Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
M3 CSL vs 996 GT3
<<   1, 2, 3   >>
3978 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17957



Erik B skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Det var en kille med en CSL som körde Blackrace nere i Jordbro för nån vecka sen.


Det är säkert samma kille vars lustgassystem jag såg igår på en bänk?
I väntan på att den ska kompressormatas alltså. thumbs down
Samma kille undrade om det gick att montera 15" eller 16" däck så fästet skulle bli bättre.
Vet inte om det är samma kille, men han såg illamående ut när jag talade om vad jag tycker om att taket inte är målat på bilen. 18" kanske skulle vara idé på dem för att funka bättre på bana än 19"?
Han hade en kompis med sig till Blackracet i en SL55 AMG.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Lennart Mäkinen skrev:

han såg illamående ut när jag talade om vad jag tycker om att taket inte är målat på bilen.


Iofs gillar jag det.

Tänk en vit M3 CSL... Kanske kan man få vit kolfiber?

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17957



Erik B skrev:
Lennart Mäkinen skrev:

han såg illamående ut när jag talade om vad jag tycker om att taket inte är målat på bilen.


Iofs gillar jag det.

Tänk en vit M3 CSL... Kanske kan man få vit kolfiber?
Jag förstår att man har kolfiberarmerade plastdetaljer på bilen för att spara vikt, men när man ger sjutton i att lacka det så får det mig att tro att man har det för att visa det istället.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Lennart Mäkinen skrev:
Jag förstår att man har kolfiberarmerade plastdetaljer på bilen för att spara vikt, men när man ger sjutton i att lacka det så får det mig att tro att man har det för att visa det istället.


Fast det måste ju synas nånstans på bilen att man lagt 300k i onödan.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Här är en länk för er som inte har tidningen:

http://bimmer.roadfly.org/bmw/forums/e46m3/forum.php?postid=3878033&am . . . .

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Mr impreza skrev:
Här är en länk för er som inte har tidningen:

http://bimmer.roadfly.org/bmw/forums/e46m3/forum.php?postid=3878033&am . . . .


Jag gillar sista sidan, speciellt tabellen där...
Har dom råkat byta plats på bilderna på GT3'an och M3'an kanske?
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Andrew Petrykowski skrev:
Mr impreza skrev:
Här är en länk för er som inte har tidningen:

http://bimmer.roadfly.org/bmw/forums/e46m3/forum.php?postid=3878033&am . . . .


Jag gillar sista sidan, speciellt tabellen där...
Har dom råkat byta plats på bilderna på GT3'an och M3'an kanske?


Kanske det.... Inte enda felet på den sidan. Uppgifterna om fälgstorleken på Porschen är fel också. Tror det är 8.5 tum fram och 10.5 eller 11tum bak.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



Daniel Bengtsson skrev:
Inte enda felet på den sidan.


Är det inte också så att CSL:ns motor är gjuten i alu? Dvs inte i järn?

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



BTG skrev:
Daniel Bengtsson skrev:
Inte enda felet på den sidan.


Är det inte också så att CSL:ns motor är gjuten i alu? Dvs inte i järn?

Mvh / Micke


Blocket är i gjutjärn precis som på vanliga M3.
Citera
Whitewheels
Långviken - Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 156



Lennart Mäkinen skrev:
..................

Helt normal är nog inte Spec C eftersom den har en annan subframe med framhjulen en tum längre fram i bilen, annan styrväxel, andra busssningar, grövre krängningsfjäder bak, en smula speciella hjulvinklar, ett motorjobb som gör att man slipper åka omkring och låta som en SAAB V4...


......låta som en V4 ???.........är väl inge fel på Saab V4:a

Det jag tyckte va mest intressant med C-spec var att man kunde ställa mittdiffen ända till 0% / 100% thumbs up ......förut ahr det ju varit som mest 35% / 65%

_________________
Glenn Levisson - Långviken
Nissan Skyline GT-R
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Såg ett flertal CSL:er på ringen förra helgen och jag måste säga att de verkade snabba!!!
Sport Auto körde bl a runt folk i en sådan så det stod härliga till! thumbs up
Någon påstod att bromsarna på CSL:en lär vara effektivare än Porschebromsar.
Då kan de väl inte vara SÅ dåliga.
Att en del journalister hakar upp sig på att det är enkolvsok är en annan femma...
Kolfibertaket och ankstjärten på bakluckan tycker jag är snygga!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Håller med dig Peeter. Det är en härlig och snabb bil.

Det som känns som jord under naglarna är just att man jämför äpplen o päron i och med att den ena rullar på europas snabbaste r-däck och inte den andra.
Hoppas dock bmw fortsätter i samma stil, mindre vikt, praktisk(are) bil, och framförallt lättkörd.
Dom som vill nå längre med sitt bilägande kan ju alltid välja porsche....

_________________
Stefan Larsson
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Den är fin CSL;n
Var på Björkvik Ring för några veckor sedan o fixade med banan till fransosträffen som var där.
Då kommer Ruben Börjesson glidandes i en CSL! Han frågar om han kan köra några vändor på fältet för att få lite data på bilen till den test som var i senaste Teknikens Värld.
Jädrar vad skönt den lät när han passerade oss i 200+ på flygrakan !
För at inte prata om hur det lät när han jobbade sig upp genom växlarna inan han kom fram till oss !
Själv så var han oxå mycket nöjd med bilen. Försökte att snika åt mig en åktur, men det gick inte .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Peeter skrev:
Någon påstod att bromsarna på CSL:en lär vara effektivare än Porschebromsar.
Då kan de väl inte vara SÅ dåliga.

Hmm...att bromssträckan är aningen kortare än de på GT3:an förklaras med största sannolikhet av däcksvalet.

_________________
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Atariman skrev:
Peeter skrev:
Någon påstod att bromsarna på CSL:en lär vara effektivare än Porschebromsar.
Då kan de väl inte vara SÅ dåliga.

Hmm...att bromssträckan är aningen kortare än de på GT3:an förklaras med största sannolikhet av däcksvalet.


Förvisso men om bromsarna klarar av det så kan de inte vara kattskit.
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



johann skrev:
Atariman skrev:
Peeter skrev:
Någon påstod att bromsarna på CSL:en lär vara effektivare än Porschebromsar.
Då kan de väl inte vara SÅ dåliga.

Hmm...att bromssträckan är aningen kortare än de på GT3:an förklaras med största sannolikhet av däcksvalet.


Förvisso men om bromsarna klarar av det så kan de inte vara kattskit.


Nåja - de flesta bromsar klarar väl av rätt rejäla inbromsningar ett relativt fåtal gånger. Har man därtill snudd på slicks så får man normalt sett per definition korta bromssträckor. Att en stor del av journalistkåren sedan klagat på CSL:ens (och även den vanliga M3:ans) bromsar kan ju inte förnekas.

Underligt att BMW inte satt på värre bromsar från fabrik på CSL:en faktiskt, i synnerhet med tanke på däcksvalet...

_________________
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

:attentn2:

Jag pratade med föraren av sport auto M3 CSL:en angående bromsarna.

De använder originalbromsar med andra belägg.

Men beläggen går att köpa över disk från BMW så det är inget hokus-pokus abrakadabra.

Låt mig gissa på att däcken hjälper en hel del.

Jag åkte också ett varv (tjatar jag? ) i en M3 CSL med Movit runt om.
Tyvärr kan jag inte jämföra, men det kändes fiiiiint.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Atariman skrev:
johann skrev:
Atariman skrev:
Peeter skrev:
Någon påstod att bromsarna på CSL:en lär vara effektivare än Porschebromsar.
Då kan de väl inte vara SÅ dåliga.

Hmm...att bromssträckan är aningen kortare än de på GT3:an förklaras med största sannolikhet av däcksvalet.


Förvisso men om bromsarna klarar av det så kan de inte vara kattskit.


Nåja - de flesta bromsar klarar väl av rätt rejäla inbromsningar ett relativt fåtal gånger. Har man därtill snudd på slicks så får man normalt sett per definition korta bromssträckor. Att en stor del av journalistkåren sedan klagat på CSL:ens (och även den vanliga M3:ans) bromsar kan ju inte förnekas.

Underligt att BMW inte satt på värre bromsar från fabrik på CSL:en faktiskt, i synnerhet med tanke på däcksvalet...
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Hela testet i sport auto blir ju hejko. Allt blir avgörande på däcken. Accs från stillastående, 1,4 g i sidokraft, slalom, undanmanöver mm mm.
Hur hade siffrorna varit med vanliga däck månne...

Undrar hur bra bromsarna håller på en bromskrävande bana typ midlanda?

Sen kan man undra hur rolig, underhålande, konverserande och utvecklande den är. Misstänker att alla kan åka fort med den.

_________________
Stefan Larsson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



höfläkt skrev:
Hela testet i sport auto blir ju hejko. Allt blir avgörande på däcken. Accs från stillastående, 1,4 g i sidokraft, slalom, undanmanöver mm mm.
Hur hade siffrorna varit med vanliga däck månne...

Undrar hur bra bromsarna håller på en bromskrävande bana typ midlanda?

Sen kan man undra hur rolig, underhålande, konverserande och utvecklande den är. Misstänker att alla kan åka fort med den.


Sugen på en CSL?
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



johann skrev:
höfläkt skrev:
Hela testet i sport auto blir ju hejko. Allt blir avgörande på däcken. Accs från stillastående, 1,4 g i sidokraft, slalom, undanmanöver mm mm.
Hur hade siffrorna varit med vanliga däck månne...

Undrar hur bra bromsarna håller på en bromskrävande bana typ midlanda?

Sen kan man undra hur rolig, underhålande, konverserande och utvecklande den är. Misstänker att alla kan åka fort med den.


Sugen på en CSL?


Sugen på att prova iaf. Ifs är jag sugen att prova din oxå- lite mera . När den är i slag för det.
Kommer det inte en M4 CSL.....

_________________
Stefan Larsson
Citera
Allmänt banåkaforum
M3 CSL vs 996 GT3
<<   1, 2, 3   >>
3978 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande