Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (30344 totalt) |
Så var den lilla Opeln grå, vilket jag blev väldigt nöjd med.
![]() ![]() Visst blev det ju en del damm och torrsprut men för att va första gången man lackar en bil så blev det ok, men bara för att så fick den sig en slip runda med 2000 våtslip och polering ner till listhöjd, blev ju inte sämre i varje fall, här är ett smakprov på lackytan med en spegling av lysrören ![]() Liten närbild på lacken.speglar sig ju ganska fint för att va garage lackat av en amatör. ![]() Sen var det ju bara att börja montera ihop. ![]() ![]() och ute i verkligheten. så vad tycker ni om mitt färgval då? ![]() ![]() _________________ Joakim Nilsson |
||||
Vart kanon tycker jag
![]() Du skulle lätt få måla min oxå, då tidigare ägare måla delar av bilen med sprayburk ![]() ![]() |
||||
Re:
[quote="Richard Gustavsson"]Vart kanon tycker jag ![]() Du skulle lätt få måla min oxå, då tidigare ägare måla delar av bilen med sprayburk ![]() Tackar, du får göra som jag det är ju bara prova sig fram tills det funkar, hade ju aldrig lackat innan så kan jag med de förutsättningarna så borde du lyckas minst lika bra. Du lyckades ju fint med fälgarna. Gillar ditt motor val funderar på att ge min samma operation till vintern. _________________ Joakim Nilsson |
||||
Så fick backspeglarna sig en liten tillputsning, är ju kromad aluminium i foten på spegeln , så det oxiderar så spricker kromet och det ser inte bra ut, så kromet slipades ner och aluminiumet fick en till putsning sen blästrades den och klarlackades blev en riktigt snygg lösning
![]() Sen var det ju dax för att få lite ny färg på fälgarna så nu var det samma problem igen med färg valet, provade lite olika typ detta ![]() Men det slutade med att de blev så här. ![]() När de ligger så här utan däck ser man hur breda de igentligen är 9" bak och 7,5" fram ![]() Så nu är gummit på det blev 225-40/16 bak och 205-45/16 fram blev lagom brett ![]() ![]() Men blästrings faktorn är ganska stor så rallyflarpar fick tillverkas ![]() _________________ Joakim Nilsson |
||||
|
||||
_________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||||
Re:
Tackar. Får hålla med dig ,smälter ihop fint gillar det mer och mer för varje dag, sticker inte riktigt ut lika mycket som ditt sköna bygge men så har du ju motor där efter så du kan åka ifrån lite vem som. Ska dra upp en helhets bild på den till helgen när jag kommer hem så man ser riktigt. _________________ Joakim Nilsson |
||||
Så nu har jag fått lite bilder på bilen med ny lackade fälgarna på plats
![]() ![]() Liten lokal utställning på mekonomen med få äldre bilar... måste ju sticka ut från mängden ![]() Här är det verkligen krom vs kolfiber , viss ålders skillnad men fan vad det är fint med kolfiber också. ![]() _________________ Joakim Nilsson |
||||
Så var det ju roligt att va ute och åka lite fort i kurvorna, men som väntat får motorn ingen bensin vid höger sväng när nivån kommit ner en bit, finns ju inga skvalpskott i originaltanken som ligger under bilen. så jag snickarade i hop en lite catchtank och en ny retur till originaltanken.
![]() ![]() Drog returen från catchtanken ner genom på fyllnings röret till originaltanken.12mm hydrualrör som bockades och svetsades fast i påfyllnings röret så bensinen kommer ner i tanken. ![]() _________________ Joakim Nilsson |
||||
Så ja då hände det som jag väntat på ,på väg mot knutstorp idag tog bensinen slut och vad kan det bero på jo då att man var dum snål och köpte en feltema pump till för pump så nu har man fått svart på vitt de funkar inte så bra. tur man har bra högtrycks pump som orkade suga från tanken under bilen så man kunde koppla slangen från tanken direct till den och köra vidare efter lite mekande
_________________ Joakim Nilsson |
||||
Det går bra att köra en tryckpump som förpump. Jag kör rekord d 2.2 ock kadett e gsi-pumpar som för resp tryckpump (råkar vara samma bosch-modell).
Random begagnad bosch tryckpump är ju billig och lätt att få fatt i. _________________ Markus Ålind |
||||
Re:
[quote="Qaz"]Det går bra att köra en tryckpump som förpump. Jag kör rekord d 2.2 ock kadett e gsi-pumpar som för resp tryckpump (råkar vara samma bosch-modell). Random begagnad bosch tryckpump är ju billig och lätt att få fatt i.[/quote ok så det funkar men har du din förpump under bilen då så som den sitter original på rekorden ? För tryck pumpen är väll inte konstruerad för att suga igentligen, de brukar ju altid sitta så att bensinen rinner i dem ,och jag har ju en nivå skillnad på ca 40 cm från tanken under bilen och upp dit jag vill ha pumpen. Vad kör ni andra som har catchtank med för bränslepump mellan originaltanken och catchen _________________ Joakim Nilsson |
||||
Re:
okej ,men finns det inte viss risk att catchtanken blir överfull när inte så mycket bensin förbrukas ,vart ska då detta ta vägen med en 1-2 mm retur? TYcker jag har kollat runt och de flesta kör med typ 8-10-12 mm retur.men vad vet jag min första catchtank så man lär så länge man lever _________________ Joakim Nilsson |
||||
Hur full kan den bli? Avsikten med en catchtank är att den skall vara pinfull så ofta den kan. När den är helt full kommer överskottet att rinna ut i returen till huvudtanken. Med 12 mm retur blir det ett jätteflöde, i praktiken samma som förpumpens maxkapacitet minus motorns momentanförbrukning. Med 1 mm retur blir returflödet litet och förpumpen behöver inte mata fram mycket mer än motorn förbrukar.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
Re:
Men risken för övertryck i catchtanken som påverkar btr i spridarbryggan då,ändras inte trycket där om jag får övertryck i catchtanken då returen från spridar bryggan går till catchtanken? _________________ Joakim Nilsson |
||||
Re:
Kadetten har tanken "på golvet" i bak. Pumpen sitter på golvet brevid tanken, och suger genom original anslutningar (avsedda för 1.2l förgasarmotor). Det är alltså ungefär i nivå med bensinen, men anslutningen är ganska liten. Pumpen pumpar in i catchtanken och sedan tillbaka till tanken från en retur i överkant av catchtanken. (returen från motorn går in i catchtanken). Tryckpumparna är ju inte gjorda för att suga nej, men lite klarar de ju. I ditt fall är det dock kanske bäst att sätta pumpen under golvet. Ett mindre övertryck i catchtanken bör inte vara något problem, Blir trycket väldigt högt kan nog btr'en få problem att flöda nog för att klara att reglera trycket. (0.5bar mottryck i returen ger inte 0.5bar högre tryck i railen, om allt är rätt bör det inte ge mätbart högre tryck i railen öht). Men jag har själv ingen strypning på catchtankens retur, tror att mina orginalanslutninar är motstånd nog för att pumpen inte ska fara illa tanken. En tryckpump är ju van att arbeta vid högt flöde och ~3 bars mottryck. _________________ Markus Ålind |
||||
Fick för mig att ett nytt innertak skulle tillverkas då det gammla inte var riktigt helt eller rättare sagt hälften saknades.
![]() Så det var bara att rensa ur det gammla styva vinyltaket och börja mäta,köpte svart högtalartyg vilket fungerar hyfsat att sy i,så det blev lite pyssel med mätande och provande men visst gick det, annvände original stålpinnar och sydde kanaler i tyget sen var det bara att hänga upp och fin justera. ![]() Så efter lite små pill så satt det där utan att ha annvänt lim ,bara på stålpinnarna och klämt i listerna så fin så,ska ju va svart innertak i en sportbil ![]() ![]() ![]() _________________ Joakim Nilsson |
||||
|
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (30344 totalt) |