Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: PWR Seven
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (13486 totalt)
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Lite fakta om mitt hemma bygge....

Model: PWR Seven

Ram: I grunden en Locost men med en hel del modiferingar för att få i motor, m.m. En del ideér stulna från Esther och en del efter eget huvud. Som vanligt allså en salig blandning av allt möjligt !

Drivlina: Motorn är en Volvo 940 Turbo (B230fk) -98. Kapat tråg 30 mm. Växellådan kommer från en 240 av årsmodel 80-82 någon gång. En 4vxl + överväxel ( M46) Växelspaken tillbaka flyttad 8 cm och slagen är kortade. Bakaxeln kommer från en volvo 242 gt och är en något ovanlig axel med ett aluminiumhus (1030). Mycket lättare än en i gjutjärn men inte lätt !

Bränsle system. Tanken är egentillverkad 29.8 l. Matarpump bak. Tryckpump monterad fram vid motor tillsammans med en 2 l cashtank.

Chassi: AVo coilover

Kaross: Noskon och skärmar är Esther. Huv och sidopaneler har jag gjutit själv. Bakdel av aluplåt.

Bur: Fullbur med vindrutebåge och sitbrunnsrör.

Hjulupphängning: Fram 140 spindel med dubbla A-armar och uniballs. Bak Stelbakaxel med fyrlink också uniballs.

Däck: Yokohama 032R 195/55/15"

Fälgar: Revolotion Motorsport 15"

Övriga delar: Kyl BMW 325, Kylfläkt SAAB 900, InterCooler Eftermarknad, Styrsnäcka Ford escort Mk II, Rattstång Golf GTD

Vikt: Uppskattad till 650 kg

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Trevliga bilder! thumbs up Blir verkligen avundsjuk eftersom jag fortfarande bara håller på att svetsa ramen...

Nu vill jag inte låta negativ, men vad har du för vinkel på övre bärarmen? Jag har läst mig till att infästningarna i ramen bör sitta 15-20mm under kulleden i spindeln och era verkar nästan sitta över... Sen undrar jag om inte IC:n skulle få mer kylluft om den fick luften som först passerat kylaren istället för det lilla luftintaget undertill

Hur kändes den på banan då?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Att övre spindelleden ser ut att sitta under uniballsen i ramen är nog en synvilla pga för långa fjädrar alternativt för lätt bil. Jag kan inte sänka bilen så lågt så den kommer till rätt markfrigång. Båda bärarmarna är parallella i normalt jämviktsläge. Att raminfästningen skulle va lägre än spindelleden alltså en lutande övre bärarm vet jag... numera... inte när jag byggde framvagnen. Finns nog fler fel på framvagnen bland annat så tycker jag att bärarmarna blev för korta. Gjorde något misstag när jag ritade hjulupphängningen fram så jag har mindre spårvidd fram än bak. Går alltid att åtgärda med nya bärarmar. Men det blir i framtiden.

Dina tankar om IC är intressanta ! Jag resonerade som så att om jag tar in luften i luftintaget så får den i alla fall kall luft vilket borde göra mer nytta en den "förvärmda" luften genom kylaren. Men jag kan ha fel....

Kändes förvånantsvärt bra på bana. Jag hade gjort hjulinställning men ögonmått kl. 23:30 kvällan innan så den var inte optimal och motorn gick som en påse nötter. Men den kändes riktigt skön att köra. Bromsarna är dock ett litet frågetecken, är tungtrampade. Fast även här så var nog inte inställningen optimal. (Mycket bakbroms på bromsvågen.) Men rätt inställning och vassare belägg än Biltema så blir det kanske bättre.

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Jimmy Consul
Umeå
Här sen Apr 2003
Inlägg: 39



Kanske inte världens vackraste bil men jag gillar bilar som byggs av entusiaster och som byggs för att köras!

_________________
/Jimmy Flodell

0-100km/h? Ja, det borde den väl göra.
BMW 2002Tii, Ford Consul och Scorpio.
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Jimmy Consul skrev:
Kanske inte världens vackraste bil men jag gillar bilar som byggs av entusiaster och som byggs för att köras!


Får väl hoppas att den blir lite snyggare när den är färdigbyggd.... men jag gillade inte utseendet på sevens heller ibörjan. Men dom växer med tiden så att säga..

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Arbetet rullar på i verkstaden. Den gamla 240 GL motorn som fått sitta i under byggtiden är nu ur bilen och den nya 940 turbo motorn är färdigbyggd och står och väntar på att få komma i och göra sitt jobb. Nu håller jag på med karossen och lite glasfiber arbete. Är väl i stort sett klar, är bara huven som ska gjutas ihop och få ett par lager väv till på sig. Här är lite bilder...









Nu börjar man ana hur bilen kommer se ut när den är klar.. blir väl inte så klassiskt seven utseende kanske.

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Per Wackt skrev:
Nu börjar man ana hur bilen kommer se ut när den är klar.. blir väl inte så klassiskt seven utseende kanske.

Det spelar väl ingen roll - jag tycker att konceptet skall utvecklas! Framför allt för oss som inte bygger en Caterham så kan det ju kvitta om man följer "mallen". Mycket snyggt! thumbs up

Hmm... kanske skulle bygga sån bur ändå Tycker att den är riktigt lyckad! Likaså upphöjningen i huven - kommer att göra nåt liknande för att få ventilkåpan att gå fri.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Mats Friberg skrev:
Det spelar väl ingen roll - jag tycker att konceptet skall utvecklas! Framför allt för oss som inte bygger en Caterham så kan det ju kvitta om man följer "mallen". Mycket snyggt! thumbs up

Hmm... kanske skulle bygga sån bur ändå Tycker att den är riktigt lyckad! Likaså upphöjningen i huven - kommer att göra nåt liknande för att få ventilkåpan att gå fri.


Jo jag är rätt nöjd med buren. Kanske att sidorören skulle gått lite längre från ramen för att få lite mer deformationszon. Men men...

Målet är ett lite modernare banracing stuk. Sen tycker jag att form ska ha funktion också. Så buren sitter där för att jag inbildar mig att det blir lite säkrare. I upphöjningen på huven kommer jag ta upp ett luftintag och på så sätt mata insuget med kallluft. Samt att det behövs för att få frigång på motorn. Gälarna på sidorna är för att evakuera lite varmluft från motorn.

Hur långt har du kommit nu Mats ?

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Per Wackt skrev:
I upphöjningen på huven kommer jag ta upp ett luftintag och på så sätt mata insuget med kallluft. Samt att det behövs för att få frigång på motorn. Gälarna på sidorna är för att evakuera lite varmluft från motorn.

Hur långt har du kommit nu Mats ?


Kommer du att ha insuget helt inne i motorrummet? Själv kommer jag att försöka bygga en låda med en öppning för att leda in kall luft till luftfiltret. Tanken med gälar på sidan har jag också fast med en annan design.

Tyvärr har det inte hänt så mycket med själva ramen de senaste 2 månaderna. Dels har jag varit iväg och jobbat i 3 veckor utomlands, dels har vi slaktat två Sierror. Nu går vi och väntar på att få tillbaka spindlarna som vi lämnat iväg för modifiering för att kunna använda undre spindelled från Volvo 740/940.

Sen håller jag på att försöka samla på mig så mycket delar som möjligt medan pengarna från traktamentet och övertidsjobbet fortfarande finns kvar

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Ja jag kommer ha allt innanför huven. Jag har roterat min turbo för att få plats med den så kompressordelen ligger bakåt i bilen. Från den kommer jag dra en slang till en låda på "hyllan" bakom motorn. I lådan kommer ett konfilter och luftmängdmätare att ligga. Lådan matas sedan med friskluft från scoopet med hjälp av en slang. Frågan är bara om man kommer få in tillräckligt med luft i den där lådan...

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375



Tjena bland bilderna från Anderstorp så fans det en Morgan är det en orgenal bil eller ett amatör bygge?
Jag håller på att bli klar med min 7a och är ute och kollar efter något nytt bygge,Jag har sökt efter någon kitcar som liknar Morgan men inte hittat nått.
Mvh Anton

_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Det är en orginal Morgan tävlingsbil, byggd av Morgan själva för att gå i historisk racing. Mycket fin bil !!!!

Ett morgan repika bygge vore inte dumt. Morgan trots hård konkurens överst på vill ha listan över engelska sportbilar.

Kolla in den är bilen, det är en Morgan replika. Ingen byggsats utan han har fabrikerat allt själv. Mycket snyggt bygge !

http://www.ssij.nu/JPS.htm

Som sagt ett imponerande bygge ! thumbs up

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375



Hej jag kan bara hålla med om att det var ett snyggt bygge,framvagen verkar vara ganska lik sevenbilarna.Men jag tror att det blir för för mycket för mig om man ska försöka göra allt själv,söker efter något form av kit men jag hittar inget.
MVH Anton

_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295







Satt och funderade på en sak när jag kollade igenom bilderna.. Är det inte jobbigt att slå i huvudet hela tiden i den mittre takstävan?? En HELBUR brukar gå minst 50mm över huvudet vanligtvis... Men å andra sidan kan det ju vara en synvilla Kul att du fått allt att funka!! thumbs up

(Jag ska iof inte säga något om låga bågar - Triken...... )

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Vad menar du nu Micke ? Slå i huvudet ? Det värsta är att man repar hjälmen så hämskt !

På bilderna har jag inte rätt stol i utan jag sitter på en brädbit och en trädgårdsmöbeldyna ! Fia godkänd vill jag tillägga ! Så den riktiga stolen ska va lägre samt att golvet ska sänkas lite under häcken så att det blir lagom frigång till buren.

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Per Wackt skrev:
Vad menar du nu Micke ? Slå i huvudet ? Det värsta är att man repar hjälmen så hämskt !

På bilderna har jag inte rätt stol i utan jag sitter på en brädbit och en trädgårdsmöbeldyna ! Fia godkänd vill jag tillägga ! Så den riktiga stolen ska va lägre samt att golvet ska sänkas lite under häcken så att det blir lagom frigång till buren.


AHHA Det förklarar ju saken!!! thumbs up

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Nu var det ett tag sedan jag skrev något här. Kan bero på att det inte har hänt så mycket med bilen i sommar/höst. Efter 7 svåra år med mitt sprut och tändning, MS/Tomtek. Tomteket är numera en fin prydnad i bokhyllan... jag har gett upp att få igång det. Har köpt ett edis system istället. Nu till det roliga... mitt Megasquirt lever igen ! Efter att ha bråkat med det nu länge. Processorn har bara vägrat att ta emot någon programvara över huvud taget men nu så har jag äntligen lyckats. Så nu lever den igen. Byggde klart boxen i helgen. Allt verkar funka kalasbra, i alla fall på skrivbordet. Så nu väntar inkoppling i bilen samt provstart.

Äntligen är man på gång igen !

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Lite bilder...




_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



hur gick det ?? blev det någon färdig bil av det hela tillslut ??

_________________
MackeMaehlum
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Ja du.... någon färdig bil är det inte än.

Har inte hänt mycket dom sista åren. Familj och husrenovering tar all tid. Men bilen står kvar i garaget och väntar på att bli klar... så vi får se.

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: PWR Seven
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (13486 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande