Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Vill det sig illa så är Ringen stängd nästa år.
<<   1, 2
3632 besök totalt
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1232



Vi får hoppas att det värsta inte blir sant utan de hittar någon lösning.
Det vore ju om den stängdes eller blev tokdyrt innan man varit där.

Jaja, det är väl bara att fundera på Scuderiaalternativen...

Ibland undrar man dock när man ser vissa filmsnuttar eller läser en del inlägg (inte just här) vilket man ska mest rädd för, banan eller medtrafikkanterna.
Hur som helst. Jag är rätt säker på en sak, mina premiärturer (jo plularis) lär gå sakta. Den där anglian får försvinna i fjärran.

/Gunnar

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8434



AndersY skrev:
Är det inte roligare att köra med 200 pers hyfsat lika bilar som kör så fort de kan på en avstängd bana än att köra med allsköns bråte åkande i div. hastigheter? Då kan det ju gå för 500:- en heldag, vilket inte är så farligt. Mycket krångligare förstås och inte lika spontant lätt, men nån fördel finns väl.


Det vore absoluit trevligast om bara "vi" som kan fick åka ut och köra tillsammans!

Problemet är, om jag hört rätt, att banan kostar 250.000:- att hyra för en dag. Priset måste alltså gå ner rätt så mycket...

Mvh /Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8434



Jan Nagy skrev:
Jag är förvånad över antalet smällar på ringen under mina 2 besök.
Har folk ingen självbevarelsedrift? Att bara hitta runt skiten är nog för
en helg. Att sedan börja åka fortare så får man ha tungan rätt i mun.
Många som kör av verkar vara " oj nu svängde det i ett gupp" personer.
Men man borde väl känna banan lite iaf. innan.


Jag håller verkligen med. Jag förstår inte heller hur man ens kan våga ge sig ut och brumma på för fullt när man inte hittar?
Jag stod i AF några timmar sist och den ena bilen efter den andra (Bl.a. en 993 Turbo ) dundrar rakt fram över curbsen?! Det måste ju vara folk som är ute på sitt 1:a eller 2:a varv? Att man då inte tar det lite lugnt fattar inte jag?

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



BTG skrev:

Problemet är, om jag hört rätt, att banan kostar 250.000:- att hyra för en dag. Priset måste alltså gå ner rätt så mycket...
Mvh /Micke

Priset tror jag inte kommer att gå ner.
Bilfabrikanterna har inte fått hyra banan så mycket som dom velat så dom kan nog ta en hel del mer tid.
Jag tror även att det finns rätt många som är beredda att betala ett eller ett par tusen för att få köra en hel dag på ringen.
Speciellt om man vet att man slipper motorcyklar, turistbussar, husbilar etc...
Att bränna tusen spänn på en dag är ju ingen större konst redan idag.
Nackdelen är väl framför allt att möjligheten till spontanbesök när man ändå passerar ringen med familjen på europasemester försvinner.
Problemet är väl att någon måste organisera och få ihop så pass många bilar som det krävs för att få det att gå runt.
Denne någon måste även bli accepterad av Nürburgring GmbH, att få hyra banan.
En fördel när man hyrt banan är ju annars att det man kan dela upp dagen i tider då rutinerade kör för sig och nybörjare för sig.
Ungefär som Scuuderia-kurserna gör på sin fria åkning.
Det kan ju vara rätt många bilar ute samtidigt utan att man störs speciellt mycket av det, bara dom håller ungefär samma tempo.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



oavsett om Nürburgring GmbH behöver pengarna från turiskörningen så behöver regionens näringsliv de inkomster som kommer från oss turister.
Så det vore onekligen ironiskt om Nordschleife som byggdes för att förbättra regionens ekonomi samt skapa arbetstillfällen las ner nu när Tysklands ekonomi redan är så usel.

Jag stör mig på att statitstiken enbart redovisas i form av antal olyckor och inte i olyckor/varv samt att den in bryts ner i typ av olyckor, typ av fordon, typ av kunskapsnivå, enkelbiljett, 12-klipps, Jahreskarte, etc.
För det kan mkt väl vara så att olycksfrekvensen minska.
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



johann skrev:

Jag stör mig på att statitstiken enbart redovisas i form av antal olyckor och inte i olyckor/varv samt att den in bryts ner i typ av olyckor, typ av fordon, typ av kunskapsnivå, enkelbiljett, 12-klipps, Jahreskarte, etc.
För det kan mkt väl vara så att olycksfrekvensen minska.



Där har du ju en poäng förstås , om antal varv ökar men olyckerna ligger på samma nivå , så är det ju faktiskt en förbättring, och by'arna runt omkring lever ju på turistnäringen , tävlingar kommer det ju givetvis gå ändå men ett ekomomiskt avbräck måste det ju bli


.... så vi får hoppas det tar sitt förnuft till fånga , för näringslivets skull *helt osjälvisk*

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



BTG skrev:
Jan Nagy skrev:
Jag är förvånad över antalet smällar på ringen under mina 2 besök.
Har folk ingen självbevarelsedrift? Att bara hitta runt skiten är nog för
en helg. Att sedan börja åka fortare så får man ha tungan rätt i mun.
Många som kör av verkar vara " oj nu svängde det i ett gupp" personer.
Men man borde väl känna banan lite iaf. innan.


Jag håller verkligen med. Jag förstår inte heller hur man ens kan våga ge sig ut och brumma på för fullt när man inte hittar?
Jag stod i AF några timmar sist och den ena bilen efter den andra (Bl.a. en 993 Turbo ) dundrar rakt fram över curbsen?! Det måste ju vara folk som är ute på sitt 1:a eller 2:a varv? Att man då inte tar det lite lugnt fattar inte jag?

Mvh / Micke


Glöm inte att det är människor som kör! Människor är kända för att göra korkade saker ..
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



johann skrev:
oavsett om Nürburgring GmbH behöver pengarna från turiskörningen så behöver regionens näringsliv de inkomster som kommer från oss turister.
Så det vore onekligen ironiskt om Nordschleife som byggdes för att förbättra regionens ekonomi samt skapa arbetstillfällen las ner nu när Tysklands ekonomi redan är så usel.

Jag stör mig på att statitstiken enbart redovisas i form av antal olyckor och inte i olyckor/varv samt att den in bryts ner i typ av olyckor, typ av fordon, typ av kunskapsnivå, enkelbiljett, 12-klipps, Jahreskarte, etc.
För det kan mkt väl vara så att olycksfrekvensen minska.


Jag delar Johans uppfattning helt och hålet. Tyvärr är det väl så att politikerna inte bryr sig som den relativa statistiken utan bara ser de absoluta talen.

Vilka protester det måste bli i Nurburg och Adenau om de stänger. För många måste det ju innebära personliga tragedier, det är ju flera som köpt hotell relativt nyligen och renoverat och fixat och säkert skuldsatt sig. Hur lätt är det att sälja ett hotell i Nurburg eller Adenau om turisterna försvinner.

Vi skall ju ha klart för oss att det är väldigt, väldgit många som besöker regionen en helg utan att köra. De kommer dit och tittar och njuter av atmosfören. 95% av dessa försvinner säkert om aktiviteten på banan sjunker.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Anders Jonsson skrev:
johann skrev:
oavsett om Nürburgring GmbH behöver pengarna från turiskörningen så behöver regionens näringsliv de inkomster som kommer från oss turister.
Så det vore onekligen ironiskt om Nordschleife som byggdes för att förbättra regionens ekonomi samt skapa arbetstillfällen las ner nu när Tysklands ekonomi redan är så usel.

Jag stör mig på att statitstiken enbart redovisas i form av antal olyckor och inte i olyckor/varv samt att den in bryts ner i typ av olyckor, typ av fordon, typ av kunskapsnivå, enkelbiljett, 12-klipps, Jahreskarte, etc.
För det kan mkt väl vara så att olycksfrekvensen minska.


Jag delar Johans uppfattning helt och hålet. Tyvärr är det väl så att politikerna inte bryr sig som den relativa statistiken utan bara ser de absoluta talen.

Vilka protester det måste bli i Nurburg och Adenau om de stänger. För många måste det ju innebära personliga tragedier, det är ju flera som köpt hotell relativt nyligen och renoverat och fixat och säkert skuldsatt sig. Hur lätt är det att sälja ett hotell i Nurburg eller Adenau om turisterna försvinner.

Vi skall ju ha klart för oss att det är väldigt, väldgit många som besöker regionen en helg utan att köra. De kommer dit och tittar och njuter av atmosfören. 95% av dessa försvinner säkert om aktiviteten på banan sjunker.


Ja dom lokala företagarna lär ju säkert ha en åsikt här.
Själv tankade jag för ca 5.000-6.000, åkte på banan för ca 7.000, bodde på hotel för 3.000-4.000, köpte mat och bira för 2.000. Det lustiga var att jag inte var ensam i den här byn i påskas.

Något säger mig att dom vill ha mer pengar av mig i fortsättningen....

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



Jan Nagy skrev:
Jag är förvånad över antalet smällar på ringen under mina 2 besök.
Har folk ingen självbevarelsedrift? Att bara hitta runt skiten är nog för
en helg. Att sedan börja åka fortare så får man ha tungan rätt i mun.
Många som kör av verkar vara " oj nu svängde det i ett gupp" personer.
Nu ska jag inte sticka ut hakan för långt, Jag vet att när man ska åka
fort så måste man tulla lite på marginalerna. Och då kan vad som helst
hända. Men man borde väl känna banan lite iaf. innan. IMo ska man vara
ödmjuk och visa respekt för banan och de andra som är där. Gör man inte
det och tror man kan hänga på den där Anglian efter Hohe Acht så går det
inte bra. iaf inte så länge.

Jag är Ringen-nybörjare (lika bra att komma ut ur garderoben på en gång! ), och jag kan inte annat än att hålla med om at attityden hos en del som kör där är mer än lovligt klandervärd. På mitt första varv, som för övrigt kördes i en Astra 1,6 Club med original Energy-däck, höll jag på att bli avputtad av både ett gäng Porschar och en och annan motorcykel. Riktigt läskigt, faktiskt! och då körde jag ändå inte i det jag inbillade mig var ideal-spår en enda gång, utan höll mig undan så gott jag kunde. Så lite mer hänsyn till nybörjare vore ju inte fel hos dem som kör sina splitt nya sportbilar för första gången på bana! Man tycker ju de skulle vara räddare om sina dyrgripar (för att inte tala om livet)!

Tur kan dock sägas vara att det var stängt där året innan när jag var där med bågen, hade nog kört ihjäl mig då! thumbs down
Citera
Nürburgring
Vill det sig illa så är Ringen stängd nästa år.
<<   1, 2
3632 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande