Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -73 *Compact killer* - Såld
<<   1, 2
9868 besök totalt
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Cédric skrev:
Klart otippat måste jag säga, trodde inte du skulle köpa dig en så gammal kärra. Akta dig du kanske kan bli smutsig av allt meckande

Just därför så är det extra kul att köpa en!

För övrigt så är jag inte alls rädd för att meka själv, men jag har inte direkt ett nio-till-fem-jobb,
så tid och energi för åttatimmars meksessioner i garaget - ja det finns inte längre..

För mig så är mer tidseffektivt och funkar bättre om någon duktig mek får göra jobbet i stället..

På den här bilen kommer jag inte att röra många skruvar - det lovar jag.

Skåne
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Äntligen så har vi lyckats enas om ett pris på en ny motor, och när den sitter på plats så är jag
åtminstone 2-3 sek närmare compacterna.

Det blir alltså en några år gammal Köhler- och Claes Jarl-byggd 1,8-liters vintagemaskin, med Weber 45:or.

I byggkostnad överträffade den resten av bilens värde med väldigt mycket - men tack och lov
så behöver man ju inte betala för allt det efter några år... Motorn i sig har bara gått ett par timmar,
men har sedan stått totalt orörd och bortglömd i bilen, så det blir en del arbete med att få den körklar igen.

Jag återkommer med en bättre spec och kanske lite bilder, det är så mycket energi nedlagt på allt möjligt.

Köper i alla fall maskinen komplett med specialbyggda grenrör, specialsvänghjul och en
sinterlamellkoppling, så man kan bjuda på lite komiska hoppstarter...

336 graders kam tycker jag låter fränt! Motorn låter nog för övrigt också ganska fränt, bromsad
effekt låg på 180 hk, och den varvar med lätthet 8500 varv.

Misstänker i alla fall att karaktären inte blir som en Turbodiesel...

Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004

Gott "snörvel" från den maskinen då antar jag

Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003

ooops!
Då ska jag se till att rutorna är nere när du åker förbi, blir nog en arg maskin

Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

om den motorn har legat i en E30 som jag har för mig var vit låter den fint. Claes körde den bilen på en KAK-körning på den gamla Sturupsbanan, längesen m a o. Verkade vara bra fart på bitarna och riktigt skön sång!
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

BMWTobbe skrev:
om den motorn har legat i en E30 som jag har för mig var vit låter den fint. Claes körde den bilen på en KAK-körning på den gamla Sturupsbanan, längesen m a o. Verkade vara bra fart på bitarna och riktigt skön sång!

Japp, det är den. Jag tror att det där var den senaste körningen med motorn, sedan rasade
växellådan och bilen blev stående.

Jag har en option att köpa (den idag renoverade) lådan också. Har inte några riktiga data eller namn
på den ännu, men jag tror faktiskt att Claes talade om att den kom från Finland (sa han Grupp A också?),
att den är fyrväxlad och att den har en jättehög etta...

Vad kan det vara för något bygge?

EDIT: Jorå, lådan är finsk och heter såklart SF. Det kortslöt i huvudet - jag tänkte på ZF och fick
inte ihop det med Finland...

Emmaboda
Här sen Feb 2005

Undrar bara om det hänt något med bilen Kommer den ut i år så att man får se den igen....

Äger följande:
BMW M235 -14
BMW 330 -06 Banbil/bruksbil
*BMW 1602-71 2,2L motor(långtidsprojekt)
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Ricke_1602 skrev:
Undrar bara om det hänt något med bilen Kommer den ut i år så att man får se den igen....

Bilen kommer ut i år. (Fast det kanske blir i november.. Tur att man bor i Skåne.. )

Motorn är fortfarande på "finputsning". Den har ju stått stilla i några år, så min mek får gå genom rubbet,
så att den är 100% innan den lyfts i bilen.

Har inte heller fått dit mina nya (kortare) framdämpare ännu, men det beror bara på att jag varit slö..

Skåne
Här sen Nov 2002

Trådstartare
oj, vilken tid det tog att bli klar med en Compact-killer. Men nu är jag klar och Compacter
från alla världens hörn får passa sig!

Men, om sanningen ska fram, så har jag tagit en genväg och handlat en annan bil.

Mer om det senare.. För nu måste 02:an säljas.

Grundspecen oförändrad:
-2 liters med Schrick 284 samt dubbla Weber 45
-Rensad och med bur
-Skivor vent fram och Bilstein coilovers
-Skivor bak
-7 x 15 BBS E30-fälgar
-Glasfiberhuv och baklucka
-Frän lackering...
-Bra papper, "motoreffekt ändrad" etc.

35 tusen spänn, separat annons kommer.

(Min andra motor 1,8 liter Köhler/Claes Jarl, säljes inte med bilen.)

Storvik
Här sen Aug 2008

Synd att det skall vara så långt till skåne... för det är väl där bilen står?
kan vi lösa lev uppåt landet är jag mycket intresserad!

VW Karmann-Ghia -67
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003

Jag har ju stått och funderat på att lägga bud flera gånger i Lennarts garage...... vill ju ha en potent 02 som komplement till orginal 1502:an...... otur att jag just köpt ytterligare en "onödig bil"..
Grattis till nya bilen förresten! En modern klassiker!

BMW 1602 -73 *Compact killer* - Såld
<<   1, 2
9868 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande