Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 9868 besök totalt |
Re:
Just därför så är det extra kul att köpa en! ![]() För övrigt så är jag inte alls rädd för att meka själv, men jag har inte direkt ett nio-till-fem-jobb, så tid och energi för åttatimmars meksessioner i garaget - ja det finns inte längre.. För mig så är mer tidseffektivt och funkar bättre om någon duktig mek får göra jobbet i stället.. ![]() På den här bilen kommer jag inte att röra många skruvar - det lovar jag. ![]() _________________ -- |
||
Äntligen så har vi lyckats enas om ett pris på en ny motor, och när den sitter på plats så är jag
åtminstone 2-3 sek närmare compacterna. ![]() ![]() Det blir alltså en några år gammal Köhler- och Claes Jarl-byggd 1,8-liters vintagemaskin, med Weber 45:or. I byggkostnad överträffade den resten av bilens värde med väldigt mycket - men tack och lov så behöver man ju inte betala för allt det efter några år... Motorn i sig har bara gått ett par timmar, men har sedan stått totalt orörd och bortglömd i bilen, så det blir en del arbete med att få den körklar igen. Jag återkommer med en bättre spec och kanske lite bilder, det är så mycket energi nedlagt på allt möjligt. Köper i alla fall maskinen komplett med specialbyggda grenrör, specialsvänghjul och en sinterlamellkoppling, så man kan bjuda på lite komiska hoppstarter... ![]() 336 graders kam tycker jag låter fränt! Motorn låter nog för övrigt också ganska fränt, bromsad effekt låg på 180 hk, och den varvar med lätthet 8500 varv. Misstänker i alla fall att karaktären inte blir som en Turbodiesel... ![]() _________________ -- |
||
ooops!
Då ska jag se till att rutorna är nere när du åker förbi, blir nog en arg maskin ![]() _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
Re:
Japp, det är den. Jag tror att det där var den senaste körningen med motorn, sedan rasade växellådan och bilen blev stående. Jag har en option att köpa (den idag renoverade) lådan också. Har inte några riktiga data eller namn på den ännu, men jag tror faktiskt att Claes talade om att den kom från Finland (sa han Grupp A också?), att den är fyrväxlad och att den har en jättehög etta... Vad kan det vara för något bygge? EDIT: Jorå, lådan är finsk och heter såklart SF. Det kortslöt i huvudet - jag tänkte på ZF och fick inte ihop det med Finland... ![]() _________________ -- |
||
Re:
Bilen kommer ut i år. (Fast det kanske blir i november.. Tur att man bor i Skåne.. ![]() Motorn är fortfarande på "finputsning". Den har ju stått stilla i några år, så min mek får gå genom rubbet, så att den är 100% innan den lyfts i bilen. Har inte heller fått dit mina nya (kortare) framdämpare ännu, men det beror bara på att jag varit slö.. ![]() _________________ -- |
||
oj, vilken tid det tog att bli klar med en Compact-killer. Men nu är jag klar och Compacter
från alla världens hörn får passa sig! Men, om sanningen ska fram, så har jag tagit en genväg och handlat en annan bil. ![]() Mer om det senare.. För nu måste 02:an säljas. Grundspecen oförändrad: -2 liters med Schrick 284 samt dubbla Weber 45 -Rensad och med bur -Skivor vent fram och Bilstein coilovers -Skivor bak -7 x 15 BBS E30-fälgar -Glasfiberhuv och baklucka -Frän lackering... ![]() -Bra papper, "motoreffekt ändrad" etc. 35 tusen spänn, separat annons kommer. (Min andra motor 1,8 liter Köhler/Claes Jarl, säljes inte med bilen.) _________________ -- |
||
Jag har ju stått och funderat på att lägga bud flera gånger i Lennarts garage...... vill ju ha en potent 02 som komplement till orginal 1502:an...... otur att jag just köpt ytterligare en "onödig bil"..
![]() Grattis till nya bilen förresten! En modern klassiker! _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 9868 besök totalt |