Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Honda räddar världen!
<<   1, 2
4232 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20110



M Scotte skrev:
Beskriv gärna hur en bränslecellsbil är underlägsen en elbil med batteridrift? Jag är ideell öra.
Det handlar om förlusterna i kedjan Elnät->Vätgas->Bränslecell->Elmotorn jämfört mot kedjan Elnät->Batteri->Elmotorn. Alla pilarna har förluster, men olika stora.
Hur långt kommer de två alternativen på 1 KWh?
Detta om man bara koncentrerar sig på energieffektivitet (Växhusgaser tex om bägge alternativen drivs av kolkraft).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
johan_larsson
Malmö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 73



Intressant diskussion. Kanske är lite sent på den, men ingen har nämnt miljöpåverkan vad det gäller att framställa batterierna i el-bilarna. Och att dom har begränsat antal laddningar och måste bytas ut.

_________________
Johan Larsson
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Har för mej att framställandet av en bil (gäller även Hybrider med batterier) endast stog för ca 5-10% av bilens totala utsläpp under sin beräknade livstid.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Ja, Honda presenterade en sån undersökning nu när de släppte Insighten. Det är driften av en bil som står för de mesta utsläppen, tillverkningen står för en mindre del. Och då tror jag bara de hade räknat med 10 000 mil.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Bilder o videos
Honda räddar världen!
<<   1, 2
4232 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande