Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 17392 besök totalt |
Dags att summera helgens mek och bankörning på Gelleråsen med Alfaklubben. Som framgår ovanför blev det bromsmek med Murphy. Tänkte först att jag skulle köra på de skivor och belägg som satt på där fram pga tidsbrist och att beläggen hade sett hyfsat tjocka ut vid en snabb (och uppenbarligen slarvig) koll. Men jag insåg efter att ha kört en sväng med lite provbromsningar att det nog var bäst att byta innan Gelleråsen, nya belägg och skivor fanns ju hemma. Tänkte samtidigt fixa kylning från trattarna i spoilern.
Skiva och ok demonterat. Hittade såklart ett stort rejält rosthål! ![]() ![]() Så här såg beläggen på höger respektive vänster sida ut. Hade inte blivit många varv på Gelleråsen med dessa. ![]() ![]() Skivorna såg inte så fina ut heller: ![]() Tyvärr vägrade den här skruven släppa. ![]() ![]() Pga av tidsbrist (den sketna skruven ![]() ![]() ![]() _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
Dags för lite bilder från Gelleråsen 2:a maj med Gelleråsen och Alfaklubben. Tidigt på morgonen drog jag, brorsan och däcksbytaren/allt-i-allon (=farsan) mot Karlskoga med is:en och Clion. Vi var båda anmälda till klass B, den mellansnabba klassen, finns A och C också plus R-klassen med Challengebilarna. Efter urlastning, däckbyte och besiktning var det snart dags för första passet. Både jag och brorsan hamnade långt bak i line-up:en. Jag tyckte tempot var ganska lågt och hindrades en del av långsammare bilar, vilket jag inte tyckt tidigare i klass B = jag blivit bättre
![]() ![]() ![]() Resten av dagen såg vi till att komma ut bland de första bilarna. Det gjorde att man fick flera varv i princip fria från långsammare trafik. Jag lyckades hänga på brorsan i Clion oväntat bra och det var bara långsamt han drog ifrån ut ur kurvorna och på rakorna pga högre effekt. ![]() Bromsarna krävde viss tillvänjning pga av de låste så lätt nu. Tyvärr lyckades jag redan på andra passet låsa upp ordentligt efter start o målrakan när jag försökte hänga på brorsan som precis dragit förbi mig. Eftersom jag hade honom snett framför på yttern var det lite tajt. Det började slå ordentligt från hjulet efter det. Tänkte direkt att det blivit en bromsplatta, men blev ändå osäker eftersom det slog mer när jag svängde åt ena hållet. Fullföljde passet ändå, fast i lugnare tempo. Det visade sig att det blivit en bromsplatta höger fram. Det var rejält slitet på kanten så det var därför det slog mer när jag svängde. Jag skiftade därför med ena bakdäcket. Dessutom hade ett belägg hamnat lite ur läge, ena "fjäderpinnen" hade åkt ut genom hålet i oket sas. Passet efter skakade bilen en hel del på start o målrakan men efterhand slets däcket rundare och vibrationerna minskade. ![]() Näst sista passet la vi oss bakom två stycken Peugeot 205or som verkade snabba. Låg bakom den ena nåt varv, han bromsade mkt tidigare än jag ville men han drog ifrån ut ur kurvorna. Efter ett tag släppte han om mig. Jag lyckades till en början dra ifrån men sen blev jag lite stressad och körde sämre så att han kom ifatt. Det roliga var att han hade kamera i bilen och att han lovade mig en kopia. ![]() Dagens sista pass hade de flesta åkt hem eller höll på och packa ihop ![]() ![]() Andra gången jag körde på Gelleråsen och tycker den är riktigt kul! Fast lite problem med utväxlingen hade jag. På ett par ställen passade varken 2an eller 3an. Sen saknade jag diffbroms. I Ejes kurva gick jag ner på 2an och låg sen flera gånger och tuggade på varvstoppet när innerhjulet spann. När jag sen fick i 3an sjönk varvet för lågt och motorn orkade inte. Där tappade jag många meter mot Clion. ![]() Till nästa banmöte ska jag ändra däcktrycket lite så att jag får mer fäste bak också. BMWn överstyrde rejält. Fram till nu har jag kört 1.85 bar kalltryck runtom (R888). Lite bilder: ![]() Challengebilarna hade radat upp sig. ![]() Vissa tog helikoptern till banan. ![]() ![]() GTV6a med förgasare. ![]() Den här flaggvaktsbilen diggar jag! Notera bakspegelsklasen. ![]() ![]() Norrmän! ![]() ![]() Snart ut o köra! ![]() ![]() Brorsan o jag pressar en GTV. ![]() ![]() Brorsan drar ifrån på rakan. Jag bromsar mig ifatt i slutet ![]() ![]() Då kan det gå så här ![]() ![]() Självklart var vi sist kvar den här gången också. ![]() _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
Efter Gelleråsen konstaterades att ett hjullager fram behöver bytas. Som tur är, är det vänstersidans som ändå behövde ett nytt nav pga den här
![]() Gångna helgen var jag förbi Träffpunkt 70 i Borås. Riktigt många roliga bilar, men på vägen hem var det en E30-SUV som låg och slipstreamade grymt tajt bakom oss hela vägen ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
Re:
Titta, där är ju "min" saknade "Kebaben". ![]() Ta väl hand den, den är redan saknad ![]() Mvh/Kalle _________________ Kalle Larsson |
||||
Re:
[quote="Klas Eriksson"]Efter Gelleråsen konstaterades att ett hjullager fram behöver bytas. Som tur är, är det vänstersidans som ändå behövde ett nytt nav pga den här ![]() Har du kollatpriserna på BMW? Många gånger har de varit billigare än Mekonomen när jag har tittat efter delar till mina bilar! _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||
Kika även på www.koed.dk de har riktigt bra priser på många delar ett hjulager kostar 323:- där
2 st lager ink moms & frakt skulle bli 841:- _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
![]() ![]() Är det kvalitetsgrejer/originaldelar de säljer på Koed? Läste i ett par andra trådar att biltemalagren är skit. _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
Re:
Var det farsan försökte, slutade med att det sitter fast en avbruten stenhård gängtapp i hålet som är hopplös att borra bort. ![]() ...var lite småjobbigt att byta vänster framdäck på Gelleråsen när bromsskivan bara satt lätt klämd av oket... ![]() _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
Jag brukar köra utan dessa bultar. På någon bil har den gått av och jag lämnade den bara som den är. Dess enda användning är att hålla fast bromsskivan mot naven så den inte glappar när man byter däck. I övrigt används inte den för något.
På min S4 gick dom av på bägge bakhjulen så jag fick klara mig utan. Har kört så i två år utan problem. Det är bara lite pilligt när man ska montera tillbaka hjulen men om man roterar skivan/däck litegrann går det fint. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Re:
Måste helt klart kolla min egen tråd oftare ![]() Jo, jag är medveten om att det är hjulbultarna som håller fast skivan, men det är ganska meckigt att skivan sitter löst när man byter däck förhållandevis ofta som jag gör. Särskilt på banmöten där det ofta är lite stressigt. Märkte nu när jag hade loss den andra bromsskivan i helgen att den där skruven sätter sig fast rätt snabbt. Det var bara ~4 veckor sedan jag skruvade dit den och då ganska löst. Nu satt den ändå fast rätt bra. Alltså läge att dra den väldigt löst och smörja gängorna innan. _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
Re:
Jodå, det ska jag göra. Har påbörjat rostlagning, verkar klara mig utan att använda svetsen. Tänkte jag skulle försöka få ur golvmattan eftersom den är dungsur på vänster sida, tyvärr har jag inte lyckats än. Mittkonsolen har jag tagit loss, men behöver man ta loss värmepaketet också? eller går det att dra loss mattan utan att ha sönder den? Dessutom är det ett kraftig stag från kardantunneln upp till instrumentbrädan som sitter i vägen. Har tyvärr bara en usel mobilbild på det: ![]() Bromsarna på Touringen kollades också, oken hade kärvat fast både fram och bak. I eftermiddag inhandlades därför renoveringssats till båda framoken och nya belägg bak plus lite plastclips som jag brutit sönder. Tänkte jag skulle köpa en gummimuff till en av glidpinnarna också, men den kostade 275:- ![]() ![]() ![]() Touringen är dessutom lyxutrustad med diffbroms med 4.10-utväxling! ![]() ![]() ![]() Coupén har nu fått ny motorolja, Biltema 5W50 och nytt originalfilter blev det. Tyvärr slabbar motorn en del, antagligen är det packningen till bröstkåpan som skulle behöva bytas vilket inte känns helt smidigt med motorn i. Får nog bli att lyft ur den när jag får tid och plats nån gång ![]() ![]() _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
Nu har även bromskylning ordnats, blev en oblyg kopia av viss Samsons lösning.
![]() ![]() ![]() Tänkte först jag skulle göra nån muff och trä slangen på utsidan av tratten. Men det funkade bra att bara trycka in den i tratten, kanske inte så snyggt iofs. ![]() Passade samtidigt på att byta hjulager och nav ppå vänstersidan. På högersidan gick det bra att dela på det gamla lagret för att få bort bromsskölden och sen sätta ihop. Trevligt nog såg även det navet ut att vara bytt nyligen. Nytt: ![]() Tyvärr upptäcktes rost på ett trist ställe ![]() ![]() _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
![]() ![]() BMWn vart inblandad i en krock innan jul. ![]() ![]() Avståndet mellan fjäderbenstornen är ca 20 mm kortare jämfört med min Touring. Diagonalt tvärs över motorrummets övre hörnen skiljer det också en bit. Som man ser på bilden har det blivit lite extra veck som inte ska va där: ![]() Blev rejält nere o började fundera på skrotning och karossbyte eller att skaffa nåt helt nytt istället. Men, sen fick jag tips av Figgz här på rejsa att höra med Nisse977 (och jo, vi har alla bott i samma gatukorsning ![]() ![]() Så planen är nu att få ihop den på hjul igen och fixa en mekplats i göteborg så att jag kan påbörja lite rostlagning och sen få iväg den till karossfirman. Förhoppningsvis är den igång igen till banpremiären med Alfaklubben 15 maj! ![]() _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
![]() Räta till skadorna som är bakom paneler så får du hojta till när du hittat dörr, skärm, stötfångare och sådant så skall jag kolla om jag inte kan veva igång lacksprutan. Vårens banträffar hinner du till ![]() Förresten, det är många roliga bilar som har haft ägare kring vår gatukorsning ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Re:
Ja, det var inte kul att upptäcka att det var skevt. ![]() ![]() Bilen har förresten varit tvungen att redan donera lite delar till min Touring. Först stannade bensinpumpen på touringen och sen sprack styrracket sönder i gjutgodset där rattstången går in.
Tack för det erbjudandet! I värsta fall får jag köra ett tag utan ny lack, det viktigaste är att jag inte missar banmöten. Honda S2000 har jag noterat men i övrigt har jag inte sett så mycket. Men du kanske har mer inside information? ![]() _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
Re:
Sent svar, men ja, det var jag. ![]() ![]() _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
Tillbaks till bilen tråden handlar om. Nu har det äntligen börjat hända saker.
![]() ![]() Bilen på plats i garaget, en ny skärm är tillfälligt på plats: ![]() Eftersom jag ändå måste byta fjäderbenet fram (det gamla kröktes) så tänker jag passa på att byta stötdämpare och fjädrar runt om. Fram blir det justerbart med coilovers och till det, både fram och bak, 2.25" fjädrar. Nu är frågan bara vad jag ska välja för dämpare (lutar åt gula Koni) och fjäderkonstanter. Tips mottages gärna. ![]() ![]() ![]() Fler bilder kommer, men nu blir det ![]() _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 17392 besök totalt |