| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjulvinklar BMW M3 E46
|
2 besök senaste veckan (7761 totalt) |
|
Visst får man ofta bra svar utan en massa trams här. Helt klart.
Men regler är ju regler... Frågorna ska ju enligt rejsapraxis ställas i anslutning till den egna bilen i biltråden. Problemet med det är att inte "alla" läser där (de som kanske ligger inne med svaren). Ibland trixas det till genom att lägga till ett "buzzword" i rubriken för att man ska uppmärksamma vad som är på gång i tråden... |
||||||
|
Jag vet att jag uppfattas som grinig av en del BMW och Porsche-ägare för att jag bryskt kapat "deras" trådar som ingen ägare av andra märken har nytta av, men för mig är detta ganska enkelt.
Magnus har satt upp tydliga regler för vad som är OK att diskutera i de olika forumdelarna och då är det de reglerna som gäller. Det är knappast rejsakollektivets ansvar att se till att det finns andra forum att diskutera saker på när de inte faller in i regelverket här. om det nu är så viktigt för vissa att kunna diskutera skruv och mutter på ett välmodererat forum så står det dem fritt att starta ett sådant forum och se till att hålla nivån uppe. Många användare här skulle säkert uppskatta det och hålla sig till reglerna där. Tappar forumet profilen kommer vi tappa många av de som brinner för själva bankörningen och då är det som vilket blajforum som helst till slut. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
|
Re:
och jag som trodde att dennna tråd handlade om hjulvinklar på en svängvänlig bil. Nåväl nu råkar jag ju vara ägare till några av de märken som beskrivs här ovan. Först och främst så har jag all respekt och beundran över det arbete som läggs av forumägaren, Magnus, för att driva detta forum, ...men. Anledningen till att jag hänger här i Magnus soffa är att den besitts av mängder av tokar som gillar bankörning precis som jag, även om vi kör olika märken. Jag imponeras av den tvärmärkesvetenskapliga kunskap om hur man får bilar att fungera på banan. Ställer jag en fråga om hur spindeln kan förändras så får jag kanske svar av Göran Malmberg, Fuling, Jarlmark, Samuel och flera andra. Kommer dessa personer att finnas på respektive märkesforum? Ganska säkert inte, för dom hänger ju här i soffan tilsammans med andra likasinnande. Varför måste vi bevaka historiska lagar istället för att försöka förfina och förbättra. Att det skulle bli ett "blajforum" för det kan jag bara inte föreställa mig. Återigen all respekt för Magnus soffa men jag tror inte att Magnus vill att vi sitter tysta där utan att det förs en kreativ dialog om hur vi tar detta forum till nya höjder. Med de allra bästa rejshälsningar Anders Falk _________________ Anders F@lk 993 C2 En helt ovanlig 944 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
|
Re:
Många bra poänger av dig också, kunde inte sagt det bättre själv !! _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
om man istället för att fråga efter hjulvinklar till en BMW XYZ, frågar efter hjulvinklar till en 1600 kg:s pjäs, med McPherson fram och Multi Link bak;
då tror jag att man får fler (begåvade) svar, utan att bryta mot några regler.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Re:
Tycker det nästan börjar låta som "Stoned for saying jehovah (life of brian)" http://www.youtube.com/watch?v=SYkbqzWVHZI _________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||||||
|
Re:
He he, tog med dessa siffror till hjulinställaren, som inte fattade något... Men det gör inte jag heller så här i efterhand. En vinkelminut är 1/60 grad ( eller hur det nu var...)....så tex 002 vinkelminuter är ju lika med noll liksom !? _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
|
Re:
Nyare hjulinst maskiner mäter i minuter och grader. 1 grad är 60 minuter så 2vinkelminuter är 0,02 grader. Eller 0,2mm som vissa envisas med att mäta i
Henrik _________________ Henrik Hellman BMW 1M -12 BMW M3 E36 Limo-98 BMW 530D Touring M-sport LCI-07 |
||||||
Svar ja
svar nej utan 2 vinkelminuter är 2/60 grd --> 0,033grader
Hmm nja, om man nu skall komma till mm MÅSTE man ha en mätlängd. 0,2mm och 0,033 grd ger en mätlängd på ca 344mm Var det något mer
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hjulvinklar BMW M3 E46
|
2 besök senaste veckan (7761 totalt) |