Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Varför ettan bakåt?
<<   1, 2, 3   >>
5788 besök totalt
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



PCR skrev:
Claes Haglund skrev:
Nik skrev:
Ingen risk att man skickar i backen när man växlar hetsigt ifrån 1:an till 2:an??? thumbs down


Varför ska man göra det annat än vid stående start och rattlåsracing?


För att man är så illa tvungen...tex om man har en bil som gör sisådär 110km/h på ettan...


Men då är det HEELT OK att ha en vanlig låda.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Porsche-Daniel skrev:

Det är inte jag som har uttalat de orden utan Lotus Samuels far.


Han gillar inte riktigt mina bilval. Men det är ju bra för det tyder ju på att jag inte "fått bilarna av pappa". Dessutom får jag ha dom ifred.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3591



Hm, det borde ju gå att fixa dogleg på vilken låda som helst egentligen. Om man vågar skruva isär den vill säga...
Det går ju ganska smidigt att ändra så att lägena "kastas om", man flyttar upp länken på spaken, ovanför kulleden. Då hamnar ettan neråt, men tvåan ligger fortfarande i samma linje som ettan.
Det luriga blir att flytta lägena så att de hamnar "offset" mot normalt (vad är normalt?), så att tvåan, trean och fyran, femman ligger i linje.
Värt att testa lite, eftersom jag eventuellt har två lådor snart...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Varför? Därför!!!

Sen att vissa inte begriper vitsen med det är en annan sak... Hej AL!

("Det var värst vilken låg femma det är på M3:orna" - citat A. Lidström, maj 2003)

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17957



För de som tycker M3 E30 är dyra, men ändå vill träna på att köra med ettan malplacerad så kan jag rekommendera Porsche 924 av exempelvis 1979 års modell (jag vet en som är till salu ) eller möjligen Datsun 180B SSS. Den senare kanske är svår att få tag på.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



("Det var värst vilken låg femma det är på M3:orna" - citat A. Lidström, maj 2003)






_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Anders Karlsson skrev:
Hm, det borde ju gå att fixa dogleg på vilken låda som helst egentligen. Om man vågar skruva isär den vill säga...
Det går ju ganska smidigt att ändra så att lägena "kastas om", man flyttar upp länken på spaken, ovanför kulleden. Då hamnar ettan neråt, men tvåan ligger fortfarande i samma linje som ettan.
Det luriga blir att flytta lägena så att de hamnar "offset" mot normalt (vad är normalt?), så att tvåan, trean och fyran, femman ligger i linje.
Värt att testa lite, eftersom jag eventuellt har två lådor snart...


Lösningen heter kuliss-rulle som flyttar växelförarna...
Finns vxl-läds lock till volvo-lådor som har kuliss-rulle bla.
Tyvärr har bmw's Getrag lådor helt hus thumbs down

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Arne skrev:
Anders Karlsson skrev:
Hm, det borde ju gå att fixa dogleg på vilken låda som helst egentligen. Om man vågar skruva isär den vill säga...
Det går ju ganska smidigt att ändra så att lägena "kastas om", man flyttar upp länken på spaken, ovanför kulleden. Då hamnar ettan neråt, men tvåan ligger fortfarande i samma linje som ettan.
Det luriga blir att flytta lägena så att de hamnar "offset" mot normalt (vad är normalt?), så att tvåan, trean och fyran, femman ligger i linje.
Värt att testa lite, eftersom jag eventuellt har två lådor snart...


Lösningen heter kuliss-rulle som flyttar växelförarna...
Finns vxl-läds lock till volvo-lådor som har kuliss-rulle bla.
Tyvärr har bmw's Getrag lådor helt hus thumbs down


Vad är det för fel på BMW's getrag lådor nu?
Jag älskar min Getrag som låter som ett surrande jetplan när man har i ettan
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Porsche-Daniel skrev:
Lotus Samuel skrev:
Porsche-Daniel skrev:
Lådan ser ut så är i en riktig M3a



Nja! inte riktigt. Backen sitter ännu lite mer till vänster, annars va det bra


Ja det är sant... Det var ju så länge sedan jag hade "sån där gammal skit"

När man har dogleg så tycker man att alla andra lådor är felkonstruerade.


Det här är ju ZF-lådans mönster i Panteran. Den är inte för kul när det gäller kvartsmilen. Hälften av alla växlingar till tvåan spårar ur. Vilket min son Christian har erfarit på de blackrace han kört med sin bil. Nu är jag rätt van så jag missar mindre, men vill jag vara säker startar jag på tvåan, Jag har ju kubiken för det, men då får kopplingen lida i stället.

Men, för det som det är tänkt, racing, så är det 100;a

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Andrew Petrykowski skrev:


Vad är det för fel på BMW's getrag lådor nu?
Jag älskar min Getrag som låter som ett surrande jetplan när man har i ettan


Den där beskrivningen vill jag bara ha på en låda med rakskurna drev

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 104



Getrag lådan med ettan neråt har en mycket rolig utväxling 3,7x:1 på ettan och 1:1 på femman jämfört med den vanliga getragen med 3,8x:1 resp. 0,81:1.

I min 535:a som har ett ordentligt vrid (ja,ja.. Om inte jämför med hemi panteror...) så är det som att köra värsta lastbilen men 27 växlad låda, den bar ber om en ny växel!

(Men tyvärr så sa lådan upp kontraktet förra veckan och nu kör jag med en "vanlig" låda, usch va tråkigt.)

_________________
mvh
Kristian
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Micke Eriksson skrev:
Andrew Petrykowski skrev:


Vad är det för fel på BMW's getrag lådor nu?
Jag älskar min Getrag som låter som ett surrande jetplan när man har i ettan


Den där beskrivningen vill jag bara ha på en låda med rakskurna drev


nu får du förklara för mig... för jag är lite konfuserad (svengelska kickar rumpa )... jag hade för mig att det var ett traditionellt ljud på M42'orna?!?
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Jag har i alla fall en låda med rensat drev på trean Blir nog helgens nöje att joxa med den

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Lennart Mäkinen skrev:
För de som tycker M3 E30 är dyra, men ändå vill träna på att köra med ettan malplacerad så kan jag rekommendera Porsche 924 av exempelvis 1979 års modell (jag vet en som är till salu ) eller möjligen Datsun 180B SSS. Den senare kanske är svår att få tag på.


Det duger lika bra med en gammal folkapickup. Har dessutom motorn bak vilket ger lite 911 känsla

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17957



Lotus Samuel skrev:
Det duger lika bra med en gammal folkapickup. Har dessutom motorn bak vilket ger lite 911 känsla
Du menar att spakförflyttningen känns en smula överdriven i förhållande till det man vill göra?


Magnus Thomé skrev:
Dogleg är ju kanon! Har haft två bilar med det än så länge. Just en Datsun 180B SSS -75 och en 911T -70

Hur känner du till Datsun 180B SSS Mäkinen? Det är ju en minst sagt ovanlig bil... Jag hade en grönmetallic några i början på åttiotalet.
En kompis hade en grönmetallic (om jag minns rätt) 180B SSS nån gång i mitten av 80-talet innan han bytte till sig en Ascona.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329



För att understryka det sportiga i att ha ettan nedåt till vänster kan nämnas att vissa VW transporter har detta, samt Scania med manuella lådor.

_________________
/Mathias
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Lennart Mäkinen skrev:
Du menar att spakförflyttningen känns en smula överdriven i förhållande till det man vill göra?


Nja, menade mer som sagt att 1:an är snett nedåt vänster, visserligen vääldigt lång ner till vänster.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Sörpan skrev:
Varför? Därför!!!

Sen att vissa inte begriper vitsen med det är en annan sak... Hej AL!

("Det var värst vilken låg femma det är på M3:orna" - citat A. Lidström, maj 2003)


Nu tycker jag stämningen i denna tråden börjar bli lite elak! Magnus: Lås den så det slutas med sånnahär påhopp.

Liiite komiskt är det dock hur fort man glömmer en av de saker man verkligen vill testa i en bil (som lådan i M3 E30).
När man står still så tänker man på det, sedan när man väl är iväg så är lycka så total och man koncentrerar sig på motorkarraktär, rattkännsla osv osv. Var växlarna ligger har man med ens "glömt" och man handlar enligt det sedan många år invanda ryggmärgsbeteendet.

Fast jag kommer lära mig av med detta oxå...en dag! Så dä så!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Nu ska jag inte vara elak längre Andreas!

Men liite roligt var det i alla fall!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Sörpan skrev:
Nu ska jag inte vara elak längre Andreas!

Men liite roligt var det i alla fall!


Låter bra Sören! thumbs up

Gissa hur dum man känner sig när man kommer på vad man sysslar med... Typ så.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Andrew Petrykowski skrev:
Arne skrev:
Anders Karlsson skrev:
Hm, det borde ju gå att fixa dogleg på vilken låda som helst egentligen. Om man vågar skruva isär den vill säga...
Det går ju ganska smidigt att ändra så att lägena "kastas om", man flyttar upp länken på spaken, ovanför kulleden. Då hamnar ettan neråt, men tvåan ligger fortfarande i samma linje som ettan.
Det luriga blir att flytta lägena så att de hamnar "offset" mot normalt (vad är normalt?), så att tvåan, trean och fyran, femman ligger i linje.
Värt att testa lite, eftersom jag eventuellt har två lådor snart...


Lösningen heter kuliss-rulle som flyttar växelförarna...
Finns vxl-läds lock till volvo-lådor som har kuliss-rulle bla.
Tyvärr har bmw's Getrag lådor helt hus thumbs down


Vad är det för fel på BMW's getrag lådor nu?
Jag älskar min Getrag som låter som ett surrande jetplan när man har i ettan


Inget fel på getrag-lådorna, mkt tåliga och distinkta lådor. Det jag menade var att de är svåra att bygga sekvensiell växling på...
Det där med surrande etta känner man igen...

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Allmänt banåkaforum
Varför ettan bakåt?
<<   1, 2, 3   >>
5788 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande