| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
lacka tävlingshjälm. Ja eller nej ?
|
<< 1, 2 8243 besök totalt |
|
Överklga kan du alltid göra och som juridiken ser ut nu så står tävlingsledaren över teknisk chef utan att ha en aning om teknik. Men tekniska chefen blir inte hörd om det blir en överklgan. Det som inte går att överklaga är så kallad faktadommares beslut sedan tvistar dom om vad som är en faktadommare.
_________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||
|
Re:
tyvärr så ser regeln jättebra ut på papperet..... men funkar ju inte alltid i verkligheten när kompetensen inte är så speciellt hög......... för ska man vara ärlig så är ju inte alla lika bra direkt
Men skriva felsäkra regler är inte så lätt heller iofs...... hursomhelst så har väl iaf Kristian gjort ett bra jobb här i tråden som benat ut vad reglerna säger, även fast dom inte står nedskrivna någonstans annat än här då
men det där med dekalen är rätt nytt iofs vet jag.... för det fick jag reda på för 2 veckor sen av Stand21 som jag ju är återförsäljare åt..... Och det nya är att numera får inte ens tillverkaren ändra placeringen av den oavsett anledning efter dom fått den godkänd av FIA..... så all hjälmdesign måste ta hänsyn till dekalen numera..... |
||||
|
I FIA:s regler finns det lite text angående detta.
http://www.fia.com/EN-GB/SPORT/REGULATIONS/Pages/InternationalSportingCodeA.aspx APPENDIX L handlar bl.a om förarlicens och förarutrustning.
hälsn/-Daniel- _________________ Daniel Ekstrand Degeberga |
||||
|
Re:
"where a manufacturer provides guidelines or restrictions on the painting or decoration of helmets, these must be followed, using only paint specified by them (air drying acrylic, polyurethane enamel or others) and preferably a painter having their approval." Utan guidlines, är det då fritt fram, eller stop för allt? Guidelines from the manufacturer must be followed, hade ju stängt dörren för pulande utan papper från tillverkaren (men så hårda vill man nog inte va (?), det finns ju nog de hjälmlackerare som vet vad de gör). Men "provides guidelines or restrictions" kanske ska tolkas som att man måste fråga ingående för att få tag på dem. Att man är dålig på att hitta är ju ingen ursäkt (annars hade inga regler hos SBF gällt )
|
||||
|
En plast (ABS) hjälm mm bör inte lackeras då detta härdar plasten och förändrar hållbarhets egenskaperna.. (Detta kan även gälla dekaler mm)
En del hjälmar är tillverkade med mix/blandmaterial och här bör man även vara uppmärksam, Det enda råd jag kan ge är att ni får kolla med tillverkarna, (det gör jag) så får ni veta hur och om ni får lackera om dem eller ej.. Sen rekomenderar jag att man vänder sig till de som kan.. det är ju trots allt ett skydd ni vill ha och inte ett färggrannt fodral ni sätter på er.. Mvh: Lasse Mehtola www.360gfx.com _________________ Lasse Mehtola |
||||
|
Är det dessa regler som gäller för drifting i Sverige?
http://web.sbf.se/regler/up/5/DG_TK_ Mycket märkligt att man hänvisar till hjälmar som inte ens finns på marknaden, som tog bort för mer än 10 år sedan...!? |
||||
|
Re:
Detta är de nya reglerna som presenterades för cirka 2 månader sedan, berätta gärna mera om vad du menar tack. alla behöver få veta tror jag nog. mvh k _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Re:
Eftersom folks nackar har blivit mycket starkare en vad dom var för 10 år sedan när peltorhjälmen lobbades in så har man nu gått tilbaka till hur det såg ut då. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||
|
Re:
-Bland annat är det tillåtet med SA och M85 hjälmar som fanns på marknaden från hösten 1984. Dessa är tagna UR de flesta regelböcker sedan många år. -Att man i Racing/Drifting har satt en max säkerhetsgräns, dvs att om du vill ha integralhjälm som skyddar betydligt bättre än en Jet-hjälm så får du INTE det. Att du är begränsad till ett Head and Neck Device från HANS, dvs ett unikt "patent/varumärke", det finns bättre produkter som dessutom skyddar vid sidosmäller... Det var några punkter i regelverket som behöver få en uppdatering.
|
||||
|
Håller med föregående talare(JP..) , en genomgång av regler behövs..varför inte ta ett datum framöver bjud in de som är innesatta i ämnet och gå igenom detta en gång för alla,
jag ställer gärna upp så vi får en klarhet i dessa regler en gång för alla... För skall allt rätt till får ingen integral hjälm väga mer än 1500gram inom svenskracing oavsett HANS device eller ej, här i Sverige...om ni inte har internationell licens så att säga.... o sen får man inte ha integralhjälm i en täckt bil! Utan enl reglerna ska det väl vara öppen JET-hjälm som gäller?! Kör man med tex Hans har vikten på hjälm en rimlig betydelse i detta samanhang... _________________ Lars-Göran Mehtola |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
lacka tävlingshjälm. Ja eller nej ?
|
<< 1, 2 8243 besök totalt |