Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Locost lansering
<<   1, 2, 3, 4   >>
19532 besök totalt
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Hei alle
Jeg skal svare på alle sporsmålene når jeg kommer hjem fra jobb. Men raskt til siste innlegg, det skal lages en liste over godkjente rammebyggere som det hele skal baseres på forhåpentlighvis også i Norge. Det er altså ikke snakk om bare MK.

_________________
Rune Næss
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

hej kenneth

har du lust att uppdatera din signatur med ett fullständigt namn.

mvh forum-

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Kan bara instämma, jag ser inte vinsten med att förbjuda egenproducerade ramar utifrån standardiserade ritningar. Tror det är viktigt att förklara varför det inte ska vara tillåtet.

_________________
Pär Hylander
Citera
Kjell Aaen
Kjell Aaen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 4



At bygga en Locost bil tar unifær 200-300 timmar, nær man har kjopt en ferdig ram, for at bilarna skal bli lika konkuransemessigt er det viktigt at man holder strikta linjer och det er mykke at henta på modifikasjoner av ramerna, om alla fikk bygga egna ramar mister man gledjen av gjemna race. Vil du bygga egen ram til din bil fins det i dag andra klasser du kan åka i Sverige til eks. Roadsport. Locost er klassen for bilar bygda på ramar tilverkade av godkjenda byggare, i Norge er detta bara rammar från Martin Keenan, MK engineering, och i Danmark bara från Stuard Turner. Vilka ni velger i Sverige vet vi ej ennu, men skal vi rejsa tilsammans borde ni velga samma regler som i Norge och Danmark.
Nær det gjelder retorikken om stel bakaksel eller uavhengig hjulopphengning har den varit vel utredat her i Norge, och det er riktigt som enkelta hevdar at det inte finns många bilar kvar, men varfor inte anvenda en Volvo-aksel, der får du en billig aksel, du kan få dom med sparr, och dom har skivbromsar som standard. Dom er lite tunga, men det finns andra stellen på bilen du kan banta ned vikten. Fordelen med stel aksel ligger i sakerheten, vi har hadt några insidenter med smellar i hog hastighet och der ville troligen hjulen på en oavhengig uphangning blivit riven av bilen mykket lett, mens den stela akselen skyddade foraren mykket bra ,du sitter ju mellan bakhjulen å kjor. Dom rammerna som har anvends har også upfort seg mykket bra i front-krokkar då sittebrunnen har varit ororda, nær hela fronten har blivit mykke hårdt demolerad. Om man tenker seg at en forare bygger sin ram, hur vet vi hur det går nær han krokkar? :wave:
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Kjell Aaen skrev:
At bygga en Locost bil tar unifær 200-300 timmar, nær man har kjopt en ferdig ram, for at bilarna skal bli lika konkuransemessigt er det viktigt at man holder strikta linjer och det er mykke at henta på modifikasjoner av ramerna, om alla fikk bygga egna ramar mister man gledjen av gjemna race. Vil du bygga egen ram til din bil fins det i dag andra klasser du kan åka i Sverige til eks. Roadsport. Locost er klassen for bilar bygda på ramar tilverkade av godkjenda byggare, i Norge er detta bara rammar från Martin Keenan, MK engineering, och i Danmark bara från Stuard Turner. Vilka ni velger i Sverige vet vi ej ennu, men skal vi rejsa tilsammans borde ni velga samma regler som i Norge och Danmark.
Nær det gjelder retorikken om stel bakaksel eller uavhengig hjulopphengning har den varit vel utredat her i Norge, och det er riktigt som enkelta hevdar at det inte finns många bilar kvar, men varfor inte anvenda en Volvo-aksel, der får du en billig aksel, du kan få dom med sparr, och dom har skivbromsar som standard. Dom er lite tunga, men det finns andra stellen på bilen du kan banta ned vikten. Fordelen med stel aksel ligger i sakerheten, vi har hadt några insidenter med smellar i hog hastighet och der ville troligen hjulen på en oavhengig uphangning blivit riven av bilen mykket lett, mens den stela akselen skyddade foraren mykket bra ,du sitter ju mellan bakhjulen å kjor. Dom rammerna som har anvends har også upfort seg mykket bra i front-krokkar då sittebrunnen har varit ororda, nær hela fronten har blivit mykke hårdt demolerad. Om man tenker seg at en forare bygger sin ram, hur vet vi hur det går nær han krokkar?


Jag hänger inte med på resonemanget...??

Jag förstår inte vad som prestandamässigt skulle skilja på en fabriksbyggd ram och en garagebyggd ram om dom är byggda efter samma ritningar ?? Det enda som skiljer är vem som håller i svetsen !!!

Ditt resonemang angående stelbakaxel och säkerhet låter vettigt det köper jag. Har själv volvoaxel i min bil... (här finns lite info om den.. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4803 )

Vad gäller säkerheten på hemmabyggda bilar som byggs efter samma ritningar som fabriksbyggda så tror jag den är lika. Konstruktionen är ju den samma, eller ???

Edit: Fixade länkfel.

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Hei. Mange problemstillinger og jeg skal prove å svare på de etter beste evne.
Hjemmebygde rammer: Som en skriver er det en helt egen kultur på dette i Sverige som vi ikke har i Norge og Danmark. Derfor er det laget et opplegg for godkjenning av slike rammer, men dette er uployd mark så det er så langt satt for 2004. Her har vært diskutert kontroll av slike rammer, og tanken der er jo SBF kontrolanter. Akkurat kontroll er det store poenget med fabrikksbygde rammer, de skall bygges noyaktig etter målene i boken og når man har godkjent en levrandor så er rammene kontrolert slik at man bare trenger å gjore stikkprover. De hjemmebygde rammene derimot må kontroleres og måles meget noye hver enkelt. Dette er et omfattene arbeid som vi må ha en liten gruppe kontrolanter til å gjore slik at det blir likt. Man kan si at så noye er det ikke, helt til du blir frakjort av en ramme som ikke er helt lik da er det pluttselig veldig viktig. Altså veldig mye lettere å folge opp med fabrikkbygde rammer. Så er det sveisingen, det er mye forskellig kvalitet på sveising som litt sliping og maling kan skjule. Dette medforer et meget stort ansvar for kontrolantene. Og tilslutt er det veldig mange som starter et slikt proskjekt uten å komme i mål da det er så uendelig mer arbeid enn de fleste tror. Når man kjoper en ferdig ramme så er man allerede langt på vei og det er mye storre sansynlighet at den blir ferdig.

Delt bakaksel: Sikkerheten er veldig mye bedre med stiv bakaksel, da du sitter mellom bakhjulene og har tryggheten av dette ved en kolisjon. En delt aksel tar ikke av for noe smell da hjulene vil bli revet av. Men man skal også huske at det er mange amatorer som deltar, og en stiv bakaksel har ingen justeringer. Setter man på en delt bakaksling så er det mange justeringsmuligheter som en kyndig person kan dra nytte av.

Det nevnes her at det arbeides i Finland for å få i gang en klasse,men at det strandet på utviklingen av regelverket. Norge og Danmark har i fellesskap de tre siste årene jobbet frem et regelverk som fungerer veldig bra, og det har vært mye justeringer for vi har kommet så langt. Vi har i begge land forerforeninger som gjennom generalforsamlinger fastsetter regelverket i samarbeid med hverandre og de respektive forbund. Dette må vi også få til i Sverige og evt. i Finland, så kan vi alle være med på videreutvikling i fellesskap.

Det er nå viktig at man kommer i gang i Sverige med de regler som Norge og Danmark har jobbet frem, og ikke bruker all energi på andre losninger for man har provd det som er.

_________________
Rune Næss
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Det var vanskelig å svare bra på så mange ting i et innlegg.
Men hovedformålet må være å få i gang klassen, og den letteste måten å gjore det på er å starte opp med det som Norge og Danmark har utviklet. Det er tydligvis mange som har bygg med små avvik, som kan bygges om etter regelverket. Selv en bil med delt bakaksel kan konverteres til regelverket uten alt for store problemer. I Norge har vi vært veldig heldig og fått drahjelp med at Danskene har kjort noen av sine lop hos oss. Dette har fort til store heat noe som igjen har fort til stor oppmerksomhet og mange nybygg. Det var dog forst i årets siste lop at vi fikk gjengjelde dette da vi kjorte finalen på Jyllandsringen, der var det 25 biler til start og et race som imponerte DTC arrangoren såpass at klassen allerede er invitert tilbake neste år. Slik drahjelp har vi nå mulighet til i fellesskap å gi dere, slik at klassen kan komme raskt igang. Når vi ser at antall treff på denne diskusjonen nærmer seg syv hundre på under en uke, så er det ikke tvil om at interessen er stor. Dog er det litt mange av de som deltar i diskusjonen som proklamerer at de bare skal se på. Men det at dere deltar i diskusjonen viser jo at dere er engasjert i Locost så jeg håper dere vil hjelpe meg med å snu diskusjonen til å bli en posetiv hjelp for klassen.
Det Svenske regelverket blir nå oversatt fra Norsk.

_________________
Rune Næss
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Jag antar att det är mig du menar när nu skriver att det är många i tråden som diskuterar fast dom bara kommer att titta på race. Du har helt rätt igentligen borde jag va tyst, för jag har inga planer på att börja tävla fören min gatseven är klar och testad. Sen kan jag mycket väl tänka mig att bygga en till bil som platsar hos er. Men att jag engagerar mig i den här diskussion nu är som du skriver p.g.a att jag tycker att det här är en väldigt bra ide men en Locost serie i Sverige. Min avsikt är endast att i all välmening göra dig uppmärksam på den "kulturskillnad " som råder mellan våra olika länder. Detta för att jag tror att det är viktigt för seriens fortlevnad. Hoppas att du tar mina synpunkter så och inte som nerklankning, för det var aldrig min mening. Jag vill bara hjälpa till...

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Rune, jag tycker att dina tankar kring att få igång serien med hjälp av norges regler verkar vettiga. Som du skriver så finns möjligheten att få hemmabyggda bilar godkända under 2004. Och om jag förstår norskan rätt så ska ni utvärdera hur det fungerar efter årets slut. Har jag rätt ?

Visst är det enklare att bara godkänna vissa tillverkare. Men jag tror att er "rädsla" för kvaliten på hemmabyggda ramar är lite överdriven. Vad gäller möjligheten att täcka över dåliga svetsar med hjälp av spackel och färg så kan man tänka sig det system som finns för att gatgodtjänna bilar i Sverige. Man har en byggbesiktning av ramen där man inte får ha slipat eller målat någonting på sin ram.

Nej nu ska jag inte diskutera detta mera...

Lycka till med Locost serien ! Hoppas ni kommer att få ett sort start fält och en härlig racing !!! thumbs up thumbs up thumbs up

Som jag sagt tidigare, jag kommer följa detta med spänning.

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Hei Per
For all del ikke misforstå meg, jeg syns det er veldig bra med alle som engasjerer seg i debatten. Det jeg mente å si var at vi må forholde oss til de kortene som er gitt,og samarbeide om å få de som vil kjore ut på banen. Slik som der er pr i dag så er det hele basert på fabrikksbygde rammer, men pga. at det er et annet opplegg i Sverige på hjemmebygde rammer så lages det en form for dispensasjon. Dispensasjoner gjelder aldrig mer enn et år, så får vi vurdere erfaringene når dette året er gått. I Danmark var det også åpent for hjemmebygde til å begynne med, men dette ble stroket etter to år da det ikke kom noen.
Jeg håper du henger med i diskusjonen videre da det er mange som leser, men ikke så mange som skriver. Dette fordi dere andre sikkert stiller de sporsmålene de vil ha svar på. Jeg har provd å sette inn bilde som viser en bil med bur, men mine data kunskaper strekker ikke til så det får jeg ikke til.

_________________
Rune Næss
Citera
Kenneth Finnäs

Här sen Nov 2003
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Jag ser fram emot att få reglerna på svenska och se om min bil passar reglementet, om inte så bygger vi om den så att den passar. Vet Ni redan nu vilken typ av däck som kommer att användas?
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Det är ok Rune, jag tar inte illa upp. Förstår vad du menar. thumbs up

Längst ner på denna sida finns det info hur du lägger in bilder på forumet.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3

Går det inte ändå så säg till så ska jag hjälpa till. Bilder på Seven vill man alltid se...

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Hei Kenneth
Sist år kjorte vi med Yokohama A032 SS. I 2004 går vi over til A048 SS og så vil det bli tillatt og bruke A032 for de som har igjen dekk fra i år. Vi har lik prisavtale i Danmark og Norge så vi betaler i overkant av 3000,- for et sett 13' dekk(2x185-2x205).

_________________
Rune Næss
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Her er bilde av en bil slik at dere ser buret.

_________________
Rune Næss
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Startfeltet på det forste lopet vi kjorte i lag med Danskene. Geiteryggen flyplassbane 2001.

_________________
Rune Næss
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Dansk bil. Jan Kalmar og Henrik Bollerslev. Dette er Stuart Taylor Rammer og her ser du at buret er litt annerledes.

_________________
Rune Næss
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Prover igjen med bildet som skulle vært med på siste innlegg.

_________________
Rune Næss
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
og til slutt bilde av undertegnedes bil.

_________________
Rune Næss
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



När det gäller skyddsburar så får man ju antingen göra egna efter SBF:s beskrivningar, eller köpa särskilda cert-burar ifrån vissa tillverkare. Det borde väl gå att ha samma bestämmelser för en Locost-ram, även om det i det här fallet blir i stort sett samma ram.

Problemet med att folk åstadkommer dåliga svetsar som de sedan spacklar över är nog i praktiken minimalt. De flesta har väl lite självbevarelsedrift och märker de att svetsarna blir skit så skall man vara bra dum om man anstränger sig med att slipa och spackla över allihop istället för att be/betala någon bekant som är svetskunnig. Är de inte överspacklade så lär nog en van besikningsman ganska snart se hur det står till.

Då är det kanske ett större problem att kontrollera att ramen verkligen är byggd efter en godkänd ritning. Men det är väl som allting annat, nån får lägga in en protest om de misstänker fusk och sedan kollas det. Samma sak gäller ju för t.ex. motorn.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



AndersY skrev:
När det gäller skyddsburar så får man ju antingen göra egna efter SBF:s beskrivningar, eller köpa särskilda cert-burar ifrån vissa tillverkare. Det borde väl gå att ha samma bestämmelser för en Locost-ram, även om det i det här fallet blir i stort sett samma ram.


Jag håller helt med...........och att kräva fabriksbyggda ramar, med hänvisning till att dom ska vara riktigt svetsade är överförmynderi.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



ButterflyRacing skrev:


Jag håller helt med...........och att kräva fabriksbyggda ramar, med hänvisning till att dom ska vara riktigt svetsade är överförmynderi.....


Det var en j*kla bra sammanfattning thumbs up

_________________
Pär Hylander
Citera
Allmänt banåkaforum
Locost lansering
<<   1, 2, 3, 4   >>
19532 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande