Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2 10097 besök totalt |
Re:
På tal om Alfasud, på min Sprint -78 kunde man nästa se rosten sprida sig i plåten som vatten på dasspapper. Underbar bil som jag fortfarande saknar, trots sina brister... ![]() _________________ Fredrik Ljungkvist ![]() ![]() |
||||||||||
Re:
Ja, det finns ju alltid förvirrade människor på alla företag. ![]() Men skumfyllda balkar är bara ljuddämpning inom bilbranchen, det borde väl du veta? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||
Re:
I teori JA.. men.. tror nog att det gjorde lite nytta "back in-72" så att säga för sudden har ju fina siffror..jag skall bra hitta tabellen.. (820kg med tom tank) ![]() Jag tror mig komma ihåg att den under många år var den vridstyvaste karossen bland serie tillverkade bilar. Men jag hittar inte siffrorna på nätet..misstänker att du vét ngn sida,., eller?? _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||||||
Re:
Det där med vridstyvhet & sud ![]() att ingen hann testa den innan all vridstyvhet hade försvunnit ![]() ![]() ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||||
Re:
det ligger det en del i ![]() ![]() _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||||||
Re:
inte 100% säker på detta..den har fina konstruktioner tex dubbla mellan brädor (torpedväggar) jag har sökt efter tabeller eller liknande men har vänt mig till alfa expertisen så snaqrt kommer nog ett besked ![]() _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||||||
1983 så gick jag på ett komposit ingenjörsprogram hos MFI på Bulltofta, (Malmö Forsknings och Innovation).
Ett av mina projekt som hade koppling till Saab var att göra ett antal tröskelådor i glasfiber och sedan göra ett tre-fyratal likadana som skumfylldes med PU skum i olika densiteter. Jag fick inga skrifliga svar på provtryckningarna men resultaten var, som ni kan gissa förutsägbara. Detta ledde till och med att jag byggde mig en monoqoque dragster som hade (skulle ha) skumfyllda tröskelådor. Hjulen fram blev dock lätta, starka och bra med skum inuti. I hetsen att hinna provköra så blev inte denna skummning utförd i tröskelådorna.....i mitt andra deltagande på Mantorp så vek sig konstruktionen efter ett litet hjulhopp..... I lådorna som aldrig skummades. Hmmmm. Något lärde jag mig väl. ![]() ![]() _________________ Fredrik Reichel |
||||||||||
Intessant Fredrik..
Jag är lite kluven än så länge..MAZ har ju en logisk och tekniskt korrekt poäng..att strukturen i sig är det som avgör vridstyvheten..men ibland så vinner praktiken.. ![]() humlan flyger,, och man tillverkar hummrar.. ![]() _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2 10097 besök totalt |