Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Foruminfo/frågor
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 8206 besök totalt |
Helt klart har det drivit iväg och blivit lite splittrat i vad olika tycker att Rejsa ska vara. En liten falang som tycker det är tråkigt med nytillkomna okunnigare nybörjare som inte alltid vet vad de pratar om, citat: "nivån på rejsa har sjunkigt katastrofalt, det var bättre förr!". Och en grupp som tycker det är tråkigt att vissa gamla forumrävar bemöter nytillkomna nybörjares okunnigare inlägg på ett osympatiskt sätt.
Så här är det: Rejsas huvuduppgift är inte att finnas till som ett uppslagsverk, wikipediaalternativ eller "Fråga Lund"-program! Varken som ett elitforum där bara erfarna och inga andra får diskutera saker på hög nivå eller ett ställe dit man bara går för att få ett snabbt svar för att sen dra. Rejsas huvuduppgift är att vi kan sitta hemma hos mig och ha trevligt och snacka kring vårt gemensamma intresse. Alla som vill det är jättevälkomna i soffan här, erfarna som nybörjare. Unga som gamla. Duktiga som klantiga. Snabba som långsamma. Räserbilstävlare som gatbilsåkare. Osv... Nyckelfrågan är enkel: Kan vi trots skillnader i erfarenhet och kunskap klara av att som vuxna människor umgås i samma soffa? Moderatorerna och jag varken kan, orkar eller vill dra lasset att hålla inläggsskrivare i handen varje gång skillnaderna gör sig påminda i trådar och inlägg. Ni måste alla själva ta ansvar för att Rejsa ska förbli ett trevligt ställe där man även i handling i det man skriver respekterar andras olika förutsättningar. Alla måste dra sitt strå till stacken. Ingen exkluderad. Som några exempel:
Huvudpoängen med Rejsa är alltså att ha trevligt tillsammans. Sen om jag lär mig saker eller delar med mig av erfarenhet eller hittar nya vänner på kuppen så kanoners!!! . _________________ ![]() |
||||||
Helt klart
![]() Jag har varit här i snart sju år och är fortfarande "nybörjare" men kommer fortsätta dra mitt strå till Stacken ![]() ![]() |
||||||
I och med att jag var lite omtalad i början av tråden så tänker jag svara och ge mitt perspektiv (Jag har faktiskt upplevt hur det är att inte kunna så mycket och således bli påhoppad för det, så det här är jag relativt säker på till skillnad från en del annat jag skriver).
Ni skriver att det är bra att Rejsa finns till för alla, och att det är viktigt att man ska få läsa och skriva här även om man kanske inte sitter på världens alla fakta och erfarenheter. I nästa andetag hör man "men som nybörjare bör man bara lyssna och ställa frågor", för mig går det inte ihop. Då har vi skapat precis det som INTE är den gemytliga och jämställda soffa som Magnus vill åt. Tänk dig vilket socialt sammanhang som helst. Om det kretsar runt en eller ett par personer som pratar, och resterande bara lyssnar och ibland ställer små försynta frågor; är det något att sträva efter? Blir det en trevlig och utvecklande stämning då? Jag tror i alla fall inte det. Jag må inte ha erfarenhet eller för den delen någon speciellt vid kunskap om något relaterat till banåka (men om jag inte var intresserad av att lära mig, och genuint intresserad av företeelsen) hade jag ju inte varit här och kollat till forumet massor av gånger var dag. Sen ligger det i min personlighet att jag diskuterar allt, oavsett om jag inte har så mycket på fötterna i ämnet. Det är inte alltid positivt men om man försöker att göra det med vidöppna ögon och defensiv framtoning (vilket jag tyckte att jag gjorde i Ringen-tråden som länkades) så förstår jag inte hur det är direkt negativt? Att börja gå på mig ang. min rätt att skriva eller inte skriva istället för att bemöta det jag sa, kanske motbevisa mig (det har inte hänt än från Mats, jag vet inte riktigt vad han tänkte uppnå) eller bara ge en annan syn på saken, är för mig främmande. Nej, sammanfattningsvis håller jag med många om att det är viktigt att det inte börjar spridas felaktig information på Rejsa. Men jag tycker väl snarare att problemet ligger i de som använder rejsa som "facit" som ni säger, istället för hos mig och likasinnade som är genuint intresserade av att lära oss mer. PS. Lite off topic men jag valde att ladda upp en profilbild jag också, men filstorleksgränsen på 10kb tvingade mig att göra om bilden till en .gif (dålig kvalitet) och dessutom förminska en hel del, hur gör ni med lite större bilder (Magnus exempelvis)? _________________ Axel Tanner |
||||||
Varför ska man krångla till det.
om man ger fan i att svara på frågor som man inte vet svaret på....så är det ju inget problem. Naturligtvis får man lägga fram sina teorier och funderingar. Vi har suttit här och omvärderat sanningar i 7-8 år. Ibland har samma sanning reviderats flera gånger och det är säkert inte klart än. EDIT: Är det verkligen någon som sagt att man ska vara tyst...om man inte vet bäst..?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag tycker man tankemässigt kan flytta sig själv och alla andra till min soffa (lite trångt möjligtvis då
![]() Prova tankeexperimentet ovan oberoende om du precis ska ge dig in i något du är lite på svag is på eller om du vill invända mot något som någon precis sagt. Hur gör jag i verkligheten i ett gäng med både kompisar och andra som jag inte känner än. _________________ ![]() |
||||||
Re:
Diskussionen här i tråden handlar ju om huruvida man får lägga fram sina teorier och funderingar och hur mycket man behöver ha på fötterna innan man gör det. Till Magnus: Jag försöker att gå in i de diskussioner där jag inte är säker på min sak på ett relativt avvaktande och defensivt sätt, men det är ju svårt att veta tydligen då det ibland blir fel. Då är det ju viktigt att man som Niklas sa tar på sig utbildarhatten och tillrättavisar och för diskussionen framåt. Om alla tar sitt ansvar (beroende på kunskapsnivå) så har vi ju inget problem. ![]() _________________ Axel Tanner |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re:
Jupp. Och om man trots tunnare kunskap på just det området ändå (eller kanske just därför) känner ett starkt behov att vara med i diskussionen så måste man vara väldigt tydlig att man är med mer på entusiasm än på kunskap i just det ämnet. "Jo asså, nu är jag inte så hemma på det här men om man xyz så borde väl xyz göra att.... ? Eller är jag ute och cyklar?" Sen skadar det aldrig att göra en sökning på forumet först om man är osäker. Kan ju rädda en från de djupare ooops-jag-trodde-helt-bakfram-klavertrampen liksom ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
[OT]
Hårt komprimerad jpg. Inte alla program man kan ställa komprimeringsgraden när man sparar jpg. Jag har förr tipsat om irfanview men den börjar kännas lite antik, någon som har bättre tips? [/OT] _________________ ![]() |
||||||
Re:
Gimp i alla väder! Lite pyssligare men oj så kompetent. Det går även bra att pm:a bilden till mig så fixar jag till den. ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
Ett alternativ är att du boostar upp största möjliga storlek på avatarer till kanske 25kb, borde inte dra ner prestandan märkbart. 10kb är väldigt magert Magnus och det krävs lite micklande innan man får till det.
Jag tycker det hade varit väldigt trevligt om ännu fler hade en (modern) bild på sig själv OCH ett fullständigt namn. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Re:
Jag funderade också på det, min paint-sparade .jpg i lagom storlek var runt 16kb. Men jag vet inte hur det fungerar med trafik osv och hur mycket extra tyngd det skulle innebära. _________________ Axel Tanner |
||||||
Re:
[lite till OT :-)]
En halv megabyte per sidvisning bara med avatarbilderna vågar jag nog inte mig på just nu. Multiplicerat med typ 50 tusen per dag så.... (osäker på hur bra klienterna cachear iof) om jag får fetare lina en vacker dag så blir jag mindre feg ![]() [/OT] _________________ ![]() |
||||||
Re:
irfanview funkar kanon fortfarande så varför rekommendera något annat? Välj bara bort att spara ner alla alternativen (tumnaglar och liknande). _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||
+10 på den. Jag har vart här ett tag med men är fortfarande nybörjare. I vissa frågor mer nu är förr då man nu måste tänka efter hur saker fungerar efter att ha lärt mer ![]() _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Jag får regelbundet lägga till brasklappen att jag är osäker och ute på hal is jag med. Shit, det är så galet mycket man inte kan o vet (för att inte tala om allt man är lite osäker på
![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
I mitt fall skulle jag nog kunna köra på signaturlösningen som någon nämnde... "OBS VET INGENTING" ![]() _________________ Axel Tanner |
||||||
En relevant frågeställning här.
Jag TROR att det finns en massa "rejsa-rookies" därute som kan en hel del inom relevanta områden men som inte nödvändigtvis skriver allt på ett webforum. Jag TROR också att det finns en hel del s.k. "gamla rävar" som gärna öppnar kakhålet utan att för den del berika den gemensamma kunskapsbasen. Att någon har tillbringat samtliga semesterveckor i Eifelbergen ,alternativt häckat framför en PC sedan 2002, är i min föreställningsvärld i sig självt inte någon certifiering av att man har företräde till att ha rätt åsikt. Jag kan, trots mindre än tio NS-varv, en jävla massa saker som jag kan tänka mig att dela med trevliga medmänniskor, jag inser dock att jag har mycket att lära av såväl yngre som äldre rejsianer :-) Till Axel - undertecknad har också fått någon släng av sleven tidigare här som 44-årig gubbe, inget att ta alltför hårt på. Uppskattar att Du bemödar dig om god svenska i dina inlägg. DET kan också vara av värde enligt mitt förmenande - att folk tar 2-3 minuter att idka någon slags språkvård och inte bara ösa på med emoticons till höger och vänster. Som vanligt så sammanfattar Magnus läget bra. Tack för det. Mhv, Tony Jonsson (ska slänga upp ett foto) _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||
Då var det dags igen.
Det höll inte länge innan just en tråd som iofs är ganska kul att läsa låstes för att folk INTE kan hålla fingrarna i styr och sluta skriva skit och ovesäntligheter. Fy fan rent ut sagt vad man lessnar. Det är mer de klagande personerna som borde ge fan i forumet än den just nu arge trådägaren , detta oavsett vad som fanns eller inte fanns i tråden! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
![]() |
Foruminfo/frågor
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 8206 besök totalt |