Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Resultat F1-Indy
<<   1, 2, 3   >>
2982 besök totalt
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

hovang skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Jag har lugnat ner mig, men det är lite konstigt att det alltid är fel på domarna när domsluten är åt ena hållet...

En intressant tråd på ett annat forum:
http://www.f1gamers.com/f1/bb/?a=view&t=18657

Håller med om att Schumacher ofta får ta en massa onödig skit och man försöker också ofta att marginalisera hans insats som förare.

Det är irriterande även om man inte är Schumacherfan ..

Själv tycker jag att Schumacher haussas alldeles för mycket för sin förarbegåvning, betydelse för Ferrari, etc.. Såå fantastisk är han inte, som många av hans tillbedjande fans tror/önskar, förutom när det gäller statistik.

#24, #64, #88
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Tråkigt att behöva se så fåniga åsikter från många håll att domarna skulle se olika på vem av förarna som gör saker. Jag tycker det insinuerar att de inte kan göra sitt jobb och det är att jämställa med förtal.

Det är inte förtal om det är sant...
om du verkligen tror på det där själv så förstår jag inte att du överhuvudtaget tittar på F1.

Täby
Här sen Feb 2003

Lennart Mäkinen skrev:
AndersY skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Tråkigt att behöva se så fåniga åsikter från många håll att domarna skulle se olika på vem av förarna som gör saker. Jag tycker det insinuerar att de inte kan göra sitt jobb och det är att jämställa med förtal.

Det är inte förtal om det är sant...
om du verkligen tror på det där själv så förstår jag inte att du överhuvudtaget tittar på F1.

Jag tycker att Wrestling är spännande också.

#24, #64, #88
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

omkörningen av Panis var genomförd före flaggposteringen, och eftersom den ligger på en raka var det inte ens nåt att fundera på.
Eje muttrade ju nåt om att han inte visste om det var gulflagg på posteringen innan eller inte och det var egentligen där kommentatorn nappade och sedan spann vidare på.

Vad gäller rätt till väg så är det endast i SVERIGE domarna tycks vara av åsikten att om man kommit 1 dm förbi aktern på bilen framför så har man rätt till väg. En kompis till mig fick detta förklarat för sig av domarna efter en (helt oavsiktlig) incident på Kinnekulle i TV-böjen då den andra bilen var i höjd med hans bakhjul och sedan olyckligt nog voltade.

Fel tycker jag. I STCC älskar ju förarna att gå halvvägs upp och låta bilen framför vända sig själv vid instyrning med en väl avpassad putt i dörren eller på bakhjulet. Är det bra racing?

Trist tycker jag, och exakt det Montoya gjorde på Barrichello i söndags. Jämför med ett annat uppmärksammat fall, tex då Rickard Rydell och Anthony Reid slogs om titeln i BTCC och Rickard fick rätt efter att Anthony gjort samma manöver. Här fick Barrichello rätt och det är helt i linje. Montoya var inte tillräckligt långt upp.

Sen kan man ju undra hur smart det är att göra en sådan manöver på tredje varvet då man slåss om mästerskapet, men Montoya gör ju alltid så och det är därför han är så populär...

Cred till Schumacher för ett perfekt race, speciellt då han såg helt uträknad ut i början.

/Kristoffer

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Kristoffer R skrev:
Cred till Schumacher för ett perfekt race, speciellt då han såg helt uträknad ut i början.

/Kristoffer
I början tog han sig från sjunde till tredje plats så jag vet inte om det är att vara uträknad.
I övrigt verkar vi ha sett samma tävling.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Kristoffer R skrev:
Fel tycker jag. I STCC älskar ju förarna att gå halvvägs upp och låta bilen framför vända sig själv vid instyrning med en väl avpassad putt i dörren eller på bakhjulet. Är det bra racing?

Instämmer helt.

Kristoffer R skrev:

Sen kan man ju undra hur smart det är att göra en sådan manöver på tredje varvet då man slåss om mästerskapet, men Montoya gör ju alltid så och det är därför han är så populär...

Jag tycker man kan likna honom med en buffel - inte så smidig, om man säger så.

Kristoffer R skrev:

Bah Äh sluta nu. Måste man alltid hålla på den som vinner Han hade ju bara tur att det råkade regna osv.

Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Lennart Mäkinen skrev:
Jag har lugnat ner mig, men det är lite konstigt att det alltid är fel på domarna när domsluten är åt ena hållet...

En intressant tråd på ett annat forum:
http://www.f1gamers.com/f1/bb/?a=view&t=18657

Eftersom jag själv inte har tv4+ så fick jag kolla på masschrasherna i Cart istället. Sen somnade jag under sammandraget

Bilderna visar dock tydligt (enligt min mening och tydligen domarnas) att Montoya ej hade spåret. Troligen sket han i att bromsa för att kunna dyka på Rubens. Normalt sett så hade Montoya varit tvingad att ha nosen före Rubens för att ha "rätt" till spåret. Alltså Montoya chansade eller missbedömde sin förmåga. Otroligt klantig grej att göra när man slåss om totalsegern tycker jag. Sen en drive-trough var snällt. Han kunde lika gärna ha fått ett 10sek stop&go straff.

Gulflaggen är ju inget att orda om. MS är klart före Panis i höjd med flaggan = ingen omkörning på gulflagg.

Btw vill jag ge Credit till tv4 som sände 6h damfotboll och knappa 20min sammandrag av F1:n med den där idioten som borde börja som auktionsförättare eller nått liknande
Nog för att VM fotbollen är intressant så Snackar vi Mångmiljard intresse i F1 cirkusen. Dessutom så sänder dom ju repriser o dyl o sändningar hela veckan på fotbollen
Dessutom så fatta jag knappt nånting av sammandraget för att jag höll på att somna och som sagt den där idioten som svamlar en massa

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
Jag tycker att Wrestling är spännande också.

Apropå omköringar så körde jag lite go-cart i somras i Halmstad. Den lokale "Kungen" (med egendesignad hjälm och ryggplatta + lite annat) och jag gick en riktig match - trots att det var fri körning?! (Det blev lite stock-car på slutet om man säger så)
Hursomhelst så gick jag fram till honom efteråt och snackade lite för att kolla att det inte var några hard-feelings. Efter div. dividerande om vem som "fulat" mest sade han till mig att jag hursomhelst gjorde fel! - "Öööhhh...?" var min kommentar.
- "Jo du måste ju släppa förbi mig när mina framhjul är i höjd med dina bakhjul - det är en teknisk omkörning! Jag vet, jag har nämligen licens!"
- "Det har jag med och det där har jag aldrig hört förut. Möjligen skulle du har rätt till spåret om du tar dig upp jämsides. Men hur skall jag ens kunna se om dina framhjul är i höjd med min bakhjul?"
(Diskussionen var efter det inte så givande. Han tystande dock när varvtidsprotokollet printats! )

Fråga: Har någon hört talas om ovannämnda regel?

Mvh / Micke

Horda
Här sen Nov 2002

Jag tycker inte att man har rätt till spåret för att man ligger med framhjulen i höjd med bakhjulet. MEN... man har rätt att ligga kvar där man ligger. Och svänger då framförvarande bil in mer än det finns plats så brukar det bli en snurrning. Det tycker inte jag är några konstigheter.

Det lilla jag såg på tv så uppfattade jag det som barichello svängde lite väl mycket åt vänster när montoya låg där bak. Han hade mycket mer bana åt höger och montoya ingen åt vänster. Därmed inte sagt att det va speciellt snyggt av montoya. Han va nog förtjänad av ett straff eftesom han kanske inte försökte undvika situationen. Men inte för att han låg där han låg.

och tilläggas bör väl att jag hejar varken på barrichello eller montoya så jag är helt opartisk.

Täby
Här sen Feb 2003

Kunta: Såg du hela förloppet med Montoya-Rubens, eller bara själva kraschögonblicket?

Jag tycker inte Rubens verkar lika säker på Montoyas skuld som många Ferrari-supportar är:
Citat:
RUBENS BARRICHELLo No. 2 Ferrari F2003-GA/Ferrari 052/Bridgestone

"I did not get the best of starts, and after that, my gears were not working. After that, I hit (Juan) Montoya. I thought I had given him enough space, but obviously it wasn't. I went into the corner, and all of a sudden, I felt a bang.

You seemed mad when you got out of the car

"Well, I got out of the car, and I thought they (the marshals) could have pushed the car. I?m frustrated, because I thought I had the car to win this thing. But it didn?t start well. The start was a joke, and my gears were not working, so the car was having trouble in the beginning."

Did you have a chance to look at the tape of the incident with you and Juan Pablo Montoya?

"Yes I did, and the opinion is very much the same the one that I had at the beginning. Unfortunately, we were running side by side - well, fortunately or unfortunately because it made it good for the public. I had nothing else to do. I had given him space when we turned into Turn 2, running on the outside, just hoping to get better traction, and Montoya touched the curb, and the curb was humid, and he slid down into me. Or he didn't want to lift because the space was there. He wasn't on the grass or anything like this. I didn't want to turn into the corner. So I went wide, but, even so, he touched me."

Implications for the Constructors Championship

"Absolutely, and it's a big part. I mean, this weekend was going fantastically well. I qualified in then front. The start wasn't the best, but my problem was the selector. I didn't select second gear, so the millisecond I wasn't into the telemetry, it allowed Michael (Schumacher) and then Ralf (Schumacher) to get past. And then I was having that problem with the selector during the laps, but I was getting used to the situation. But people were coming on me really fast on the straight, so I had to defend myself until the right moment, but then, unfortunately, that happened with Montoya."

Was Montoya's penalty justified?
"That is not for me to say, really. I know how crucial it was to the championship, but I didn?t want anything bad to happen for anyone. I can only watch the incident as it went. I had nowhere else to go. That was my line."

Rubens brukar annars inte precis ha nåt emot att skylla på andra i krascher han är inblandad i...

#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Montoya var ju som Rubens säger "running side by side". Däremot gjorde han inte det när det slog i varandra, men det beror ju på att Montoya var tvungen att bromsa när Rubens svängde in. Tyvärr hann han inte bromsa tillräckligt mycket, så de slog i varandra. Ytterst tveksamt om Rubens verkligen gav honom tillräckligt med utrymme, jag tyckte nog det såg ganska trångt ut... Det var lite svårt att se exakta positioner, men Montoya hade nog tappat tillbaks lite när Rubens svängde in, men inte var han långt före och Rubens själv verkar ju vara medveten om att han borde lämnat plats till Montoya, vilket han även anser att han gjorde. Rubens hade lika gärna kunnat få straffet, om han nu inte hade åkt av.

Jag är väl ingen jätte-Montoyafan, främst kanske p.g.a. allt haussande när han kom till F1 - verkade ju som han lätt skulle vandra hem med pokalen redan första året... Men jag gillar hans körstil och att han satsar lite och inte enbart kalkylerande ligger kvar och väntar på att "köra om" vid depåstoppen. Klart underhållande i sina bästa stunder. thumbs up Lite samma som Villeneuve, även om han verkar klappat ihop totalt nu för tiden. Så jag har lite svårt att förstå de som vill ha bort Montoya ur F1. Vad vill man ha, Schack?

#24, #64, #88
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Eftersom domarna dömde till Rubens fördel har han inget att vinna på att uttala sig negativt om Montoya, därav en relativt innehållslös utredning...

Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
Så jag har lite svårt att förstå de som vill ha bort Montoya ur F1. Vad vill man ha, Schack?

Jag skulle gärna se montoya och kimi i Mclaren
Isåfall skulle MS ångra att han inte slutade när han va som bäst.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
Så jag har lite svårt att förstå de som vill ha bort Montoya ur F1. Vad vill man ha, Schack?
Jag gillar ren och snygg körning, inte när folk siktar på andra och hoppas de ska flytta på sig. Att hoppas på de andras välvilja är tyvärr det jag uppfattar att JPM och JV gör mest hela tiden. Nu lär vi förstås bara behöva se JV ett race till före pension.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Lennart Mäkinen skrev:
Jag gillar ren och snygg körning, inte när folk siktar på andra

om man är MS-anhängare (vilket jag alltså inte vet om du är mäkinen?) är det stora ord.

Mvh /Micke

Hjälsta
Här sen Nov 2002

BTG skrev:
Lennart Mäkinen skrev:

om man är MS-anhängare (vilket jag alltså inte vet om du är mäkinen?) är det stora ord.

Mvh /Micke
Jag tycker inte man ska döma folk efter vad de gjorde på 1900-talet.

Karlstad
Här sen Apr 2003

BTG skrev:
Lennart Mäkinen skrev:

Mvh /Micke

offtopic:

Hur många Professionella förare har alldrig petat av folk?
Jag har inte gjort det då jag bara kom 1/2 varv på min tävlingsdebut men det är en annan femma.
Bröderna Müller i ETCC är ju inte direkt kända för ren racing ändå så finns det folk som håller på dom.
Givarnardi var ful tom mot sina teamkamrater (larini) när han åkte alfa men det gick ändå att hålla på honom.

Klart racing skall vara ren o snygg, M Hakkinens omkörning av MS på Spa för ett par år sen ger mig fortfarande blöta i brallorna trots att jag alldrig har hållt på Finnen.
MS gjorde ett skitbra lopp i Helgen, han skall inte dömas för dumma saker han har gjort tidigare som han fick straff för då likaså så dömde man Montoya denna gång för en inte alltför allvarlig sak. Han skall inte ha skit för detta om han vinner på ren racing nästa gång

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Kunta skrev:
BTG skrev:
Lennart Mäkinen skrev:

Mvh /Micke

offtopic:

Hur många Professionella förare har alldrig petat av folk?
Jag har inte gjort det då jag bara kom 1/2 varv på min tävlingsdebut men det är en annan femma.
Bröderna Müller i ETCC är ju inte direkt kända för ren racing ändå så finns det folk som håller på dom.
Givarnardi var ful tom mot sina teamkamrater (larini) när han åkte alfa men det gick ändå att hålla på honom.

Klart racing skall vara ren o snygg, M Hakkinens omkörning av MS på Spa för ett par år sen ger mig fortfarande blöta i brallorna trots att jag alldrig har hållt på Finnen.
MS gjorde ett skitbra lopp i Helgen, han skall inte dömas för dumma saker han har gjort tidigare som han fick straff för då likaså så dömde man Montoya denna gång för en inte alltför allvarlig sak. Han skall inte ha skit för detta om han vinner på ren racing nästa gång

Så du vill säga vad?
(Jag tar min friheten att fråga eftersom du inkorporerar mitt inlägg)

Mvh / Micke

Kalmar
Här sen Jun 2003

Lennart Mäkinen skrev:
BTG skrev:
Lennart Mäkinen skrev:

Mvh /Micke
Jag tycker inte man ska döma folk efter vad de gjorde på 1900-talet.

Hmm, ok, så man kan å ena sidan smälla folk av banan enbart för sin personliga vinnings skull ena årtiondet, och sen kan man andra årtiondet klaga på när nån annan gör en inte ens i närheten lika vidrig manöver. Det montoya gör är att köra på gränsen till det tillåtna. Han kör aggressivt o kastar sig, till skillnad från de andra lite fegare förarna, över varje liten chans som bjuds till omkörning. I detta fallet gick han tydligen lite över gränsen och fick ett straff. Dock handlar detta om slumpmässiga händelser utspridda över säsongen. Det MS har gkort vid mer än ett tillfälle är så vidrigt så att man vrider sig av bara blotta tanken. Det är ju jämförbart med att Supramannen skulle lägga spikmatta på motståndarens bana i Stockholm open! Jag och framförallt min kusin har följt F1 nitiskt sedan innan MS började köra, och de som håller på honom bör nog ta en djup titt i historiaböckerna innan man spyr galla över andra förares "metoder". För MS är den minst renhårige och sportmannamässige i F1! USCH!

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

och på tal om "inte siktar på andra." Montoya siktar iaf på platsen/asfalten bredvid bilen framför, inte rakt på bilen!

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Erik (fd Mooseman) skrev:
och på tal om "inte siktar på andra." Montoya siktar iaf på platsen/asfalten bredvid bilen framför, inte rakt på bilen!
Jo, det såg vi ju i söndags.
MS gjorde fel 1997 mot JV det kan jag inte neka till, men det är inte likadant i varje race så fort han får chansen.

Resultat F1-Indy
<<   1, 2, 3   >>
2982 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande