Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 15167 besök totalt |
Underhåll
Mmmmm...... Dyr "älskarinna" ![]() ![]() ![]() _________________ Björn Risberg a.k.a. "TTerrier" Audi ClubSport Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil) Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil) Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil) |
||||
Över 3500 rpm... med ladd antar jag? I så fall är det knappast tändspole eftersom trasiga tänspolar har mest problem vid mkt ladd vilket gäller mest i mellanregistret. Kass vevaxellägesgivare (alt. givarkabel) låter mer troligt... mögligen LMM.
LMM är väl på det hela en sådär bra lösning för trimmade motorer med lågt vacuum eller stora variationer i laddtryck. Tråden blåser liksom bort... _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||
Planer på att börja tävla
Efter att ha kommit allt närmare roadsportklassen genom SPVM (Sportvagnsmästerskapet) börjar tankarna komma allt mer på att börja tävlingsköra själv. Senast nu i juli var jag mekaniker (nåja kollade däcken) åt en kompis som tävlar myckst framgångsrikt med en TT i roadsport B. Dessutom finns det ytterligare ClubSportkompisar som är inne på att börja tävla (också TT-förare). Dilemmat är att min bil inte klarar regelverket för B-klassen, utan skulle hamna i A-klassen. Därmed är man i valet att bli rundningsmärke i B eller fet-sist i A. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Björn Risberg a.k.a. "TTerrier" Audi ClubSport Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil) Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil) Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil) |
||||
Det är motor som gör att du hamnar i A antar jag? Kanske en dum fråga - men skulle det inte vara läge att köpa en komplett motor till, sätta din heta puffra på en pall i garaget och hiva i en mer standard betonad motor och sen köra? Din motor kommer säkerligen inte att degenerera så mycket av att vila nästa år och en hyfsat frisk std TT motor borde ju gå att uppbringa för relativt hyfsade pengar.
Det roliga du har med din trimmade motor nu kommer att framstå som ingenting i jämförelse med rushen av att rejsa.... Måste säga att jag är förvånad över att TT:n funkar så bra på bana, riktigt kul! Så - sätt fart nu, ut på blocket och surfa upp en rova och sen är det bara att rejsa! _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
Med std 225 motor så hamnar man i B, men inte utan mängder med straff. Kan väl uttrycka det som att Roadsportreglementet inte direkt gynnar insprutningsmotorer. 15% straffvikt på en std turbomotor?! (synd då förnyelsen av den tävlande vagnparken då går mycket långsamt).
Tyvärr är det väl så att en orörd 225hk TT motor är väldigt svåra att få tag på då de är extremt trimmvänliga och därav eftertraktade, så runt en 30-35 får man räkna med för ett friskt ex. Ett alternativ är ju att knö ner 180hkvarianten funkar ju bra för Per. Eller beror det på att han kör som ett skollat troll!? ![]() om vi räknar på din bil i orginalutförande för B klassen Björn, omoddad motor 224hk (som det är trots att den kallas "225"an.) +15% Datorstyrt sprut överladd +5% Antispinn +5% ABS +5% Vinge Lägsta tävlingsvikt 1540kg huga... Räknat på det för min bil men då med fimpad vinge (org ger inte straffvikt) och fimpad antispinn hamnar då på 1406kg. Lite bättre men ändå inte lätt nog för att ha en sportmössa i B. Samma uträkning fast med en 180hk motor ger lägsta vikt på 1130kg vilket känns mer intresant. Hm ![]() // "Den andre TT föraren" _________________ ![]() |
||||
Re:
Vet faktiskt inte vad för grund motor Per kör då han kör sin som modifierad. 180hk alt 210hk S3 kommer blocket från iaf sedan är ju resten spezial... Och ja det är Fwd. Vad har du för specs på 944an? Ni hade ju en härlig fight på Mantorp, iaf från åskådarplats! ![]() Ursäktar lite OT i din biltråd Björn. _________________ ![]() |
||||
Re:
Det är så välkommet Ulrich! Ju mer info och peppning jag kan få desto bättre är det! ![]() _________________ Björn Risberg a.k.a. "TTerrier" Audi ClubSport Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil) Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil) Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil) |
||||
Slutkört för säsongen
Blev bara en halv säsong i år..... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Björn Risberg a.k.a. "TTerrier" Audi ClubSport Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil) Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil) Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil) |
||||
Re: Slutkört för säsongen
Blir jobbigt att skrapa upp den på släpet utan stötdämpare sen. ![]() Det måste ta emot. ![]() ![]() Snart vinter iaf, kunde varit maj, lycka till. ![]() _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||
![]() Varit där och veet hur frustrerande det är. Bara att vinterrusta A3an istället, hitta ett par spikdäck till den så får du en vintersäsong istället! Har en uppsättning 16" med dubb över iaf du bli sugen ![]() Åh så en lite sån här osså! ![]() _________________ ![]() |
||||
Inget ljud men ändå en lite tripp ner på minnesgatan!
http://www.youtube.com/watch?v=obWqP ![]() Var en grymt härlig dag! _________________ ![]() |
||||
Blir jobbigt att skrapa upp den på släpet utan stötdämpare sen. ![]() Det måste ta emot. ![]() ![]() ------------------------------------------------------------------------------------------------- Mmmm... Några tillfälliga måste på plats annars blir det nog "svårt". ![]() _________________ Björn Risberg a.k.a. "TTerrier" Audi ClubSport Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil) Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil) Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil) |
||||
Förvaringsproblem
Bilen behöver verkligen "läggas in" över vintern på världens bästa bilsjukhus - Ace Competition. ![]() ![]() Lyckas jag inte lösa det kvarstår alternativet att börja arbetet i vår med risken att det inkräktar även på nästa säsong. ![]() ![]() _________________ Björn Risberg a.k.a. "TTerrier" Audi ClubSport Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil) Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil) Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil) |
||||
Streetmode
Då är bilen i streetmode (bur bort, baksäte dit och originalstolar fram). ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Björn Risberg a.k.a. "TTerrier" Audi ClubSport Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil) Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil) Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil) |
||||
Tändspole
Då är bilen uppe i Borås för ompyssling. ![]() ![]() Planen är sedan att Dennis skall plocka ur turbo och stötdämpare innan jag trailar hem bilen för vinterförvaring i mörkaste Småland. Det man får hoppas på nu är att dämparna hinner tillbaka från Hohenester i Tyskland innan Spring-break. _________________ Björn Risberg a.k.a. "TTerrier" Audi ClubSport Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil) Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil) Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil) |
||||
Re: Tändspole
Synd att det inte löste sig med garageplats. När är planen att den ska köras hem från ACE? Så jag vet en deadline på att hitta en plats till dig i Borås. ![]() _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||
Re: Tändspole
Tack vad snällt! Tyvärr svarade inte "ditt tips" på min förfrågan. Jag har hittat ett ställe men tycker att drygt 3.000 kr är lite mycket (smålänning). Bilen tas hem när Dennis skruvat klart om någon vecka eller så. _________________ Björn Risberg a.k.a. "TTerrier" Audi ClubSport Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil) Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil) Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil) |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 15167 besök totalt |