet hjulhopp..... I lådorna som aldrig skummades.
Hmmmm. Något lärde jag mig väl.



_________________
Fredrik Reichel
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Intessant Fredrik..

Jag är lite kluven än så länge..MAZ har ju en logisk och tekniskt korrekt poäng..att strukturen i sig är det som avgör vridstyvheten..men ibland så vinner praktiken..

humlan flyger,, och man tillverkar hummrar..

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Racetech
Någon som skumfyllt sitt chassi för ökad styvhet?
<<   1, 2
10097 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande