Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ytbehandlas växellådskugghjul/axlar på något sätt?
<<   1, 2
5757 besök totalt
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

MaZ skrev:
Blästrar dom färdiga detaljer? Kulbombning i kuggroten är ju vanligt men blästring? Låter ju som ett väldigt oväntat processteg i en bearbetande industri måste jag säga.

Jag har inte helt koll på tempostegen, men det står pallar märkta med "blästrade axlar" "blästrade drev" osv runt om i fabriken.
Kulbombning förekommer även det.

Eskilstuna
Här sen Apr 2003

Re:

MaZ skrev:

om den är beggad och blästrad så innebär det att kuggen har fått ytan skadad av blästringen, en sån yta kommer skapa så sinnessjukt mycket ljud och värme när man kör så det är meningslöst att ens montera.
En ny matt kugg är troligen fosfaterad, bra skit. thumbs up

Ett sätthärdad kugghjul tål blästring, ytan blir inte förstörd av det. Att ytan ser matt ut på ett foto behöver inte betyda att den är helt gropig. Dock så lär synkringen ligga risigt till om den är nitrerad eller nitrokarburerad och sedan blästrad av en glad amatör som vill få bort rosten. Förresten Anders, fråga killen om hela axeln var rostig. Nitrering eller nitrokarburering ger ett utmärkt rostskydd.

MaZ skrev:
Blästrar dom färdiga detaljer? Kulbombning i kuggroten är ju vanligt men blästring? Låter ju som ett väldigt oväntat processteg i en bearbetande industri måste jag säga.

Det är tyvärr fullt normalt, det är billigare att blästra bort grader efter härdning istället för att grada i bearbetningen. Sedan tycker man att en blästrad detalj ser ren ut, men det kan jag lova att den inte är.

Nej Anders. Jag tycker du skall se om du kan få tag på någon som kan rikta din axel.

Göteborg
Här sen Okt 2004

Citat:
Blästrar dom färdiga detaljer?

Fosfatskikt blästras bort innan eventuell svets mot annad detalj, blästringen är allså lokal och inte på kugg

Ytbehandlas växellådskugghjul/axlar på något sätt?
<<   1, 2
5757 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande