Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
2008-06-16 Sviestad, Prova på...
<<   1, 2, 3   >>
4767 besök totalt
Markus_SWE
Motala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 394



Re:

Karl V skrev:
Insåg idag att min mc-hjälm ligger uppe hos min bror i södertälje så det blir kanske inget åka för mig om jag inte hittar en hjälm att låna.


Jag har en hoj-hjälm till övers du kan låna om du vill ? Storlek L tror jag..

_________________
Markus Jonsson
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 528



Jag tänkte passa på att sota ur lite.... behöver samla lite loggdata till det nyligen monterade Megasquirtet och se vad bankörningen gör på basmappen, innan man vågar på sig några modifieringar .

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -88 glassbil
Toyota Celica ST -77 "...bil?"
BMW I4 M50 -23, bruksbil
+2x Aprilia Touno
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Re:

Markus_SWE skrev:
Karl V skrev:
Insåg idag att min mc-hjälm ligger uppe hos min bror i södertälje så det blir kanske inget åka för mig om jag inte hittar en hjälm att låna.


Jag har en hoj-hjälm till övers du kan låna om du vill ? Storlek L tror jag..


Gärna det, jag har ganska litet huvud så en large får jag säkert på. thumbs up
Jag kommer vara den förvirrade och lite rädda kille i den rödbruna rostiga saab 900an.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Markus_SWE
Motala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 394



Re:

Karl V skrev:
Markus_SWE skrev:
Karl V skrev:
Insåg idag att min mc-hjälm ligger uppe hos min bror i södertälje så det blir kanske inget åka för mig om jag inte hittar en hjälm att låna.


Jag har en hoj-hjälm till övers du kan låna om du vill ? Storlek L tror jag..


Gärna det, jag har ganska litet huvud så en large får jag säkert på. thumbs up
Jag kommer vara den förvirrade och lite rädda kille i den rödbruna rostiga saab 900an.


hehe jag åker en svart E30 touring med svarta fälgar så du lär se vem som är jag

_________________
Markus Jonsson
Citera
Johan Östensson
Linköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 374



Re:

Karl V skrev:
Jag kommer vara den förvirrade och lite rädda kille i den rödbruna rostiga saab 900an.


Jag var också rätt nervös första gången men stå inte i depån och fundera för mycket, ut och kör några lugna varv direkt så tappar du snart respekten (på ett positivt vis, då) för det hela.

och glöm inte backspeglarna, fast kika inte för mycket i dom samtidigt som du svänger
Citera
Peder951RS
Sverige
Här sen Jun 2008
Inlägg: 11



Tänke också testa bilen då jag fått ihop den.
Hoppas av vädrets makter är med oss

Nils 951RS

_________________
Peder 951 TURBO Cup Nilsson
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1731



Är jättesugen så jag kommer nog en sväng med Novan

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474



Re:

Karl V skrev:
Första gången på bana för mig så det blir nog rätt försiktigt.

Jag tänkte också prova att köra på bana för första gången. Hoppas på lite hänsyn från er banrävar.
Ni får ta det lite försiktigt runt ShoppingClion, då den inte framförs lika rutinerat som vanligt.

Borde bli hur kul som helst!

_________________
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 514



Fräser ner från karlstad imorrn efter jobbet

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Jag kommer åka, tänkte nästan banga iom att det ser ut att kunna bli regn. Men nu är det ju så många goa gubbar som ska komma så nu måste man ju nästan köra

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6138



Re:

z3cab skrev:
Vi har en stående bokning på bra väder!


Har man lovat så får man leverera åxå ... Såg inte helt lysande ut på väderleksprognosen, men jag litar på dig thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Nu sitter rejsdäcken på (sommardäck istället för vinterdäck), bilen är rensad på allt löst och jag har letat vakumläckor i motorrummet hela eftermiddagen. Skulle också ställa laddtrycket lite högre, då jag tänkte att ovan förare behöver mer effekt.. Har en laddtrycksvakt ställd på 0,95 bar för säkerhetsskull, sen öppnade jag pystrimmet för att justera lite. Slår jag näsan i ratten har laddtrycksvakten slagit till för att den laddar lite mycket, problemet var bara att hur jag än skruvade så slog jag inte näsan i ratten.
Laddtrycksvakten har lämnat sin post och istället så är det ett hejdundrans drag i bilen (jaja jämfört med orginal), inget fäste på tvåan på torr asfalt och hjulen pekandes rakt fram.
Bilen spikar inte för jag kör på E85 men jag vill inte riskera att skjuta topplockspackningen så jag fick skruva ner till ungefär orginal. Får sikta på att försöka lära mig svänga istället kanske lika bra det.

Hoppas på bra väder för brorsan skulle ta mcn ner från södertälje.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Nya bromsar, R-däck och hjulinställning, här ska det köras

Här ett webcam live från Linköping för att snegla på vädret:
http://www.liu.se/en/presentation/webcam1.html
Senaste SMHI prognosen för eftermiddag är lugnande: 18 grader och sol

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Någon som har något tips om lämpligt däckstryck? Däcken är "vanliga" sommardäck som sitter på en saab 900 S, mjuk i fjädringen krängningshämare fram å bak. Misstänker att man kan ha lite högre tryck än vad man kör med på landsväg?

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Re:

Karl V skrev:
Någon som har något tips om lämpligt däckstryck? Däcken är "vanliga" sommardäck som sitter på en saab 900 S, mjuk i fjädringen krängningshämare fram å bak. Misstänker att man kan ha lite högre tryck än vad man kör med på landsväg?


Tvärt om, jag skulle tro att ett varmtryck kring 2,2 skulle vara bra på Saaben. Det diffar otroligt mycket mellan varmtryck och kalltryck på bana, kalltryck på 1,7 motsvarar 2,0-2,1 på renaulten.

Jag skulle dra i 2,5 eller något och köra ett par varv så däcken blir riktigt varma, sen kan du alltid låna en tryckmätare av någon vänlig människa och släppa trycket vart efter.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



I R-däck brukar man ha ca 1,8 kallt tryck
men standarddäck är inte lika styva och därför brukar de pumpas ca 0,5 mer än vanligt för bankörning.

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13336

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Dignell skrev:
Karl V skrev:
Någon som har något tips om lämpligt däckstryck? Däcken är "vanliga" sommardäck som sitter på en saab 900 S, mjuk i fjädringen krängningshämare fram å bak. Misstänker att man kan ha lite högre tryck än vad man kör med på landsväg?


Tvärt om, jag skulle tro att ett varmtryck kring 2,2 skulle vara bra på Saaben. Det diffar otroligt mycket mellan varmtryck och kalltryck på bana, kalltryck på 1,7 motsvarar 2,0-2,1 på renaulten.

Jag skulle dra i 2,5 eller något och köra ett par varv så däcken blir riktigt varma, sen kan du alltid låna en tryckmätare av någon vänlig människa och släppa trycket vart efter.

Går inte att säga generellt för gatdäck... Beror lite på vad slags gatdäck det är... Vanliga "högprofil" komfortdäck måste man ha ganska mycket luft i för att de ska klara sidolasten, så att de inte viker sig.
Vanliga 65%-profil sommardäck på en SAAB900 (som kränger och ger stor faktisk +camber i böjarna) måste nog ha en skvätt extratryck i framhjulen för att klara sig. Att det sen blir halt när däcken bygger tryck/värme det får man ta...

Lite mer avancerade gatdäck med lägre profil kräver inte det stabiliserande extratrycket i samma grad...



I typ R-däck som är mekaniskt stabilare i stommen får man anpassa lufttrycket så att däcket fungerar optimalt vad beträffar temperatur och grepp.





Man är ju duktigt sugen på att lägga några varv idag, men tyvärr sitter man fast på ett dammigt kontor... >



_________________

Rice and shine
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Tack, det är 60 profil på däcken 195:or. Jag smäller nog i lite extra ca 2,5 sådär och så får vi se. Tror inte det gör någon avgörande skillnad, jag ska ju trots allt bara prova lite för första gången på bana men det är ju trevligt om bilen går någorlunda åt det hållet man siktar.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13336

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Karl V skrev:
Tack, det är 60 profil på däcken 195:or. Jag smäller nog i lite extra ca 2,5 sådär och så får vi se. Tror inte det gör någon avgörande skillnad, jag ska ju trots allt bara prova lite för första gången på bana men det är ju trevligt om bilen går någorlunda åt det hållet man siktar.

Låter förnuftigt. thumbs up
Tänk på att Sviestad kan vara hård på bromsarna om du laddar ordentligt. Ta't lugnt och ge akt på förändringar i pedalkänslan.

_________________

Rice and shine
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



Hade tänkt komma ner och köra slut på det sista i mina r-däck.
Men såg på infon att det är krav på minst 1,6mm mönsterdjup på besiktningen.
Hur pass hårda är de på mönsterdjupet?
Så jag inte åker ner i onödan....

Mvh Magnus

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1731



vad tror ni om vädret...?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Inför träffar
2008-06-16 Sviestad, Prova på...
<<   1, 2, 3   >>
4767 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande